Voiko neurotyypillistä ahdistaa katsoa silmiin?
Vai onko enimmäkseen vaan aspergermiehillä ja naisilla?
Kommentit (15)
Empatiaherkkiä mahdollisesti, koska silmistä huomaa toisen tunnetilat jolloin niihin myös reagoi, mikä häiritsee kommunikointia.
Silmiin katsominen siinä määrin kuin useimmat katsovat, on mulle liian intiimiä. Olen ujo, yliherkkä ja empaattinen, vaikka silmiin katsomattomuus tulkitaankin epäempaattisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Silmiin katsominen siinä määrin kuin useimmat katsovat, on mulle liian intiimiä. Olen ujo, yliherkkä ja empaattinen, vaikka silmiin katsomattomuus tulkitaankin epäempaattisuudeksi.
Ja siis mua ei ole todettu aspergeriksi. Ei ole varaa mihinkään nepsy-tutkimuksiin nykyisten ongelmien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis mua ei ole todettu aspergeriksi. Ei ole varaa mihinkään nepsy-tutkimuksiin nykyisten ongelmien lisäksi.
Ja arvatenkin muhun ei ole koskaan suhtauduttu kovinkaan suopeasti, sillä ihmisille olisi tosi merkityksellistä katsoa toisiaan silmiin. Mäkin haluaisin osata katsoa samalla lailla, mutta en pysty 😶, jos aion sanoakin jotain. Silloin kun mun ei pidä puhua (olen suuremmassa ryhmässä), on puhujan silmiin katsominen helppoa, sillä en joudu esille.
Eivät muutkaan ihmiset aina katso silmiin, koska toinen voi olla "kontrolloiva tuijottaja", joka manipuloi katseellaan. Silloin on hyvä pitää katse jossain muualla. Ystävällinen tai neutraali katsekontakti on eri asia.
Eikö ole normaalia kenelle tahansa jos on jännittävä tilanne tai uusi ihminen? Varsinkin jos on ujo? Kyllä neurotyypillisetkin voi olla ujoja ilman mitään diagnoosia, oli sitten testattu tai ei
Kiusatuilla ja kaltoinkohdelluilla voi myös olla vaikea katsoa silmiin. Ihmiskatse voi olla hyvin julma.
Silmiin on vaikea katsoa kun niitä on kaksi. Tuijottelen siis henkilöä silmien väliin liiankin tietoisena stereonäöstäni.
Mutta se, ettei ollenkaan katso silmiin vaan esim tisseihin tai pälyilee ympärilleen ja kikattaa, on aika kummallista ja vieraannuttavaa. Tähänkö ilmiöön ap viittaa?
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Otapa siis rauhoittavaa, ahdistushullu.
Se on normaali tunne, mutta ilmeisesti sinulla ylimitoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatuilla ja kaltoinkohdelluilla voi myös olla vaikea katsoa silmiin. Ihmiskatse voi olla hyvin julma.
Kiusaamisen taustalla yleensä asperger koska sosiaalisia vaikeuksia? Tai sitten kun toinen töksäyttelee joka yleistä myös asperger/ADHD ihmisille? Toisaalta luulisi töksäyttelevät olevat juuri niitä kiusaajia
Miksi pitää toljottaa silmiin?
Häiritsee tilanteeseen keskittymistä ja kommunikointia.
Minulla on luonnostaan "pilke silmäkulmassa" joka tulkitaan flirttinä tai kiinnostuksena. Aiheuttaa kiusallisia tilanteita.
Mitä nyt ihmisiä seuraa, niin kovinkaan moni ei pysty silmiin katsomaan, tai vähintäänkin katse harhailee siellä ja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on luonnostaan "pilke silmäkulmassa" joka tulkitaan flirttinä tai kiinnostuksena. Aiheuttaa kiusallisia tilanteita.
Jos olet nainen, niin miehet, jotka tekevät tuollaisia tulkintoja, niin tulkitsevat flirtin mistä tahansa ilmeestä. Keskiverto mies ei huomaa pilkettä silmäkulmassasi, vaikka se lähettäisi mitä signaaleja.
Jokaisella meistä on jotain nepsy-piirteitä.