Uskovaiset, miksi juuri teidän uskonto/lahko/suuntaus on se ainoa oikea?
Ja mikä se on?
Haluaisin siis perusteluja sille miksi juuri teidän on oikea, ei keskustelua siitä onko se että uskoo väärin vai oikein
🤩
Kommentit (1338)
Ensimmäiset kristityt alkoivat pitää Jeesusta Jumalana hänen ylösnousemuksensa jälkeen. Ihmeet sun muut saivat kansan vaan ajattelemaan, että tässä on kansan tuleva messias-kuningas. Raamatun kuvaukset tästä asiasta vakuuttavat minutkin. Ylösnousemus oli todellinen, ja sellainen asia, jota julistettiin, vaikka se tiesi vaikeuksia, tuskaa ja kuolemaa.
Todellinen ylösnousemus kertoo todellisesta Jumalasta.
Sivumennen sanoen - myös muut uskonnot ovat tämän saman Jumalan etsimistä. ihmisillä kun on tyhjä Jumalan muotoinen paikka sisällään, odottamassa Pyhää Henkeä. He tajuavat, että on jotain suurempaa, mutta keksivät omiaan, koska eivät tunne totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kysyt? Mihin pyrit kysymyksilläsi?
Ap vastaa.
Koska kaikissa uskonnoissa on toisistaan eriäviä suuntauksia, niin mikä juuri uskovan omassa on se joka tekee juuri siitä "sen oikean"?
Esim. Elämän sana kertoo että vain heidän oppejaam uskomalla pääsee oikeasti taivaaseen, perusmallin evlut ei pääse.Näitä esimerkkejä on varmasti tuhansia, mutta tämä tuli konkreettisesti vastaan tällä viikolla
Olet itse luterilainen, mutta kyllä luterilaista kirkkoa sopiikin arvostella, sen löperyyden ja Raamatusta luopumisen vuoksi. Tuskin käytännössä kukaan kristillinen porukka ajattelee, että vain he pelastuvat. Mutta he haluaisivat, että kaikilla kristityillä olisi samanmielisyys uskon käytännön johtopäätöksistä. Samoin, eli tosissaan, Raamatun mukaisesti, ajattelevat pelastuvat kyllä, riippumatta siitä mihin puljuun kuuluvat.
Uskonto on kuin politiikka, molempien takia soditaan.
Tiedän "uskovaisia" jotka ovat politiikassa mukana. Uskottavuus loppuu. Julkisuutta ja mainetta ne uskovaisetkin vaan halajaa.
Lahkoista.
Perusmallin evlut menee taivaaseen uskomalla Raamatun mukaisesti ihmisen olevan luotu, langennut ja lunastettu. Lunastus tapahtui Jeesuksen kautta, joka ainoana täydellisenä ihmisenä sekä Jumalana kuollut maailman synnin takia ja noussut kuolleista. Tämä on riittävästi, ja tähän ei saa ( Raamatun mukaan) lisätä muita oppeja.
Jos uskomme Raamatun perusteella, emme voi ottaa siitä pois asioita tai lisätä siihen asioita, koska silloin se ei ole enää Raamatun perusteella uskomista, vaan jotain muuta.
" Lahkot " eli erilaiset kristilliset yhteisöt, jotka pitävät kaiken, minkä Jeesus on käskenyt pitää, ovat siis yhtä oikeita samalla perusteella.
Luterilaisena uskovana viihdyn parhaiten evlut.herätysliikkeiden piirissä, joskus sunnuntaikirkossakin. Löydän yhteyden myös vaikka vapaasuuntalaisten kanssa ja lestadiolaisuushan on täysin luterilainen suuntaus. Muiden kristillisten kirkkokuntien edustajia en henkkoht. tunne.
Minä en näe ongelmaa siinä, että on erilaisia kristillisiä yhteisöjä. Olemme erilaisia ihmisiä. Emme syntisinä ja muuten vain erilaisina olentoina välttämättä ilmaise ja toteuta uskoamme samanlaisilla tavoilla. Ihan hyvä on, että jossain yhteisössä voi löytää oman paikkansa, jos toisessa ei oikein luonnistu. Jumalan oma ilmoitus, eli hänen sanansa Raamatussa, ja Jeesus, jonka se meille ilmoittaa, on yhdistävä tekijämme. Ja toisaalta erottava, mikäli siitä ilmoituksesta luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa se kerrotaan mikä on oikea uskonto. Jeesus sanoi: " siitä teidät tunnetaan, että teillä on rakkaus keskuudessanne" on tunnetusti vain yksi uskonto jossa tämä todella näkyy ja joka myös ei osallistu sotiin missään maailman kolkassa.
En ole ennen kuullutkaan, että raamattu ja jeesus olisivat jainalaisuuden kannalla, mutta mitäpä tuosta. Olen hullumpaankin törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän "uskovaisia" jotka ovat politiikassa mukana. Uskottavuus loppuu. Julkisuutta ja mainetta ne uskovaisetkin vaan halajaa.
Miten tämä vastaa aloittajan kysymykseen?
Et tarvitse uskontoa ja sen rituaaleja mihinkään päästäksesi Taivaaseen. Usko Jeesukseen riittää. Lukekaa Uutta Testamenttia, siellä se sanotaan. Uskonnot vain vain hyväksikäyttävät ihmisiä. Nykyajan evankelis-luterilainen kirkko palvoo paholaista nais- ja homopappeineen ja - piispoineen.
Miksi joku jumala on luonut niin hirveesti kaikkia paskoja juttua kuin vaikka pedot ja eläinrääkkäyksen, en vaan tajua.
Mutta jeesusihmisillä on aina hieno selitys ihan kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Et tarvitse uskontoa ja sen rituaaleja mihinkään päästäksesi Taivaaseen. Usko Jeesukseen riittää. Lukekaa Uutta Testamenttia, siellä se sanotaan. Uskonnot vain vain hyväksikäyttävät ihmisiä. Nykyajan evankelis-luterilainen kirkko palvoo paholaista nais- ja homopappeineen ja - piispoineen.
Itse olen new age-taipuvainen ja kaikki jeesustelu on mielestäni väsyttävää.
Suurin osa ei ole osannut vastata otsikon kysymykseen. Ja sitten uskovaisia haukutaan älyn puutteesta.
Uskonto on mielestäni osin kulttuurisidonnaista. Siksi se on niin erilaista eri puolilla maapalloa. Meillä uskotaan näin, jossain muualla toisella tavalla ja vähän eri painotuksilla.
Perustelut löytyvät Raamatusta. Olen kristitty, uskon Jeesuksen sovitustyöhön. On vaikea perustella, miksi se olisi "paras", koska en ole koskaan ajatellut niin. Olen raamattukeskeinen. Minä vaan USKON ja se riittää mulle perusteluksi. Sen sijaan se, miksi luterilaisuus olisi ainoa oikea uskonto... en ajattele näin. Satun olemaan Suomessa ja olen kasvanut luterilaisuuteen. Mulle kuitenkin Raamattu on olennaisempi kuin luterilaiset tunnustuskirjat. Voisin kuvitella olevani metodisti tai ortodoksi, nekin perustavat opetuksensa Raamattuun. En voisi olla katolinen monestakin syystä, en adventisti opillisista syistä, en helluntailainen tai baptisti taikka (muu) vapaakirkollinen opillisista ja temperamenttisyistä: vierastan voimakasta tunteilua, kokemusten ja Pyhän Hengen hinkumista esiin joka paikassa. Juutalaisuutta en juuri tunne, vierastan islamia ja krishnoja sekä jehovan todistajia voimakkaasti. Kristiyhteisöä, teosofiaa ja steinerilaisuutta pidän enemmänkin filosofioina kuin uskontoina, ovat sinänsä älyllisesti ja kulttuurihistoriallisesti kiinnostavia mutta siihen se jääkin. Suomenuskoisuus on ihan hauskaa perinnetietoista toimintaa mutta ei siitä oikein olisi uskonnoksi ainakaan itselleni.
Jatkoa edelliseen...
Mä en väitä, että kristinusko olisi täysin välttämättä ainoa tie pelastumiseen. Siitä päättää yksinomaan Jumala ja jätän asian Hänen käsiinsä tai siellähän se jo on ilman mun jättämisiäkin.
Olen kristitty. Raamattu on Jumalan kirjoitettu sana. Joten oikea opetus kristinuskosta on Raamattuun perustuvaa.
Jos joku yrittää tarjota opetuksia ja käsityksiä, jotka ovat ristiriidassa Raamatun ilmoituksen kanssa, torjun ne.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minun usko on ainoa, koska uskon totuuteen ha perustan elämäni totuudelle. Ei harhauskolle, ei luulottelulle, ei sokealle uskolle, ei taikauskolle jnejne. vaan totuudelle.
Sen takia tässä uskotaan myös tieteeseen minkä saavutuksia ei voi kiistää, mutta on jätetty jotain uskoa Jumalallekin sillä sen puolesta ei ole tarpeeksi todisteita puolesta tai vastaankaan.
Eli Jumalahan voi olla olemassa ja se minkäkaltainen se on, on toinen asia. Itse veikkaan humanoidi muotoa.
Ja muuten, kaikki mikä voidaan todistaa todeksi on kiistatonta ja totuudesta. Tässähän yleensä tarvitaan ymmärrystä, mutta sen takia sitä on hyvä elämässä vaaliakin, viisautta ja ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on todistanut Raamatun numerolla 7, joka on täydellisyyden luku. Sateenkaaressa on seitsemän väriä, viikossa seitsemän päivää jne.
Sateenkaaressa on seitsemän väriä siksi, että Isaac Newton halusi saada sateenkaareen seitsemän väriä.
Ennen Newtonia katsottiin yleensä, että sateenkaaressa olisi viisi väriä.
Ihmissilmä pystyy erottamaan sateenkaaresta noin 100 eri värisävyä. Tässä on kuitenkin suuria henkilökohtaisia eroja.
Alussa Ylijumala Zeus loi paratiisin ja helvetin. Paratiisin toimitusjohtajaksi Zeus loi Jumalan ja Helvetin toimitusjohtajksi Saatanan. Vasta tämän jälkeen Zeus loi maan ja taivaan ja ensimmäiset ihmiset. Jne.
Raamatun tarina vaatii päivittämistä nykyaikaan. Jumalia pitää olla enemmän kuin yksi niinkuin Antiikin ajoilla oli ja Jumalien toiminta pitää olla alisteista Ylijumala Zeukselle, joka on kaikkeuden kovin kingi.
Lohikäärmeet on sisällytettävä ehdottomasti uuteen Raamattuun, kuten myös Helvetin enkelit.
Tämä tietysti on vain minun näkemykseni asiasta.
Ap vastaa.
Koska kaikissa uskonnoissa on toisistaan eriäviä suuntauksia, niin mikä juuri uskovan omassa on se joka tekee juuri siitä "sen oikean"?
Esim. Elämän sana kertoo että vain heidän oppejaam uskomalla pääsee oikeasti taivaaseen, perusmallin evlut ei pääse.
Näitä esimerkkejä on varmasti tuhansia, mutta tämä tuli konkreettisesti vastaan tällä viikolla