Miksi vanhempi ei saa tietoa teinin terveysasioista? Tytär hankkinut salaa pillerit
Löysin 15-v tytön huoneesta sattumalta, siis oikeasti sattumalta, e-pillerit ja kun kovistelin niin kertoi, että on käyttänyt niitä jo yli puoli vuotta. Mielestäni vanhemman pitäisi saada tietää alaikäisen lääkityksistä. Poikaystävä on esitelty meille vain kaverina, ei ole kertonut edes että seurustelee, saati että on seksiäkin. Suututtaa aivan h**vetisti.
Kommentit (76)
Minun tyttäret tulivat molemmat kysymään minulta neuvoa pillereitten hankintaan, toinen oli 15v ja toinen 17v. Varasin heille gynelle vastaanoton. Tästä on jo vuosia aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Suojaikäraja on 16v, voisi olla esim 18
15-vuotias voi harrastaa seksiä myös omanikäistensä kanssa. Tuliko mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys se sinunkin lapsellasi on. Ainakin jotakin olette tehnyt oikein, että tytär huolehtii ehkäisystään. Muusta en sitten tiedäkään, ei kuulosta siltä että sattumalta on pillerit osunut silmääsi.
Ei minulla sinänsä olisi mitään pillereitä vastaan, minusta noin nuori ei vaan saisi hankkia pitkäaikaista lääkitystä vanhempien tietämättä. Ja ne tosiaan osui silmiin sattumalta, kun kävin tytön huoneessa. Hän oli itse jättänyt yöpöydän laatikon auki ja kun kävin laittamassa sen kiinni, niin siellähän ne pillerit olivat päällimmäisenä näkyvissä.
Mitä niin tärkeää asiaa sulla oli tyttäresi huoneeseen, ettei se voinut odottaa tyttäresi paluuta paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisyys se sinunkin lapsellasi on. Ainakin jotakin olette tehnyt oikein, että tytär huolehtii ehkäisystään. Muusta en sitten tiedäkään, ei kuulosta siltä että sattumalta on pillerit osunut silmääsi.
Ei minulla sinänsä olisi mitään pillereitä vastaan, minusta noin nuori ei vaan saisi hankkia pitkäaikaista lääkitystä vanhempien tietämättä. Ja ne tosiaan osui silmiin sattumalta, kun kävin tytön huoneessa. Hän oli itse jättänyt yöpöydän laatikon auki ja kun kävin laittamassa sen kiinni, niin siellähän ne pillerit olivat päällimmäisenä näkyvissä.
No mikä tässä olisi sitten vaihtoehto? Ettei teini hanki ehkäisyä? Vai olisitko pyytänyt, että hän pidättäytyy seksistä? Niin tampio et voi olla, että olisit uskonut tuon toimivan. Teini tuntuu olevan tässä asiassa vastuuntuntoisempi kuin sinä.
Onhan niitä muitakin ehkäisykeinoja. Kondomit?
Vaikka tässä nyt lähtökohtaisesti olen itsekin yksityisyyden suojan kannalta, tulee väistämättä mieleen, että mitä tehdä tilanteessa, jossa pillerit aiheuttaa esimerkiksi vakavia ongelmia? Tai jos teinille sattuu jotain, eikä vanhempi ole tietoinen kaikesta lääkityksestä, mitä hänellä on, eikä täten osaa sitä hoitavalle taholle kertoa.
Miten tyttäresi seksielämä edes kuuluu sinulle? Fiksu tytär kun huolehtii ehkäisystään itse.
Ikävä että tyttö ei uskalla puhua sinun kanssa noista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Suojaikäraja on 16v, voisi olla esim 18
Eli, kun kaksi 16v harrastaa seksiä keskenään, molemmat saa lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta teosta tuomion?
Ap varmaan ääneen paasannut ettei seksi kuulu alaikäisille. Siksi ei ole kertonut. Toisaalta asia ei edes vanhemmille kuulu. Hyvä, että nuori osaa itse asiansa hoitaa.
Itse sain pillerit 13-vuotiaana erinäisten syiden takia ja olisin hommannut ne ilman vanhempien suostumustakin. Äitini vastusti asiaa, mutta isäni oli fiksumpi ja lähti myös mukaani lääkäriin.
Sinulla on vastuullinen tytär, olisit ylpeä hänestä.
Miten jollekin teinin vanhemmalle voi olla uutinen että teinit harrastavat seksiä? Nuoresi on vastuullinen, hankkinut ehkäisyn, on suhteessa pojan kanssa. Pitäisikö hänen mielestäsi sitten olla joku sosiaalinen erakko joka on joka päivä yksin ja ei tapaa ketään kavereita tai seurustele koskaan? Olisitko sitten tyytyväinen? Kun oma lapseni on teini-ikäinen, toivon että hän seurustelee. Hänestä kasvaa aikuinen ihminen ja toivon että hänellä on sosiaalisia suhteita jotka ylläpitävät terveyttä. Suhteet ja sydänsurutkin kuuluvat terveen hyvinvoivan nuoren elämään. Seksi on yksityisasia eikä siitä tarvitse kertoa vanhemmille. Kerroitko itse? Päästä irti lapsestasi ja ymmärrä että hän on pian aikuinen.
Seksi kuuluu teinien elämään ihan samalla tavalla kuin aikuistenkin. Minä aloin seurustelemaan ensimmäisen kerran 16-vuotiaana ja silloin hommasin pillerit. Äitini ihan itse tuli sanomaan että jos haluan pillerit, voisin vain ilmoittaa hänelle ja varataan aika gynelle. Vanhemmat eivät ole koskaan puuttuneet seksielämääni. Miksi olisivat? Asumme Suomessa, emme Saudi-Arabiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä olisi sitten vaihtoehto? Ettei teini hanki ehkäisyä? Vai olisitko pyytänyt, että hän pidättäytyy seksistä? Niin tampio et voi olla, että olisit uskonut tuon toimivan. Teini tuntuu olevan tässä asiassa vastuuntuntoisempi kuin sinä.
Vaikka tässä nyt lähtökohtaisesti olen itsekin yksityisyyden suojan kannalta, tulee väistämättä mieleen, että mitä tehdä tilanteessa, jossa pillerit aiheuttaa esimerkiksi vakavia ongelmia? Tai jos teinille sattuu jotain, eikä vanhempi ole tietoinen kaikesta lääkityksestä, mitä hänellä on, eikä täten osaa sitä hoitavalle taholle kertoa.
No kukas ne aikuisen lääkitykset sitten hätätilanteessa tietää?
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Juuri näin.
Lisäisin vielä että kuulostat ap kontrolloivalta ja uteliaalta äidiltä, en ihmettele, että nuoresi ei halua puhua sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori voi itse puhua lääkärille jos pillereistä tulee ongelmia ja terveydenhuolto näkee tietokannasta mitä lääkkeitä potilaalla on käytössä.
Eiköhän se ole tyttäresi ja lääkärin välinen asia mitä siellä vastaanotolla tapahtuu. Ei sinun. Et voi estää tytärtäsi harrastamasta seksiä. Normaali teini-ikäinen kiinnostuu seksistä ja se on hänen. asiansa ja hänen oikeutensa elää seksuaalista elämäänsä ilman äitinsä tai isänsä holhontaa.
Kun olin 16v. kysyin äidiltäni pillereistä. Onneksi oli läheiset ja luottavaiset välit äitiini että pystyttiin aina avoimesti puhumaan kaikista asioista.
Se minkä olen huomannut, ne joiden vanhemmat ovat olleet myötämielisiä lastensa itsenäistymisen ja seksielämästä päättämisen suhteen, yleensä omaavat läheisemmät ja avoimemmat sekä terveemmät välit lapsiinsa.
Onneksi oma äitini oli aina avoin minulle kaikesta seksiin liittyvästä. Hän tuki minua omissa valinnoissani. Tulin teininä raskaaksi ja äitini lähti mukaani lääkäriin kun päätin ItSE että teen abortin. Ehkäisystä olen aina saanut päättää itse. En ihmettele ettei tyttäresi ole puhunut sinulle mitään.
Niin on täysiikäiselle. Jos kummatkin on alta suojaikärajan, niin ei ole laitonta harrastaa seksiä keskenään.