Sosiaaliturvalla elävien elintaso kertoo valtion velkaantumisen taustoista
Siitä, millaiseen yltäkylläisyyteen ihmiset ovat tottuneet. Helsingin sosiaalivirasto on lanseerannut sivustolleen ohjeen: näin rakennat skannerin älypuhelimestasi, jotta voit skannata toimeentulotukihakemukset. "Vähäosaiset" kuluttavat samoja tuotteita ja käyttävät samoja vaatteita kuin parempiosaisetkin. Jokainen varmasti tuntee jonkun tulonsiirroilla elävän, jolla on varaa kummasti käydä ulkomaanreissulla.
Sosiaaliset tulonsiirrot eivät todellakaan ole ainoa syy valtion velkaantumiseen, mutta ne kuvastavat hyvin niitä asenteita ja vaatimuksia leväperäisen taloudenpidon taustalla. Suomi on käyttänyt rahansa kuin 15 vuotias teini ostaessaan ensimmäisen kesätyöviikon jälkeen kaikilla rahoilla tupakkaa ja karkkia.
Ei ihmekään, että EU komissio tulee antamaan varoituksen, ja porvarihallitus sätkynukkena toimii leikkurin roolissa. Sitä saa, mitä tilaa. Suomalaiset on pilalle passattu.
Kommentit (70)
Jaahas, no itsehän olen vähävarainen, en nosta mitään sosiaalitukia, ja omistan silti älypuhelimen. Sain sen ilmaiseksi ystävältäni, joka vaihtoi omansa uuteen.
Naurettavaa kytätä muiden älypuhelimia tmv. omaisuutta. Ette voi tietää, miten mikäkin asia on hankittu. Omistan muuten myös todella kalliin merkkinahkatakin, josta siitäkin varmaan joku luulee minua sosiaalitukien väärinkäyttäjäksi. Se vain, että takki on ostettu ihan itse tienatuilla palkkarahoilla 16 vuotta sitten. Osaan pitää vaatteitani hyvin, joten takki näyttänee edelleen kohtalaisen uudelta, kun se on malliltaankin vielä ajankohtaisen näköinen.
Mä käyn töissä ja silti joudun hakemaan tukea. Ruokaan ja hygieniaan se menee. En pysty ostamaan vaatteita tai mitään isompaa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:50"]
Näinpä. Toivottavasti eläntapatyöttömiltä kiristetään. Ansiosidonnaista puolestaan ei saa lyhentää, senon tarkoitettu meidän työssäkäyvien väliaikaiseen tarpeeseen jotta emme putoaisi pois työelämästä ja normaalielämässä väliaikaisen työttömyyden vuoksi. Ps. Olen itse "hyvässä ammatissa" vaikka vastavalmistuneena tienaan vain 4000€/kk enkä raski ostaa uutta älypuhelinta rikkoontuneen tilalle tällä hetkellä!
[/quote]
Ansiosidonnainen juuri on kaiken pahan alku. Moni tyytyväisenä lepäilee sen varassa työttömänä. Jokainen peruspäivärahalla oleva etsii työtä kuumeisesti ja myös ottaa vastaan työn kuin työn. Ansiosidonnainen pitäisi todellakin poistaa tai sen pitäisi olla kaikille sama pieni satasen lisä kuussa.
[/quote]
Mielestäni ei tarvitse poistaa, mutta lyhentää sitä pitäisi. Nythän tilastoilla on huima työllistymispiikki juuri siinä kohdassa, kun ansiosidonnainen on loppumassa. Nuo ihmiset olisivat siis päässeet töihin kyllä aikaisemminkin, mutta valitsivat maata kotona sillä ansiosidonnaisellaan maksimiajan. Siihen meneekin jo ihan huomattava summa yhteiskunnan rahoja - ansiosidonnaista saava on itse rahoittanut siitä korkeintaan 5%.
Samoin eläkkeisiin tulee säätää välittömästi katto. Jos jotain ökyeläkettä haluaa saada, se tulee itse säästää. Valtiolla niitä ei pidä maksattaa.
Ylipäänsä säästöjä tulee tehdä siellä, mistä oikeasti on otettavissa kunnollisia summia sitä rahaa. Jonkun toimeentulotuen leikkauksilla ei saada juuri mitään aikaan, ne ovat jo valmiiksi niin pieniä rahoja.
Mä luulen, että moni on kuitenkin nettosaaja aika pitkälle elämässään: koko lapsuusiän terveydenhoito, päivähoito, peruskoulu, toinen aste, mahd korkea aste tukineen ja alennuksineen. Mitähän tuo kaikki kustantaisi valtion pussista, ennen kuin yksilö alkaa oikeasti tuottamaan. Sitten lapset ja niiden kanssa kotona oleminen, kotihoidontuki jne. Sairastut ja tarvitset leikkauksen sairaalassa yms. Kyllä sitä saa monta vuotta painaa pitkää päivää ja tienata hyvin, ennen kuin on oikeasti maksajan roolissa.
Voi raukat säästäjät teitä. Olette niin nenästä vedettäviä luusereita. Jos jotain hyötyä on vaikeuksista ja köyhyydestä ollut, niin ainakin se on avannut silmäni, etten ole noin helvetin tyhmä kuin esim tämän ketjun aloittaja ja hänen komppaajansa. Mieluummin vaikka kerjäisin hattu kourassa ojan penkalla, kuin olisin noin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:06"]Maataloustukien lopettaminen toisi valtavat säästöt, viljelijät kun nytkin valittavat ettei niistä ole iloa kuin menevät kaupan katteisiin joka lantti.
[/quote]
Tämä on totta. Jos maataloustuet lakkautettaisiin, säästyvällä summalla saataisiin koko maan talous kerralla kuntoon. Siis aivan kaikki muut rahoitustarpeet saataisiin katettua sillä rahalla, joka menee maataloustukiin. Kestävyysvaje olisi historiaa yhdellä iskulla!
En voi käsittää miksi noita tukia edelleen syydetään viljelijöille. Tilastoista havaitaan, että näitä tukia saavat viljelijät ovat selvästi muita ryhmiä suurituloisempia. Osa niistä siis menee suoraan viljelijän taskuun. Osa menee tarpeettomiin traktoreihin sun muihin peleihin, joilla viedään vaikka sitten lapset kouluun jos ei muuta käyttöä löydy. Ja taitaapa niiden koneidenkin hinnoissa ilmaa olla, kun kerran viljelijä ei niistä koneista itse maksa niin aika samahan se on mitä ne maksavat. Eli osa tuista menee varmasti myös koneita valmistavien (yleensä ulkomaalaisten) yritysten kassaan.
Jotkut perustelevat tukia sillä, että Suomessa tulee olla kriisiaikojen varalta omavarainen ruokatuotanto. Mutta meillä kasvatettavasta viljasta suurin osa menee rehuksi, koska se on liian huonoa ihmisten ruuaksi. Lisäksi jos kriisi tulee, ruokatuotanto meillä tyssää jo siihen että emme ole energian suhteen omavaraisia. Ilman sähköä eivät nykyiset maajussit tosiaankaan saa kansalle leipää pöytään. Eikä Suomi ole vuosiin ollut edes ruoan tuotannon suhteen omavarainen, vaan peruselintarvikkeista ylivoimaisesti suurin osa joudutaan tuomaan muualta vaikka kuinka niitä maataloustukia maksetaan. Aivan naurettavia perusteluja siis tällaiset.
Toinen perustelu, joka aina tällä palstalla esitetään, on ruuan hinta. Tuet kuulemma takaavat, että se hinta pysyy halpana. Anteeksi mutta kuinka typerinä meitä oikein pidetään? Ensinnäkään ruoka ei ole Suomessa halpaa - sen näkee kuka tahansa koskaan ulkomailla käynyt! Itse käyn paljon Ranskassa ja saan Pariisin ydinkeskustan luksusmarketistakin ruokaa halvemmalla kuin Suomessa jostain kämäisestä lähiömarketista. Siis sekä parempaa laadultaan että halvempaa! Niillä tuilla ei tosiaankaan ole onnistuttu saamaan hintoja edes siedettävälle tasolle. Jos ne poistettaisiin, ruoan hinta ei kuitenkaan voisi nousta siltä tasolta, missä se on nyt, koska silloin ihmiset alkaisivat hankkia ruokia muista maista (ihan kaikkea ei voisi tuoda muualta, mutta aika suuren osan kuitenkin). Se hinta pysyisi täsmälleen samalla tasolla, missä se nytkin on. Kaupan katteista vain poistuisi se tukien osuus.
Maataloustuista ei ole Suomelle mitään sanottavaa hyötyä. Miksi ihmeessä niihin syydetään rahaa joka vuosi miljardikaupalla??
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:41"]
Jep.Sossutuella Helsingissä eläminen onkin varmaan mahtavaa luksusta.Vielä herkumpaa se on tällä opintotuella (kaikki tuet alle 500e).Oikein hemmottelua sanoisko!
[/quote]
Suomalaiset opiskelijat ovat kansainvälisellä mittapuulla kyllä äärimmäisen hemmoteltuja. Vai miltä kuulostaisi, että et saisi opintotukea lainkaan vaan päinvastoin sinun tulisi maksaa opiskelupaikastasi vaikkapa 10 000 euroa per vuosi? Se olisi se normaali tilanne oikeasti.
Ei kyse olekaan pelkästä toimeentulotuesta vaan kaikesta sen ympärillä. Tt-tuen saaja ei maksa itse esimerkiksi lastensa päivähoitomaksuja. Jotkut tuen saajat saavat hemmetin taksimatkatkin kaupan päälle. Sossusta maksetaan lääkärikäynnit, sähkölaskut, kaikki.
Valtio kustantaa toisten asumista asumistuen muodossa (joka tulisi lopettaa samoin tein: ihmiset asumaan sen kokoisiin asuntoihin kun oikeasti on varaa ja tulonsiirto yksityisille ihmisille vuokratulojen muodossa on lopetettava).
Ja niin edelleen. Ja koska köyhyys aiheuttaa lieveilmiöitä kuten mielenterveys- ja päihdeongelmia, potti vain kasvaa. Ja koska köyhyys periytyy, se tarkoittaa että pelkkänä vastaanottavana osapuolena on aina vain enemmän ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:38"]
Ei kyse olekaan pelkästä toimeentulotuesta vaan kaikesta sen ympärillä. Tt-tuen saaja ei maksa itse esimerkiksi lastensa päivähoitomaksuja. Jotkut tuen saajat saavat hemmetin taksimatkatkin kaupan päälle. Sossusta maksetaan lääkärikäynnit, sähkölaskut, kaikki.
Valtio kustantaa toisten asumista asumistuen muodossa (joka tulisi lopettaa samoin tein: ihmiset asumaan sen kokoisiin asuntoihin kun oikeasti on varaa ja tulonsiirto yksityisille ihmisille vuokratulojen muodossa on lopetettava).
Ja niin edelleen. Ja koska köyhyys aiheuttaa lieveilmiöitä kuten mielenterveys- ja päihdeongelmia, potti vain kasvaa. Ja koska köyhyys periytyy, se tarkoittaa että pelkkänä vastaanottavana osapuolena on aina vain enemmän ihmisiä.
[/quote]
Niin, eli poistamalla kaikki tuet katkaisisit köyhyyden ja sen periytyvyyden? Vai mitä sä nyt yrität sanoa?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:06"]
Julkisella sektorilla on liikaa väkeä, nämä sossumuijat muun muassa, ja kela on hoitolaitoksissakin liikaa paperityötä. Järjettömintä Suomessa on maanviljemisen tukeminen, seuraaksi tyhmintä on tuottamattoman ja kouluttautumiskyvyttömän väen haaliminen. Maataloustukienlopettaminen toisi valtavat säästöt, viljelijät kun nytkin valittavat ettei niistä ole iloa kuin menevät kaupan katteisiin joka lantti.
[/quote]
Tiedätkö mitä ruoan hinnalle käy, jos maataloustuet lopetetaan?