Miksi vanhempi ei saa tietoa teinin terveysasioista? Tytär hankkinut salaa pillerit
Löysin 15-v tytön huoneesta sattumalta, siis oikeasti sattumalta, e-pillerit ja kun kovistelin niin kertoi, että on käyttänyt niitä jo yli puoli vuotta. Mielestäni vanhemman pitäisi saada tietää alaikäisen lääkityksistä. Poikaystävä on esitelty meille vain kaverina, ei ole kertonut edes että seurustelee, saati että on seksiäkin. Suututtaa aivan h**vetisti.
Kommentit (76)
Miksikö vanhempi ei saa tietoa? Koska sillä teinilläkin on itsemääräämisoikeus, oikeus yksityisyyteen ja oikeus luottamukselliseen hoitosuhteeseen. Hänen terveystietonsa ovat salassapidettävää tietoa siinä missä sinunkin. Alaikäisen kohdalla lääkäri punnitsee, onko hän kehitystasoonsa nähden kykenevä päättämään itse hoidostaan, ja normaaliälyinen teini-ikäinen, joka vieläpä on niin vastuullinen että hankkii itselleen ehkäisyn, sitä pääsääntöisesti on.
Rupea nyt ihmeessä räyhäämään sille nuorelle siitä, että on kehdannut käydä lääkärissä ja hoitaa ehkäisyn kuntoon, niin voit olla varma ettet jatkossakaan ole niin luotettu vanhempi että hän voisi puhua sinulle omista asioistaan.
Lapsella on oikeus yksityisyyteen.
Toivon vain että lääkäri on kertonut että pillerit eivät todellakaan ole ainoa vaihtoehto ehkäisyyn. Itse en enää näin yli kolmekymppisenä ottaisi pillereitä jos pääsisin vaikuttamaan omaan 15-vuotiaaseen itseeni jälkikäteen. Aikamoiset riskit mm veritulppiin vaikkein tupakoinutkaan. Onneksi ei mitään käynyt, mutta en jaksa uskoa että tuollainen hormonimäärä teinille on terveellinen, vaikuttaahan se vesistöihinkin ja ainakin omaan mielialaani vaikutti kovastikin.
Seksi kuuluu monellakin teinillä parisuhteeseen ja miksei kasuaalimpiinkin suhteisiin, mutta olen koittanut omille tyttärilleni kertoa vaihtoehdoista ja luoda turvallista keskusteluyhteyttä.
E-pillerit ei oo terveellisiä. Tytölle kondomipaketti käteen.
Meille kävi näin 16 vuotiaan kanssa. Löysin pillerit hänen huoneesta ja otin wilman kautta yhteyttä kouluterkkariin. Meillä on suvussa tukostaipumus geenivirhe, eikä tytärtä oltu testattu. Pillerit ja tuo yhdistelmä on vaarallinen!
Olin asiasta puhunut kyllä tytölle, mutta hän ei omien sanojensa mukaan muistanut asiaa.
Oli terkkari muutes pikkuisen paniikissa ja koululääkäri soittikin minulle saman päivän aikana.
Pitäisikö kaupasta laittaa aina tieto vanhemmille jos ostetaan kondomeja?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kaupasta laittaa aina tieto vanhemmille jos ostetaan kondomeja?
Tai sitten voisi vaikka laittaa lapsen tilille automaattisesti vaikka 30e/kk kondomirahaa? Pyytäköön lisää jos tarvitsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys se sinunkin lapsellasi on. Ainakin jotakin olette tehnyt oikein, että tytär huolehtii ehkäisystään. Muusta en sitten tiedäkään, ei kuulosta siltä että sattumalta on pillerit osunut silmääsi.
Ei minulla sinänsä olisi mitään pillereitä vastaan, minusta noin nuori ei vaan saisi hankkia pitkäaikaista lääkitystä vanhempien tietämättä. Ja ne tosiaan osui silmiin sattumalta, kun kävin tytön huoneessa. Hän oli itse jättänyt yöpöydän laatikon auki ja kun kävin laittamassa sen kiinni, niin siellähän ne pillerit olivat päällimmäisenä näkyvissä.
Kyllä saa. Sen päättää tyttäresi ja hänen hoitava lääkäri. Ei tarvita riehuvan mamman sekoiluja väliin.
Mielenkiintoista, kuinka äitejä aina pidetään sekoilevina hysteerikkoina. Jos käyttää elämästään vuosia aikaa ja paljon energiaa siihen, että pitää huolta lapsestaan, ei ole ihme, jos huolehtiminen tulee selkäytimestä vielä sittenkin, kun lapsi alkaa olla jo itsekin kykenevä hoitamaan asioitaan. Ei huolehtiminen ole mitään sekoilua, vaan syvään juurtunut tapa
Fiksu teini kun huolehtii ehkäisystä.
Ja äiti (?) voisi vähän löysätä pipoa. Sun lapset kasvavat ja sä et voi sitä estää.
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi näin 16 vuotiaan kanssa. Löysin pillerit hänen huoneesta ja otin wilman kautta yhteyttä kouluterkkariin. Meillä on suvussa tukostaipumus geenivirhe, eikä tytärtä oltu testattu. Pillerit ja tuo yhdistelmä on vaarallinen!
Olin asiasta puhunut kyllä tytölle, mutta hän ei omien sanojensa mukaan muistanut asiaa.
Oli terkkari muutes pikkuisen paniikissa ja koululääkäri soittikin minulle saman päivän aikana.
Meillä on sama ongelma ja sen vuoksi keskustelimme tyttären kanssa aiheesta, kun ehkäisy tuli ajankohtaiseksi ja hän kävi gynekologilla vasta keskustelun jälkeen.
Ongelma on se, että teinillä ei yleensä ole tietoa suvun veritulppaongelmista ja niiden liittymisestä e-pillereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli terkkari muutes pikkuisen paniikissa ja koululääkäri soittikin minulle saman päivän aikana.Meillä on sama ongelma ja sen vuoksi keskustelimme tyttären kanssa aiheesta, kun ehkäisy tuli ajankohtaiseksi ja hän kävi gynekologilla vasta keskustelun jälkeen.
Ongelma onkin se, että pillerireseptejä haetaan koulu terveydenhoitajilta. Mitään keskusteluja ei käydä.
Ymmärrän huolesi täysin. E pillerit eivät ole kaikille sopivia mutta aika löysällä kädellä niitä annetaan jos vaan pyytää. Toki ovat hyvä apu kuukautiskipuihin ja itse käytän niitä endometrioosin hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu teini kun huolehtii ehkäisystä.
Ja äiti (?) voisi vähän löysätä pipoa. Sun lapset kasvavat ja sä et voi sitä estää.
Pillerit eivät kaikille sovi, joko tuon veritulppaongelman vuoksi tai erittäin voimakkaiden mielialavaikutusten vuoksi.
Itse söin pillereitä vuoden verran 20-vuotiaana, lääkäri suhtautui vähättelevästi, kun kysyin niiden vaikutuksesta mielialavaihteluihin. Lopetin pillerit ja palasin normaaliksi omaksi itsekseni. Hyvä ystäväni sai veritulppa jalkaansa ja lopetti pillerit.
Tälläisiä lääkkeitä ei pitäisi määrätä alaikäisille ilman tietoa sukurasituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että teinillä ei yleensä ole tietoa suvun veritulppaongelmista ja niiden liittymisestä e-pillereihin.
Miksi ei ole tietoa? Eikö se ole vanhemman tehtävä kertoa tällaisista teinille? Jos on tuollaisia ongelmia tiedossa, ne keskustelut on käytävä ajoissa ja vaikka useampaan kertaan jos tuntuu että tarvitsee. Teinin täyttäessä 18 vuottako hänellä yhtäkkiä maagisesti on tämä tieto, jota ei esimerkiksi 16-vuotiaana voi olla?
Olet oksettava. Teinillä ei ole mitään velvollisuutta kertoa seksielämästään vanhemmalleen. Teinilläkin on oma yksityiselämänsä. Aikoinaaan en itsekään kertonut, mitä se vanhemmille kuuluu!
Olettehan tietoisia että varhainen ehkäisypilleireiden käyttö ja tietysti myös pitkäaikainen käyttö lisää mm. rinta- ja munasyövän riskiä? Mitä nuorempana aloittaa niin sitä suurempi riski.
Vierailija kirjoitti:
Onkin tärkeätä puhua jo viimeistään kouluikäisille lapsille erilaisista terveyskysymyksistä, jotta tiedostavat nämä, eivätkä toisaalta ala turhan takia niitä pelkäämään vaan tietävät, että pitämällä huolta terveydestään voivat niihin vaikuttaa.
Esim. puolisoni suvussa kolme perinnöllistä terveysriskiä, mm. syöpäalttius, joka on vienyt suht nuoriakin, myös puolisoni sisaruksen. Puolisoni sisaruksineen on tihennetyssä seurannassa ja lapsemme tietävät asian ja ottavat huomioon omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole tietoa? Eikö se ole vanhemman tehtävä kertoa tällaisista teinille? Jos on tuollaisia ongelmia tiedossa, ne keskustelut on käytävä ajoissa ja vaikka useampaan kertaan jos tuntuu että tarvitsee. Teinin täyttäessä 18 vuottako hänellä yhtäkkiä maagisesti on tämä tieto, jota ei esimerkiksi 16-vuotiaana voi olla?
Osa vanhemmista ei ymmärrä, että teinit mainostavat pillereitä toisilleen ja reseptin saa kouluterveydenhoitajalta, joka ei kysele sukurasituksista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli terkkari muutes pikkuisen paniikissa ja koululääkäri soittikin minulle saman päivän aikana.Meillä on sama ongelma ja sen vuoksi keskustelimme tyttären kanssa aiheesta, kun ehkäisy tuli ajankohtaiseksi ja hän kävi gynekologilla vasta keskustelun jälkeen.
Ongelma onkin se, että pillerireseptejä haetaan koulu terveydenhoitajilta. Mitään keskusteluja ei käydä.
Juuri tuon takia puhuinkin aiheesta tytölle useamman kerran jo kauan ennen kuin asia tuli ajankohtaiseksi, ettei vaan lähde hankkimaan mitään reseptejä omin päin. Yleensä on toki hyvä, jos nuoret saavat helposti käsiinsä hyviä ehkäisykeinoja, mutta nämä poikkeustapaukset ovat oma ongelmansa.
Ei jaksaisi edes uskoa että tällaisiakin vanhempia löytyy Suomessa vielä…