Sosiaaliturvalla elävien elintaso kertoo valtion velkaantumisen taustoista
Siitä, millaiseen yltäkylläisyyteen ihmiset ovat tottuneet. Helsingin sosiaalivirasto on lanseerannut sivustolleen ohjeen: näin rakennat skannerin älypuhelimestasi, jotta voit skannata toimeentulotukihakemukset. "Vähäosaiset" kuluttavat samoja tuotteita ja käyttävät samoja vaatteita kuin parempiosaisetkin. Jokainen varmasti tuntee jonkun tulonsiirroilla elävän, jolla on varaa kummasti käydä ulkomaanreissulla.
Sosiaaliset tulonsiirrot eivät todellakaan ole ainoa syy valtion velkaantumiseen, mutta ne kuvastavat hyvin niitä asenteita ja vaatimuksia leväperäisen taloudenpidon taustalla. Suomi on käyttänyt rahansa kuin 15 vuotias teini ostaessaan ensimmäisen kesätyöviikon jälkeen kaikilla rahoilla tupakkaa ja karkkia.
Ei ihmekään, että EU komissio tulee antamaan varoituksen, ja porvarihallitus sätkynukkena toimii leikkurin roolissa. Sitä saa, mitä tilaa. Suomalaiset on pilalle passattu.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:13"]
8 mä olen se joka saa vain sen (alle) 500 e opintotukea.Et oo koskaan opintotukea nostanut,ohos? Kyllä mäkin oon töitä tehnyt ja teen.Olen maksanut veroja ja maksan.Opiskelen yliopistossa,ei siinä käden käänteessä ehdi tekemään rahaa,opinnoissa on pakko pysyä mukana.Eikä opiskelija edes saa tienata paljon mitään,koska tuloraja. Hoh hoi,että oli tyhmä toi sun viestin sisältö...
[/quote]
Kyllä opiskelija saa tienata niin paljon kuin vain ikinä duunista irti saa. Tukea ei luonnollisestikaan silloin tarvi koska pärjää omillaankin.
[/quote]
Et taida tietää millaiset opintopisterajat ovat nykyään? Opintotuen ehtoja on kiristetty paljon aivan viime vuosina. Itse asun pienessä yliopistokaupungissa, jossa osa-aikatöitä ei todellakaan riitä kaikille halukkaille.
Jep.Tein kolmivuorotyötä viime vuonna maisterivaiheessa opintoja.Sain bönärin.
Se porukka joka mellastaa noista sosiaalieduista näkee ne ruusunpunaisten lasien läpi.Nykypäivänä sosiaalitukien varassa Helsingissä eläminen tarkoittaa nälän näkemistä!
Täällä ne persut nyt valittaa...!Miksette äänestänyt puoluetta,joka kannatti noiden virastojen lakkauttamista ja saman köntän jakamista suoraan niille,jotka tarvitsee?
Ihan yhtä hyvin mä voin sanoa,että koska mulla on lapsia niin ei tartte muidenkaan loisia ja hankkia.Menkää töihin ja lopettakaa tukien nosto!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:40"]
Se porukka joka mellastaa noista sosiaalieduista näkee ne ruusunpunaisten lasien läpi.Nykypäivänä sosiaalitukien varassa Helsingissä eläminen tarkoittaa nälän näkemistä!
[/quote]
Eikö sossu maksa vuokraa sen verran, että Helsingissäkin saa yksiön niillä kustannettua? Itse koen elintasoni matalaksi, mutta hyvällä suunnittelulla oikeastaan aika mukavaksi. Joskus olen elänyt opintotuella, mikä oli matalampi ja se meni jo nälän puolelle.
24.Mä en ainakaan saa sossusta mitään.Olen opiskelija.Saan sen alle 500 e / kk.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:47"]
Ihan yhtä hyvin mä voin sanoa,että koska mulla on lapsia niin ei tartte muidenkaan loisia ja hankkia.Menkää töihin ja lopettakaa tukien nosto!
[/quote]
Saa tarjota :)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:41"]Jep.Sossutuella Helsingissä eläminen onkin varmaan mahtavaa luksusta.Vielä herkumpaa se on tällä opintotuella (kaikki tuet alle 500e).Oikein hemmottelua sanoisko!
[/quote]
Itse en opiskelijana saa ollenkaan opintotukea koska "olen liian hyvä tuloinen". En jaksa kuitenkaan valittaa, omia valintoja. Muuta hoasin soluun niin voi ollakin mahdollista elää tuella. Muista myös että ei ole kovin montaa maata jossa saat opiskella valtion piikkiin ja sitten saat vielä tukea elämiseen.
27 no ilmeisesti opiskelet työn ohella?Sehän on mahdollista jos esim.monimuoto-opinnot.Mulla esim. ei ole mahdollista.
En vaan ymmärrä noita opiskelijoiden piiskaajia.Eikö porukka tosiaan näe tulevaisuudessa tarvetta esim.lääkäreille tai opettajille?
Fakta on,että pohjoismaaksi (ja Euroopan maaksi) Suomessa on surkea opintotuki ja asiaa kiristetään koko ajan.Yks vaihtoehto tässä on se,että ne tulevat lääkätit yms. katoaa muuhin maihin.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:40"]
[/quote]
Eikö sossu maksa vuokraa sen verran, että Helsingissäkin saa yksiön niillä kustannettua? Itse koen elintasoni matalaksi, mutta hyvällä suunnittelulla oikeastaan aika mukavaksi. Joskus olen elänyt opintotuella, mikä oli matalampi ja se meni jo nälän puolelle.
[/quote]
Ei sossu mitä tahansa vuokria maksa. Vuokra voi tosiaan olla enemmän mitä saa tukia. Syödäkkin pitäisi ja vaatteetkin kuluu käytössä jne.
Voi vee,köyhän muutaman kympin älyluuriko se on nyt maan ajanut konkurssiin?kyllä näkee näistäkin keskusteluista kuka on syntynyt kultalusikka suussa.Ei tätä maata köyhän selkänahasta revityillä senteillä pelasteta.
Moni ei tajua mitä tulonsiirtoja hän saa yhteiskunnalta. Ja siihen päälle kuvitellaan toisten saavan vaikka mitä ylellisyyksiä. Ja sitten vielä tunnetaan epäoikeudenmukaisuutta näistä kuvitelmista.
Ehkä nämä on nyt samoja sekopäitä,jotka eilen oli pelastamassa Suomea lopettamalla ilmaisen kouluruoan.Anna mun kaikki kestää!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:50"]
Näinpä. Toivottavasti eläntapatyöttömiltä kiristetään. Ansiosidonnaista puolestaan ei saa lyhentää, senon tarkoitettu meidän työssäkäyvien väliaikaiseen tarpeeseen jotta emme putoaisi pois työelämästä ja normaalielämässä väliaikaisen työttömyyden vuoksi. Ps. Olen itse "hyvässä ammatissa" vaikka vastavalmistuneena tienaan vain 4000€/kk enkä raski ostaa uutta älypuhelinta rikkoontuneen tilalle tällä hetkellä!
[/quote]
Ansiosidonnainen juuri on kaiken pahan alku. Moni tyytyväisenä lepäilee sen varassa työttömänä. Jokainen peruspäivärahalla oleva etsii työtä kuumeisesti ja myös ottaa vastaan työn kuin työn. Ansiosidonnainen pitäisi todellakin poistaa tai sen pitäisi olla kaikille sama pieni satasen lisä kuussa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 07:59"]
Eikö sosiaaliturvalla pidä voida tehdä mitään hauskaa? Ei ole mitään kallista ulkomaanmatkailu, kaksi kertaa enemmän menee kuussa ruokaan kuin Berliinin lentoihin.
[/quote]
Ei, näiden mielestä köyhän pitää näyttää kurjalta ja ainakaan se ei itse saa päättää, mihin rahojaan käyttää.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:52"]
[/quote]
[/quote]
Oletko loinen jotenkin vammainen kun et osaa itse töitä etsiä?
Julkisella sektorilla on liikaa väkeä, nämä sossumuijat muun muassa, ja kela on hoitolaitoksissakin liikaa paperityötä.
Järjettömintä Suomessa on maanviljemisen tukeminen, seuraaksi tyhmintä on tuottamattoman ja kouluttautumiskyvyttömän väen haaliminen.
Maataloustukienlopettaminen toisi valtavat säästöt, viljelijät kun nytkin valittavat ettei niistä ole iloa kuin menevät kaupan katteisiin joka lantti.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 08:52"]
[/quote]
[/quote]
Oletko loinen jotenkin vammainen kun et osaa itse töitä etsiä?
[/quote]
Teetkö itse enemmän töitä mihin rahkeet riittää, kun noin pingottaa?
16 toki opiskelija voi tienata miten paljon haluaa.Mulla vaan sattuu olemaan luentoja pitkin päivää,tänään klo 20 asti.Mitä ajatte takaa,että ei kannata opiskella?Siinäpä vasta loistoidea Suomen tulevaisuudelle...T.8