Olin maski kasvoilla kaupan kassajonossa, kun edessäni oleva äiti
alkoi valittaa turvavälistä. Pyörittelin siinä silmiäni, niin hän alkoi selittää perheen riskiryhmäläisestä lapsesta. Hänellä oli (ei välttämättömässä) kaupassa mukanaan maskiton lapsi (en tiedä oliko se riskiryhmäläinen?). Kuulemma lapsi/lapset käyvät päivähoidossakin.
Itse olen kolmesti rokotettu, jos se nyt asiaan mitenkään liittyy. Ihmettelen vain tuota purkausta maskilliselle ihmiselle, varsinkin kun hän itse oli ns. turhassa kaupassa (ei ruokakauppa) maskittoman lapsen kanssa.
Menee mun mielestä jo liian pitkälle, ja tuntuu, että ihmiset ovat nyt vain saaneet oikeutuksen käyttäytyä huonosti ja yrittää määräillä kanssaihmisiä.
Sivuhuomautuksena vielä, että itselläni on ollut lapsesta asti vaikea OCD, joten olisin aina halunnut, että vieraat ihmiset pysyisivät kaukana minusta ihan joka paikassa. En ole kuitenkaan sitä tuonut ilmi, vaan olen ajatellut, että minun ongelmani, eikä minulla ole oikeutta odottaa muilta erityiskohtelua sen takia.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikeaa pysyä vähän kauempana, oli korona tai ei. Vtuddaa kaikki niskaanhengittäjät.
Olen oman OCD:ni perusteella huomannut jo vuosia sitten, että se on todella vaikeaa. En ole kuitenkaan siitä kellekään ärissyt. Ymmärtäkää nyt ihmiset, että on muitakin sairauksia kuin yksi hemmetin korona.
Ap
Eihän tuo ole juuri mitään.
Edelleen tulee asiakkaat kaupassa kylki kylkeen kiinni kyselemään kaikenlaista meiltä myyjiltä. Ilmeisesti meitä myyjiä ei lasketa ihmisiksi, kun meihin ei tarvitse ottaa senttiäkään etäisyyttä.
Maski ei vaikuta viruksen leviämiseen lainkaan. Korona nääs tarttuu pääasiassa aerosolien välityksellä eikä pisaratartuntana
Maski ei vaikuta turvaväliin se on vähintään 2m
Toimit väärin. Piste. Miksi vierität syytä toiselle? Ota opiksi ja jatka eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...mitä tapahtui?
Henkilö valitti minulle, maskilliselle ihmiselle, että olen liian lähellä häntä.
Ap
Miksi sitten olit liian lähellä häntä?
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli kai se, että miksi kukaan, jolla on riskiryhmäläinen perheessä, tulee maskiton lapsi mukanaan ei-välttämättömään kauppaan ja vaatii sitten muilta erityiskohtelua.
Ap
Ei se riittävän etäisyyden pitäminen ole mitään erityiskohtelua vaan nykypäivän toisten huomioimista ja kohteliaisuutta. Ap on moukka, ensin toimii itse väärin ja sitten syyttää toista (tunnistettavasti, siis jos tämä toinen palstalle osuisi niin tunnistaisi itsensä) julkisesti.
Eihän kyse ole erityiskohtelusta, vaan ihan siitä kohtelusta, mitä tällä hetkellä kaikilta toivotaan ja odotetaan. Tämän on pakko olla provo. Miksi muuten mainitset, että sinulla on OCD ja olet tarkka etäisyyksistä, mutta sitten kuitenkaan pandemia-aikana ilmeisesti et ole tarkka etäisyyksistä, vaan jonkun täytyy sinulle siitä huomauttaa?
Ei tässä aloituksessa ole järjen hiventäkään. Etäisyys on tehokkaampi keino kuin maski, ja ihmiset myös välillä joutuu tilanteisiin, joissa joutuu pandemiankin aikana käymään muissakin kuin "elintärkeissä" kaupoissa. Ja joskus on pakko ottaa myös lapsi mukaan. Toimisit itse ohjeiden mukaan.
Eiköhän jokainen riskiryhmäläinen välttele kauppoja mahdollisuuksien mukaan. Jos äiti vie riskiryhmän kuuluvan lapsen johonkin ei välttämättömään kauppaan, niin kyseessähän ei ole normaalilla järjellä varustettu äiti. Edellisen vahvistaa vielä huomionhakuinen ruikutus, että on raahannut riskiryhmään kuuluvan lapsen ihmisten joukkoon ja muiden ihmisten pitää huomioida omassa käytäytymisessään se tuomat erityistarpeet. Tyyliin: "Kaikki poistukoot kauppakeskuksesta, minä MINÄ haluan shoppailla, vaikka lapseni kuuluu rskiryhmään."
Kysehän ei ole siitä ettei voisi pitää etäisyyttä eikä myöskään siitä, että toista ihmistä ei voisi pyytää ystävällisesti noudattamaan turvallista etäisyyttä.
Aloittaja on mitä ilmeisemmin loukkaantunut siitä, että pyyntö on sisältänyt syytöksen hänen lapsensa terveyden vaarantamisesta, vaikka ainoa syyllinen riskiryhmään kuuluvan lapsen terveyden vaarantamiseen on äiti itse.
Sinun pitäsi välttää jonoja kolmesti rokotettuna. Että et tartuta.
Mikä v…n tarve on tulla ihan kiinni? Olet muutaman askeleen kauempana toisista. Eikö äly riitä tähän?
Kohta kaksi vuotta on paasattu: turvaväli, maski, käsihygienia. Nämä kaikki kolme pitää olla.
Kuka sinä ap olet määrittämään, mikä on pakollinen kauppa kenellekin? Ja tuon äidin oli ehkä käytännön pakko ottaa tuo lapsi mukaan.
Luuletko että kaikki alle kouluikäiset kuuliaisesti pitävät maskia? Sinulla ei taida olla lapsia.
Äiti ei valittanut turhasta. Jos et ole huomannut, nyt on globaali pandemia menossa ja vahvasti suositeltu etäisyys koskee kaikkia, ei vain sinua.
Maski, tiiviskään, ei ole taikaesine. Lisäksi virukset tulevat kehoon myös silmien kautta. Etäällä pysyminen on se varmin tapa kun yritämme pysyä terveenä.
Kotiinsa ei voi linnoittautua monikaan käytännön syistä. Kaikilla ei ole miljoonia tilillä, jotta voisi irtisanoutua töistä. Kaikilla ei ole puolisoa, tai sukua joka aina hoitaisi esim lapset asiointien ajan.
Jokainen kohtaaminen on tällä hetkellä riski. Se vain meistä monien pitää ottaa. Olen itse monisairas yksin elävä keski-ikäinen. Siksi toivoisin minäkin että ihmiset eivät tunkisi lähelle. Mutta kyllä niin käy.
En ole ikinä itse sanonut mitään, jos kummastunut katseeni ei auta. Päättelen että kyseessä on niin tyhmä ihminen, että hän ei käsitä tai ei halua käsittää ja joutuisin pian päällehuudetuksi ja tahtomattani riitelemään.
Asiallinen keskustelu on muuten sitä, että keskustelijat sietävät myös eriävät mielipiteet. Sinulla on heti alussa näkemys, että asiallinen keskustelu on sinulle myötämielistä. Joten kannattaa aloittaa itsestä sen toivomuksen kanssa.
Ja pysy ensi kerralla kauempana. Se ei ole henkilökohtaista. Monet meistä riskiryhmäläisistä tykkäävät elämästään.
Ja rokotteet eivät vaikuta taudin kantamiseen oireettomanakin. Kuinka et vieläkään tiedä? Hyvätkään maskit eivät estä kaikkea, joten aivan turhaan ja nolosti sinä niillä puolustauduit.
Nyt on käsillä Suomen pahin tautitilanne ikinä. Ymmärrätkö? Se että oma tosi huono hallituksemme ei osaa tässäkään tilanteessa toimia, ei tarkoita sitä, että asiat olisivat hyvin tai esim. paremmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli kai se, että miksi kukaan, jolla on riskiryhmäläinen perheessä, tulee maskiton lapsi mukanaan ei-välttämättömään kauppaan ja vaatii sitten muilta erityiskohtelua.
Ap
Onko etäisyyden pyytäminen erityiskohtelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...mitä tapahtui?
Henkilö valitti minulle, maskilliselle ihmiselle, että olen liian lähellä häntä.
Ap
Etkö ymmärrä, että etäisyys suojaa tartunnalta ei niinkään se (väärinkäytetty) maski
Ei taida suojata oikein kumpikaan, kun miettii tartuntalukuja ja näkee ihmisten käyttävän niin kuulisisesti maskeja.
Ap
Suurimmalla osalla ihmisistä näkyy kirurgin maskeja, jotka nyt hieman estävät omia viruksia leviämästä ilmakehään ja osalla nekin roikkuvat kasvoilla miten sattuu, joten kyllä ne turvavälit ovat ainoita keinoja estää sairastumisia, elleivät ihmiset ala käyttämään ffp2-3 tason hengityssuojaimia.
Tiedäthän, että mainitsemissasi suojaimissa on usein venttiili, joka helpottaa uloshengittämistä ja siten maski suojaa vain käyttäjää itseään. Mikäli ventiiliä ei ole, maskin lävitse hengittäminen on erittäin raskasta ja hengittäminen tapahtuu yleisemmin maskin ja kasvojen välistä, jolloin maski tavallaan menettää merkityksensä.
Parhaiten tauti selätettäisiin, jos sairastuneet eivät levittäisi tautia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se ole mitään erityiskohtelua että pyytää pitämään turvaväliä. Miksi menit liian lähelle?
Mainitsemani ocd liittyy adiasn siten, että olen itsekin joutunut sopeutumaan ihmisten liian lähelle tunkemiseen. Olen oikeastaan iloinen, että muutkin saavat nyt kokea ikään kuin ocd:ta näin pandemian muodossa. Ihmisiä on muutenkin maapallon kantokykyyn nähden liikaa, joten ei tämä pandemia pelkästään huono asia ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...mitä tapahtui?
Ap
Etkö ymmärrä, että etäisyys suojaa tartunnalta ei niinkään se (väärinkäytetty) maski
Ei taida suojata oikein kumpikaan, kun miettii tartuntalukuja ja näkee ihmisten käyttävän niin kuulisisesti maskeja.
Ap
Suurimmalla osalla ihmisistä näkyy kirurgin maskeja, jotka nyt hieman estävät omia viruksia leviämästä ilmakehään ja osalla nekin roikkuvat kasvoilla miten sattuu, joten kyllä ne turvavälit ovat ainoita keinoja estää sairastumisia, elleivät ihmiset ala käyttämään ffp2-3 tason hengityssuojaimia.
Tiedäthän, että mainitsemissasi suojaimissa on usein venttiili, joka helpottaa uloshengittämistä ja siten maski suojaa vain käyttäjää itseään. Mikäli ventiiliä ei ole, maskin lävitse hengittäminen on erittäin raskasta ja hengittäminen tapahtuu yleisemmin maskin ja kasvojen välistä, jolloin maski tavallaan menettää merkityksensä.
Parhaiten tauti selätettäisiin, jos sairastuneet eivät levittäisi tautia.
Kaipa jokaiselle on jo itsestään selvää, että hallinto tekee päätöksiään poliittiikka edellä, ei terveys, joten jokainen on tämän koronan takia velvoitettu huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan.
Käytän ffp3 maskeja joissa on uloshengitysventtiili ja jos joku sairastuu siitä huolimatta, en voi tehdä tilanteelle yhtään mitään.
Paitsi tietenkin kehottaa kansalaisia ostamaan kunnollisia hengityssuojaimia niiden tehottomien kirurgin suojainten tilalle.
Minusta tarinan äiti oli vastuullinen: todennäköisesti huolehtii myös lastensa mielenterveydestä kun ei lukitse heitä kotiin. Turha kaupoissa juoksentelu ei tietenkään ole nyt suotavaa mutta ei tuo perhe välttämättä käy noissa ei-välttämättömissä kaupoissa tms. usein vaan kyseessä saattoi olla jokin tärkeä poikkeus, kuka tietää.
Jos turvavälit unohtuvat ja joku niistä asiallisesti huomauttaa niin on hyvä itsekin olla asiallinen ja pahoitella ja siirtyä vähän kauemmas. Maskin hyöty ei monessakaan tilanteessa ole kovin merkittävä (eikä korvaa turvaväliä) ja äiti teki ihan fiksusti siinäkin kun ei ohjeistanut lastaan käyttämään maskia psykologisten syiden vuoksi. Aloittajan maski ja omat mielenterveysongelmat tms. on täysin merkityksettömiä tässä tapauksessa. Onkohan edes oikeasti tapahtunut tuo kertomansa tilanne, vaikuttaa keksityltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin...mitä tapahtui?
Ap
Pidä se turvaväli maskista huolimatta, ääliö!