Onko auto mielestäsi omistamisen arvoinen?
Auto maksaa ihan helvetisti, sen kaikki tietää. Kuukaudessa palaa satoja euroja pelkästään bensaan, vakuutus vuosittain 600, huollot ja uuden auton hankinta silloin tällöin taas lisää.
Pääkaupunkiseudulla julkisilla pääsee melko näppärästi joka paikkaan. Ei tosin jokaisena kellonaikana, eikä tietenkään yhtä tehokkaasti ja ajatusvapaasti kuin autolla. Sitäpaitsi autolla on näppärä kuljettaa isompaakin tavaraa.
Onko auto mielestäsi niiden kaikkien kustannuksien arvoinen, vai pelkkä ylellisyys?
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:30"]Noin äkkiseltään laskettuna, kuukaudessa menee 50-100 euroa bensaan, vakuutus on neljä kertaa vuodessa alle 100e, autovero kaksi kertaa vuodessa 97 euroa.
Vuosittain vaihdetaan öljyt ja jarrupalat. Ne tehdään itse, joten suurta kustannuserää siitä ei tule. Suurempia huoltoja ei ole tarvinnut tehdä. Ja vaikka tarvitsisi, ne tehtäisiin itse.
Kyllä, on omistamisen arvoinen auto.
[/quote]
Lol, öljyt ja jarrupalat.., miten on separaattorin laita, onko se varmasti puhdas?
Olen ana ollut sitä mieltä ja tulen aina olemaan, että oma auto on todellakin worth it!! Harmikseni en vielä sellaista omista, mutta hyvin pian kyllä. Ja asun pk-seudulla, mutta minä haluan julkisen liikenteen olevan itselleni extraa, ei välttämättömyys. Jos/kun minulla on jossain vaiheessa taas lemmikki, on mahtavaa kun keskellä yötäkin voi vain kantaa elukan autoln ja hurauttaa päivystykseen. On helppo hakea isot ostokset kaupasta/postista, saa kulkea rauhassa, yksityisesti, omassa puhtaassa menopelissä. Jnejnejne. Lisäksi itse tulee varmasti lähdettyä helpommin hoitamaan asiat heti eikä piakkoin, koska kulkeminen omalla autolla suoraan oven eteen nopeasti on aivan eri asia kuin seikkailla vittumaisilla julkisilla, odotella, kävellä pysäkiltä...
Kyllä oma auto on sellainen asia että kun sellaisen omistan niin elämä on niin paljon parempaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:30"]Noin äkkiseltään laskettuna, kuukaudessa menee 50-100 euroa bensaan, vakuutus on neljä kertaa vuodessa alle 100e, autovero kaksi kertaa vuodessa 97 euroa. Vuosittain vaihdetaan öljyt ja jarrupalat. Ne tehdään itse, joten suurta kustannuserää siitä ei tule. Suurempia huoltoja ei ole tarvinnut tehdä. Ja vaikka tarvitsisi, ne tehtäisiin itse. Kyllä, on omistamisen arvoinen auto. [/quote] Lol, öljyt ja jarrupalat.., miten on separaattorin laita, onko se varmasti puhdas?
[/quote]
No mikäs nyt niin naurattaa?
Asun Helsingissä. Sain 18-vuotiaana auton, jota en olisi välttämättä tarvinnut, eli se oli ylellisyys. Tämän ylellisyyden maksoi isä.
.
Opiskeluaikoina olin työssä, joka saattoi päättyä aikana, jolloin julkiset eivät kulje. Auto oli välttämättömyys. Se ei tullut kovin kalliiksi.
.
Valmistuttuani olin töissä pk-seudun ulkopuolella, taas auto oli välttämätön. Työmatkoihin meni 50min /suunta vs. julkisilla lähes 2 h.
.
Nyt lapsiperhevaiheessa meillä ei ole autoa, mutta olemme aikeissa ostaa. Se ei ole välttämätön, mutta helpottaa elämää.
Jos haluaa olla hsl:n, vr:n ja etelästä tulleiden bussikuskien armoilla, niin mikäs siinä. Varsinkin jos haluaa rajoittaa elämänsä kehäkolmosen sisäpuolelle. Itse en sellaista nyhjäämistä ymmärrä ja päätän itse missä ja milloin liikun. Auto ei ehkä ole kannattava taloudellisesti, mutta on itsestäänselvyys.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:30"]Noin äkkiseltään laskettuna, kuukaudessa menee 50-100 euroa bensaan, vakuutus on neljä kertaa vuodessa alle 100e, autovero kaksi kertaa vuodessa 97 euroa. Vuosittain vaihdetaan öljyt ja jarrupalat. Ne tehdään itse, joten suurta kustannuserää siitä ei tule. Suurempia huoltoja ei ole tarvinnut tehdä. Ja vaikka tarvitsisi, ne tehtäisiin itse. Kyllä, on omistamisen arvoinen auto. [/quote] Lol, öljyt ja jarrupalat.., miten on separaattorin laita, onko se varmasti puhdas?
[/quote]
No mikäs nyt niin naurattaa?
[/quote]
Ajatteko 100tkm vuodessa, vai miksi niitä jarrupaloja pitää vaihtaa vuosittain?
Meille se on välttämättömyys. meillä täytyisi esim lasten harrastuksista karsia, autolla näppärästi hurauttaa harrastuspaikalle ja takas, aikaa menee tunti. Julkisilla jos lähtee niin bussien odotukset huomioiden helposti melkein kaksi tuntia eli sinä iltana ei sit mitään muuta tehdäkään.
Sama jos haluaa iltaisin käydä vaikka uimahallissa tms.
Viikon ruokaostokset teen myös kerralla, jos ei autoa olisi niin pitäisi käydä kaupassa hakemassa pieniä määriä monta kertaa viikossa.
Itse luovuin autosta viitisen vuotta sitten, kun tajusin, että välillä se saattoi seistä tyhjän panttina pihalla kuukaudenkin putkeen. Muutama reissu sukulaisten luo, pari kertaa naapurikaupunkiin kaverin luokse ja satunnaiset Ikea-käynnit jne eivät olleet kaiken sen rahanmenon ja huolehtimisen (katsastukset, renkaat ja muut) arvoista. Harkitsen asiaa uudelleen sitten, jos/kun elämäntilanne tästä muuttuu.
Turun keskustassa asutaan, ei ole autoa eikä koeta sitä tarpeelliseksikaan. Sellainen auton palvominen ja autolla 100m päähän kauppakeskukseen perhepaikoista riitelemään ajelu on mielestäni noloa, junttiakin.
Työpaikka, harrastukset, kaupat ja kaikki kulttuuri ja viihdetarjonta kävelymatkan päässä. Taksi kulkee tarvittaessa, ja matkustelu suuntautuu maan rajojen ulkopuolelle. Eipä siis ole tullut mieleenkään auton hankinta.
Neljä viidestä suomalaisesta ei asu pääkaupunkiseudulla ja tehokkaan julkisen liikenteen piirissä. Näille ihmisille auto on lähespä välttämätön. Auto maksaa noin parisataa euroa kuussa, jos kaikki verot, maksut ja bensat ym. jaetaan tasaisesti joka kuulle. Minusta se on vähän, kun ei tarvitse hytistä pysäkillä tai raahata neljää kauppakassia käsin vaan pääsee autolla ovelta ovelle. Auton omistaminen on kyllä sen arvoista.
Auton ostaminen on kyllä jotain aivan muuta. Suomessa on aivan liian kallista ostaa auto. Siksi täällä ajellaankin niin vanhoilla autoilla. Minulla on 8 vuotta vanha auto ja aion kulkea sillä vielä hyvinkin viisi vuotta. Ja sitten vaihdan sen johonkin vähintään 5 vuotta vanhaan. Uutta ei ole varaa ostaa, ennen kuin asuntolaina on maksettu (18 vuoden päästä).
Harrastukset, kaupat ja ravintolat ovat lyhyen kävelymatkan päässä ja töissä kuljen taksilla. Kerran kesässä vuokraan auton kotimaan lomareissua varten. Harrasteauto voisi olla kiva mutta kalliiseen ei riitä raha ja halpaan ei aika.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:26"]Auto maksaa ihan helvetisti, sen kaikki tietää. Kuukaudessa palaa satoja euroja pelkästään bensaan, vakuutus vuosittain 600, huollot ja uuden auton hankinta silloin tällöin taas lisää.
Pääkaupunkiseudulla julkisilla pääsee melko näppärästi joka paikkaan. Ei tosin jokaisena kellonaikana, eikä tietenkään yhtä tehokkaasti ja ajatusvapaasti kuin autolla. Sitäpaitsi autolla on näppärä kuljettaa isompaakin tavaraa.
Onko auto mielestäsi niiden kaikkien kustannuksien arvoinen, vai pelkkä ylellisyys?
[/quote]Ei normi käyttöauto syö satoja euroja polttoainetta kuukaudessa, oma auto n. 100€/kk polttoaineeseen, vakuutukset n. 200€/vuosi, viimeisen kahden vuoden aikana ei muuta kuin katsastuskulut, kerralla meni läpi ja kesärenkaat piti viime keväänä ostaa. Päivittäin 70km työmatkaa, ei mahdollista käyttää julkisia. Ei tule vararikkoa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:26"]Auto maksaa ihan helvetisti, sen kaikki tietää. Kuukaudessa palaa satoja euroja pelkästään bensaan, vakuutus vuosittain 600, huollot ja uuden auton hankinta silloin tällöin taas lisää.
[/quote]Ei normi käyttöauto syö satoja euroja polttoainetta kuukaudessa, oma auto n. 100€/kk polttoaineeseen, vakuutukset n. 200€/vuosi, viimeisen kahden vuoden aikana ei muuta kuin katsastuskulut, kerralla meni läpi ja kesärenkaat piti viime keväänä ostaa. Päivittäin 70km työmatkaa, ei mahdollista käyttää julkisia. Ei tule vararikkoa.
[/quote]Ja verot tietysti vielä.
Miehen työmatka 40km, minun työmatka 50km vastakkaiseen suuntaan. Kumpikaan ei pääse linja-autolla, koska emme tee 8-16 työaikaa ja muita julkisia täällä ei kulje. Eli 2 autoa, kahdet maksut mutta autot ovat välttämättömyys, ei mitään muuta. Toki meidän pitää päästä mökille minne ei julkiset kulje ja käydä vanhempiemme luona, sinnekään ei julkiset kulje. Eli autoja on oltava että pystyy täällä 100 000 ihmisen kaupungin laitamilla elämään.
Suomi on sen verran harvaan asuttu maa, että pääsääntöisesti autoa tarvitaan ja jopa useita erityisesti maaseudulla huonon julkisen liikenteen takia. Koska niitä ei kukaan ilmaiseksi anna niin pakkohan sellainen on omistaa.
Ap tässä, HSL reittihausta kun kattoo niin aika näppärästi pääsee PK-seudulla melkein mihin vaan.
En ole vielä näiden vastauksien perusteella hirveän vakuuttunut siitä että autolla voi tehdä erinomaisesti jotain mitä julkisilla ei. Tottakai julkiset kämmää eikä joskus jonnekkin pääse (tai jos pääsee niin kestää pari tuntia) mutta näiden lisäksi vaikea löytää ihan hirveitä haittoja.
Kiitos kuitenkin mielipiteistä tähän asti. Vähän olen sillä kannalla että jos asunnon saa edes kohtalaisen läheltä työpaikkaa, voisi jättää auton sikseen. Mutta +25km niin auto taitaa olla pakko-ostos, ei ne julkiset täällä vielä niin hyviä ole.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 20:37"]
Mun auto maksoi 5000e. Ajoneuvoverosta on vapautus ja vain pakollinen liikennevakuutus. Bensaan menee omiin ajoihin tankillinen eli 90e. Työmatkoja on 1-3 kuussa ja niistä jää voittoa 50-200e per reissu. Eli kannattaa.
[/quote]
Kemikaalivirastossa töissä?