Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä asunnoista, joihin näkee sisään kadulta ja joissa pidetään sälekaihtimia auki ja valaistus?

Vierailija
15.01.2022 |

En haluaisi nähdä, kun ihmiset laittavat ruokaa tai katsovat televisiota.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on turvallisempaa pitää valoja päällä ja kaihtimia auki. Talo näyttää asutulta ja näen myös itse ulos.

Niin talo. Mutta kerrostalojen sisäpiha voi olla ikkunoita täynnä, osa auki ja kaikki toisiaan vastapäätä. Hmm.

No jospa sielläkin halutaan nähdä ulos? Asunto tuntuu avarammalta ja tilavammalta kun verhot auki?

Jos joku nainen ravaa huoneessa eestaas, mitä jos joku katsoo sitä ravaamista ulkoa ja lopuksi nainen heittäytyy lattialle piiloon. Osa ihmisistä katoaa ikkunasta ja huoneesta heti, kun joku kulkee ohi ulkoa, sellainen käsitys on tullut. Hmm.

En tajunnut tästä mitään, mutta älä katso niihin ikkunoihin niin ei häiritse kenenkään tekemiset.

Vierailija
62/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä jos asukas noin tekee kai se on heille ok sitten että kaikki näkyy. Voi olla aika ahdistavaa asua koko ajan kaihtimet ja verhot kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään näistä asunnoista, usein talvi-iltaisin menen kävelylle ja seuraan mitä ihmiset tekee asunnoissaan. Erityisesti jos hyvännäköisiä naisia. Kotona sitten runkkaan heille.

Sitä en kyllä ymmärrä kuka haluaisi asua tällaisissa.

M47

Siinä teille syy pitää ne sälekaihtimet/verhot kiinni :)

Vierailija
64/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on turvallisempaa pitää valoja päällä ja kaihtimia auki. Talo näyttää asutulta ja näen myös itse ulos.

Niin talo. Mutta kerrostalojen sisäpiha voi olla ikkunoita täynnä, osa auki ja kaikki toisiaan vastapäätä. Hmm.

Just näin. Ystäväni asuu talossa, jossa on joka ikisestä ikkunasta näkyvissä joku naapuritalo ja kymmeniä ikkunoita kohdikkain.

65/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUoneet kylpee valossa. Ihanaa! 

Vierailija
66/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan koen myötähäpeää enkä halua katsoa muiden koteihin sisään, toisaalta ajattelen että asukas on asuinpaikkansa valinnut ja jos pitää kaihtimet ja verhot auki ja haluaa näkyä mikäs siinä.

Myötähäpeä on tunne, joka nousee siitä alitajuisesta huomiosta, että miltä tuntuisi itse olla samassa tilanteessa. Eli myötähäpeäsi ei kerro mitään siitä asukkaasta tai hänen kodistaan, vaan pelkästään siitä, että sinulla on paljon epätervettä häpeää sisälläsi. Yleinen ongelma kyllä suomalaisilla.

Vierailija
67/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että kyseiset asukkaat ovat varsin tietoisia siitä, että ovat näkyvillä ja ehkäpä sitä haluavatkit. Vaikka kyse olisi vain normaalista arkielämästä.

Lieneekö urbaanilegenda, mutta tarina kertoo eräästä silloin keskikaupungilla sijaitsevasta armeijan kasarmista, jonka ikkunoista oli hyvä näkymät erään neitokaisen ikkunoihin. Neitokaisella oli tapana järjestää samaan kellonaikaan iltasella vaatteiden vaihtoshow ikkunoiden edessä asettuessaan yöpuulle. Yleisömenestys oli taattu.

Vierailija
68/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään näistä asunnoista, usein talvi-iltaisin menen kävelylle ja seuraan mitä ihmiset tekee asunnoissaan. Erityisesti jos hyvännäköisiä naisia. Kotona sitten runkkaan heille.

M47

Jos oikeasti jollekulle tulee noin hyvä mieli mun kotona olemisen katselusta niin mieluusti sen hänelle suon.

Vierailija
69/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa sielläkin halutaan nähdä ulos? Asunto tuntuu avarammalta ja tilavammalta kun verhot auki?

Jos joku nainen ravaa huoneessa eestaas, mitä jos joku katsoo sitä ravaamista ulkoa ja lopuksi nainen heittäytyy lattialle piiloon. Osa ihmisistä katoaa ikkunasta ja huoneesta heti, kun joku kulkee ohi ulkoa, sellainen käsitys on tullut. Hmm.

En tajunnut tästä mitään, mutta älä katso niihin ikkunoihin niin ei häiritse kenenkään tekemiset.

En katso. Mutta valaistu asunto jossa on KAIKKI verhot auki sattuu näkymään kauas ilman että sinne katsoo, riittää kun vahingossa vilkaisee itse taloa. Ja hahmo tai parikin saattaa ponnahtaa jonkun verkkokalvoille. Ja jotkut ihmiset oikein hyppäävät sivulle tai alas lattialle kun joku tulee. Miten ehtivät katsoa usein ulos, kun muuta tekevät.

Vierailija
70/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M47

kuka välittää jonkun rupuperseen tekemisistä jos ei muuten saa niin ..vain säälittävää

Vierailija
71/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M47

Minun puolestani ikäiseni M47 voi tehdä ihan mitä vain yksinään kotonaan.

Vierailija
72/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ei käytetä sälekaihtimia.

Akvaariokalana on kiva olla ja elää.

Tämä on muuten totta. Ei siellä ole yksityisasunnoissa kaihtimia käytännössä ikinä missään. Siellä on tapana pitää asunnot jotenkin niin edustuskelpoisella tavalla nätteinä ja ovat tottuneet siihen, että joku voi katsoakin. Ja onhan verhot toki keksitty.

En jotenkin tajua aloituksen tarvetta töllistellä uteliaina muiden koteja, enkä toisaalta liiallista häveliäisyyttäkään. Niillä ihmisillä on koti ja ne laittavat ruokaa tai syövät. Onko siinä jotain ihmeellistä tai "noloa" ap:n mielestä? Mitä sitten, jos näkyy koti sisältä tai jopa ihmisiä?!?

Tuo, että Ruotsissa yleisesti ei käytettäisi säleverhoja, on täyttä höpöä, toki se on asukkaista kiinni, mutta kyllä siellä käytetään säleverhoja aivan samalla tavalla kuin Suomessa.

T. Tukholmassa 40 vuotta asunut

Olen asunut samassa paikassa, tosin vain puolisen vuosikymmentä elämästäni. Ainakin vanhemmissa kaupunginosissa Tukholman kantakaupungissa sälekaihtimet ovat hyvin harvinaiset. Lähiöissäkin 1950- tai 1960-luvun taloissa ei ole yleensä kaihtimia. Missään asunnossa, jossa asuin, ei ollut kaihtimia kenelläkään. Ei edes opiskelija-asunnoissa.

Katselin muistinvirkistämiseksi Kungsholmenin uudistuotannon taloja ja ei niissäkään kaihtimia näkynyt kuvissa. Missään ns. Miljonprogrammet-lähiöissä en tosin koskaan asunut tai juurikaan edes käynyt pyörähtämässä.

Oma käsitykseni on se, että ruotsalaiset eivät ole niin hysteerisiä tässä asiassa kuin suomalaiset. He haluavat monesti, että asunto/talo näyttää ulospäinkin nätiltä ja panostavat siihen ehkä keskivertosuomalaista enemmän.

Siellä on vähemmän myös pahantahtoista kateellista urkkimista, ja enemmänkin nähdessään jonkun kivan sisustusjutun haluavat sitten matkia sitä. Toki Ruotsissa on sitten muita ongelmia, mutta menisi off-topiciksi.

T. Hän, jolle vastasit (ex-tukholmalainen)

Vierailija
73/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tyyppejä kun haluaa esitellä privaatti elämäänsä noin avoimesti.

Jos istun sohvalla neulomassa, niin mitä esittelyä siinä nyt on. Meillä on tapana pitää vaatteita päällä.

Koti on yksityinen tila ja kaikki mikä sieltä ulospäin näkyy tekemisestä ja olemisesta riiippumatta on yksityistä vaikka ei siitä välittäisikään.

Vierailija
74/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhuttiin ns. tirkistelijöistä, jotka kiikaroivat lähellä olevien talojen sisälle. Ehkä monille tulee jotenkin turvaton olo, jos pimeällä on verhot auki.

Vierailija
75/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En katso. Mutta valaistu asunto jossa on KAIKKI verhot auki sattuu näkymään kauas ilman että sinne katsoo, riittää kun vahingossa vilkaisee itse taloa. Ja hahmo tai parikin saattaa ponnahtaa jonkun verkkokalvoille. Ja jotkut ihmiset oikein hyppäävät sivulle tai alas lattialle kun joku tulee. Miten ehtivät katsoa usein ulos, kun muuta tekevät.

Vai oikein lattialle? Ellet sitten ole joku stalkkerimainen tuijottelija, jota säikähtävät?

Vierailija
76/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö, että niitä kaihtimia ei halua pitää kiinni siksi, ettei halua olla pimeässä? Olen pitänyt kaihtimet kiinni silti itse kun asuin tuollaisessa. Aivan tuskaa oli. En todellakaan kaipaa muita katselemaan.

!

Vierailija
77/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein lattialle? Ellet sitten ole joku stalkkerimainen tuijottelija, jota säikähtävät?

Täällä kävellään ihan normaalisti pihassa ja läpi. He hyppäävät kaikkien ihmisten kohdalla piiloon. Ihan turha syytellä kaikkia keskustelijoita "stalkkeriksi", kerrostaloasukkaat ovat kaikista vähiten kiinnostavia, myös naapureina. Mielenkiinnon kohteet ovat aivan muualla sori vaan. Mutta ihmetyttää se, että haluavat olla esillä kasvot ikkunassa ja kohta hyppäävät lattialle, se on huvittavaa.

Vierailija
78/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan koen myötähäpeää enkä halua katsoa muiden koteihin sisään, toisaalta ajattelen että asukas on asuinpaikkansa valinnut ja jos pitää kaihtimet ja verhot auki ja haluaa näkyä mikäs siinä.

Myötähäpeä on tunne, joka nousee siitä alitajuisesta huomiosta, että miltä tuntuisi itse olla samassa tilanteessa. Eli myötähäpeäsi ei kerro mitään siitä asukkaasta tai hänen kodistaan, vaan pelkästään siitä, että sinulla on paljon epätervettä häpeää sisälläsi. Yleinen ongelma kyllä suomalaisilla.

Olipa viiltävä analyysi mutta harmittavan väärässä olet.

Vierailija
79/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin kerran kun lihava ukko boksereissa paistoi jotain ja raapi samalla persusta housujen sisältä.. hyi! 

Vierailija
80/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tyyppejä kun haluaa esitellä privaatti elämäänsä noin avoimesti.

Jos istun sohvalla neulomassa, niin mitä esittelyä siinä nyt on. Meillä on tapana pitää vaatteita päällä.

Koti on yksityinen tila ja kaikki mikä sieltä ulospäin näkyy tekemisestä ja olemisesta riiippumatta on yksityistä vaikka ei siitä välittäisikään.

Niin, mitä sitten? Siinäpähän katsot jos kiinnostaa. Et katso jos ei kiinnosta. Minua taas ei kiinnosta sinun katsomisesi.