Ärsyttää naapurin teini, joka ei tervehdi.
Nähdään koirien kanssa ja muutenkin useamman kerran viikossa tämän nuoren daamin kanssa (8-luokkalainen).
Ei väänny sanomaan "hei" tai mitään muutakaan tervehdyssanaa.
Minusta tämän ikäisen todellakin pitää osata alkeelliset käytöstavat, joihin naapurin tervehtiminen ilman muuta kuuluu. Vanhemmat vaikuttavat aivan normaaleilta ja tervehtivät asiallisesti aina.
Otanko puheeksi vanhempien kanssa? Vai sanonko itse nuorelle? Vai annanko olla ja nielen ärsytykseni?
Kommentit (103)
Ujous tai sosiaalisten tilanteiden pelko voi tehdä jopa naapurin tervehtimisen tukalaksi, ja silloin tervehtimättä jättäminen onkin ymmärrettävää.
Monet täällä tuntuvat kuitenkin selittävän käytöstä sillä, että naapuria "ei ole pakko" tervehtiä. Viedäänpä tuo ajatus pidemmälle. Ei työ- tai koulukaveriakaan ole pakko tervehtiä, eikä epäkiinnostavaa ihmistä ole pakko huomioida ylipäätään millään tavalla. Kun ryhmä ihmisiä käyttäytyy näin, sitä sanotaan kiusaamiseksi.
En tietenkään tarkoita, että naapurin tervehtimättä jättäminen olisi kiusaamista. Yritän vain sanoa, että yhteisön ja yksilön hyvinvointia voi parantaa pienillä ja _vapaaehtoisilla_ teoilla. Mieli kohenee millin verran, kun naapuri moikkaa käytävässä työpäivän jälkeen, ja se riittää.
Moikkailulla ei pelasteta maailmaa, mutta parannetaan silti "samassa veneessä" eli taloyhtiössä asuvien yksilöiden hyvinvointia hyvin pienellä vaivalla.
Ei siis ole pakko, mutta kannattaa.
Meitä taas miehen kanssa naurattaa naapurin teini, joka ei koskaan tule meijän kanssa hissiin vaikka asuu samassa kerroksessa. Menee portaita, jotta välttää sosiaalisen kanssakäymisen. Ja tämä naurattaa siksi, koska on vielä elävästi tuoreessa muistissa oma teini-ikä, jolloin kaikki oli niin kamalaa ja pään sisällä kuohui :)
En mäkään tervehdi naapureita ellei ne tervehdi ensin.
N23
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:27"]Se nyt on vaan semmosta teininelämää. :) Älä ala kasvattaa naapurin teiniä. Kasvata vaan omat lapsesi.
[/quote] minä taas toivoisin kyllä saavani tietää jos lapseni käyttäytyisi huonosti.
Ja jos taas olisi jotain ( vaikka paniikkihäiriö) voisin selittää.
Mikä saa ap:n kuvittelemaan, että olisi edes väkisinottamisen arvoinen?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:24"] Ehkä teini on kovin ujo? Saattaa vaikuttaa käytötapojen puutteelta. [/quote] Jos on niin ujo, ettei yhtä "heitä" saa sanottua, niin terapiaan sitten. En psykologisoi liikaa tällaista yksinkertaisesti huonoa käytöstä. Meneehän se TET:iinkin ensi vuonna. Paree saada tervehdys suustaan siellä! ap [/quote] Tunnut tekstisi perusteella melko tantalta. Mäki veikkaan ettei vaan uskalla/ halua just sua tervehtiä
[/quote]
Tai sitten ap vituttaa teiniä niin paljon, ettei halua sille sanoa päivää. Meilläkin teini inhoaa naapurin kyttääjä-ämmää ja ei varmaan edes nyökkää sille, kun kyttääjä-ämmä yrittää tulla melkein suuhun tervehtiessään. Ei sen puoleen, kyllä naapurin kyttääjä on minullekin kuin ilmaa. On sen verran aiheuttanut meille ja muille naapurelle hankaluuksia.
[/quote]
Kuinka monta kertaa pitää sanoa sama asia?
Kyse ei ole nyt minuun yksin kohdistuvasta mielenilmauksesta. Tämä teini ei tervehdi muitakaan, ei edes ikätovereitaan naapurustossa. Eli kaikki spekulointi nyt siitä, riippuuko se minusta, voisi jäädä sikseen.
Lupasin jo kerran, etten jankkaa enää tätä. Mutta kerta kiellon päälle...
ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 13:15"]
Mikä saa ap:n kuvittelemaan, että olisi edes väkisinottamisen arvoinen?
[/quote]
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että olisit edes AV-palstalle kirjoittamisen arvoinen.
Et nimittäin ole!
ap
Jospa teinillä on siihen hyvä syy, ettei halua tervehtiä sinua, näin epäilen. Millainen naapuri ap itse olet?
Lisäksi, miksi teinin pitäisi tervehtiä juuri sinua?
Itse olin teininä tuollainen, etten tervehtinyt. Olin (ja olen edelleen) tavattoman ujo. Käytöstavat mulle kyllä opetettiin, mutta silti en tervehtinyt. Pelkäsin sosiaalisia tilanteita ihan hirveästi, ja joskus se varmaan näyttäytyi ylimielisyytenä ja saattaa näyttäytyä vieläkin. Lisäksi olen kasvosokea. En edes tunnistanut naapureita, ja monesti kysyin muilta, kuka tuo tervehtijä oli. Nykyään uskallan tervehtiä, jos joku tervehtii ensin, vaikken ihmistä tunnistaisikaan. Ja en siis tosiaan tunnista edellenkään naapureitanikaan muualla kuin omassa pihassa ja rappukäytävässä. Parkkipaikka on sellaista aluetta, jossa saan tosissani miettiä, kuka vastaantulija on, vaikka olisi seinänaapuri.
Se ei halua tervehtiä syystä tai toisesta ja sillä siisti. On hänellä siihen oikeus vaikka olisi kuinka hyvien käytöstapojen vastaista. Muitten on vaan elettävä sen asian kanssa.
Mun parhaan ystävän poika ei tervehdi mua koskaan, eikä ole koskaan oma-aloitteisesti jutellut mitään. Nähdään joka päivä. Poika on vaan niin ujo, ettei taivu tervehdykseen. Ei se kasvatuksesta aina ole kiinni, muut perheen lapset tervehtii. Olen jo niin tottunut tähän, etten itsekkään tervehdi enää kyseistä poikaa. :)
Ei voi olla totta tämä teiniä puolestelevien suomalaisten moukkien määrä!!!
Tekee mieli sanoa että VAIN SUOMESSA olaan näin metsäläisiä. Tottakai lapsi alkaa tervehtiä ja OPETETAAN tervehtimään jo ennen koulu-ikää. Olen asunut mm. Italiassa, jossa koko ison talon lapset tervehtivät minua, enkä ole mikään mummo vaan keski-ikäinen mies!
Kyllä häpeän teitä av-mammat!
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:16"]
Kylläpä ap on mielensä pahoittanut.
Ei meidänkään kaikki (aikuiset) naapurit tervehdi mutta en jaksa moista ihmetellä sen kummemmin.
[/quote]
Kylläpä keksit omaperäisen sanonnan. Ihan vaikuttunut olen älystäsi ja kirjallisista kyvyistäsi..
Toivottavasti työnantajakin eli TE.
Heitä vielä se "hanki elämä", niin saat Nobelin.
[/quote]
Taisi osua?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:36"]
Voi hele en tulisi kyllä yhtään toimeen ap:n kaltaisen ihmisen kanssa, joka ottaa noin itseensä kun NAAPURIN TEINI ei tervehdi hänen ylhäisyyttään! Lopeta itsekkin se tervehtiminen niin ei tarvi repiä niitä viimeisiäkin legginsejä :D
[/quote]
Ap ei tervehdi tätä teiniä. Odottaa vaan, että nuori tervehtii häntä
[/quote]
Niinkö luulet? Kuten jo kerroin, olen tervehtinyt monen monituista kertaa. Ihan viime aikoina en ole, koska vastausta en ole saanut.
Eikä nyt niin kamalan erityistä olisi, jos 14-vuotias ihan itsekin oma-aloitteisesti tervehtisi. En pitäisi kummajaisena.
[/quote]
Eli et. Tervehdi. Mahtaako heidän perhe nyt sitä kummastella
En jaksanut lukea läpi koko jankutusta, joka tuntui täysin hedelmättömältä. Sen sijaan haluan kysyä ap:lta: TERVEHDITKÖ SINÄ TEINIÄ? Vain mennä möllötätkö itsekin sanomatta mitään tai edes hymyilemättä?
Siksi toisekseen, olen viime vuosina huomannut, että aikuisetkin jättävän tervehtimättä, siis sen ikäiset, jotka todellakin ovat vielä nauttineet kotikasvatusta ja lisäksi hankkineet jopa korkean koulutuksen. Ajattelen tässä nyt muutamia entisiä kollegoitani (olemme kaikki jo pois työelämästä). Ei olla näkevinään, käännetään pää toisaalle jne. En tiedä, olenko jotenkin muuttunut niin kamalaksi ja rumaksi ja ties miksi, että on edullisempaa olla tuntematta. Tiedän, että minun tietysti pitäisi kaikesta huolimatta tervehtiä, mutta toisaalta olen tottunut siihen, ettei niskalle tarvitse puhua.
Huoh.. ja aikuisetko aina tervehtivät? Itse asun kerrostalossa jossa naapurit pääasiassa 30-50v ikäisiä ja niistä harva tervehtii, valtaosa näyttää norsunvittunaamaa kun nähdään missään.
Itse yritän tervehtiä mutta sekin jää vähitellen kun ei minkäänlaista vastakaikua saa..
Että katsokaa peiliin ja muihin samanikäisiin ennenkuin syyllistätte nuoria!
t. 15v
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 12:16"]
Kylläpä ap on mielensä pahoittanut.
Ei meidänkämääräisillä ään kaikki (aikuiset) naapurit tervehdi mutta en jaksa moista ihmetellä sen kummemmin.
[/quote]
Kylläpä keksit omaperäisen sanonnan. Ihan vaikuttunut olen älystäsi ja kirjallisista kyvyistäsi..
Toivottavasti työnantajakin eli TE.
Heitä vielä se "hanki elämä", niin saat Nobelin.
[/quote]
Taisi osua?
[/quote]
Osua mikä???
Luuletko, että teet itsestäsi mielenkiintoisen tällaisilla heitoilla? Et tee..
Ei kyllä uskoisi että tuollaista tekstiä kirjoittaa aikuinen nainen. Lapsellista haukkua ja tuoda sitä omaa "yhtä ainoaa" mielipidettään esille. Hopi hopi kasvamaan aikuiseksi ja opettelemaan käytöstapoja :)
Ja ole sinä se aikuinen tässä äläkä valita teineistä av-palstalla :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 11:36"] Voi hele en tulisi kyllä yhtään toimeen ap:n kaltaisen ihmisen kanssa, joka ottaa noin itseensä kun NAAPURIN TEINI ei tervehdi hänen ylhäisyyttään! Lopeta itsekkin se tervehtiminen niin ei tarvi repiä niitä viimeisiäkin legginsejä :D [/quote] Kovin on erialiset nyt asenteet. Minun teinini tervehtivät ihan kaikkia -- siinä ei katsota ihmisen ylhäisyyttä tai alhaisuutta. Legginsejä on kaapissa riittämiin muuten, ei haittaa vaikka muutamat vielä repisinkin ;D (itsekin kirjoitetaan yhdellä koolla, sivistyksen mittari tämäkin) [/quote] Uijui! Tartutaan viimeiseen oljenkorteen puolustautua, kirjoitusvirheeseen! ;) Sivistyksestä kertoo myös se, että olisi kyky ymmärtää ihmisten erilaisuus. Tämähän sinulta puuttuu?
[/quote]
Miksi ihmeessä tämä olisi "viimeinen oljenkorsi". Puolustan sivistystä, johon vääjäämättömästi kuuluu tervehdyskäyttäytyminen.
Jos joku ei osaa kirjoittaa kieliopillisesti oikein, siihen voi olla syynsä. Ne syyt eivät liity välttämättä moukkamaisuuteen laisinkaan.
ap