Miksi lähes kaikilla lapsilla on nykyään adhd tms?
Kommentit (220)
Muotijuttuja. Mun ylä-aste aikaan kaikilla saikku-tytöille oli migreeni. Eivät varmaan edes tieneet mikä se oikeasti oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Adhd on nykyään paremmin diagnosoitu kuin ennen ja siitä johtuu, että määrä olisi näennäisesti kasvussa. Adhd diagnoosin saaneita oppilaita on meidänkin koulussa vain pari prosenttia. Adhd pitää erottaa "adhdmaisesta" käytöksestä, jota voi olla kasvatuksellisista syistä tai virikkeiden puutteesta/vääränlaisten virikkeiden saatavilla olemisesta. Neurologit kyllä osaavat erottaa nämä asiat.
Lisään tähän vielä, että traumat voivat myös näkyä "adhdmaisuutena". Taustalla on siis vain trauma ja kun trauma on hoidettu niin käytös ja keskittymiskyky muuttuvat. Näihin traumoihin kun ei saa apua hirveän hyvin.
Alkoholin käyttö, etenkin naisilla, on lisääntynyt hurjasti. Ja toisin kuin siittiöt, ne munasolut ei ole uusiutuva luonnonvara vaan ne on elimistössä syntymästä asti.
Monihan ei lopeta alkoholinkäyttöä edes siinä vaiheessa kun raskautta aletaan suunnittelemaan/yrittämään vaan vasta siinä vaiheessa kun testi on plussa. Osa taasen bailaa ja ryypiskelee joka viikonloppu kunnes hoksaavat että oho, mähän olenkin raskaana. Ja surkeimmat luuserit ei lopeta edes raskauden takia juomista.
Aiemmat naissukupolvet oli hyvinkin kuivia nykynaisiin verrattuna. Ja tästä alkoholinkäytön muutoksesta ja samaan aikaan yleistyneiden adhd:n ym muiden käytöshäiriöiden yhteydestä on ihan kotimaisia tutkimustuloksiakin eli ei ole mitään mutuilua saati naisvihaa.
Vaikka se kuinka kivaa sellaiseksi olisi leimatakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Asiasta nyt vain netin myötä keskustellaan enemmän. Eikä se, että ennen ei olisi ollut, pitänyt paikkaansa. Oma veli sai diagnoosin vasta 22-vuotiaana, mutta kyllä ne oireet olivat olemassa ilman diagnoosia ennen sitäkin ja muistan vaikeita tilanteita ja omituisuuksia jo lapsuudesta. Kannattaa muistaa, että vielä 80-luvun puoliväliin asti koulusta saatettiin vapauttaa kokonaan, joten koulussa ei silloin kaikki tapaukset ollleet.
Yksi tärkeä pointti on myös se, että 1980-luvulla nimike oli MBD, jolla oli kehitysvamman leima. Vanhemmat taistelivat usein diagnoosia vastaan, kun taas nykyään saatetaan taistella diagnoosin puolesta.
Nykyisin tuota ADHD diagnoosia tunnutaan käytettävän hyvinkin kevyesti, jos on vähänkin vaikeampaa koulussa tai muussa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Muotijuttuja. Mun ylä-aste aikaan kaikilla saikku-tytöille oli migreeni. Eivät varmaan edes tieneet mikä se oikeasti oli.
Mulla menkkojen alkaminen laukaisi aurallisen migreenin 14-vuotiaana.
Eikä sitä adhd-diagnoosia anneta kellekään huonon käytöksen perusteella. Joku voi keksiä itse lapselleen diagnoosin, mutta huono käytös ei edes ole diagnoosin kriteeri. Nepsylapset voivat olla todella hyväkäytöksisiä, ongelmat ovat kokonaan muualla, kuten keskittyminen - se on eri asia kuin käytös -, puheentuoton- tai ymmärtämsien ongelmat, motorinen kömpelyys jne. Ainakin kahdella tietämälläni on tarve käydä vessassa kerran tunnissa, veljeni ja poikani kaveri, eikä siihen kyllä kasvatus vaikuta. Veli yleensä on tosi kohtelias eikä tee tahallista ilkivaltaa, mutta kömpelyyden vuoksi hänellä särkyy tavaroita helposti. Poikani kaverikin oikein kiva poika, mutta lähti kesken leikin vaeltelemaan ja kulki pari kertaa edestakaisin olohuoneessa, sitten taas jatkamaan. Käytöstavat oikein hyvät, mutta huomasin, että äidilleen kiukutteli paljon ja ihan mitättömistä asioista, niin veljenikin lapsena teki.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin käyttö, etenkin naisilla, on lisääntynyt hurjasti. Ja toisin kuin siittiöt, ne munasolut ei ole uusiutuva luonnonvara vaan ne on elimistössä syntymästä asti.
Monihan ei lopeta alkoholinkäyttöä edes siinä vaiheessa kun raskautta aletaan suunnittelemaan/yrittämään vaan vasta siinä vaiheessa kun testi on plussa. Osa taasen bailaa ja ryypiskelee joka viikonloppu kunnes hoksaavat että oho, mähän olenkin raskaana. Ja surkeimmat luuserit ei lopeta edes raskauden takia juomista.
Aiemmat naissukupolvet oli hyvinkin kuivia nykynaisiin verrattuna. Ja tästä alkoholinkäytön muutoksesta ja samaan aikaan yleistyneiden adhd:n ym muiden käytöshäiriöiden yhteydestä on ihan kotimaisia tutkimustuloksiakin eli ei ole mitään mutuilua saati naisvihaa.
Olisi kiva saada ihan kovaa lääketieteellistä dataa tämän väitöksen tueksi. Omia päättelyitä ei voi esittää faktana. Alkoholinkäyttöhän on Suomessa nuorten ihmisten keskuudessa vain vähentynyt verratuna aikaisempiin sukupolviin.
Omalla nyt jo aikuisella lapsella lievä autsimi. Olen kyllä eräänkin kerran miettinyt, että onko asialla mitään tekemistä kahden asian kanssa 1. imukuppisynnytys 2. Olin raskausaikana työpaikalla, missä altistuin tupakansavulle. Itse en polta ja olen käyttänyt alkoholia koko elämäni aikana todella niukasti, lasta yritettäessä en enää lainkaan.
Nykyäänhän diagnosoidaan enemmän muitakin mielenterveyshäiriöitä kuin ennen. Tuossa ylempänä mainittiin alkoholi ja sen mahdollinen vaikutus hedelmällisyyteen, niin siitä tuli mieleen että nykymaailmassahan on paljon juttuja joista ei oikein tiiä miten ne vaikuttaa hedelmällisyyteen ja raskauden aikana. Esim prosessoidut ruuat tai lisäaineet, en tiiä miten niitä on raskauden kannalta tutkittu ennen käyttöönottoa, mutta tuskin jokaisesta on ollut edes mahdollista tehdä pitkän aikavälin tutkimusta. Hajusteet, esim pesuaineissa, on myös semmosia kemikaaleja joista ei edes tiiä mitä ne on. Se raskausaika ja kaikki valinnat ja tunteet sen aikana vaikuttaa lapseen, tietenkin, kun se lapsi muodostuu sinä aikana.
On menossa tutkimus myös esim. siitä kuinka epiduraalin yleistyminen synnytyksissä vaikuttaa adhd:n lisääntymiseen. Joten paljon on asioita tämänkin takana, jota ei vielä ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada ihan kovaa lääketieteellistä dataa tämän väitöksen tueksi. Omia päättelyitä ei voi esittää faktana. Alkoholinkäyttöhän on Suomessa nuorten ihmisten keskuudessa vain vähentynyt verratuna aikaisempiin sukupolviin.
Sitähän voi myös itse lähtä etsiin jos kiinnostelee, ei olis varmaan vaikea löytää jotain. Lähtisin katsoon alkoholin vaikutus hedelmällisyyteen, sen jälkeen tarvittaessa englanniksi. T eri
Huonoista geeneistä johtuu. Joidenkin ei tulisi lisääntyä, mutta vajaaälyisille perhesuunnittelukin on täysin tuntematon käsite. Ennenhän mielenvikaiset kersat suljettiin koulukoteihin ja nuorisovankiloihin, nykyään niille syötetään piriä ja annetaan perseillä vapaana.
Se on perinnöllistä, eli sehän tulee vuosi vuodelta lisääntymään.
ADHD on hyvin vahvasti periytyvä ominaisuus. Periytyy 70% todennäköisyydellä. Sitten kun yksi nepsy on perheestä saanut diagnoosin niin niitä alkaa tulemaan muillekin perheenjäsenille.
T: Asperger ja ADD
tatuoidut tekevät likaisilla vehkeillä lapsia lorahtaa kusta vielä värien joukkoon. onneksi on teini tiineenä ohjelma johon pääsee äitiyttään ylistämään. samalla voi kysellä riittääkö tuet lisä tastkoihin. ja noita pentuja normi kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän diagnosoidaan enemmän muitakin mielenterveyshäiriöitä kuin ennen. Tuossa ylempänä mainittiin alkoholi ja sen mahdollinen vaikutus hedelmällisyyteen, niin siitä tuli mieleen että nykymaailmassahan on paljon juttuja joista ei oikein tiiä miten ne vaikuttaa hedelmällisyyteen ja raskauden aikana. Esim prosessoidut ruuat tai lisäaineet, en tiiä miten niitä on raskauden kannalta tutkittu ennen käyttöönottoa, mutta tuskin jokaisesta on ollut edes mahdollista tehdä pitkän aikavälin tutkimusta. Hajusteet, esim pesuaineissa, on myös semmosia kemikaaleja joista ei edes tiiä mitä ne on. Se raskausaika ja kaikki valinnat ja tunteet sen aikana vaikuttaa lapseen, tietenkin, kun se lapsi muodostuu sinä aikana.
Mielenterveyshäiriöiden diagnosointi liittyy myös siihen, että enää ne eivät ole niin suuria tabuja. Toisen vanhempani suvussa on ollut lamaannuttavaa masennusta monen sukupolven ajan, ja vasta 1990-luvulta alkaen siihen on alettu hakea hoitoa.
Pelkästään masennustilastoja katsomalla näyttäisi siltä, että jotain todella pahaa on tapahtunut suvullemme ysärillä. Mutta koska tunnen sukuani ja olen tarkastellut sen vaiheita 1900-luvun alusta, olen kovin ylpeä siitä, että minä itse ja kaksi sisarustani olemme tehneet kelpo työurat sen sijaan että olisimme istuneet elämämme pirtissä seinää tuijottaen ja vieraille ovea avaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menkkojen alkaminen laukaisi aurallisen migreenin 14-vuotiaana.
Tämä on hyvin tavallista. Itselläni taas saman laukaisi vasta synnytys, mutta kaikki suuret hormonimuutokset saattavat laukaista sen.
Ei adhd ole yleistynyt, sitä ollaan vasta alettu osata diagnosoida kunnolla. Mieheni sai diagnoosin kun lapsemme olivat jo syntyneet. Hyvin korkea äo on suojannut ja mahdollistanut kunnon kouluttautumisen keskivaikeasta adhd:sta huolimatta. Kaikki oireet kuten sohvalle nukahtelu ja ärsyttävä jalan vispaaminen loppuivat heti kun lääkityksen sai. Sanoi että olisipa keskittyminen ollut koulussa yhtä helppoa!
Molemmilla lapsillamme on diagnosoitu adhd. Tytöllä add. En usko että ulkopuoliset arvaavat varsinkaan tytön add:ta ollenkaan. Opettajat huomasivat eron kun lääkitys alotettiin. Pojalla on adhd ja on tavallisemmin näkyvä vilkas lapsi. Lääkitystä ei ole vielä alotettu. Molemmat lapseni osaavat käyttäytyä, meillä on lasten takia todella tiukat ja joustamattomat rajat ja aikataulut. En tunne ketään joka käyttäisi adhd:ta tekosyynä lasten huonoon käytökseen, mutta olen itsekin joutunut hakemaan lapseni kesken harrastuksen pois kun hän yksinkertaisesti käyttäytyi huonosti. Hävetti, mutta minkäs teet.
Niin no se riippuu ihan miten sitä katsoo. Jotku on suoraan syntynyt kännykkäaikakauteen, vanhemmat käyttää somea ja lapsikin oppii päiväkoti-ikäisenä selaan youtubea. Siinähän on ihan hullu ero vaikka siitä parinkymmenen vuoden takaseen.. Jos maailma tuntuu hektiseltä, niin silloin se sitä myös on sille joka niin tuntee. Kokemukset muodostaa käsityksen maailmasta.