Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkokeilu - kyllä on hävytöntä!

Vierailija
13.05.2015 |

Pitkä sepustus, koittakaa jaksaa lukea!

Mieheni on ollut vuoden verran työttömänä. Ensin hän osallistui omaehtoiseen koulutukseen, ja kun koulutus loppui eikä töitä vieläkään ollut löytynyt, hän päätti mennä erääseen yritykseen työkokeiluun. Miehen ideologiaan ei vain istu se, että työttömänä oltaisiin joutilaana kotona, mutta nyt alkaa työkokeilusta olla niin huonot kokemukset, että toivon hänen tulevaisuudessa ennemmin loisivan kotona kuin menevän orjatöihin.

Kyseessä on eräs yritys, jossa mieheni täytyy tehdä joitain erittäin raskaita ulkotöitä, mutta suurimmaksi osaksi työt melko raskaita joko sisällä tai ulkona (suurimmaksi osaksi ulkona). Yrityksellä on myös pienehkö myymälä, joten joitain asiakaskohtaamisia on myös. Yrityksessä kaikilla muilla on yrityksen puolesta työvaatteet (erikseen ulko- ja sisätöihin), mutta miehelleni yritys ei niitä halunnut tilata 3 kk työjaksoa varten. Mieheni sitten kysyi, millaiset vaatteet hänellä pitäisi töissä olla, ja vastaus oli että "siistit työvaatteet". Mies sitten on mennyt aina siisteissä farkuissa töihin sillä seurauksella, että töissä kahdet hyvät farkut ovat pilaantuneet (sotkeentuneet, polvet kuluneet, tullut reikää ym.) Mies kysyi, jos voisi tulla vähän rönttävaatteissa kerran rönttähommia joutuu tekemään, mutta ei käy, kun pitää näyttää asiakkaiden silmissä siistiltä. Selvä juttu. Nyt kuukauden verran työskennelleenä miehelle on siis maksettu 9 €/pv kulukorvausta työttömyystuen lisäksi, eli karkeasti laskien n. 180 € jos päiviä olisi kertynyt 20. Sen verran ne kahdet tähän mennessä pilaantuneet farkut ovat maksaneet.

Tosin lapsen sairauden ja oman sairastumisen vuoksi mies joutui muutaman päivän olemaan poissa, joten tappiolle menee. Työnantaja oli sanonut, ettei sairaspäiviltä saa edes perustyömarkkinatukea, tiedättekö onko se totta, vai halusiko työnantaja vain saada miehen tulemaan töihin lapsen hoitamisen sijaan? Jos silloin ei saa peruspäivärahaa, on kyllä törkeää, sillä ilman työkokeiluahan sairaspäiviltä saisi normaalin työttömyystuen.

Eilinen oli kyllä kaiken huippu. Satoi, ja mies paleli ulkotöissä. Parilla muulla työntekijällä oli sadetakit ja saappaat firman puolesta, ei miehellä. Miehellä oli vielä omat näppylähanskatkin. Lopulta, kun miehen kevättakki oli aivan litimärkä, pomo sanoi, että "hei meneppäs katsomaan, jos tuolla olisi ylimääräinen sadetakki lainaksi". Olihan siellä, useita. Sääli vain, ettei mies ehtinyt lämpimästä takista kauaa nauttimaan. Mies nosti toisen työntekijän kanssa erästä painavaa ja terävää esinettä, kun sateen liukastama (?) koneen osa lipesi toisen työntekijän otteesta sillä seurauksella, että toinen työntekijä pudotti tämän osan. Pudotuksen vuoksi mieheni vielä pitelemän esineen terävä laita viilsi miehen sormeen niin syvän haavan, että hyvä ettei sormi irronnut. Mieheni joutui siis lähtemään ensiapuun, mutta kukaan ei tarjoutunut häntä sinne viemään (meillä ei ole autoa) saati pyynnöstä voinut viedä. Ei ilmeisesti kukaan joutanut lähteä hommistaan sen verran, että veisi miehen 7 km päähän ensiapuun! Mieheni sitten itse maksoi taksinsa omasta pussista, ja sormi saatiin tikattua. Nyt mies on sairaslomalla, ja mitä tekee pomo? Laittoi tänään viestin, että "Tulethan perjantaina jos laitetaan sinut myymälään sisätöihin?" Ei edes kysynyt, miten sormi voi.

Kumpa olisi varaa menettää miehen työttömyystulot karenssin ajaksi, jotta mies voisi lopettaa tuonne menemisien. Onneksi vain 2 kk jälellä orjatyötä tuossa paikassa. Ei siinä muuten mitään, mutta jos edes ei työtapaturman kuluja ja työvaatteita ym. tarvitsisi itse maksaa!

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( voi, tuli tosi paha mieli miehesi puolesta.

Vierailija
2/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä työnantaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo harjoittelut voi lopettaa perustellusta syystä, tuon sepostuksen kanssa työkkäriin mars!

Vierailija
4/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista "aktivoimis"meininkiä tulee olemaan Sipilän ja kumppaneiden johdolla enemmänkin.

Vierailija
5/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ilmoittaa puutteista työkkäriinja suoraan työsuojeluun. Työnantajan kuuluu tarjota kaikille työntekijöille sellaiset välineet, että työnteko on turvallista.

Vierailija
6/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä hyväksikäyttöä!! On noi pikkufirmojen omistajat ylimielisiä paskoja yleensä! Voimia miehelles ;( enskerran sitten menee jonnekkin isompaan firmaan. Ja eikö se voisi ottaa työkkäriin yhteyttä ja kertoa kokemuksestaan

Vierailija
7/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, mammat. Mies ei halua lopettaa, haluaa saada CV:hen pidemmän pätkän kuin kuukauden, ja elättelee toiveita, että tuo poikisi joko siitä paikasta töitä (!!) tai jostain muualta. Ei mies valita, mutta minusta tuo on niin törkeää ja harmittaa sikana miehen puolesta. Miehestä hän vain "pettäisi perheen" jos istuisi päivät kotona, eikä tekisi mitään töiden saannin eteen. AP

Vierailija
8/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene läpi tämä provo. Pomppas tuosta "maksoi itse taksin".

Vierailija
9/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sikamainen työnantaja :(

Vierailija
10/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hän osaa itse avata suutaan vai miksi puhut miehen puolesta?

Vierailija
11/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:24"]

[/quote]

Ja miten niin ei olisi voinut? Mies soitti taksin, taksi tuli, vei ensiapuun, mies kaivoi kuvetta ja olisiko ollut sellaiset reilut 25 euroa. Se on kyllä aivan varma, että sen saa työnantaja pulittaa kunhan mies takaisin sinne menee.  On tässä maassa aika paljon niitä pikkupomoja, jotka eivät tiedä velvollisuuksistaan mitään - tai ainakin luottavat ettei työntekijät niistä tiedä. AP

Vierailija
12/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä kyllä työnantajalta, ehdottomasti.

Kuitenkin jokaisen aikuisen tulisi miettiä itse minkälaisilla varusteilla työskentelee. On olemassa myös siistejä työhousuja (ei ainoastaan "rönttähousuja" tai hyviä farkkuja), joilla voi työskennellä hetken aikaa ennen kuin työnantaja saa hankittua kunnon varusteet.
Sadetakkikin olisi aikuisella hyvä olla, teillä on lapsikin, joten luulisi säänkestävien ulkovaatteiden olevan tuttu juttu?

Työnantajalle kuuluu sanoa tuosta vaatetuksesta, että hän on velvollinen hankkimaan turvalliset ja asialliset vaatteet työskentelyyn.

Vierailija
13/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:30"]

Eikö hän osaa itse avata suutaan vai miksi puhut miehen puolesta?

[/quote]

Osaa. Mieheni puhuu pomolleen, mutta minkäs teet jos puhe ei mene perille. Mieheni taas ei käy vauva.fi:ssä, joten kai minä saan halutessani kertoa mieheni kokemasta kohtelusta täällä, vaikka kyse ei ole minusta?

Vierailija
14/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:23"]Kiitos, mammat. Mies ei halua lopettaa, haluaa saada CV:hen pidemmän pätkän kuin kuukauden, ja elättelee toiveita, että tuo poikisi joko siitä paikasta töitä (!!) tai jostain muualta. Ei mies valita, mutta minusta tuo on niin törkeää ja harmittaa sikana miehen puolesta. Miehestä hän vain "pettäisi perheen" jos istuisi päivät kotona, eikä tekisi mitään töiden saannin eteen. AP
[/quote]

Kantelu työsuojeluun

Vierailija
15/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:21"]

Kannattaa ilmoittaa puutteista työkkäriinja suoraan työsuojeluun. Työnantajan kuuluu tarjota kaikille työntekijöille sellaiset välineet, että työnteko on turvallista.

[/quote]

Näin on. Tarina on melko outo. Tällaista ei voi olla. Työvatteet ja työsuojelu kuuluu kaikille.

Jopa alan opiskelijoille ym harjoittelijoille. Työnantaja on isännänvastuussa. Yhteys suoraan työsuojeluun!

Muuten kannatan työkokeiluja. Niiden kautta moni lytää oman alan ja työpaikan. Auttaa myös, ettei tarvitse turhautua kotona

Vierailija
16/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:24"]

[/quote]

Ja oikeestaan koo tarina. Näin ei toimita yhdessäkään työpaikassa. Farkut päällä ulkohommissa. haalareita on kopit täynn. Eikä työhön edes saa ryhtyä ilman asianmukaisia välineitä.

Vierailija
17/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vaatekaapista löytyy vain collegehousuja tai siistejä farkkuja, kotona ollaan collegeissa, farkuissa kodin ulkopuolella. Colleget eivät tälle pomolle kelvanneet, joten vieläkö miehen sitten pitäisi mennä toiset työvaatteetkin itse ostamaan? Pomon mielestä työvaateasia on ilmeisesti loppuunkäsitelty sillä, kun hän ilmoitti ettei miehelle niitä lyhyehkön jakson vuoksi tilata. AP

Vierailija
18/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikeen tiedä mitä ajatella. Miehellä töissä vilu, hanskat märät, tavaraa tiputeltiin (tietenkin 100% toisen syytä), kaikki kiusaa ja kukaan ei ymmärrä. Hmm ? :/

Vierailija
19/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua työpaikkakiusattiin ollessani työkokeilussa päiväkodissa (työntekijät ja pomo). Työkkäriin ilmoitin asiasta monen monta kertaa. Heitä ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Olivat vielä pomolle menneet kertomaan kaiken ja siitäpä se kiusaaminen vain yltyi. Oli pakko irtisanoutua ja karenssihan se iski. Onneksi olin nuori ja asuin vielä vanhemmillani.

Vierailija
20/78 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kumpa olisikin provo, niin olisi miehen käsi kunnossa. Olin itse rakennussiivoojana/apumiehenä lukioaikana ja sen jälkeen ennen opintojen aloittamista muutama vuosi sitten, ja ehdin olla hommissa kolme vuotta ennen kuin minulle annettiin haalarit ja turvakengät. Kyllä niistäkin mainitsin, mutta kun ei mitään tapahtunut, pyörin siellä vain verkkareissa ja lenkkareissa, eikä siinä sen ihmeempää. Viikko turvakenkien saamisen jälkeen varpaalle putosi painava putki, ja oli kyllä onni että silloin oli turvakengät vihdoin saatu. Kyllä vain löytyy leväperäisiä työnantajia, jotka eivät paljon piittaa sellaisista seikoista kuin työturvallisuus tai työvaatteet. AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä