Etäkoulua ja etätöitä kritisoidaan yksipuolisesti medioissa
Ihan viime päivinä on alettu julkaista tutkimustuloksia etätöiden ja etäkoulun väitetyistä kielteisistä vaikutuksista:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000008463369.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008531465.html
Näyttää siltä, että nämä professorit ovat päättäneet lähestyä aihetta vain valmiiksi annetusta kielteisestä näkökulmasta ja päättäneet unohtaa sen, että moni pärjää etätöissä ja etäopinnoissa - itse asiassa aikaisempaa paremmin. Näistä asioista kumpikaan professori ei hiisku mitään. Tällainen yksipuolinen asian tarkastelu ei kuulu tieteeseen, vaan vaikuttaa ostetulta mielipidevaikuttamiselta. Lisäksi kumpikaan ei kerro, miten pandemian keskellä sitten pitäisi toimia toisella tavalla. Ensin ei ollut edes rokotteita, ja nyt kun niitä on, rokotustahti on hidas, kaikki eivät niitä ota ja rokotteiden antama suojakin on väliaikainen. Jos kaikki olisi koko ajan hoidettu niin kuin normaaliaikana , sairastuneita ja kuolleita olisi paljon enemmän, samoin ahdistuneita. Todellakin yksipuolista tieteentekoa. Mutta saivatpa kumpikin nimensä ja kuvansa valtakunnan ykköslehtiin.
Kommentit (92)
Tämä juuri. Poikani toinen vuosi datanomi-koulutuksessa sisälsi paljon etäkursseja, joilla ei ollut nimeksikään tehtäviä, oppitunteja (jotka olivat lukujärjestyksessä, mutta ei pidetty) ja epämääräisen työharjoittelujakson, joka oli enemmän kuin kurssitehtävä.
Tämä oli vuosi ennen koronan alkamista. Voi toki syyttää koronaa, mutta ammattiopistoissa katosi lähiopetus ja jopa ne etänäkin tehtävät tehtävät jo aikana ennen koronaa.
Nyt on muodikasta, että kaikki on etäopetuksen syytä ja muka kaikki opinnot oli ennen lähiopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat introverttejä joten etätyö sopii hyvin usealle. Koululaiset tarvitsevat kuitenkin ikäistään seuraa.
Kun pyritään estämään kaaos sairaanhoidossa, voidaan tässä joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyötä ja etäkoulua ei voi verrata toisiinsa. On ihan eri asia olla itseohjautuva aikuinen (toki kaikki eivät ole) kuin vaikka 18-vuotias ammattikoulussa opiskeleva. Käden taitoja ei teamsissa opita ja vaatii paljon itsekuria, että hoitaa kaikki opintonsa kuten pitääkin. Huonommalla kielitaidolla olevista puhumattakaan. Korkeakouluopiskelijat taas ovat hyvässä lykyssä 2020 muuttaneet kaupunkiin, josta eivät tunne edelleenkään sen paremmin opiskelukavereitaan kuin ketään muutakaan. Istu siellä kopissa kaksi vuotta ja pänttää.
Olen itse keski-ikäinen etätyöläinen, jonka elämää ei korona ole paljon hetkauttanut, mutta pystyn kyllä samastumaan nuorten ongelmiin. Kyllä nämä vuodet tulevat näkymään myöhemmin, vaikka osalla on mennytkin ihan hyvin.
Ammattikoulu valitettavasti meni Sipilän hallituksen koulutusreformilla pilalle jo vähän ennen koronaa. Voi olla, että jatkossa se yhdistetään kätevästi koronaan... Lähipetusta ei ole amiksessa sitäkään vähää mitä AMK:ssa on. Tarkoitus on olla oppimassa työpaikoilla, mutta suomalainen työelämä ei ole siihen valmis. Meillä valmistuu ihan kädettömiä ammattilaisia amiksesta, oli korona tai ei.
Totta. Koronan piikkiin tulee menemään paljon myös peruskoulun ongelmia, jotka "raastava" etäkoulu laukaisi. Silti taitaa olla puheista päätellen ne ihan samat, joilta ei sujut lähi eikä etä. Eikä suju edelleenkään.
Milloin tehtäisiin ihan ensimmäinen OIKEA tutkimus niin, että olisi valintana etä/lähi ja vaikka 5 vuoden seuranta ja fiksusta tilanteesta lähtien.
Etäkoulu saisi olla ihan valittavissa oleva valtakunnallinen vaihtoehto kaikille. Jos jollain ei toimisi, niin pääsisihän lähiin takaisin ja päinvastoin. Näin kaikilla olisi samat mahdollisuudet opiskeluun itselle parhaalla tavalla ja tutkimuksetkin alkaisivat ehkä saada itseensä oikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat introverttejä joten etätyö sopii hyvin usealle. Koululaiset tarvitsevat kuitenkin ikäistään seuraa.
Ja koulu on koululaiselle se ainut tapa saada ikäistään seuraa? Mitäpä, jos koulu olisi koulua etänä ja seuran saisi valita itse? Ei ehkä ihan huono vaihtoehto...
Kaikkia koulutuksia ei vaan voi tehdä etänä. Kuka uskaltaa oikeasti palkata tänä vuonna valmistuneen hitsarin? Tai kokin?
Vierailija kirjoitti:
Etätyötä ja etäkoulua ei voi verrata toisiinsa. On ihan eri asia olla itseohjautuva aikuinen (toki kaikki eivät ole) kuin vaikka 18-vuotias ammattikoulussa opiskeleva. Käden taitoja ei teamsissa opita ja vaatii paljon itsekuria, että hoitaa kaikki opintonsa kuten pitääkin. Huonommalla kielitaidolla olevista puhumattakaan. Korkeakouluopiskelijat taas ovat hyvässä lykyssä 2020 muuttaneet kaupunkiin, josta eivät tunne edelleenkään sen paremmin opiskelukavereitaan kuin ketään muutakaan. Istu siellä kopissa kaksi vuotta ja pänttää.
Olen itse keski-ikäinen etätyöläinen, jonka elämää ei korona ole paljon hetkauttanut, mutta pystyn kyllä samastumaan nuorten ongelmiin. Kyllä nämä vuodet tulevat näkymään myöhemmin, vaikka osalla on mennytkin ihan hyvin.
Tuon argumentin voi myös kääntää ympäri:
Kaikkia taitoja ei opita ryhmissä missä on aina ne pari apinaa häiriköimässä, kuten vaikka koodaamista.
Jos lapsella menee etäopetuksessa huonosti niin menikö huonosti jo lähiopetuksen aikana, otettiinko tätä huomioon? Jos koulu ei kiinnosta niin enpä usko sen kiinnostavan vaikka opetus olisi kuussa.
Introverttina se ero väsymystasossa on ihan valtava jos on ollut viikon etätöissä vs. jos on ollut viikon paikan päällä avokonttorissa. Etätöissä kun vielä säästän jo matkakuluissa noin 1,5 h päivässä. Voin paremmin ja olen siten myös tehokkaampi kun saan tehdä etätöitä.
Pitäisi aina muistaa yksilölliset erot näissä jutuissa. Toisille taas konttorilla oleminen lisää tehokkuutta ja hyvinvointia. Siksi työnantajille olisi parasta mahdollistaa joustavat järjestelyt jotta jokainen voi työskennellä tavalla joka maksimoi tehokkuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia koulutuksia ei vaan voi tehdä etänä. Kuka uskaltaa oikeasti palkata tänä vuonna valmistuneen hitsarin? Tai kokin?
No järkikin sanoo, että noissa tilanteissa lähitunnit. Silti se amisjamppa oppii teoriat kotona ihan samalla tavalla halutessaan, tekee kielet, tehtävät ja muut etänä onnistuvat. Hitsaaminen esim. lähinä.
Vai ajattelitko, että amiksessa vaan hitsaillaan aamusta iltaan pari-kolme vuotta?
Ajattelin kuten ap, kun luin tutkimustuloksista. Media on vouhottanut niin paljon turhaa, ettei monikaan sano, että kuule tosi hyvin on mennyt etänä, vaikka tuo olisi tottakin. Asiasta on tullut tabu.
Tämä etätöiden kritisointi on sinänsä mielenkiintoista että suomalaiset on muuten olevinaan niin introverttiä kansaa ja jatkuvasti valitetaan ikävistä työyhteisöistä ja kiusaamiskulttuurista niin luulisi että nimenomaan suomalainen työkulttuuri oikein hyötyisi etätyöstä, mutta ei kai sitten.
Ap on aivan oikeassa
Etäjuttujen haitat saattaa oikeasti olla vain korona-ajasta johtuvaa stressiä.
Julkisuuteen nostetaan etää haukkuvia tyyppejä.
Ja typerää nostaa lapsien etäongelmat iäkkäiden hangen ja kuolemien edelle. Kyllä henkikulta on se tärkein. Pitäisi ainakin olla.
Entä opettajien riskit lähikoulussa.
Etätyön ja etäkoulun paras puoli on säilyminen terveenä. Mutta sehän ei käy. Korona on pakko kaikkien sairastaa, ei saa edes valita jos on erehtynyt hankkimaan lapsia.
Tällaista kollegiaalisuutta saatan kaivata: mustaa työhuumoria ja tilannekomiikkaa, näkemysten vaihto työasioista, jonkin asian ratkeaminen sattumalta kun tulee puheeksi.
Tällaista en kaipaa enkä tarvitse: Mirkun naapurit meni naimisiin, isälläni todettiin kynsisieni, mun mummo ja pappa viime viikonloppuna sitä ja tätä...
Ei sillä, ettenkö minäkin tarvittaessa osaisi puhua kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta minulle on aina pieni järkytys, että se on usein tota jälkimmäistä, mitä kaivataan, ja jotkut jopa ihan suoraan sanoo, että he ei voi olla höpöttelemättä ja se on heidän polttoaineensa. Miksi pitäisi olla aina heidän mukavuusalueellaan? En mä "syty" tollasesta, vaikken päälle syljekään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä etätöiden kritisointi on sinänsä mielenkiintoista että suomalaiset on muuten olevinaan niin introverttiä kansaa ja jatkuvasti valitetaan ikävistä työyhteisöistä ja kiusaamiskulttuurista niin luulisi että nimenomaan suomalainen työkulttuuri oikein hyötyisi etätyöstä, mutta ei kai sitten.
"Meillä on kiusaamiseen nollatoleranssi! Meillä ei siis kiusata!"
"En minä ole huomannut mitään kiusaamista!"
Työpaikassa, josta lähdin jo ennen koronaa, erityisesti etätyö hiersi sitä pahinta kiusaajaa.Hän kun tahtoi valvoa ja kontrolloida kaikkia, eikä se onnistunut, jos puolet porukasta oli etänä. Itse hän ei tehnyt koskaan etää, ei ollut ikinä ollut yhden ensimmäistä päivää etänä. Silti oli ihan varma, että ihmiset eivät tee etänä mitään, siivoavat vain koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Poikani toinen vuosi datanomi-koulutuksessa sisälsi paljon etäkursseja, joilla ei ollut nimeksikään tehtäviä, oppitunteja (jotka olivat lukujärjestyksessä, mutta ei pidetty) ja epämääräisen työharjoittelujakson, joka oli enemmän kuin kurssitehtävä.
Tämä oli vuosi ennen koronan alkamista. Voi toki syyttää koronaa, mutta ammattiopistoissa katosi lähiopetus ja jopa ne etänäkin tehtävät tehtävät jo aikana ennen koronaa.
Nyt on muodikasta, että kaikki on etäopetuksen syytä ja muka kaikki opinnot oli ennen lähiopintoja.
Tyttäreni silloinen poikaystävä opiskeli juuri ennen koronaa automekaanikoksi.
Vaikkei ollut koronasta tietoakaan, noin 2 päivää viikosta oli "itsenäistä opiskelua kotona". Samalla tavalla oli myös hänen lähihoitajaksi opiskelevalla kaverillaan.
Kun poikaystävällä oli lähiopiskelua, niin se meni usein lähinnä tekemättä mitään, sillä hallilla oli ihan liian vähän välineitä, joilla olisi voinut harjoitella. Sinne oli nokkimisjärjestys. Häntä harmitti.
Joskus oli toki teoriatunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin yhden jutun IS:sta. Siinä lukiessa tuli jotenkin mieleen, että oletus oli alkutilanteen olevan täydellinen.
No, sehän ei ole totuus. Taas täydellisyyteen kun verrataan, niin totta, etähommissa on negaa.
Sama, jos homma katsotaan toisinpäin. Lähtötilanne: täydellinen. Mitkä olivat tulokset lähihommissa kaikkialla? Pelkkää täydellistä?
Erikoisinta lukemassani jutussa oli huoli yliopistossa opiskelevista. Siis koska ovat hiljaa. Epäilys oli, että ovat väsymyksen takia hiljaa. Vähän yllätti, koska olen itse huomannut vain hiljaisuudessa tyytyväisyyttä. Turha on jäänyt pois ja se näkyy opiskelussa.
Kyllä moni valmistuu nyt nopeassa tahdissa. Sanottiinhan artikkelissa, että haitari hyvin ja huonosti pärjäävien välillä on suuri. Eli erittäin hyvin pärjääviä on. Jostain syystä ei ole muodikasta nostaa esiin kannustavia esimerkkejä.
Ai huonosti pärjäävistä ja huonosti voivista ei pitäisi kiinnostua tai välittää kunhan sinä etuoikeutettu saat toimia tahtosi mukaan? Jos tykkäätkin etätöistä tai -opiskelusta niin ÄLÄ YLEISTÄ. Itse inhoan molempia.
Onko etä-haukkumisen syy se, että lounasravintolat ja liikennöitsijät painostavat
Vierailija kirjoitti:
Onko etä-haukkumisen syy se, että lounasravintolat ja liikennöitsijät painostavat
Ei ole, vaan suomalainen johtaminen perustuu kyttäämiseen ja kyykyttämiseen.
Tosiasiassa lähitöissäkin on hyvin helppoa viettää päivänsä tekemättä mitään. Kunhan tekee kaikki ne pakolliset työt, joiden puuttuminen huomataan heti, loppuajan voi vetelehtiä juttelemassa toisten työpisteillä tai plärätä kiireisen näköisenä papereita tai tiedostoja, joille ei kuitenkaan tee mitään muuta.