Miksi vanhempi ei saa tietoa teinin terveysasioista? Tytär hankkinut salaa pillerit
Löysin 15-v tytön huoneesta sattumalta, siis oikeasti sattumalta, e-pillerit ja kun kovistelin niin kertoi, että on käyttänyt niitä jo yli puoli vuotta. Mielestäni vanhemman pitäisi saada tietää alaikäisen lääkityksistä. Poikaystävä on esitelty meille vain kaverina, ei ole kertonut edes että seurustelee, saati että on seksiäkin. Suututtaa aivan h**vetisti.
Kommentit (76)
Kondomeissa on vaan se ongelma, että huolellisesti käytettynäkin ovat melko epävarma ehkäisy
Suurin osa tuon ikäisistä haluaa pillerit kuukautisten hallintaan ja aknea torjumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan että on pillerit. Meillä tytär on 16-vuotias ja halusi alkaa käyttämään e-pillereitä. Varasin hänelle gynekologille ajan. Minulle riittää että tytär itse kokee haluavansa käyttää niitä, ja haluaa pitää huolta itsestään ja kehostaan.
Niin siis haluaako pitää huolta itsestään ja kehostaan vai käyttää e-pillereitä? Molemmat samassa lauseessa ei oikein sovi. 😅
Niitä ehkäisypillereitä ei välttämättä määrätä pelkästään ehkäisyn vuoksi vaan ratkaisuna muihin kuukautisvaivoihin.
Itse yritin vuosikymmeniä sitten hakea parilta gynekologilta apua kivuliaisiin kuukautisiin - tyrkyttivät ehkäisypillereitä. Tuon veritulppariskin takia en omasta mielestäni tarpeettomia ehkäisypillereitä ruvennut popsimaan. Eivät siis vaivautuneet kertomaan, miten ne ehkäisypillerit olisivat ongelman ratkaiseet.
Aikoinaan se ratkaisu löytyi ja se oli kipulääkkeen ottaminen ennakoivasti - eli estetään niiden kipua tuottavien aineiden syntyminen. Nuorena oli sinnitellyt siihen asti, että kivun vuoksi oli pakko ottaa lääkettä, joka siinä vaiheessa oli jo hieman turhaa kun ne kipua tuottavat aineet oli jo syntynyt.
mitäs olet kotona kasvattanut siitä jakorasian
Ehkäisyvastaiset uskikset riehuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että teinillä ei yleensä ole tietoa suvun veritulppaongelmista ja niiden liittymisestä e-pillereihin.
Tämä on totta. Siksi vanhempien pitäisikin puhua teinin kanssa suvun veritulppariskeistä ym. ajoissa, siis jo ennen kuin ehkäisy tulee ajankohtaiseksi, niin että hänellä on nämä asiat tiedossa. Ei vasta sitten, kun lapsi on 15-16-vuotias.
Itselleni kävi juuri toisinpäin. Suvussani on ollut sekä isän että äidin puolella veritulppia. Lääkäri ei siis kirjoittanut e-pillerireseptiä, enkä olisi ottanut sitä ehkäisyksi vaikka olisi suostunutkin kirjoittamaan. Ymmärsin riskit. Minipillerit ei minulle kokeiltaessa sopineet. Kun äidilleni selvisi että seurustelin sain hirveän huutosaarnan siitä että minun on PAKKO aloittaa pillerit, veritulppariski on kuulemma pienempi paha kuin vahinkoraskaus.
Joo, ei olla oikein väleissä nykyään. Enkä ollut enää edes teini kun tuo tapahtui.
Siis missä vaiheessa sinne lapsen huoneeseen ei saa enää ikinä mennä? Omistan siis yksin taloni, mutta en saisi mennä kahteen huoneeseen ollenkaan. Vau. En tietenkään tarkoita että sinne menisi penkomaan tavaroita tai tutkimaan. Mutta jos mun lapset on isällään ja pesen pyykkiä ja siellä on lastenkin vaatteita. Niin tottakai vien ne heidän huoneisiin, enkä jätä niitä viikoksikin pyörimään muualle. Jos on jotain salaista, sitä ei jätetä näkyville. Lapset ei vielä ole teinejä, ja kyllä mä koputan ovelle ennenkuin menen huoneeseen. Tai jos pyydän vain syömään, sanon oven läpi.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys se sinunkin lapsellasi on. Ainakin jotakin olette tehnyt oikein, että tytär huolehtii ehkäisystään. Muusta en sitten tiedäkään, ei kuulosta siltä että sattumalta on pillerit osunut silmääsi.
Ei minulla sinänsä olisi mitään pillereitä vastaan, minusta noin nuori ei vaan saisi hankkia pitkäaikaista lääkitystä vanhempien tietämättä. Ja ne tosiaan osui silmiin sattumalta, kun kävin tytön huoneessa. Hän oli itse jättänyt yöpöydän laatikon auki ja kun kävin laittamassa sen kiinni, niin siellähän ne pillerit olivat päällimmäisenä näkyvissä.
V*ttuako sä muiden laatikoihin kosket!
Ei kuulu sulle toisten vehkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menit toisen huoneeseen?
Miksi en menisi? Vein sinne puhtaita pyykkejä, kun tyttö ei itse ollut kotona.
Toisten huoneeseen EI MENNÄ
A) koputtamatta!
B) kun nuori ei ole kotona!
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi näin 16 vuotiaan kanssa. Löysin pillerit hänen huoneesta ja otin wilman kautta yhteyttä kouluterkkariin. Meillä on suvussa tukostaipumus geenivirhe, eikä tytärtä oltu testattu. Pillerit ja tuo yhdistelmä on vaarallinen!
Olin asiasta puhunut kyllä tytölle, mutta hän ei omien sanojensa mukaan muistanut asiaa.
Oli terkkari muutes pikkuisen paniikissa ja koululääkäri soittikin minulle saman päivän aikana.
Älä valehtele, terkkari ei voi kertoa sinulle tyttäresi terveystietoja ilman tyttäresi lupaa.
Asia ei kuulu sinulle, kuten ei kenenkään muunkaan lääkitykset. Hyvä että on vastuunsa tunteva tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys se sinunkin lapsellasi on. Ainakin jotakin olette tehnyt oikein, että tytär huolehtii ehkäisystään. Muusta en sitten tiedäkään, ei kuulosta siltä että sattumalta on pillerit osunut silmääsi.
Ei minulla sinänsä olisi mitään pillereitä vastaan, minusta noin nuori ei vaan saisi hankkia pitkäaikaista lääkitystä vanhempien tietämättä. Ja ne tosiaan osui silmiin sattumalta, kun kävin tytön huoneessa. Hän oli itse jättänyt yöpöydän laatikon auki ja kun kävin laittamassa sen kiinni, niin siellähän ne pillerit olivat päällimmäisenä näkyvissä.
Kyllä saa. Sen päättää tyttäresi ja hänen hoitava lääkäri. Ei tarvita riehuvan mamman sekoiluja väliin.
Mielenkiintoista, kuinka äitejä aina pidetään sekoilevina hysteerikkoina. Jos käyttää elämästään vuosia aikaa ja paljon energiaa siihen, että pitää huolta lapsestaan, ei ole ihme, jos huolehtiminen tulee selkäytimestä vielä sittenkin, kun lapsi alkaa olla jo itsekin kykenevä hoitamaan asioitaan. Ei huolehtiminen ole mitään sekoilua, vaan syvään juurtunut tapa
Kyllä terveen ihmisen pitäisi ymmärtää, että sen nuoren pitää jossain kohtaa itsenäistyä. Jos kohtelee 15-vuotiasta samalla tavalla kuin 5-vuotiasta on vikaa päässä ja huono äiti.
Sairasta olla noin kiinnostunut OMAN LAPSEN seksielämästä, että helvetti on irti kun löytää e-pillerit kun on itse ensin mennyt tonkimaan toisen huonetta :D siis ainakin siinä määrin, että ensimmäinen asia on tulla purkamaan keksittyä mielipahaa mammapalstalle.
Miksi ap sinua tuo suututtaa, kun hän on nimenomaan toiminut todella vastuullisesti hankkiessaan ehkäisyn? Sekö, ettei ole puhunut asiasta vai se, että ylipäätään harrastaa seksiä?
Olisiko sitten parempi jos ei olisi mitään ehkäisyä? Minä en teininä uskaltanut sanoa äidille haluavani pillerit enkä tiennyt saako 14v niitä. Poikaystävä sitten pani paljaalla ja lupasi "ottaa ulos ennenkuin tulee",ihme että en pamahtanut paksuksi!
Tämä on totta. Siksi vanhempien pitäisikin puhua teinin kanssa suvun veritulppariskeistä ym. ajoissa, siis jo ennen kuin ehkäisy tulee ajankohtaiseksi, niin että hänellä on nämä asiat tiedossa. Ei vasta sitten, kun lapsi on 15-16-vuotias.