Ärsyttävin Teams/Zoom keskustelija palaverissa tai ryhmäkeskustelussa?
Suuri osa joutuu koronan takia olemaan koko ajan etäyhteyksissä niin töissä kuin opinnoissa.
Mikä ärsyttää etäkeskustelijassa?
Minä aloitan.
Lärpättelijät eivät mieti puheenvuoroaan edes kananaivon kertoimen verran valmiiksi. Pitäisi sanoa "Mikä on suunniteltu deadline?" , mutta lärpättelijä sanoo "Että sitä ajattelin tässä, että koska me nyt ollaan tekemässä tätä x-asiaa, niin olikohan tässä nyt kaikille selvää, tai minä katselin enkä ainakaan löytänyt siitä aineistosta joka lähetettin, että oliko me sovittu, tai olikohan tässä nyt tullut esille jo viime viikollakin jo kun en ollut paikalla, että miten tätä oli tarkoitus aikatauluttaa. Että miten tässä on se deadlinen kanssa vai onko tämä vielä pohdinnassa."
Lärpättelijän serkku on venyttäjä, joka kertoo asiansa pitkästi, ja unohtaa alun vissiin itsekin, koska aloittaa kertomaan sitä uudelleen alusta. "Että sitä halusin tosiaan tässä tuoda esille että...."
ARGH.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Teknisten juttujen neuvominen kuin pikkulapselle. Ja kyseessä joku yksinkertainen Zoomin/Teamsin pikkutoiminto, josta vedetään viiden minuutin esitys ja jonka kuka tahansa kahdella aivosolulla varustettu osaa tehdä.
Yllättävän moni on ihan pihalla ja todellakin tarvitsee seikkaperäisen neuvomisen siihen mistä löytyy mitäkin. Tietenkin teidän työpaikalla kaikki on tosi skarppeja ja kaksikymppisestä kuusikymppiseen hyvin hallussa työvälineet, mutta meillä muilla on näitä Lissuja ja Lasseja jotka häsläävät tai eivät vain hoksaa syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kameroiden kiinni pitäminen on muuten melko suomalainen juttu. Asun Keski-Euroopassa, ja meillä työelämässä ei tulisi kuuloonkaan, että kamera on palaverissa / videopuhelussa kiinni. Kaikki palaverit vedetään kamera päällä, muuten on epäkohtelias. Jos kamera on kiinni, silloin pitää selitellä, että nyt on netin kanssa ongelmia tms. Voin kuitenkin sanoa, että tähänkin tottuu. Suhtaudun tähän niin, että kotonakin olen samalla lailla kuin toimistolla: hiukset ok, meikit, asialliset vaatteet, työpöydän takana neutraali seinä.
Asun myös Keski-Euroopassa ja meillä on kamerat päällä kokouksen alussa ja lopussa vaan. Yleensä ruudulla on joku asiakirja eikä silloin pidetä kameraa päällä. Pukeutuminen on myös rentoa, ja melkein kaikki ovat sumentaneet taustan tai laittaneet erityisen taustakuvan. Meillä on onneksi rentoa menoa eikä haittaa vaikka jollain ei olisi kameraa päällä koko kokouksen aikana eikä kukaan ota sitä epäkohteliaisuutena, kun kuitenkin tunnetaan toisemme jo tosi hyvin.
Pätijät. Olin yhellä yliopiston kurssilla viime keväänä, jolla oli samaan aikaan tämmönen pätijä, joka korjasi opettajan juttuja pätemällä. Muuten en oo kyllä vielä törmännyt pätijöihin yliopiston luennoilla.
T: yliopisto-opiskelija
Olen ihan ihmeissäni, kun tässä vastustetaan sankoin joukoin kameroiden käyttämistä :D Itse nimenomaan ärsyynnyn (hiljaa mielessäni) osallistujista, joita ei näe.
Täytyyhän aikuisen työssäkäyvän ihmisen kestää nähdä naamansa tietokoneruudussa, tuskin näihin perus toimistopirkkojen ja -perttien työtehtäviin on sitäpaitsi ketään ulkonäön perusteella valittu.
Omaa oloaan voi helpottaa laittamalla itsensä kuntoon aamulla, kuten lähityöhönkin mennessään. Hiukset ohennukseen ja kevyt meikki, siisti yläosa päälle. Teams tapaamisten pitäminen on äärettömän raskasta, jos vastakaikua ei tule.
Itse yritän jatkossa rajata tarkemmin lemmikkieni osallistumista etätapaamisiin.. Aina on varaa parantaa!
Vierailija kirjoitti:
niin etäpalavereissa kuin livekokoontumissa ne henkilöt, jotka väliajoilla, tai kokouksen päätteeksi jäävät juttelemaan vetäjän kanssa niitä näitä tyyliin "eiks ollukin kivat juhlat viikonloppuna/katoitkos eilen salkkarit, kerrotko mitä tapahtui, kun en nähnyt viimesiä minuutteja/joku muu täysin turha aihe". Sitten ne ihmiset, joilla olisi asiaa itse työtehtävään liittyen odottelevat omaa vuoroaan vaivaantuneina, että dude... me ollaan työajalla ja sinä kyselet salkkareista tai puhut bilettämisestä...
Itseasiassa minä toivoisin tätä lisää, sillä tuo kahvitaukokeskustelu on nyt jäänyt pois ja tutkitusti se saa tiimit hitsautumaan toisiinsa tehokkaammin kuin mikään nettihöpöhöpöily.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävimpiä ovat ne jotka jättävät mikrofoninsa auki ja sitten estävät varsinaisen puhujan viestin perillemenon joko höpötyksellään tai (etätöissä) koiransa haukunnalla yms. turhalla äänellä.
Eikö kukaan huomauta asiasta? Meillä sanotaan asiasta, laitetaan viestiä tai soitetaan, että mikki pois päältä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan ihmeissäni, kun tässä vastustetaan sankoin joukoin kameroiden käyttämistä :D Itse nimenomaan ärsyynnyn (hiljaa mielessäni) osallistujista, joita ei näe.
Täytyyhän aikuisen työssäkäyvän ihmisen kestää nähdä naamansa tietokoneruudussa, tuskin näihin perus toimistopirkkojen ja -perttien työtehtäviin on sitäpaitsi ketään ulkonäön perusteella valittu.
Omaa oloaan voi helpottaa laittamalla itsensä kuntoon aamulla, kuten lähityöhönkin mennessään. Hiukset ohennukseen ja kevyt meikki, siisti yläosa päälle. Teams tapaamisten pitäminen on äärettömän raskasta, jos vastakaikua ei tule.
Itse yritän jatkossa rajata tarkemmin lemmikkieni osallistumista etätapaamisiin.. Aina on varaa parantaa!
Mä taas ihmettelen millä naaman vääntelyllä teillä on kommunikoitu aiemmin, jos sen pärstän näkeminen on ainoa tapa saada vastakaikua.
Meillä on tiimissä pari työntekijää jotka eivät ole koko tämän kahden vuoden aikana suostuneet laittamaan kameraansa päälle edes hetkeksi, ei edes silloin kun on sovittu kokouksen alussa että kamerat päällä kun puhutaan, he vain jatkavat mustina ruutuina ihan kuin eivät olisi kuulleetkaan asiasta. Kieltämättä heistä tulee vähän outo kuva. Molemmat ovat kohta eläkeikäisiä naisia.
Minua joskus jopa häiritsee ne kamerat, kun olen unohtunut tuijottamaan ihmisten naamoja asian kuuntelemisen sijaan. Joillakin naamat tulee niin häiritsevän lähelle sitä ruutua. Joillakin se kamera on hieman kauempana ja itselläkin kamera on pöydän toisessa päässä naaman korkeudella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tiimissä pari työntekijää jotka eivät ole koko tämän kahden vuoden aikana suostuneet laittamaan kameraansa päälle edes hetkeksi, ei edes silloin kun on sovittu kokouksen alussa että kamerat päällä kun puhutaan, he vain jatkavat mustina ruutuina ihan kuin eivät olisi kuulleetkaan asiasta. Kieltämättä heistä tulee vähän outo kuva. Molemmat ovat kohta eläkeikäisiä naisia.
On meilläkin, mutta ei tule yhtään outo kuva, kun heidät kuitenkin tuntee hyvin ja ovat erittäin mukavia työkavereita, kun toimistolla tavataan. Tiedän kyllä miltä he näyttävät, joten eipä tuo haittaa, jos naama ei näy Teamsissä.
Minua ärsyttää ne jotka kesken kaiken alkaa huutelemaan jonnekin taustalle jotain ohjeita välipalan ottamisesta tai läksyjen tekemisestä ennen treenejä ja sitten toteaa ”anteeksi, toi meidän teini tuli koulusta ja hänen pitää syödä ennen treenejä kun hän pelaa lätkää edarissa ja läksytkin pitää tehdä”
mikset vaan mykistä sitä mikrofoniasi ohjeiden antamisen ajaksi tai opeta teiniäs laittamaan itse välipalansa?
Toinen ärsyttävä tapa on esittelykierros ”kerrotaan kaikki kuka on, kauanko on ollut talossa, mitä tekee” vaikka koko porukka oisi tuttuja toisilleen
1. Päälle puhujat, joilla on vielä ärsyttävä tapa korottaa ääntään niin kauan kunnes toinen luovuttaa.
2. "Anteeksi, olin juuri hakemassa teetä, kertaisitteko mikä oli kysymys?"
Ne, joiden IT-taidot ovat nolla. Kokouksiin liittyminen ei tahdo onnistua, mikki on väärässä tilanteessa auki/kiinni, käsi jää aina ylös puheenvuoron jälkeen, esityksen jakaminen ei onnistu koskaan, vaikka asia on opetettu kymmeniä kertoja. Usein mietin, että mitä aineita nämä oikein vapaa-ajallaan vetää, kun kaikki opittu tuntuu katoavan sen siliän tien muistista.
Vierailija kirjoitti:
Ne, joiden IT-taidot ovat nolla. Kokouksiin liittyminen ei tahdo onnistua, mikki on väärässä tilanteessa auki/kiinni, käsi jää aina ylös puheenvuoron jälkeen, esityksen jakaminen ei onnistu koskaan, vaikka asia on opetettu kymmeniä kertoja. Usein mietin, että mitä aineita nämä oikein vapaa-ajallaan vetää, kun kaikki opittu tuntuu katoavan sen siliän tien muistista.
Just tämä. Meillä on ihan liikaa etätöissä henkilöitä, joille oikeampi paikka it-taidoilla mitaten olisi toimistosiivous. Ai että sylettää näiden takia hukkaan kuluva aika.
Kaikki eivät käytä palavereissa Teamsia tai muuta sovellusta missä olisi mahdollista käyttää taustakuvaa.