Ientulehdus ei parane!! Mikä avuksi?
Mulla on ollut taas alkuvuodesta asti ientulehdus, huhtikuun lopussa pääsin käymään suuhygienistillä ja hän puhdisti hammaskiven yms. Ientulehdus oli sen avulla poissa 3-4 päivää ja tuli takaisin. Tänään kun olen taas vetänyt hammaslangalla niin verta on vuotanut todella paljon. Hampaita harjatessa ei juurikaan vuoda verta, mutta kun vetää langalla niin silloin vuotaa. Se on tuo yksi ainoa hammasväli joka kiusaa. Parodontiitti on krooninen ientulehdus, mutta suuhygienisti ei puhunut mitään että mulle sellainen olisi kehittymässä. Miten ihmeessä saan tämän parantumaan? Täytynee varata uusi aika suuhygienistille.
Kommentit (29)
Kokeilkaapa vaihtaa hammastahnaa vähäksi aikaa vaikka johonkin apteekin ärsyttämättömään tahnaan. Minä kärsin pitkään sitkeästä ientulehduksesta, hammasväleistä tuli harjatessa veri ja suu haisi tulehdukselta. Lopulta syyksi selvisi yksityisen hammaslääkärin suosittelema hammastahna, olikohan Colgate vai mikä, jota mainostettiinkin niihin aikoihin kovasti... Vaiva parani parissa päivässä kokonaan, kun vaihdoin toiseen tahnaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ruokavalio uusiksi. Minulla oli kotona asuessa miltei jatkuva ientulehdus. Meillä syötiin paahtoleipää lauantaimakkaralla, nakkikeittoa, lasagnea, lihapiirakoita, uunimakkaraa ja muuta kotiruuaksi naamioitua roskaa. Liian vähän kasviksia, lihaa vaan joka aterialla. Itsenäistyttyäni aloin valmistaa kasviswokkeja, salaatteja ja syödä enemmän hedelmiä ja marjoja ja ainoastaan täysjyväruisleipää. Aina on puoli lautasellista vihanneksia lounaalla/päivällisellä. Ruokarempan jälkeen tajusin noin vuoden kuluttua, että ientulehdukset ovat jääneet. Näin on mennyt nyt 13 vuotta. Samalla muuten jäivät suun aftarakkulat, ummetus ja pukamat.
Olen samaa mieltä, itselläni c-vitamiinin puutos aiheutti paljon vaivoja, mm satunnaisesti ientulehdusta josta olen nyt päässyt eroon.
Gum paroex-suuvesi 0,12%. Viikon kuuri tätä aamuin illoin ja lisäksi tietenkin huolellinen puhdistus langalla ja harjalla. Minulla oli ennen tuota suuvesikuuria todella vuotavat ikenet. Toki myös hammaskiven poisto on tärkeää
Onko sinulla rauta-arvot kunnossa? Minulla ikenien verenvuoto paranee, kun alan syödä rautaa. Obsidan-rautalääke on hyvin siedetty. Muutaman päivä syötyäni ikenet paranevat. Jos vatsa ei siedä rautalääkettä, niin apteekin neuvo on ottaa tabletti joka toinen päivä. Myös b-vitamiinin ottaminen voi auttaa suun kuntoon.
Itselleni toimii ientulehdukseen raaka valkosipuli. Puristan kynnen tai pari leivän päälle joka päivä.
8. Valkosipuli
Valkosipulia on käytetty lääkkeenä erilaisiin vaivoihin jo tuhansien vuosien ajan. Valkosipuli näyttää esimerkiksi alentavan kolesterolia ja verenpainetta, ja se saattaa myös vähentää kehon hiljaista tulehdusta.
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/taltuta-kehon-hiljainen-tulehdus-ru…
gum paroex kuten joku sanoikin yllä,mulla se puolet laimeampi versio,hyvä sekin ja voi käyttää huoletta pidempään.
Eniten autto että ei tunge suuhun kokoaikaa jotain,vain ja ainoastaan ateriat , (juon parit kahvit kyllä lisäksi), vettä vaan jos jotain.
+lankaus ja harjaus joka on perusta.
Ientulehdus tulee siitä, että kohtaan on jäänyt plakkia (eli likaa), esim. edellisen harjauksen jälkeen tai pidemmän aikaa.
Jos harjaa aina hampaiden ienrajat oikeasti putipuhtaaksi ja puhdistaa hammasvälit putipuhtaaksi langalla/väliharjalla, ientulehdusta ei pääse syntymään. Tai alkava tulehdus lähtee paranemaan, jos hammasväliin päivän aikana jäänyt ruoka ehtii ärsyttämään ientä.
Jos putsatessa tulee verta, se on merkki että siitä kohdasta pitää puhdistaa vielä paremmin. Ja parin päivän ajan tämä kohta on edelleen vuotavaisempi. Mutta verenvuoto alkaa vähetä ja loppuu, jos jatkossakin kohta saadaan pidettyä oikeasti puhtaana.
Ei siis riitä, että "harjataan ja langataan", jos ei ole tarkka ja johonkin kohtaan jää jotain.
Hammaskivi on tavallaan kalkkeutunutta "likaa". Hammaskiveä ei muodostu, jos joka päivä saa jokaikisen kohdan hampaista puhtaaksi (ienrajat ja hammasvälit).
Gum suuvesi ja hammastahna, sähköhammasharja käyttöön, hammaslanka ohuina mitä löydät.
Päivittäinen harjaus 2-3 kertaa päivässä ientulehdusta hoitavalla hammastahnalla, hammasvälien päivittäinen puhdistus langalla ja/tai hammasväliharjoilla, yrttusuuvesi hampaiden pesun jälkeen.