Lapset kehittyvät päivähoidossa nopeammin kuin kotihoidossa
Olen huomannut tämän sukulaisten ja tuttavien lapsista. Myös sosiaaliset taidot ovat kehittyneemmät.
Päivähoito on pop.
Kommentit (48)
"Lapset kehittyvät päivähoidossa nopeammin kuin kotihoidossa"
Juu hirmu hoppuhan tässä onkin!!! NOT!
Eli ei nosteta rimaa niin hirveen korkeelle.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:01"]Ap voisi määrittää, mitä tarkoittaa kehittyminen.
Päiväkodissa opitut sosiaaliset taidot on tutkimusten mukaan alistaminen, kiusaaminen ja huutamalla huomion ottaminen.
[/quote]
Voisitko vielä tarkentaa että mistä "tutkimuksista" puhut?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 14:43"]
En ole huomannut sen sijaan olen huomannut omista ja lähipiirin lapsista että puhe taantuu kun menevät päiväkotiin. Puhuvat kai vähemmän aikuisten ja enemmän lasten kanssa. Lisäksi käyvät levottomiksi ja kärttyisiksi. Riippuu varmaan aika paljon kotona olevasta aikuisesta kumpi parempi. Kun ryhtyy vanhemmaksi niin kannattaa vähän opiskella kasvatusta ja lastenhoitoa omin päin. Peruskoulussa saisi kyllä olla näitä asioita enemmän ihan pakollisena, menee enemmän biologian ja kotitalouden puolelta kuin psykologian. Lukiossa tulee sitten ainakin valinnaisena sitä psykologista puoltakin eri ikäisistä ihmisistä.
[/quote]
Ihan on tutkimuksilla todettu, että lasten puheenkehitys kehittyy parhaiten vertaisten kanssa eli päiväkodissa. Yksi isoimmista tukitoimista puheenviivästymään on päivähoidon aloittaminen ja tätä puoltavat kaikki puheterapeutit. Millä koulutustasolla oikeasti väität, että päiväkoti hidastaa puheenaloitusta vai heititkö nuo psykologin opinnot ihan vain siksi kehiin, että antaisi viestistäsi pätevämmän kuvan?
[/quote]
Mielenkiintoista. Kun meillä lapsella oli puheen viivästymää, hänelle nimenomaan suositeltiin että kotihoitoa jatkettaisiin, eikä lasta laitettaisi missään nimessä päivähoitoon pelkästään sen vuoksi, että puhe on ikäistään jäljessä. Siis puheterapeutti ja lääkäri suosittelivat. Sillä lapsen puhe kehittyy parhaiten tilanteissa, joissa hänellä on rauha ilmaista itseään rauhassa ja harjoitella äänteitä rauhassa ja meluisassa lapsiryhmässä sitä rauhaa ei ole.
Meillä lapsi siis jatkoi kotihoidossa viisivuotiaaksi ja puhe kehittyi kotihoidossakin.
[/quote]
Erikoista. Meillä yhdellä lapsella puheenviivästymää ja erikseen piti hoitopaikka hakea, vaikka olin kotona 1-vuotiaan kanssa hoitovapaalla. Naapurin lapsella sama juttu. Molemmat lapset olivat tuolloin 4-vuotiaita. Kerho ei käynyt lääkärin ja puheterapeutin mielestä kahdesta syystä:
1) kerho ei ole tarpeeksi pitkäjännitteistä toimintaa ja kokoontumisia on liian harvoin/toiminta kestää liian vähän aikaa
2) kerhon ohjaaja ei ole lto eli hän ei pysty tukemaan oikealla tavalla lasta.
Tässä myös viitettä siihen, että ns. normaalien lasten antama säännöllinen tuki auttaa parhaiten.
Veikkaan, että lapsenne viivästymä oli erittäin lievä.
ap toi on niin höpöä! Niistä, jotka laitetaan päiväkotiin ihan pienestä asti tulee niitä ns. massakansalaisa, jotka ei älykkyydellä erotu. Itse olen mennyt vasta 5-vuotiaana päiväkotiin. Äitini oli siihen saakka minun ja kaksossiskoni kanssa kotona. Olemme siskoni aina saanut koko lapsuuden ja teini-iän kehuja siitä miten hyvin osasimme käyttäytyä, ja muitten vanhemmat, jotka yrittivät saada mukuloitansa kuriin katsoivat mustasukkaisina kuinka nätisti olimme siskoni kanssa ja tottelimme . Opimme molemmat myös laskemaan, kirjoittamaan ja lukemaan jo 3-4-vuotiaina. Aina ollaan pärjätty hyvin sosiaalisesti vaikka ei päiviksessä oltukaan, ja tunnen muitakin samanlaisia tapauksia :)
N22
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 13:19"]Mä olin kotihoidossa ja musta tuli kauhean ujo ja sosiaalisia tilanteita pelkäävä.. [/quote] Itse taas olin päivähoidossa ja minusta tuli tuollainen. Yksittäisten ihmisten kokemukset eivät paljoa paina asiaa laajemmin tarkasteltaessa. Vaikea ujous on harvinaista, ujous on useinkin luonteenpiirre eikä sitä poisteta päiväkotiin viemällä. Lapsi saa olka ujo tai sosiaalinen, kumpikin on ihan hyvä. Luonnettaan ja temperamenttiaan kun ei voi valita.2
[/quote]
Ujous on temperamentti ja siihen synnytään, geenitekijät vaikuttavat, n. 20% väestöstä on ujoja. Ujolle lapselle on parasta saada kehittyä rauhassa omassa tahdissaan voittamaan ujouttaan ja tälläinen lapsi saa suojan stressittömästä lapsuudesta ja voi myöhemmin saada varmuuden. Kun ujo lapsi laitetaan päiväkotiin selviytymään ja stressaamaan moneksi tunniksi ei ujoudesta todennäköisesti enään pääse vaan se jää.
Itse kotihoidan lapsiani, he ovat todella hyväkäytöksisiä, iloisia, kohteliaita, sosiaalisesti taidokkaita lapsia. Käymme kerhoissa tutustumassa turvallisesti minä mukana suuremmissa ryhmissä olemista. En voi muutakuin hämmästellä aina vaan miehelleni ja itselleni miten hyväkäytöksiset lapset olemme kasvattaneet. Uskon sen johtuvan kotihoidosta. Toinen lapseni on ollut myös ujo ja uskon että on hänelle ollut erittäin hyvä päätös että hän on saanut olla kotona ja on nykyisin jo todella "reipas".
En ole huomannut sen sijaan olen huomannut omista ja lähipiirin lapsista että puhe taantuu kun menevät päiväkotiin. Puhuvat kai vähemmän aikuisten ja enemmän lasten kanssa. Lisäksi käyvät levottomiksi ja kärttyisiksi. Riippuu varmaan aika paljon kotona olevasta aikuisesta kumpi parempi. Kun ryhtyy vanhemmaksi niin kannattaa vähän opiskella kasvatusta ja lastenhoitoa omin päin. Peruskoulussa saisi kyllä olla näitä asioita enemmän ihan pakollisena, menee enemmän biologian ja kotitalouden puolelta kuin psykologian. Lukiossa tulee sitten ainakin valinnaisena sitä psykologista puoltakin eri ikäisistä ihmisistä.
[/quote]
Ihan on tutkimuksilla todettu, että lasten puheenkehitys kehittyy parhaiten vertaisten kanssa eli päiväkodissa. Yksi isoimmista tukitoimista puheenviivästymään on päivähoidon aloittaminen ja tätä puoltavat kaikki puheterapeutit. Millä koulutustasolla oikeasti väität, että päiväkoti hidastaa puheenaloitusta vai heititkö nuo psykologin opinnot ihan vain siksi kehiin, että antaisi viestistäsi pätevämmän kuvan?
[/quote]
No ei kyllä ole! Jos ei ole kyse jostain todella vanhentuneesta tutkimuksesta. Puhumaan opitaan nopeiten vuorovaikutuksella ja yleensä aikuisen kanssa jolloin aikuinen puhuu selkeästi ja oikein kaikki kirjaimet ottaen huomioon lapsen taidot, ilmeillään, suunliikkeillään ja katseellaan. Nykyään on todella paljon puheongelmia joka johtuu nimenomaan päivähoidosta, pienille ei keretä puhumaan päivähoidossa, ei vuorovaikuttaa, oppivatko nämä 1,5 vuotiaat puhumaan toistensa seurasta? Ei, mietipä uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:21"]Mihis sitä sitten niin kiire on???
[/quote]
Niinpä.
Varmasti oppii asioita isommilta lapsilta, kuten myös ainoa lapsi vrt. Sisarukset. Katsoo isommilta mallia. Mutta mihin on kiire lapsilla, miksi pitäisi kehittyä pikavauhtia?
[/quote]
[/quote]
Mielenkiintoista. Kun meillä lapsella oli puheen viivästymää, hänelle nimenomaan suositeltiin että kotihoitoa jatkettaisiin, eikä lasta laitettaisi missään nimessä päivähoitoon pelkästään sen vuoksi, että puhe on ikäistään jäljessä. Siis puheterapeutti ja lääkäri suosittelivat. Sillä lapsen puhe kehittyy parhaiten tilanteissa, joissa hänellä on rauha ilmaista itseään rauhassa ja harjoitella äänteitä rauhassa ja meluisassa lapsiryhmässä sitä rauhaa ei ole.
Meillä lapsi siis jatkoi kotihoidossa viisivuotiaaksi ja puhe kehittyi kotihoidossakin.