Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä asunnoista, joihin näkee sisään kadulta ja joissa pidetään sälekaihtimia auki ja valaistus?

Vierailija
15.01.2022 |

En haluaisi nähdä, kun ihmiset laittavat ruokaa tai katsovat televisiota.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiivia kuvitella ettei kukaan katsoisi. Itseäni ei yleensä kiinnosta, mutta lähiseudulle on valmistumassa pientaloja, joissa on valtavat ikkunat aivan ulkoiluväylän vieressä. Odotan kun pääsee töllistelemään sisälle. Niistä taloista tulee koiranulkoiluttajien hupinumero.

No siinäpä huvittelet. Minua ei sinut huvitksesi kiinnosta. Yhtään.

Vierailija
42/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä pyritään esittelemään kodin hienoa sisustusta, joskus jopa huvittavuuteen asti. Tässä minun asuinalueen varrella on yksi koti jossa on siirretty korkea pöytä hassuun paikkaan jossa ei ole mitään ympärillä. Pöydän päällä on valtava kultainen kynttelikkö joka näkyy sopivasti ohikulkijoille.

Yleensäkin nuo missä on verhot auki ja valot päällä, on vähän hienompia koteja. Tällä minun asuinalueella on niitä paljon. Tien toisella puolella on kerrostaloja missä minä asun, ja tien toisella puolella on isoja omakotitaloja.

Eipä tuokaan kyllä ole totta yleisesti. Ehkä he haluavat itse nättiin kotiinsa luonnonvaloa sen sijaan, että olisivat sähkölampun valossa verhot ja kaihtimet kiinni. Mistä tiedät niiden kaihtimet-kiinni-kotien hienoudesta, kun et näe sisälle?

mitä luonnonvaloa PIMEÄLLÄ muka niihin asuntoihin tulee?

Katuvalot, talvinen vaalea kaupunkitaivas, katumaisemat, lumiset maisemat, metsä, nätit naapuritalot. Joku voi kokea sen miellyttäväksi, että verhot/kaihtimet on auki. Syitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Käy soittamassa ovikelloa ja kysy syytä, jos asia pohdituttaa noin paljon.

ja mikä tuossa oli sitä LUONNON_VALOA...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiivia kuvitella ettei kukaan katsoisi. Itseäni ei yleensä kiinnosta, mutta lähiseudulle on valmistumassa pientaloja, joissa on valtavat ikkunat aivan ulkoiluväylän vieressä. Odotan kun pääsee töllistelemään sisälle. Niistä taloista tulee koiranulkoiluttajien hupinumero.

Keskittyisit vain nyt siihen lemmikkiisi.

Vierailija
44/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tyyppejä kun haluaa esitellä privaatti elämäänsä noin avoimesti.

Vierailija
45/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä pyritään esittelemään kodin hienoa sisustusta, joskus jopa huvittavuuteen asti. Tässä minun asuinalueen varrella on yksi koti jossa on siirretty korkea pöytä hassuun paikkaan jossa ei ole mitään ympärillä. Pöydän päällä on valtava kultainen kynttelikkö joka näkyy sopivasti ohikulkijoille.

Yleensäkin nuo missä on verhot auki ja valot päällä, on vähän hienompia koteja. Tällä minun asuinalueella on niitä paljon. Tien toisella puolella on kerrostaloja missä minä asun, ja tien toisella puolella on isoja omakotitaloja.

Eipä tuokaan kyllä ole totta yleisesti. Ehkä he haluavat itse nättiin kotiinsa luonnonvaloa sen sijaan, että olisivat sähkölampun valossa verhot ja kaihtimet kiinni. Mistä tiedät niiden kaihtimet-kiinni-kotien hienoudesta, kun et näe sisälle?

Katuvalot, talvinen vaalea kaupunkitaivas, katumaisemat, lumiset maisemat, metsä, nätit naapuritalot. Joku voi kokea sen miellyttäväksi, että verhot/kaihtimet on auki. Syitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Käy soittamassa ovikelloa ja kysy syytä, jos asia pohdituttaa noin paljon.

ja mikä tuossa oli sitä LUONNON_VALOA...

Vaikkapa kuu. Miksi mun pitää selitellä tuollaista sinulle? Kaupungeissa on talvisin vaalea taivas, jos on lunta. Valo siroaa kuusta ja katulampuista. Voi olla aika nättiäkin. Miksi se ihminen ei saisi nähdä kotoaan ulos illallakin tai vaikka yöllä?

Vierailija
46/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos istun sohvalla neulomassa, niin mitä esittelyä siinä nyt on. Meillä on tapana pitää vaatteita päällä.

Vierailija
47/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin on turvallisempaa pitää valoja päällä ja kaihtimia auki. Talo näyttää asutulta ja näen myös itse ulos.

Vierailija
48/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan oleta, että joku parvi uteliaita olisi kiinnostuneita asunnostani, jos mulla on verhot auki. Tarkoitus ei ole esitellä, vaan elää rennosti. Kaipa nyt ihminen omassa kotonaan saa edes olla rennosti?

Ei kaikki nätisti tai niukasti pukeutuneet naisetkaan välttämättä "esittele itseään", vaikka jotkut toisaalta voivat niin tehdä. Eivät kaikki rintavakonaiset esittele rintojaan tai hameita käyttävät sääriään. Sama idea. Vai oletko kenties kateellinen vain?

Vierailija
49/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisittepä miten Hollannissa eletään! Siellä on jalkakäytävät kotien seinissä kiinni. Ikkunat saattavat olla polven korkeudelta lähes kattoon asti ja verhoja ei ole tapana vetää ikkunoiden eteen.  Makuuhuoneet ovat tosin asunnon perällä tai yläkerrassa.

Siellä on myös kirjoittamaton sääntö, että ikkunoihin ei katsota ohikävellessä.

(Paitsi jos niihin on tarkoitettu katsottavan, kuten eräällä alueella Amsterdamin keskustassa)

Vierailija
50/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan koen myötähäpeää enkä halua katsoa muiden koteihin sisään, toisaalta ajattelen että asukas on asuinpaikkansa valinnut ja jos pitää kaihtimet ja verhot auki ja haluaa näkyä mikäs siinä.

Vierailija
51/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ei käytetä sälekaihtimia.

Akvaariokalana on kiva olla ja elää.

Tämä on muuten totta. Ei siellä ole yksityisasunnoissa kaihtimia käytännössä ikinä missään. Siellä on tapana pitää asunnot jotenkin niin edustuskelpoisella tavalla nätteinä ja ovat tottuneet siihen, että joku voi katsoakin. Ja onhan verhot toki keksitty.

En jotenkin tajua aloituksen tarvetta töllistellä uteliaina muiden koteja, enkä toisaalta liiallista häveliäisyyttäkään. Niillä ihmisillä on koti ja ne laittavat ruokaa tai syövät. Onko siinä jotain ihmeellistä tai "noloa" ap:n mielestä? Mitä sitten, jos näkyy koti sisältä tai jopa ihmisiä?!?

Tuo, että Ruotsissa yleisesti ei käytettäisi säleverhoja, on täyttä höpöä, toki se on asukkaista kiinni, mutta kyllä siellä käytetään säleverhoja aivan samalla tavalla kuin Suomessa.

T. Tukholmassa 40 vuotta asunut

Vierailija
52/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ainakin on turvallisempaa pitää valoja päällä ja kaihtimia auki. Talo näyttää asutulta ja näen myös itse ulos.

Niin talo. Mutta kerrostalojen sisäpiha voi olla ikkunoita täynnä, osa auki ja kaikki toisiaan vastapäätä. Hmm.

Vierailija
53/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin talo. Mutta kerrostalojen sisäpiha voi olla ikkunoita täynnä, osa auki ja kaikki toisiaan vastapäätä. Hmm.

No jospa sielläkin halutaan nähdä ulos? Asunto tuntuu avarammalta ja tilavammalta kun verhot auki?

Vierailija
54/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sellaiset akvaarioasunnot. Mukava katsella ohikulkijana ihmisten kotipuuhia, mutta itse en ikinä sellaiseen muuttaisi. Ahdistaisi olla näyteikkunassa.

Tuollainen toimisi kyllä jossain maaseudulla tai muuten suojaisemmassa paikassa, isot ikkunat toisivat ihanasti valoa sisään. Mutta jos ne on johonkin kadulle päin, josta kuka vaan voi tirkistellä sisään niin ei kiitos. Kaipaan kodiltani yksityisyyttä. Mieluiten asuisinkin jossain maalla omassa rauhassani, hevosten ja koirieni kanssa.

Vierailija
55/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jospa sielläkin halutaan nähdä ulos? Asunto tuntuu avarammalta ja tilavammalta kun verhot auki?

Jos joku nainen ravaa huoneessa eestaas, mitä jos joku katsoo sitä ravaamista ulkoa ja lopuksi nainen heittäytyy lattialle piiloon. Osa ihmisistä katoaa ikkunasta ja huoneesta heti, kun joku kulkee ohi ulkoa, sellainen käsitys on tullut. Hmm.

Vierailija
56/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusallista katsoa. Miettii että eikö nuo vaan tajua...

kaikkia ei vaan häiritse toisten kyttääminen asuu kotonaan niin kuin haluaa,kyllä se enemmän kertoo sinusta joka et voi olla katsomatta kun tilaisuus tulee

Vierailija
57/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin.

Asumme omakotitalossa ja meillä on verhot vain makuuhuoneissa. Olohuoneessa on verhot, mutta vain sivuilla ja nekin laitoin antamaan pehmeyttä huoneeseen. Sälekaihtimia ei ole. Ei meillä koko talon läpi näy tieltä, vaan tpisesta suunnasta toisessa kerroksessa näkyy lähinnä ruokapöytä ja toisesta suunnasta olohuoneen kulmaa ja kasveja ikkunan edessä.

Ruokailutilan ikkunat alkavat noin polven korkeudelta ja niistä näkee kauniin maiseman, puita ja lumista maisemaa kauas. Meillä on ulkona pihavalot ja tiellä on katuvalot pimeällä. Tiellä ja pihalla näkee pimeällä valojen loisteessa peuroja, kauriita, jäniksiä ja kettuja joka päivä, kun vain katselee. Ja meillä ulos katsellaan myös pimeällä. En ole ikinä ollut mikään verhojen taakse piiloutuva säikky ja pimeätä pelkäävä ihminen. Jos joku haluaa sisään katsoa ja näkee meidän perheen vaikka syömässä, niin ok, nekin näemme kävelijän sisältä ja sekin on ok. Tunnen hyvin monet tiellä vaikka koiran kanssa kävelevät naapurit ja saatan moikata heille sisältä. Tämä on mukavaa hyvää elämää.

Vierailija
58/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään näistä asunnoista, usein talvi-iltaisin menen kävelylle ja seuraan mitä ihmiset tekee asunnoissaan. Erityisesti jos hyvännäköisiä naisia. Kotona sitten runkkaan heille.

Sitä en kyllä ymmärrä kuka haluaisi asua tällaisissa.

M47

Vierailija
59/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ei käytetä sälekaihtimia.

Akvaariokalana on kiva olla ja elää.

Tämä on muuten totta. Ei siellä ole yksityisasunnoissa kaihtimia käytännössä ikinä missään. Siellä on tapana pitää asunnot jotenkin niin edustuskelpoisella tavalla nätteinä ja ovat tottuneet siihen, että joku voi katsoakin. Ja onhan verhot toki keksitty.

En jotenkin tajua aloituksen tarvetta töllistellä uteliaina muiden koteja, enkä toisaalta liiallista häveliäisyyttäkään. Niillä ihmisillä on koti ja ne laittavat ruokaa tai syövät. Onko siinä jotain ihmeellistä tai "noloa" ap:n mielestä? Mitä sitten, jos näkyy koti sisältä tai jopa ihmisiä?!?

Tuo, että Ruotsissa yleisesti ei käytettäisi säleverhoja, on täyttä höpöä, toki se on asukkaista kiinni, mutta kyllä siellä käytetään säleverhoja aivan samalla tavalla kuin Suomessa.

T. Tukholmassa 40 vuotta asunut

Millä tavalla säleverhoja siis käytetään Suomessa? Minulla ei ole ollut ikinä säleverhoja.

Vierailija
60/107 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan koen myötähäpeää enkä halua katsoa muiden koteihin sisään, toisaalta ajattelen että asukas on asuinpaikkansa valinnut ja jos pitää kaihtimet ja verhot auki ja haluaa näkyä mikäs siinä.

Jos koet myötähäpeää, niin muuta jonnekin amerikkalaiseen eliittikaupunginosaan kaltaistesi joukkoon. Ei tarvitse enää koke myötähäpeää "rahvaan" vuoksi. Anna niiden verhot auki pitävien ihmisten elää elämäänsä ilman jonkun tarpeetonta ja ei-tervetullutta myötähäpeää.