Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ientulehdus ei parane!! Mikä avuksi?

Vierailija
13.05.2015 |

Mulla on ollut taas alkuvuodesta asti ientulehdus, huhtikuun lopussa pääsin käymään suuhygienistillä ja hän puhdisti hammaskiven yms. Ientulehdus oli sen avulla poissa 3-4 päivää ja tuli takaisin. Tänään kun olen taas vetänyt hammaslangalla niin verta on vuotanut todella paljon. Hampaita harjatessa ei juurikaan vuoda verta, mutta kun vetää langalla niin silloin vuotaa. Se on tuo yksi ainoa hammasväli joka kiusaa. Parodontiitti on krooninen ientulehdus, mutta suuhygienisti ei puhunut mitään että mulle sellainen olisi kehittymässä. Miten ihmeessä saan tämän parantumaan? Täytynee varata uusi aika suuhygienistille.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

¨

Vierailija
2/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ienhoitoihin erikoistuneelle hammaslääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kaman vetäminen ja ryhdistäydy muutenkin.

Vierailija
4/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:57"]

Lopeta se kaman vetäminen ja ryhdistäydy muutenkin.

[/quote]

En käytä kamaa, alkoholia tai tupakkaa. Joten meneppä muualle vittuilemaan.

-ap

Vierailija
5/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä  ne suuhygienistit mitään osaa sanoa. Mulla ollut ientulehdus 10vuotta kaikesta hoidosta huolimatta. Käyn poistattamassa hammaskiveä ja kerron joka kerta. Sanovat vaan että soita jos tulee hammaskiveä niin pääsen jonon ohi poistattamaan. Hammaskiven poisto auttaa ehkä pariksi päiväksi, vai onko vain säkää, en tiedä.

Vierailija
6/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut oil pullingista? Kuulostaa ehkä vähän hörhöilyltä, mutta suosittelen lämpimästi. Ja nimenomaan kookosöljyllä.

Vierailija
7/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuurita Corsodylia muutama päivä, olen itse saanut ientulehduksen rauhoittumaan sillä, myös kamomillateen purskuttelu on toiminut itselläni.

Vierailija
8/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:01"]

Eipä  ne suuhygienistit mitään osaa sanoa. Mulla ollut ientulehdus 10vuotta kaikesta hoidosta huolimatta. Käyn poistattamassa hammaskiveä ja kerron joka kerta. Sanovat vaan että soita jos tulee hammaskiveä niin pääsen jonon ohi poistattamaan. Hammaskiven poisto auttaa ehkä pariksi päiväksi, vai onko vain säkää, en tiedä.

[/quote]

10 vuotta? huh! :/ varasin ajan yksityiselle hammaslääkärille, sain ajan jo onneksi ensi tiistaille. Pelkään että pitkään jatkuvasta ientulehduksesta tulee ajan myötä muitakin terveysongelmia.

-ap

Vierailija
9/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suuhygienistit suurin osa tietää, mutta eipä sitä ihmeitä voi tehdä. Suurin paino on kotihoidolla ja hammaskiven puhdistuksella, jonka tekee suuhygienisti tai hammaslääkäri. Jos peset aamuin illoin ja lankaat päivittäin sekä käyt säännöllisesti hammaskivenpoistossa eikä vaiva siltikään hellitä minä laittaisin käymään parodontologilla (kiinnityskudossairauksiin erikoistunut hammaslääkäri). Hammaskivenpoisto on myös mitoitettava tarpeisiisi sopivaksi, toisilla Se voi olla vuoden välein, toiset joutuvat käymään jopa 3kk välein. Mutta jos ongelma on nimenomaan yksi ainut väli, olisi Se hyvä hammaslääkärillä tsekkauttaa ja ottaa rtg kuvat, niin nähdään esim leukaluun tilanne. Esim parodontiitti näkyy rtg kuvissa, koska Se tuhoaa ajan kanssa myös leukaluuta. Terv. Suuhygienisti

Vierailija
10/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:12"]

Kyllä ne suuhygienistit suurin osa tietää, mutta eipä sitä ihmeitä voi tehdä. Suurin paino on kotihoidolla ja hammaskiven puhdistuksella, jonka tekee suuhygienisti tai hammaslääkäri. Jos peset aamuin illoin ja lankaat päivittäin sekä käyt säännöllisesti hammaskivenpoistossa eikä vaiva siltikään hellitä minä laittaisin käymään parodontologilla (kiinnityskudossairauksiin erikoistunut hammaslääkäri). Hammaskivenpoisto on myös mitoitettava tarpeisiisi sopivaksi, toisilla Se voi olla vuoden välein, toiset joutuvat käymään jopa 3kk välein. Mutta jos ongelma on nimenomaan yksi ainut väli, olisi Se hyvä hammaslääkärillä tsekkauttaa ja ottaa rtg kuvat, niin nähdään esim leukaluun tilanne. Esim parodontiitti näkyy rtg kuvissa, koska Se tuhoaa ajan kanssa myös leukaluuta. Terv. Suuhygienisti

[/quote]

Kiitos vastauksesta! Onko muuten pitkään jatkunut ientulehdus vaarallinen?

-ap

Vierailija
11/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ruokavalio uusiksi. Minulla oli kotona asuessa miltei jatkuva ientulehdus. Meillä syötiin paahtoleipää lauantaimakkaralla, nakkikeittoa, lasagnea, lihapiirakoita, uunimakkaraa ja muuta kotiruuaksi naamioitua roskaa. Liian vähän kasviksia, lihaa vaan joka aterialla. Itsenäistyttyäni aloin valmistaa kasviswokkeja, salaatteja ja syödä enemmän hedelmiä ja marjoja ja ainoastaan täysjyväruisleipää. Aina on puoli lautasellista vihanneksia lounaalla/päivällisellä. Ruokarempan jälkeen tajusin noin vuoden kuluttua, että ientulehdukset ovat jääneet. Näin on mennyt nyt 13 vuotta. Samalla muuten jäivät suun aftarakkulat, ummetus ja pukamat.

Vierailija
12/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meridol suuvesi ja hammastahna.

Vierailija
13/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14/29 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös pisteet Corsodylille. Tehokasta ainetta. Kostuta tehosteeksi Corsodylillä vielä pumpuli, jolla painat tulehtunutta kohtaa n.10 min. Ja sitten purskutat koko suun.

Vierailija
15/29 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Minulla sama vaiva, varsinkin yhden tietyn hampaan kohdalla. Ikinä ei ole ollut reikiä tms, mutta hammaskiveä tulee ahkerasta lankailusta ja harjaamisesta huolimatta. Kroonisen perussairauteni vuoksi olisi ihan erityisen tärkeää, ettei olisi ientulehdusta missään, ettei tulehdus leviä muualle elimistöön. Tuo yksi kohta ei vaan meinaa millään parantua, ja hammaslääkärille ei saa aikaa sitten millään! 

Vierailija
16/29 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sitten korvat hörölle. On siihen kivuton ja helppo toimiva hoito olemassa.

Kääritään 2 kpl,  (1/4) talouspaperiarkkia rullaksi, kostutetaan hanan alla, ja Vademecum suuvedessä (muutkin suuvedet käy)  ja tungetaan nuo rullat toinen ylähuulen alle, toinen alahuulen alle, ja mennään lukemaan kirjaa. Pidetään noin 5-7 min.  Aluksi 4 kertaa päivässä viikon ajan, ja sitten ylläpitohoitona enää vain kerta päivässä riittää.

Takuut annetaan.

Vierailija
17/29 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa ne ien ongelmat kuitenkin kadota kun ihan itse hammasväliharjalla joka päivä käy välit läpi. Jos joku kohta tuntuu kipeältä ja vuotaa, niin sitä kohtaa kauemmin edestakas harjaa. Ei mene montaa päivää, kun ei satu eikä vuoda enää. Sitten vaan joka päivä se välien putsaus ennen pesua.

Vierailija
18/29 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut oil pullingista? Kuulostaa ehkä vähän hörhöilyltä, mutta suosittelen lämpimästi. Ja nimenomaan kookosöljyllä.

Vetelele öljyä? Huiviin?!

Vierailija
19/29 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
20/29 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo vain vettä, älä napostele aterioiden välillä, älä syö mitään mihin on lisättyä sokeria. Paljon vihanneksia ja monipuolista kunnon ruokaa. Huuhtele suu vedellä kun olet syönyt.

Xylitol-purkka tai pastilli aterian jälkeen. Aamuin illoin ensin lankaus ja/tai hammasväliharja, sitten pesu sähköhammasharjalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä