Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästäisitkö nuoren muuttamaan omilleen jos ei ole kiinnostunut tekemään mitään kotitöitä?

Vierailija
16.01.2022 |

No tekee jotain käskystä mutta erittäin vastahakoisesti. Eikä laatu ole kummoista. Esim Ruokaa ei juuri osaa laittaa kun ei kiinnosta yhtään eikä pidä huonettaan oma-aloitteisesti siistinä. Edes roskat ei mene roskikseen kuin käskystä. Voiko tuo selvitä omillaan vielä? Haluaisi kuulemma muuttaa.

Joo kivittäkää mutta mielummin kaipaisin konkreettisia neuvoja nykytilanteeseen kuin jälkiviisastelua.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä. Kantapään kautta oppii.

Vierailija
2/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainoastaan päästäisi vaan antaisin kunnolla alkuvauhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit estää? Tämä on vähän samanlainen aloitus, kun joku miettii, antaako teiniensä seurustella.

Vierailija
4/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisin

Vierailija
5/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Sittenhän on siellä omassa läävässään tekemättä kotitöitä.

Vierailija
6/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu, koska pääseehän sinne itse siivoamaan tai palkkaa siivoojan, jos nyt joku katastrofi käy. Luultavasti nuori itse alkaa siivoamaan ja vähän kokkaamaan, koska on "pakko" jossain kohtaa, tuskin viihtyisi pölyn keskellä. Omalla aikataululla se sujuu paremmin, kuin että joku käskee tai määräilee.

Vierailija
7/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poissa silmistä, poissa mielestä.

Toki jos alaikäinen ja vuokrasopimukseen tulee sun nimi, niin sitten ei.

Vierailija
8/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästä vaan, ja anna vielä vähän alkuvauhtiakin. Kummasti siinä oppii, kun tajuaa, ettei kukaan muu enää tule kantamaan roskia tai imuroimaan lattioita tai laittamaan tiskejä koneeseen, ja että se ruokakin pitää tehdä ihan itse, ja kaupassa käydä, jotta saa sitä ruokaa. Oppii kun on pakko. 

Vierailija
9/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaan tai vanhemman ei tarvitse kysyä lupaa, alaikäistä ei tarvitse eikä kannatakaan päästää.

Vierailija
10/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger, ADHD? Mielenterveysongelmat?

Vierailija
11/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä nyt mietin että jos tuhoaa asunnon tai aiheuttaa naapurihaittaa kun nurkat on täynnä homeisia pitsalaatikoita tai aiheuttaa tulipalon kun ei osaa käyttää hellaa. Pikku sotkut ei haittaisikaan.

Vierailija
12/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Täysi-ikäisen voi päästää omilleen, siinähän näkee, että ei ne hommat itsekseen valmistu.

Vierailija
13/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger, ADHD? Mielenterveysongelmat?

Kyllä vähän tämän suuntaista on. Siksikin mietityttää.

Vierailija
14/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan nuoren on kumminkin lähteä jossain vaiheessa, kiinnostivat kotityöt tai eivät. Tuskin kotityöt alkavat sen kummemmin kiinnostaa, vaikka vielä jatkaisi kotona asumista. Ei meidän poikia ainakaan kotityöt ole koskaan kiinnostaneet, mutta oman kotinsa joutuvat kuitenkin pitämään asumiskelpoisena. Minun mielestäni heidän kriteerinsä asumiskelpoiselle ovat aika heppoiset, mutta itsepä nurkissaan asuvat. Jos nuori hoitaa raha-asiansa ja vastaavat asiat, niin päästäisin. Roskien vieminen ei ole niin oleellinen asia.

Vierailija
15/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisin mielin potkisin moisen vätyksen pellolle.

Vierailija
16/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä nyt mietin että jos tuhoaa asunnon tai aiheuttaa naapurihaittaa kun nurkat on täynnä homeisia pitsalaatikoita tai aiheuttaa tulipalon kun ei osaa käyttää hellaa. Pikku sotkut ei haittaisikaan.

Et sinä voi aikuisen ihmisen kohdalla alkaa murehtimaan tuollaista. Voit toki sanoa, että omilleen muutettaessa hän myös vastaa konkreettisesti kaikesta, mutta aikuiselle on annettava mahdollisuus myös hölmöillä ja mahdollisuus paikata/korvata hölmöilynsä seuraukset.

Vierailija
17/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähellä asuu nuori joka ei saa edes koiria vietyä pihalle. Näyttää ihan frankensteiniltä kun ei ole tainnut päivänvalo paljoa kasvoille paistaa. Potku perssauksille vaan.

Vierailija
18/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt miten eräs lapsi päästessään omaan asuntoonsa, jatkoi samaa rataa. Hän ei siivoa, ei tiskaa, ei pese pyykkiä, ei vaihda lakanoita. Hyvin pian asunto on jo raivauksen ja remontin tarpeessa ja kaikki laskut maksamatta.

Syihin jos vaan osaisi puuttua. joskus esim. kotitalous koulu voi auttaa, tai terapia. Mitä aiemmin asiaan hakee apua, sen mukavampi ja mielekkäämpi loppuelämä lapsella on.

Ehkä joku tukihenkilö ja valvonta olisi hyvä sopia ennakkoon. Avaimet myös vanhemmille, jotka ovat aina lähin ensiapu. Muutenkin on hyvä säilyttää välit, vaikka lapsi onkin irtaantumis vaiheessa.

Päihdeongelma on myös riskinä nuorilla.

Vierailija
19/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päästin aikoinaan. Muutti kimppakämppään kaverinsa kanssa. Kävin sitten ekaa kertaa kylässä ja näin, että wou, eipä ole ryhdistäytynyt mitenkään. Kaverin puoli oli siisti. Eipä kauaakaan yhteiselo kestänyt :D 

Kotiin ei enää tullut, vaan omaan vuokrakämppäänsä muutti. Samanlainen on vieläkin, roskispussit partsilla odottaa viemistään ja tiskit lojuu altaassa. Kaikkeni tein ja esimerkkinä olin, kun olen todella jämpti kodinhoidossa. Koskaan ei halunnut esim. opetella mitään kokkaamaan tai muutakaan halunnut kuunnella.

Nauttikoon nyt omista paskoistaan. Toki se kerran kuussa raivaa kaiken kuntoon, mutta 5 minuuttia, niin on jo likaiset astiat olkkarin pöydällä ja vaatteet pitkin kämppää.

Vierailija
20/52 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne oppivat sitten omillaan ollessa tekemään. Jos tarkoitat jo täysi-ikäistä nuorta, ei ole kyse enää päästämisestä.

Ei muuta, kuin asuntoa etsimään. Samassa tilanteessa muutama vuosi sitten ollut poikani laittaa nykyisin kunnon ruokaa, ainakin suurimman osan aikaa, hoitaa raha-asiansa järkevästi, ja on selvästi kasvanut ihmisenä. Toki autettiin kaikessa aluksi, ja kerrottiin, että jos ei tunnu hyvältä, voi aina palata. Ei ole ollut tarvetta, se oma koti on niin iso juttu.

Asunnon siisteydessä on vielä hiukan hiomista, mutta olen neuvonut vuosien varrella erilaisia vinkkejä, miten mikäkin hoituu helpoiten. On sitten hänen asiansa, tarttuuko niihin, vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi