Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävin Teams/Zoom keskustelija palaverissa tai ryhmäkeskustelussa?

Vierailija
14.01.2022 |

Suuri osa joutuu koronan takia olemaan koko ajan etäyhteyksissä niin töissä kuin opinnoissa.

Mikä ärsyttää etäkeskustelijassa?

Minä aloitan.
Lärpättelijät eivät mieti puheenvuoroaan edes kananaivon kertoimen verran valmiiksi. Pitäisi sanoa "Mikä on suunniteltu deadline?" , mutta lärpättelijä sanoo "Että sitä ajattelin tässä, että koska me nyt ollaan tekemässä tätä x-asiaa, niin olikohan tässä nyt kaikille selvää, tai minä katselin enkä ainakaan löytänyt siitä aineistosta joka lähetettin, että oliko me sovittu, tai olikohan tässä nyt tullut esille jo viime viikollakin jo kun en ollut paikalla, että miten tätä oli tarkoitus aikatauluttaa. Että miten tässä on se deadlinen kanssa vai onko tämä vielä pohdinnassa."

Lärpättelijän serkku on venyttäjä, joka kertoo asiansa pitkästi, ja unohtaa alun vissiin itsekin, koska aloittaa kertomaan sitä uudelleen alusta. "Että sitä halusin tosiaan tässä tuoda esille että...."

ARGH.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää, tai oikeastaan ahdistaa, ulkomaiset kollegat jotka huutavat mikkiin jostain kaukaa huonolla englannilla. Itse käytän aina headsettiä, koska sen kanssa kuulee paremmin ja myös muut kuulevat minut paremmin. Kiva siinä sitten arvailla, että mitähän tuo mahtoi sanoa ja koko ajan kysyä että anteeksi kuinka. Ja nää tyypit yleensä vielä istuvat kotitoimistolla eli voisivat vallan mainiosti hiukan satsata äänenlaatuun.

Vierailija
62/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa kuinka moni ei halua kameraa päälle. Onko tosiaan työpaikkoja missä se ei ole oletuksena? Eihän siinä pysty mitenkään ideoida tai kysellä mielipiteitä, kun ei näe muiden ilmeitä ja reaktioita. Jossain tiedotustilaisuudessa ymmärrän, palaverissa en. Sama kuin menisi neukkarin pöydän alle piiloon.

Hyvin sanottu. Ihmettelen myös että tänne on joku kirjoitti kuormittavansa nettiä videoilla samaan aikaan ettei vaan tarvitsisi naamaansa näyttää muille!

Sosiaalisuuden huipentuma :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan sitä, kun teamspalavereissa osa ryhtyi kommentoimaan toisten kotona näkyviä asioita, kahvimukeja tms. Ei ne liity työasioihin mitenkään, eikä mua kiinnosta, näkyykö Pirkon takana nyt joku taulu vai ikkuna.

Mulle jaksettiin ihmetellä, miksi pidin palaveria saunan hämärässä - kun olisi muista kiva, jos olisin valoisammassa tilassa ja näkyisi kamerassa paremmin. Saunassa sain sentään olla liki äänieristyksissä, kun kotona pyöri puoliso ja lapsi.

En tarkoita olla tyly, mutta luulin, että kaikki käyttävät kotona Teamsin taustakuva-asetusta, joko sumennus tai joku kuva? Ja tarkistavat, että valaistus ok jos esittää pitää, sama se missä presentaatio on, vaikka saunan lauteilla. Vedä jatkojohdolla sinne lisävalo? 

Vierailija
64/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran jätin mikin päälle, PIERASIN NAPAKAN TULLIA VASTEN, se valo välähti eli kaikki tiesi että solen mää.

Vierailija
65/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiset jotka ei halu pitää kameroita palaverissa päällä istuu normaaleissakin palavereissa sermin takana tai pöydän alla.

Vierailija
66/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset jotka ei halu pitää kameroita palaverissa päällä istuu normaaleissakin palavereissa sermin takana tai pöydän alla.

Introvertti vs. ekstovertti. Miksi työpaikoilla osa tuo itseään esille niin painostavasti, että toisille tulee tarve mennä pöydän alle? Eikö olisi parempi keskittyä siihen työntekoon?

Vierailija
67/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka kokouksen alussa ehdottaa että laitetaanko kaikki kamerat päälle, niin nähtäisiin toisemme.

Tällöin laitan koneella taustalle pyörimään youtubesta kissavideon 4K kuvanlaadulla ja äänet pois. Onpa kummallista, miten tuo netti tänään jumitteleekin. Pitää varmaan kokeilla jos laitan kameran pois päältä, niin toimisiko paremmin.

Oletko poikkeuksellisen vastenmielisen näköinen?

Itseäni ärsyttää tyypit jotka eivät koskaa pidä kameraa päällä. Mitä ihmettä he oikein piilottelevat? Tulee väistämättä ajatus että jotain salattavaa.

No esim. minä joudun pitämään tällaista niskapumppua kaulani ympärillä koko työpäivän, koska etätöissä työergonomiani on niin huonoa ja muuten niskani menisi aivan jumiin. En yhtään tykkää, jos yllättäen pyydetään laittamaan kamera päälle (silloin joudun repimään pumpun äkkiä pois, koska näytän aivan pallokalalta siinä):

https://kipukauppa.com/products/niskapumppu-niskan-traktio-venytys-laite

Pidätkö tuota ympäri vuorokauden vai vaan istuessasi? Mitä jos seisoisit joskus koneen ääressä tai ottaisit sen vaikka jonkun palaverin ajaksi pois? Kannattaa yrittää ratkaista niskajäykkyyttä liikkumalla paljon ja vaihtamalla asentoa, ei ostamalla laitteita jotka helpottavat oloasi asennoissa jotka tuottavat kipua.

Vierailija
68/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävimpiä ovat ne jotka jättävät mikrofoninsa auki ja sitten estävät varsinaisen puhujan viestin perillemenon joko höpötyksellään tai (etätöissä) koiransa haukunnalla yms. turhalla äänellä.

Tämä. Nyt on kaksi vuotta edetty tätä etäpalaveriaikaa ja edelleen pitää joka kerta samoille tyypeille sanoa, että "laitatteko mikit kiinni kun ääni kiertää ja tulee taustahälyä." Oikeasti ihan joka kerta pitää samoille ihmisille tästä huomauttaa. Miten eivät vieläkään osaa laittaa mikkiä kiinni automaattisesti? Useimmiten ovat keski-ikäisiä täti-ihmisiä.

Vierailija
69/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmoittautuu yksi ärsyttävä ”mykkä” ja olen ajautunut tähän siksi, koska en osaa ajoittaa puheenvuoroja Teamsissa varsinkaan jos kamerat eivät ole päällä. Onnistun aina aloittamaan kommenttini juuri yhtä aikaa kun joku toinen. Koen sen ”päällepuhumisen” niin kiusallisena että olen ajautunut mykkyyteen. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias vaan välttää noloksi kokemani yhtäaikainen puheenvuoron aloittaminen. Yritän odottaa että toinen saa sanottua ja huikata oman kommenttini sen jälkeen, mutta joskus käy myös niin että nopeammat ehtivät väliin ja lopulta olen taas ollut hiljaa. Usein myös kokemuksia siitä että

joku toinen ehtii sanoa sen mikä itsellä myös mielessä.

Vierailija
70/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- pomot, jotka jauhavat yksin jotain monologia todella pitkään putkeen. Sitten yhtäkkiä kysytään, mitä se Mervi tästä tuumii. Ja taas monologia pitkä pätkä ja yhtäkkiä kysytään, oliko Kaisa tehnyt sen tilavarauksen? Tulee sellainen olo, että tuossa testaillaan ollaanko siellä kuulolla.

Voiko olla kyseessä vaan ihan tän henkilön osaamattomuudesta virtuaaliviestinnässä. Jos asiassa ole mitään nostoja tai laskua, temmonvaihtelua ja haastamista, kuulijat kuukahtavat älyllisessä ajattelussa. Eikä edes riitä mielenkiinto seuraamiseen.

Etenkin lahjakkaat tylsistyvät ja sitten ei tule mitään järkevää vastausta tyhjän oloiseen kysymykseen mitä olet tästä mieltä. Mistä mieltä - siitä pitkäpiimäisestä jauhamisestako jota juuri esitit.

Vierailija
71/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tuo, että laitetaan kamerat päälle on ärsyttävää.

Minusta on ihan ok, jos esitään, että oman lyhyen puheenvuoron, voi laittaa kameran päälle. On ihan kiva saada vaihtelua ja nähdä ihmisiä, kun tuijotta kaiket päivät mustaa ruutua tai pelkkiä powereita. 

Onko siinä puheenvuorossa sinulle tärkeämpää päästä tsekkaamaan työkaverilta onko jo käyty värjäämässä tyvikasvu vaaleaksi, vai sen kerrotun viestin sisältö?

Ei kiinnosta tukan kasvu. Kiinnostaa se, seuraako se puhetta, nyökytteleekö ja puisteleeko päätään, hymyileekö vai näyttääkö kauhistuneelta.

Useiden tutkimusten mukaan ihmiset masentuvat ja menettävät kiinnostuksensa asiaan, kun minkäänlaista nonverbaalia palautetta ei tule. niille mustille ruuduille puhuminen on puhujalle todella raskasta ja sitä stressiä voi vähentää pienellä vaivalla sillä, että on niitä kameroita päällä.

Tosin kaikkein pahin stressi, pahempi vielä kuin niistä mustista ruuduista joissa ei ole mitään palautetta, tulee siitä, että palaute on negatiivista tai kokonaan huomiotta jåttävää. Eli jos kamerasta näkyy, että väki katselee muualle, tekee toista homma eikä reagoi mihinkään mitä sanot, se on vielä pahempi kuin se, että et näe mitään. Mutta normaali visuaalinen vuorovaikutus ja elekieli olisi suureksi kevennykseksi näissä monille masennusta ja uupumusta aiheuttavissa oloissa.

Joo tää mustille ruuduille puhuminen on yksi iso työuupumuksen syy viimeisen kahden vuoden aikana. Iso osa kommunikaatiosta on elekieltä ja visuaalista, eikä se ole ulkonäkökysymys ollenkaan

Vierailija
72/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ilmoittautuu yksi ärsyttävä ”mykkä” ja olen ajautunut tähän siksi, koska en osaa ajoittaa puheenvuoroja Teamsissa varsinkaan jos kamerat eivät ole päällä. Onnistun aina aloittamaan kommenttini juuri yhtä aikaa kun joku toinen. Koen sen ”päällepuhumisen” niin kiusallisena että olen ajautunut mykkyyteen. Ei ole tarkoitus olla epäkohtelias vaan välttää noloksi kokemani yhtäaikainen puheenvuoron aloittaminen. Yritän odottaa että toinen saa sanottua ja huikata oman kommenttini sen jälkeen, mutta joskus käy myös niin että nopeammat ehtivät väliin ja lopulta olen taas ollut hiljaa. Usein myös kokemuksia siitä että

Siellä on se vortuaalikäsi, jolla voi puutää puheenvuoroa.

Vierailija
73/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ryhmän vetäjä, joka unohtaa asian ytimen ja puhuu loputtomiin jostain itselleen tärkeästä aiheesta asian vierestä, kertoo esim. tyttärensä kokemuksista. Välillä on muiden pakko keskeyttää ja pyytää puheenvuoro toiselle osallistujalle ja palauttaa tilanne alkuperäiseen aiheeseen ja keskusteluun, koska tämä nainen ei tajua vievänsä muiden aikaa omilla höpinöillään.

Vierailija
74/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tämän ja kiva että kommentoit, olen nimittäin tuon ensimmäisen aika tylyn Mykkä-kommentin kirjoittaja. Vedän aika paljon Teamseja ja se oli vain purkaus.

Meille suomalaisille on häpeä puhua toisen päälle, sitä pidetään sopimattomana, nolona ja epäkorrektina. Nyt on pitänyt oppia uuteen, eikä se ole ihan helppoa.

Olen ajatellut, että on hyvä kun Teamsin vetäjä ilmoittaa, miten viestitään. Jos hän ei näe viittauskäsiä, puheenvuoron pyyntö on vaikka avaamalla mikki. Vetäjä seuraa, keillä muilla on mikki auki. Nopein aloittaa ensin, sen jälkeen puheenvuoroja voi jakaa sekaannuksen välttämiseksi. Tai muuta vastaavaa - joku suunnitelma on oltava. Nämä ovat vetäjän haasteita.

Puhujan ongelma voi puolestaan olla, että jos ei ole laittanut ajatustaan yhtään ylös, ajatus on helposti kadonnut sen toisen tai kolmannen henkilön puheenvuoron jälkeen. Etäviestinnässä on aika erilainen tempo kuin kohtaavassa juttelukulttuurissa, ja minä käytän aika paljon windowsin muistilappua, johon kirjoitan seuraavan komsun aloituksen ja pääkohdat.

Sekään ei haittaa, jos koko asia tuli jo sanotuksi edellisissä kommenteissa. Silloin voi minusta reilusti sanoa, että minulla oli samat teemat, hyvin nostitte, ei lisättävää. Tai jos on hyvä vetäjä, hän huomaa että käsi poistuu tai mikki menee kiinni, ei tarvitse edes tuota vähää sanoa. Seuraava aihe, uudet puheenvuorot.

Pidän etätyöskentelyä itse todella intensiivisenä ja vaudikkaana joskus, se ei anna aikaa niinkuin FTF keskustelu. Jos on hyvin osallistava vetäjä ja "puheenjohtaja", 2 tuntia menee kuin hujauksessa ja tuntuu, että olisi voinut vielä sanoa enemmäkin.

Vierailija
75/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisten juttujen neuvominen kuin pikkulapselle. Ja kyseessä joku yksinkertainen Zoomin/Teamsin pikkutoiminto, josta vedetään viiden minuutin esitys ja jonka kuka tahansa kahdella aivosolulla varustettu osaa tehdä.

Vierailija
76/95 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ärsytä, mutta liikaa kiittelevistä vetäjistä mieleeni tulee naiskoomikko Pirjo. 

Kiitos tästä puheenvuosta, tosi tärkeä aihe, tosi hyvä ja mielenkiintoinen kommentti. Tervetuloa ja kiitos kun osallistuitte. Kiitos tosiaan, kun olette nyt paikan päällä. Kiitos vielä kun huomautitte ettei diat näy. Hyvä kommentti tullut chattiin, kiitos. 

Siis ihan normaalit ihmiset muuntautuneet tuollaisiksi amerikanmallin kiitoskoneiksi. Enkä ole sovinisti jos sanon, että ei ole naiset tuolla tavoin meidän organisaatiossa ennen puhuneet, tämä on joku ihan uus juttu.

Huvitan itseäni ajatuksella, että jos jatkaisi samalla laila kun menen toimistolle koronaparrassa. Sanon, että kiitos, kun huomasit mut tänä aamuna, tosi kiva, kiitti. Kiitos kun olet keittänyt kahvia, tosi hyvin toit tän kahvipannun tässä aamussa esille, kiitos.  Tosi tärkeitä ajatuksia toit nyt tästä ja rehellisesti avasit tätä lounasravintolan menu-asiaa kaikille meille, kiitos siitä. Kiitos, että jaksoit kuunnella, kun esitin tämän projektisuunnitelman sulle, se oli varmaan aika työläs setti kuunnella ihan näin yhtäsoittoa.

Kiitos, että olette nyt kaikki tänään tulleet tänne töihin.

Ja ennenko joku ehtii loukkaantumaan, niin riedoksi että minä on meidän firman matala-arvoisin hallinnon työntekijä, meillä on naisjohto ja arvostan heitä.

Vierailija
77/95 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä teamsissä että livenä ärsyttää jaarittelijat ja keskustelujen dominoijat, sekä kokousten puheenjohtajat, jotka eivät osaa pitää heitä millään tasolla aisoissa!

Vierailija
78/95 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävimpiä ovat nämä, jotka haluavat tilanteesra riippumatta esiintyä kameralle ja pyytävät/odottavat/vaativat sitä myös muilta.

Minusta nämä ihmiset ovat jotenkin vajaita kehityksessään. Ovat riippuvaisia toisten ilmeistä ja reaktioista tai jotain. Ihan kuin toinen ei olisi olemassa, jos häntä ei näe.

Tai onko ymmärryksessä jotain vikaa? Itse ainakin pystyn sisäistämään sanojen sisällön pelkän kuulemani perusteella ja minulle on aivan se ja sama, minkänäköisiä reaktioita omat puheeni saavat aikaan tai nyökkäileekö kukaan. Jos joku on jotakin mieltä, sen kuin sanoo vaan.

Vierailija
79/95 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ärsytä, mutta liikaa kiittelevistä vetäjistä mieleeni tulee naiskoomikko Pirjo. 

Kiitos tästä puheenvuosta, tosi tärkeä aihe, tosi hyvä ja mielenkiintoinen kommentti. Tervetuloa ja kiitos kun osallistuitte. Kiitos tosiaan, kun olette nyt paikan päällä. Kiitos vielä kun huomautitte ettei diat näy. Hyvä kommentti tullut chattiin, kiitos. 

Siis ihan normaalit ihmiset muuntautuneet tuollaisiksi amerikanmallin kiitoskoneiksi. Enkä ole sovinisti jos sanon, että ei ole naiset tuolla tavoin meidän organisaatiossa ennen puhuneet, tämä on joku ihan uus juttu.

Huvitan itseäni ajatuksella, että jos jatkaisi samalla laila kun menen toimistolle koronaparrassa. Sanon, että kiitos, kun huomasit mut tänä aamuna, tosi kiva, kiitti. Kiitos kun olet keittänyt kahvia, tosi hyvin toit tän kahvipannun tässä aamussa esille, kiitos.  Tosi tärkeitä ajatuksia toit nyt tästä ja rehellisesti avasit tätä lounasravintolan menu-asiaa kaikille meille, kiitos siitä. Kiitos, että jaksoit kuunnella, kun esitin tämän projektisuunnitelman sulle, se oli varmaan aika työläs setti kuunnella ihan näin yhtäsoittoa.

Ja ennenko joku ehtii loukkaantumaan, niin riedoksi että minä on meidän firman matala-arvoisin hallinnon työntekijä, meillä on naisjohto ja arvostan heitä.

Ymmärrän pointin ja hymyilyttää, mutta voisihan sitä kokeilla muistaa kiitellä enemmän. Ei nyt naurettavuuksiin asti, mutta asiallisista kiitoksista tulee hyvä olo.

Vierailija
80/95 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hyvä 😂👏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän