Onko auto mielestäsi omistamisen arvoinen?
Auto maksaa ihan helvetisti, sen kaikki tietää. Kuukaudessa palaa satoja euroja pelkästään bensaan, vakuutus vuosittain 600, huollot ja uuden auton hankinta silloin tällöin taas lisää.
Pääkaupunkiseudulla julkisilla pääsee melko näppärästi joka paikkaan. Ei tosin jokaisena kellonaikana, eikä tietenkään yhtä tehokkaasti ja ajatusvapaasti kuin autolla. Sitäpaitsi autolla on näppärä kuljettaa isompaakin tavaraa.
Onko auto mielestäsi niiden kaikkien kustannuksien arvoinen, vai pelkkä ylellisyys?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:40"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:30"]Noin äkkiseltään laskettuna, kuukaudessa menee 50-100 euroa bensaan, vakuutus on neljä kertaa vuodessa alle 100e, autovero kaksi kertaa vuodessa 97 euroa. Vuosittain vaihdetaan öljyt ja jarrupalat. Ne tehdään itse, joten suurta kustannuserää siitä ei tule. Suurempia huoltoja ei ole tarvinnut tehdä. Ja vaikka tarvitsisi, ne tehtäisiin itse. Kyllä, on omistamisen arvoinen auto. [/quote] Lol, öljyt ja jarrupalat.., miten on separaattorin laita, onko se varmasti puhdas? [/quote] No mikäs nyt niin naurattaa? [/quote] Ajatteko 100tkm vuodessa, vai miksi niitä jarrupaloja pitää vaihtaa vuosittain?
[/quote]
No voi olla, että niitä ei vuosittain vaihdeta. Saattaa olla, että mies ne vain tarkistaa ja puhdistaa. Olen vain nainen, anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:26"]Auto maksaa ihan helvetisti, sen kaikki tietää. Kuukaudessa palaa satoja euroja pelkästään bensaan, vakuutus vuosittain 600, huollot ja uuden auton hankinta silloin tällöin taas lisää. Pääkaupunkiseudulla julkisilla pääsee melko näppärästi joka paikkaan. Ei tosin jokaisena kellonaikana, eikä tietenkään yhtä tehokkaasti ja ajatusvapaasti kuin autolla. Sitäpaitsi autolla on näppärä kuljettaa isompaakin tavaraa. Onko auto mielestäsi niiden kaikkien kustannuksien arvoinen, vai pelkkä ylellisyys? [/quote]Ei normi käyttöauto syö satoja euroja polttoainetta kuukaudessa, oma auto n. 100€/kk polttoaineeseen, vakuutukset n. 200€/vuosi, viimeisen kahden vuoden aikana ei muuta kuin katsastuskulut, kerralla meni läpi ja kesärenkaat piti viime keväänä ostaa. Päivittäin 70km työmatkaa, ei mahdollista käyttää julkisia. Ei tule vararikkoa.
[/quote]
Miten helvetissä ajetaan 70km päivittäin ja selvitään satasella polttoaineesta? Käytkö kenties tankkaamassa venäjällä? 200e vakuutuksetkin kiinnostaa! Saitko nekin Igorilta?
On muutamaan otteeseen tarjottu ilmaiseksi ihan hyväkuntoista autoa. En vaan kaupungissa tarvitse riittävän usein. Asukaspysäköinti, vakuutus maksut, katsastukset, huollot, polttoaine ja pesut ja renkaidenvaihdot. Ei vaan kiinnosta lähteä tuohon vaikka kyllä se joskus olisi todella käytännöllinen ja kasvattaisi liikkumatilaa.
Onko ap sinkku, joka käy joka päivä lähikaupasta ostamassa pikkupussillisen ruokaa? Vai harrastaako hän ostoksien kantamista rinkalla?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:09"]
Ap tässä, HSL reittihausta kun kattoo niin aika näppärästi pääsee PK-seudulla melkein mihin vaan.
En ole vielä näiden vastauksien perusteella hirveän vakuuttunut siitä että autolla voi tehdä erinomaisesti jotain mitä julkisilla ei. Tottakai julkiset kämmää eikä joskus jonnekkin pääse (tai jos pääsee niin kestää pari tuntia) mutta näiden lisäksi vaikea löytää ihan hirveitä haittoja.
Kiitos kuitenkin mielipiteistä tähän asti. Vähän olen sillä kannalla että jos asunnon saa edes kohtalaisen läheltä työpaikkaa, voisi jättää auton sikseen. Mutta +25km niin auto taitaa olla pakko-ostos, ei ne julkiset täällä vielä niin hyviä ole.
[/quote]
Mulla on työpaikka onnellisesti 300 metrin päässä! En todellakaan aio hankkia autoa. Kaikki palvelutkin on lähellä. Mulle auto olisi vain turha kuluerä. Pyörä on kyllä kovassa käytössä, ja kunto on hyvä :)
Ei ole, ainakaan minulle. Asun Helsingin kantakaupungissa ja käytän paljon julkisia ja pyörää. Lisäksi voin ajaa taksilla kymmeniä kertoja vuodessa ennen kuin kustannustaso alkaa lähestyä auton ostamisen ja ylläpitämisen kustannuksia. Moni kustannuksia tässä laskeskellut ei ole laskenut ostohintaa mukaan lainkaan! Kuitenkin autoista harvemmin saa myytäessä enää paljon mitään takaisin, joten se ostohinta on myös ihan todellinen kustannus, jonka itse sijoitan mieluummin taksilla suhaamiseen. Silloin voin käyttää myös matka-ajan hyödyllisesti meilejä tai tekstiviestejä lähettäen tai muistiinpanoja tehden. Myös aikani on minulle kallisarvoista, joten kun vielä sen huomioi laskelmissa, olen reippaasti voiton puolella ilman autoa!
http://www.nettiauto.com/yritys/ostetaanautoja