Ärsyttää naapurin teini, joka ei tervehdi.
Nähdään koirien kanssa ja muutenkin useamman kerran viikossa tämän nuoren daamin kanssa (8-luokkalainen).
Ei väänny sanomaan "hei" tai mitään muutakaan tervehdyssanaa.
Minusta tämän ikäisen todellakin pitää osata alkeelliset käytöstavat, joihin naapurin tervehtiminen ilman muuta kuuluu. Vanhemmat vaikuttavat aivan normaaleilta ja tervehtivät asiallisesti aina.
Otanko puheeksi vanhempien kanssa? Vai sanonko itse nuorelle? Vai annanko olla ja nielen ärsytykseni?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä
[/quote]
Höppön, pöppön, olemukseni on kaikkea muuta, sellainen farkkuäiti... ei tämä prinsessa tervehdi muitakaan täällä. On ollut puhetta, ei edes lastani, joka on vuoden vanhempi. Ei muitakaan lapsia.
Ja miksi "tanttaa" ei tervehdittäisi? KAIKKIA naapureita tervehditään kohteliaisuudesta. Enemmän mutsinsa on "tantta", jos tarkoitat papiloittikiharoita ja tuulipukua.
[/quote]
Ei ne vaatteet vaan se asenne.
Mites nämä aloitustani alapeukuttaneet kasvattavat lapsensa?
Ilmeisesti enemmistön mielestä on ok kulkea naama norsunvitulla naapureiden ohi. 14-vuotias ei ole mikään pikkulapsi, jolta ei voi vielä odottaa vastaantulijan huomioimista samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:43"]
Tervehtikää itse niitä muita niin voitte olla itseenne tyytyväisiä ja se siitä sitten, on jopa ihan sama tervehtivätkö muut takaisin. Näin minä teen.
[/quote]
Mä siis koen että mulla on varaa olla huomaavainen, eikä ole tarvetta olla muilta vailla mitään. Aloittaja (ja muut kaltaisensa) ei ole päässyt tähän pisteeseen vielä, voihan tietysti olla ettei kykene koskaan pääsemäänkään.
Hajoaako sinun pikkuporvarillinen seesteinen elämäsi siihen jos kaikki eivät vedä kättä lippaan joka kerta tavatessa? Taidat elää jotain suojattua 9-5 elämää, jossa kaikilla asioilla on tarkka paikkansa ja asiat tapahtuvat ennakoidusti. Turvallista.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"]
Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta.
[/quote]
Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä.
Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä!
ap
[/quote]
Tervehditkö sin häntä?
Jatka vaan iloista tervehtimistä ja elä omaa elämääsi. Kovin huonoa käytöstä arvostella toisia tällä tavalla. Sinä olet kuitenkin aikuinen?
Daa, jos se ei edes tiedä kuka olet. Voisi ensin tutustua, kuka sitä nyt jokaista vastaantulijaa tietää moikata. Meidän teini ei ainakaan tiedä ketä muita täällä edes asuu, kun ei kiinnosta jotkut vanhat patut :)
Mä olin itse teininä kauhean ujo, enkä uskaltanut tervehtiä ketään. Se oli itsellenikin raskasta. Ja juuri tuollaisia ihmisiä pelkäsin eniten. Nyt aikuisena olen reipas ja ystävällinen teineille ja muillekin ujoille lapsille. Älkää murehtiko ujot teinit, kyllä te vielä rohkaistutte ja tervehtämisestä tulee helppoa!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:49"]Daa, jos se ei edes tiedä kuka olet. Voisi ensin tutustua, kuka sitä nyt jokaista vastaantulijaa tietää moikata. Meidän teini ei ainakaan tiedä ketä muita täällä edes asuu, kun ei kiinnosta jotkut vanhat patut :)
[/quote]
Nämä vanhat patut on niin paskan tärkeitä että loukkaantuu jos joku ei tervehdi ja ole kiinnostunut heidän jutuistaan.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:47"]
Hajoaako sinun pikkuporvarillinen seesteinen elämäsi siihen jos kaikki eivät vedä kättä lippaan joka kerta tavatessa? Taidat elää jotain suojattua 9-5 elämää, jossa kaikilla asioilla on tarkka paikkansa ja asiat tapahtuvat ennakoidusti. Turvallista.
[/quote]
Heh, tosi pikkuporvarillista elämää vietän... tietäistpä vain!
Pikkuporvarillista ei ole kasvattaa lapsensa ystävällisiksi ja avoimiksi persooniksi. Pikkuporvallisita ei ole nähdä tervehtiminen kauniina eleenä ja oikeastaan jopa itsestään selvyytenä.
Mutta moukkia ilmeisesti linjoilla, jos mielipiteet tästä kovasti eroavat.
Mielenkiintoinen näkemys tämäkin, että ihmisiä tulee kohdella eriarvoisesti! Jos jonkun olemus on "erilainen", niin on ok jättää tervehtimättä. Minä tervehdin niin naapurin rähjääntynyttä alkoholistia, dementoitunutta rollaattorivaaria kuin pikkulasta ihan samalla tavalla.
Olenpa kauhistus! Tervehtiminen ei tarkoita mitää tykkäämistä. Se on hyvää käytöstä, ei muuta.
Meitä taas ärsyttää suunnattomasti, koko perhettä, naapuri joka ei tervehdi hyvinkasvatettuja ja käyttäytyviä nuoriamme. He ovat kysyneet meiltä vanhemmiltamme että voisivatko lakata tervehtimästä ko. ihmistä kun ei vuosien tervehtimisen jälkeenkään ole heille koskaan vastannut. Olen edelleen sanonut että meiltä tervehditään, se on hänen asiansa jos ei halua vastata. Että näinkin se kyllä menee. En pidä siitä että nuoria pidetään useimpiin asioihin automaattisesti syyllisinä. Nuoria on ihan yhtälailla kuin aikuisiakin, hyvin erilaisia, varustettuna erilaisilla valmiuksilla, jotkut jopa kasvattavat lapsiaan ja seuraavat avoimin silmin mikä menee perille ja mikä ei. Kaikki ei valitettavasti mene käytännöksi saakka, sekin on totta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:49"]
Daa, jos se ei edes tiedä kuka olet. Voisi ensin tutustua, kuka sitä nyt jokaista vastaantulijaa tietää moikata. Meidän teini ei ainakaan tiedä ketä muita täällä edes asuu, kun ei kiinnosta jotkut vanhat patut :)
[/quote]
Mutu jatkuu, todellakin tietää... olen käynyt vanhemman sisaruksensa rippijuhlissakin muun muassa ja vanhempien kanssa olen tekemisissä paljonkin.
Ja kiva asenne tuo, ettei kiinnosta ihmiset, jos ne eivät mene johonkin juuri sinun muottiisi. Ei edes sen verran kiinnosta, että vaivautuisi tervehtimään. Onnea elämään!
Miks pitäisi tervehtiä tuntemattomia ihmisiä? Ja mistäs sitä tietää onko rapussa kulkija naapuri vai joku joka on käymässä jonkun luona.
En minä ainakaan tervehdi naapureiden tuttavia /sukulaisia
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:00"]
Miks pitäisi tervehtiä tuntemattomia ihmisiä? Ja mistäs sitä tietää onko rapussa kulkija naapuri vai joku joka on käymässä jonkun luona.
[/quote]
Alkaa mennä aika villiksi! En ole tuntematon ihminen, vaan naapuri, joka on kyläillytkin tämän tytön kotona.
Ja tämä ylimielinen tyttö ei tosiaan tervehdi ketään muutakaan tuttua täällä. On tullut selväksi. Ei vaikuta ujolta. Välinpitämättömältä ja vähän röyhkeältä olemukseltaan pikemminkin.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:08"]
Alkaa mennä aika villiksi! En ole tuntematon ihminen, vaan naapuri, joka on kyläillytkin tämän tytön kotona.
Ja tämä ylimielinen tyttö ei tosiaan tervehdi ketään muutakaan tuttua täällä. On tullut selväksi. Ei vaikuta ujolta. Välinpitämättömältä ja vähän röyhkeältä olemukseltaan pikemminkin.
ap
[/quote]
Ja paskat. Ei ole pakko tervehtiä jos ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:00"]
[/quote]
ap
[/quote]
Tiedät varmasti aikuisen kokemuksella, että epävarmuus, pelko ja arkuus peitetään usein ylimielisyydellä. Älä siis noin kovasti leimaa nuorta, joka ei ehkä nuoruuden ahdistuksessa muuta osaa. Osoita niitä hyviä käytöstapojasi myös ymmärtämällä tätä erilaista nuorta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:06"]
[/quote]
Voitko kertoa, miten tämä liittyy aiheeseen?
Ja tervehtiminenhän on egostasi pois, vai mitä? Tosi tärkeää olla tervehtimättä ihmisten seurassa olevia sinulle vieraita ihmisiä.
Mahtavaa! Olen käsityksessä, että sivistys ei tällä palstalla häikäise. Kyllä varmisti tämä ketju sen todeksi.
Hyvin käyttäytyvä ihminen tervehtii mieluummin kuin on tervehtimättä tilanteesta riippumatta. Mutta näkemykseni on saanut satoja alapeukutuksia. Onneksi ei kerro oikeasta elämästä, vaan tänne pesiytyneestä alaluokasta.
Toki on yläpeukutuksiakin, joten kokonaiskuva ei ole aivan toivoton.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"]
Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta.
[/quote]
Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä.
Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä!
ap
[/quote]
Tervehditkö sin häntä?
Jatka vaan iloista tervehtimistä ja elä omaa elämääsi. Kovin huonoa käytöstä arvostella toisia tällä tavalla. Sinä olet kuitenkin aikuinen?
[/quote]
Tervehditkö sinä häntä?
Yleensä on niin, että kun tervehtii vastaantulijaa, alkaa hähnkin tervehtiä takaisin. Ja vaikkei ala, voi itse jatkaa tervehtimistä
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:06"]
[/quote]
Voitko kertoa, miten tämä liittyy aiheeseen?
Ja tervehtiminenhän on egostasi pois, vai mitä? Tosi tärkeää olla tervehtimättä ihmisten seurassa olevia sinulle vieraita ihmisiä.
Mahtavaa! Olen käsityksessä, että sivistys ei tällä palstalla häikäise. Kyllä varmisti tämä ketju sen todeksi.
Hyvin käyttäytyvä ihminen tervehtii mieluummin kuin on tervehtimättä tilanteesta riippumatta. Mutta näkemykseni on saanut satoja alapeukutuksia. Onneksi ei kerro oikeasta elämästä, vaan tänne pesiytyneestä alaluokasta.
Toki on yläpeukutuksiakin, joten kokonaiskuva ei ole aivan toivoton.
[/quote]
Alapeukutukset johtuu ehkä pikemminkin sun asenteesta. Mä tervehdin aina kaikkia ja vaadin samaa myös mun lapsilta, mutta ymmärrän kyllä tilanteita, joissa joku ei tervehdi.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:35"]
Minua ei kiinnosta tervehtiä naapureitani ääneen, enhän heitä tunne enkä koe että tervehtiminen olisi jotenkin pakko. Tervehdin kyllä takaisin jos he tervehtivät minua ensin. Joskus nyökkään heille oma-aloitteisesti.
[/quote]
Sama mulla. Jos huomaan, ettei joku naapuri X tai Y tervehdi, niin tiedän jatkossa ettei maksa itsekään vaivaa tervehtiä heitä. En mä noista itteeni otta, se on mulle aivan sama. Toiset tervehtii, toiset ei. Elämä on välillä semmoista. :) Jotkut naapurit taas sitten tervehtii ja osa saattaa jatkaa vähän jutustelua, jos on esim. sama matka hissillä.
AP:n ois hyvä muistaa, että kyseessä on todellakin 14-vuotias teini/lapsi. En yhtään ihmettele, jos häntä ei kiinnosta kaikkia tervehtiä. Syitä tähän voi olla monia. Kaikki voi olla teinin mielestä paskaa tai sitten hän ei vain pidä sinusta. Ei syitä voi tietää. Suosittelen jättämään vaan rauhaan ja tiedät jatkossa, ettei sunkaan tarvi tervehtiä ihmistä, joka ei tervehdi sinua.
M89