Ärsyttää naapurin teini, joka ei tervehdi.
Nähdään koirien kanssa ja muutenkin useamman kerran viikossa tämän nuoren daamin kanssa (8-luokkalainen).
Ei väänny sanomaan "hei" tai mitään muutakaan tervehdyssanaa.
Minusta tämän ikäisen todellakin pitää osata alkeelliset käytöstavat, joihin naapurin tervehtiminen ilman muuta kuuluu. Vanhemmat vaikuttavat aivan normaaleilta ja tervehtivät asiallisesti aina.
Otanko puheeksi vanhempien kanssa? Vai sanonko itse nuorelle? Vai annanko olla ja nielen ärsytykseni?
Kommentit (103)
Kyllä näitä ei-tervehtijöitä joka ikäryhmästä löytyy, turha ottaa ap:ta hampaisiin vain siksi, että olettaa naapurin teiniltä vastatervehdystä, etenkin jos perhetuttuja ovat. Ihmisiä ne teinitkin on.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:32"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:27"] Mua varmaan luullaan myös moukaksi kun en tervehdi. Olen niin ujo että pelkkä silmiinkatsominen ahdistaa, saatikka että terve! -uskaltaisin sanoa.. [/quote] Mitä pelkäät? Että katse tappaa, vai? Sairaalloistahan tuollainen on, ikävä sinulle. [/quote] Niin, tiedän. Thanks, sunlaiset ihmiset helpottaa tätä sairaalloista käytöstäni! [/quote] Hyvähän se on aina syytellä muita. Ihmistyyppisi tunnetaan. Mitä, jos ihan pakottaisit itsesi tervehtimään vaikka pienin askelin ensiksi sitä ystävällisimmän näköistä tyyppiä kerran viikossa. Varmasti joku random-kirjoittaja netissä kovasti pahentaa tilannettasi luulojesi mukaan. Mutta, kun on tottunut oman napansa ympärillä pyörimään ja syyttelemään muita, niin kai sekin on mahdollista. Ei muuten kannata täällä roikkua noin mielenterveysongelmaisena. Mene johonkin vertaistukiryhmään! [/quote] Eiks tää oo mielenterveysongelmaisten kokoontumispaikka? Ainakin sun tekstisi ja tietämättömyytesi perusteella :D [/quote] Tarkentaisitko, mistä olen tietämätön? ap [/quote] Olet esimerkiksi kykenemätön huomaamaan, että maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä. Toisekseen yhdistät ujouden mielenterveysongelmiin?:D Salli mun nauraa, mä kyllä osaan tervehtiä kun haluan. Kyse olikin minun kohdallani tuntemattoman ihmisen kohtaamisesta, se loppuu kyllä kun törmään tyyppiin useamman kerran.
[/quote]
Stoori muuttui sitten. Opettele ilmaisemaan itseäsi ymmärrettävästi. Alkuperäisestä viestistäsi sai käsityksen, ettet pysty tervehtimään. Et pysty edes kohtaamaan katsetta.
Sai kuvan, että koski kaikkia ihmisiä. Silloin ihminen on pahasti sairas henkisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:36"]
Voi hele en tulisi kyllä yhtään toimeen ap:n kaltaisen ihmisen kanssa, joka ottaa noin itseensä kun NAAPURIN TEINI ei tervehdi hänen ylhäisyyttään! Lopeta itsekkin se tervehtiminen niin ei tarvi repiä niitä viimeisiäkin legginsejä :D
[/quote]
Kovin on erialiset nyt asenteet. Minun teinini tervehtivät ihan kaikkia -- siinä ei katsota ihmisen ylhäisyyttä tai alhaisuutta.
Legginsejä on kaapissa riittämiin muuten, ei haittaa vaikka muutamat vielä repisinkin ;D
(itsekin kirjoitetaan yhdellä koolla, sivistyksen mittari tämäkin)
[/quote]
Uijui! Tartutaan viimeiseen oljenkorteen puolustautua, kirjoitusvirheeseen! ;) Sivistyksestä kertoo myös se, että olisi kyky ymmärtää ihmisten erilaisuus. Tämähän sinulta puuttuu?
Miksi et itse tervehdi häntä?! Ehkä teini on epävarma tervehtimissäännöistä (vrt. Vanhempi tervehtii ensin nuorempaa, mies tervehtii ensin naista jne.) tai sitten vaan ujo.
Aivan varmasti jokainen tervehtii takaisin, jos katsot hymyillen silmiin ja sanot "Huomenta Pertti, mitäs kuuluu?".
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:45"]
Mites nämä aloitustani alapeukuttaneet kasvattavat lapsensa?
Ilmeisesti enemmistön mielestä on ok kulkea naama norsunvitulla naapureiden ohi. 14-vuotias ei ole mikään pikkulapsi, jolta ei voi vielä odottaa vastaantulijan huomioimista samalla tavalla.
[/quote]
Ja sitten kun tervehtisi sinä valittaisit nyrpeistä ilmeistä tai siitä ettei pidä ovea riittävän kauan auki tai...
Lakkaa valittamasta epäolennaisista seikoista, muuttamaan pystyt vain itsesi. Aloita siitä.
[/quote]
En valittaisi enkä valita. Tervehdys voi olla katse ja nyökkäys, hyvinkin pieni ele. Ei tarvita välttämättä suusanallista, auditiivisesti havaittavaa ilmaisua.
Kyse on tarkoituksellisesta katseen pois kääntämisestä. Jos nyt koirat haistelevat toisiansa, niin täysi työ siinä.
Ja koska väärinkäsityksiä nyt ketju pullollaan, niin korostan, ettei tervehdi yhtään ketään täällä. Eli ei tarvitse osoittaa minua sormella. En ole poikkeus!
ap
Meidän naapurustossa on useita teinejä, jotka eivät tervehdi. Yksikin ihan selvästi tunnistaa, koska alkaa aina tutkia erityisen tiiviisti puhelintaan, niin että voisi kävellä ohi muka huomaamatta. Kieltämättä ärsyttää, tunnetaan kuitenkin vanhemmatkin ja on kyläilty puolin ja toisin.
On myös useita, jotka aina tervehtivät. Kyllä se niin vain on, että tervehtivän ihmisen tavattuaan on paljon paremmalla tuulella itsekin.
Ja on täällä niitäkin, jotka yrittävät mennä ohi huomaamatta, mutta sitten vastaavat kuitenkin takaisin, kun heitä tervehtii.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:47"]
Miksi et itse tervehdi häntä?! Ehkä teini on epävarma tervehtimissäännöistä (vrt. Vanhempi tervehtii ensin nuorempaa, mies tervehtii ensin naista jne.) tai sitten vaan ujo.
Aivan varmasti jokainen tervehtii takaisin, jos katsot hymyillen silmiin ja sanot "Huomenta Pertti, mitäs kuuluu?".
[/quote]
Mikä vika, ettei mene nyt kaaliin, että olen tervehtinyt vuoden verran varmaan. Nyt en enää vastaa tähän jankutukseen, jos ei uusia pointteja tule.
ap
Kyllä munki mielestä on outoa, jos ei naapuria tervehditä. Tosin, teinit on teinejä, voihan se olla ujo tapaus. Mutta muuten, kyllä tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin. Kyllä mulla ainaki tulee kummallinen olo, jos vastaan kävelee joku tuttu enkä sano mitään. Tai jos ei puhu, niin nyökkäyskin riittää. Tai ehkä tää on vaa pienempien paikkakuntien juttu. Tuttuja tervehditään aina, autostakin nostat käden tervehdykseen. Hesassa kun käy, niin eipä kaverin naapurit koskaan tervehtiny, vaikka me moikattiin aina. Se vaan antaa kuvan joko tuppisuusta tai ihmisestä, joka jostain syytä vihaa tervehtijää. Siis nyt tarkoittaen aikuisia.
N21
Tervehtiikö AP itse jokaista vastaantulijaa kadullakin? Ei ne naapurit jossain kerrostalossa välttämättä sen tutumpia ole kuin joku randomi esim kaupassakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä [/quote] Höppön, pöppön, olemukseni on kaikkea muuta, sellainen farkkuäiti... ei tämä prinsessa tervehdi muitakaan täällä. On ollut puhetta, ei edes lastani, joka on vuoden vanhempi. Ei muitakaan lapsia. Ja miksi "tanttaa" ei tervehdittäisi? KAIKKIA naapureita tervehditään kohteliaisuudesta. Enemmän mutsinsa on "tantta", jos tarkoitat papiloittikiharoita ja tuulipukua. [/quote] * Papiljottikiharoita. Pakko oli korjata noin paskantärkeän ihmisen virhe. T. Täti 40v.
[/quote]
Joo sori, se oli painovirhe. Kirjoitan nyt niin kiireellä! Varmasti puuttuu joitain muitakin kirjaimia sieltä tai täältä.
Itsekkin on eri sarjaa, tietänet tämän.
ap
[/quote]
Juu juu, seli seli! Et tiennyt papiljotteja, noloo... "Itsekin ( yhdellä k:lla ) on eri sarjaa, tietänet tämän", mitä tuo lause tarkoittaa? Olet kyllä himmein ihminen kenen kirjoituksia täällä olen lukenut. Hohhoijaa...
*huokaus* mitä jos kysyisit jotenkin viattomasti teinin äidiltä, jos olet kyläillyt heidän kotonaankin? Jotta saisit mielenrauhan. -se ei ehkä sittenkään mielenvikainen
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:27"] Mua varmaan luullaan myös moukaksi kun en tervehdi. Olen niin ujo että pelkkä silmiinkatsominen ahdistaa, saatikka että terve! -uskaltaisin sanoa.. [/quote] Mitä pelkäät? Että katse tappaa, vai? Sairaalloistahan tuollainen on, ikävä sinulle. [/quote] Niin, tiedän. Thanks, sunlaiset ihmiset helpottaa tätä sairaalloista käytöstäni!
[/quote]
Hyvähän se on aina syytellä muita. Ihmistyyppisi tunnetaan.
Mitä, jos ihan pakottaisit itsesi tervehtimään vaikka pienin askelin ensiksi sitä ystävällisimmän näköistä tyyppiä kerran viikossa.
Varmasti joku random-kirjoittaja netissä kovasti pahentaa tilannettasi luulojesi mukaan. Mutta, kun on tottunut oman napansa ympärillä pyörimään ja syyttelemään muita, niin kai sekin on mahdollista.
Ei muuten kannata täällä roikkua noin mielenterveysongelmaisena. Mene johonkin vertaistukiryhmään!
[/quote]
Menepäs sinä nyt ottamaan ne lääkkeesi, sulla se isompi ongelma tuntuu olevan! Älä kiusaa nuorta ihmistä enempää!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:40"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä [/quote] Höppön, pöppön, olemukseni on kaikkea muuta, sellainen farkkuäiti... ei tämä prinsessa tervehdi muitakaan täällä. On ollut puhetta, ei edes lastani, joka on vuoden vanhempi. Ei muitakaan lapsia. Ja miksi "tanttaa" ei tervehdittäisi? KAIKKIA naapureita tervehditään kohteliaisuudesta. Enemmän mutsinsa on "tantta", jos tarkoitat papiloittikiharoita ja tuulipukua. [/quote] * Papiljottikiharoita. Pakko oli korjata noin paskantärkeän ihmisen virhe. T. Täti 40v. [/quote] Joo sori, se oli painovirhe. Kirjoitan nyt niin kiireellä! Varmasti puuttuu joitain muitakin kirjaimia sieltä tai täältä. Itsekkin on eri sarjaa, tietänet tämän. ap [/quote] Juu juu, seli seli! Et tiennyt papiljotteja, noloo... "Itsekin ( yhdellä k:lla ) on eri sarjaa, tietänet tämän", mitä tuo lause tarkoittaa? Olet kyllä himmein ihminen kenen kirjoituksia täällä olen lukenut. Hohhoijaa...
[/quote]
Heh, et sitten vissiin täällä ole paljon vieraillut, jos "himmein" olen.
Yleiset kirjoitussäännöt ovat eri asia kuin yhden yksittäisen sanan kohdalla väärinkirjoitus. Mutta en nyt jaksa sitä sen enempää selittää...
ap
Niinpä, lopeta ap nyt tuo selitys ja mene kasvattamaan niitä omia lapsiasi. Olet jotenkin erittäin ikävän tuntuinen ihminen.
Kylläpä ap on mielensä pahoittanut.
Ei meidänkään kaikki (aikuiset) naapurit tervehdi mutta en jaksa moista ihmetellä sen kummemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:38"]
Todella huono provo.
[/quote]
Miksi olisi provo? Pienemmistäkin ärsytyksistä täällä kyllä raportoidaan..
Mutta ajattele sitten niin! Ponnin oli aamukäynti koiran kanssa ja taas sama juttu. Ei tod. elämääni mullista tällainen käytös.
Olisin ehkä halunnut vähän toisen tyyppisiä näkökulmia tähän ketjuun kuin vain ihmetellä, olenko itse tervehtinyt ja mikä on roolini vuorovaikutuksessa. Ihan yleistä tapakäytökseen liittyviä asioita olisin halunnut ottaa esiin.
Täällä on se ongelma, että jos laittaa täysin asiallisen ja neutraalin aloituksen, ei saa mitään vastauksia.
Jos vähän provokatiivisesti ilmaisee itseään, niin saa kaikki vastaansa ja keskustelu ei etene kuin haukkumisen kautta. Ketju on täynnä kummallisia olettamuksia "tantoista legginsseihin" ym.
On myös pari kommenttia, jotka on kirjoitettu ap:n nimissä ja en ole minä. En niitä kuitenkaan jaksa nyt oikaista. Oma valinta tällaiselle palstalle kirjoitella, jossa ei rekisteröityjä nimimerkkejä käytetä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:16"]
Kylläpä ap on mielensä pahoittanut.
Ei meidänkään kaikki (aikuiset) naapurit tervehdi mutta en jaksa moista ihmetellä sen kummemmin.
[/quote]
Kylläpä keksit omaperäisen sanonnan. Ihan vaikuttunut olen älystäsi ja kirjallisista kyvyistäsi..
Toivottavasti työnantajakin eli TE.
Heitä vielä se "hanki elämä", niin saat Nobelin.
Ap, sinua nyt taitaa vaan harmittaa, että av-raati ei lähtenyt heti sinun mielipiteesi taakse tässä keskustelussa.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että teinienkin kuuluisi tervehtiä naapureita. Toisaalta kolmen teinin äitinä ja todella monen tuttuna tiedän, että se tervehtiminen on tuon ikäisistä joskus niin kamalan vaikeaa. Ja tiedän senkin, että tuo tervehtimätön vaihe menee yleensä myös ohi. Toivon voivani sanoa, että omat teinini tervehtivät, mutta ihan takuuseen en silti menisi vaikka kotikasvatuksessa tervehtimään onkin opetettu.
Minun mieltäni pahoittavat ennemmin ne taloyhtiön aikuiset ihmiset, jotka kääntävät katseensa pois ettei tarvitse tervehtiä (enkä edes haluais heidän kanssaan heittäytyä tuttaviksi).
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä
[/quote]
Tai sitten ap vituttaa teiniä niin paljon, ettei halua sille sanoa päivää. Meilläkin teini inhoaa naapurin kyttääjä-ämmää ja ei varmaan edes nyökkää sille, kun kyttääjä-ämmä yrittää tulla melkein suuhun tervehtiessään. Ei sen puoleen, kyllä naapurin kyttääjä on minullekin kuin ilmaa. On sen verran aiheuttanut meille ja muille naapurelle hankaluuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"] [quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä [/quote] Höppön, pöppön, olemukseni on kaikkea muuta, sellainen farkkuäiti... ei tämä prinsessa tervehdi muitakaan täällä. On ollut puhetta, ei edes lastani, joka on vuoden vanhempi. Ei muitakaan lapsia. Ja miksi "tanttaa" ei tervehdittäisi? KAIKKIA naapureita tervehditään kohteliaisuudesta. Enemmän mutsinsa on "tantta", jos tarkoitat papiloittikiharoita ja tuulipukua. [/quote] * Papiljottikiharoita. Pakko oli korjata noin paskantärkeän ihmisen virhe. T. Täti 40v.
[/quote]
Joo sori, se oli painovirhe. Kirjoitan nyt niin kiireellä! Varmasti puuttuu joitain muitakin kirjaimia sieltä tai täältä.
Itsekkin on eri sarjaa, tietänet tämän.
ap