Wilmassa "teki läksyjä edellisellä välitunnilla"
Sama opettaja on jo toistamiseen laittanut kyseisen merkinnän lapsen Wilmaan.
Mä en oikein ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on koska se murkku ne läksyt tekee jos on unohtanut kotona tehdä. Eikö pääasia kuitenkin ole että ne on tehtynä. Ja kyseessä niinkin tärkeä aine kuin kotitalous.
Ja suhtaudun vakavasti murkkuni koulunkäyntiin mutta jotain rajaa nipottamisella.
Kommentit (160)
Onkohan mulla noita kovinkin monta kun tauoilla usein luen ylimääräistä fysiikkaa koska aine on kiva... :D läksyt teen kyllä ihan kotona.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:23"]
Voi hyvänen aika, kotitalouden läksyt, aivan sama. Kunhan esim enkkuun ja matikkaan jaksaa panostaa kotonakin niin ei mitään hätää.
[/quote]
Nimenomaan näin ajattelen minäkin. Matikka ja enkku 9, lukuaineet 8-7 ja kotitalous 7.
ap
Mutta mitä opettajia kiinnostaa milloin ja missä lapset tekee läksyt?
Itse harrastin tuota "läksyt välkällä"-tekniikkaa koko peruskoulun ja vielä ammattilukiossakin. Keskiarvo pysyi aina lähellä ysiä ja lukiosta kirjoitin m-paperit eli joidenkin koulunkäyntiä kyseinen toiminta ei häiritse. Itseasiassa en koskaan lukenut kokeisiinkaan, edes ylioppilaskokeisiin. Anna asian olla ellei numerot ala laskea ja sitten huomauta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:14"]
Enemmän tuo kertoo elämänhallinnasta kuin mistään muusta.
[/quote]
Kertoo nimenomaan siitä, että osaa priorisoida. Jotkut kotitalouden läksyt tekee todellakin vartissa ennen tunnin alkua, eikä pitäisi olla mitään ongelmaa opettajalle. Itse olin ysin oppilas peruskoulussa, enkä juuri muista läksyjä tehneeni. Lukiosta tuli E:n paperit lähinnä sillä, että olin tunnilla hereillä. Yliopiston suoritin hyvillä arvosanoilla - siellä toki piti jo opiskellakin, mutta sielläkin oli tärkeintä tietää miten opiskella, ei tankata kaikkea vastaantulevaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:09"]
Ole ap kiitollinen siitä että oo jaksaa nähdä vaivaa. Puhuttele lastasi asiasta ja käske jatkossa tekemään läksyt kotona. Ja on se kotitalous ihan yhtä tärkeä aine kain kaikki muutkin aineet koulussa. Ikävä asenne sinulla, ap.
[/quote]
Tämä ei todellakaan ole totta. Äitini väitti samaa aikanaan ja väärässä oli. Kotitalouden kokeisiin ei luettu ja seiskalla tultiin ulos.
Priorisointkyky on nykyään valtavan tärkeä taito. Luulen että tämä on yksi syy miksi mikä olen pärjänny projektityömaailmassa, missä kaikkea ei voi tehdä täydellisesti. Kympin tytöt eivät pärjää tai saavat burn-outin.
[/quote]
Tä on muuten ihan totta! Kotsa ei todellakaan ole niin haastava aine, ja varsinkin kun olin pienestä asti leiponut ja tehnyt ruokaa niin se oli vain hauskaa ajanvietettä koulussa. Noi teoria yms. kokeet olivat terveysopin puolelle menevää, ja uskoisin että nuori näkee samat asiat muuallakin. Mm. nykyinen fitnessbuumi takaa sen, että ravintoarvoista kohistaan muuallakin kuin tunneilla. Niitähän kotsassa käydään läpi, mitä vitamiineja mikäkin itu sisältää yms.
Peruskoulun opettajien paskanjauhanta on tuttua. Miten niin lahjakkaista ja fiksuista ihmisistä tulee sellaisia turhantärkeitä nipoja, jotka noudattavat jotain ihan kuutamonpimeitä sääntöjä sillä verukkeella ettei tule paha mieli kenellekään vaikka oikeasti tulee. Olisi ollut edes joku asiallinen aine (englanti, matematiikka..) niin huolestuisinkin, mutta että kotitalous. Voi jeesus.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:05"]
Oletteko te läksyjä kauan ja huolellisesti tekevät jotenkin vähän vajaita, vai miksi ette pärjänneet peruskoulussa sillä, jos unohditte läksyt kerran (ketjussa jonkun mielipide) tai jos ne tehtiin joskus välitunnilla? Eivätkö numerot ratkaisekaan ja omaksumiskyky? Minkä mä sille voin, jos teillä on niin huono omaksumiskyky ja älliä puuttuu, että jouduitte oikein läksyjä joka päivä kotona tekemään, kun itseni ei tarvinnut??
En aio stressata lapsillenikaan läksyistä, koska uskon heidän perineen omaksumiskyvyn, joka itselläni on. Ja jos sitten näyttää sille, että ei, niin tekevät läksyjä oppiakseen asioita kotona, mutta stressiä niistä ei aleta ottaa! Luen aivan hämmentyneenä tämän ketjun jotenkin vajaata jankutusta siitä, että PERUSKOULUN läksyt tuottavat noin paljon totista huolta ja vaivaa joillekin.
Peruskoulu on oikeasti niin helppo, että siellä oppii tarvittavat asiat tunnilla. On parempi oppia priorisoimaan ja panostaa sellaisiin aineisiin, joita ei opi ihan tuosta vain. Tosin ei nyt peruskoulusta tule heti sellaista mieleen. Yliopisto on jo sellainen, missä on pakko lukea pärjätäkseen.
[/quote]
Mutta kun homma on kiinni vähänniinkun siitä, että tuolla hälläväliä asenteella annat lapselle signaalin, että on ok jättää annetut tehtävät tekemättä. Jos kerran ne asia on niin superiisejä, niin miksi on jättänyt ne tekemättä? Jos niihin menee vain se pari sekuntia, niin miksi se pari sekuntia on vaikea ottaa kotiajasta?
Veikkaan vahvasti, että suurin osa näistä tämän ketjun "en tehnyt koskaan läksyjä ja kymppi oli ka" -ovat taas niin kusetuspuheita. Osa voi juu oppia nopeasti, mutta jos kerta ap:n lapsella on muutenkin jo lukihäiriö ja kaikki päin persettä, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi kannustaa hoitamaan tehtävät ajoissa ja huolellisesti.
Mutta omapahan on jälkikasvunne.
Minä huoltajana vastaisin noihin, että läksyt oli ilmeisesti tehty tunnille tultaessa, joten en ymmärrä viestin tarkoitusta ja "toivoisin vähän suhteellisuudentajua asioihin, joista sinä opettajana lähetät viestejä kotiin". Typeryydelle on syytä laittaa rajansa,
Niille, joiden mielestä kotitalous on turha aihe:
"1990-luvun puolivälissä kotitalousopettaja aloittanut Rantamäki on nähnyt, miten nuorten perustaidot ovat vuosien saatossa huonontuneet. Hän on tavannut seiskaluokkalaisia, jotka eivät tunne tavallisimpia kasviksia ja jotka eivät osaa täyttää astianpesukonetta. Moni on kertonut, ettei kotona istuta alas syömään, vaan ruoka hotkaistaan lennosta. Osan kotona ei edes ole raaka-aineita, mistä valmistaa ruokaa, vaan kaikki ateriat syödään valmisruokina.
- Vielä esimerkiksi kymmenen vuotta sitten kotona tehtiin enemmän ruokaa. Nykyään juurekset ostetaan monesti valmiiksi pilkottuina pakastealtaasta. Se helpottaa toki arkea, mutta moni lapsi ei tiedä, miltä esimerkiksi paprika näyttää raakana ja kokonaisena. Moni on sanonut, että kotona syödään valmisruuatkin kylmänä ja nuudelit raakana paketista.
- Kerran kun opeteltiin pastan keittämistä, oppilas sanoi, että sen kun avataan paketti ja annetaan olla kuumassa vedessä pari minuuttia. Kerroin, että ei tämä ole kuule nuudelia."
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:09"]
Ole ap kiitollinen siitä että oo jaksaa nähdä vaivaa. Puhuttele lastasi asiasta ja käske jatkossa tekemään läksyt kotona. Ja on se kotitalous ihan yhtä tärkeä aine kain kaikki muutkin aineet koulussa. Ikävä asenne sinulla, ap.
[/quote]
Tämä ei todellakaan ole totta. Äitini väitti samaa aikanaan ja väärässä oli. Kotitalouden kokeisiin ei luettu ja seiskalla tultiin ulos.
Priorisointkyky on nykyään valtavan tärkeä taito. Luulen että tämä on yksi syy miksi mikä olen pärjänny projektityömaailmassa, missä kaikkea ei voi tehdä täydellisesti. Kympin tytöt eivät pärjää tai saavat burn-outin.
[/quote]
Tä on muuten ihan totta! Kotsa ei todellakaan ole niin haastava aine, ja varsinkin kun olin pienestä asti leiponut ja tehnyt ruokaa niin se oli vain hauskaa ajanvietettä koulussa. Noi teoria yms. kokeet olivat terveysopin puolelle menevää, ja uskoisin että nuori näkee samat asiat muuallakin. Mm. nykyinen fitnessbuumi takaa sen, että ravintoarvoista kohistaan muuallakin kuin tunneilla. Niitähän kotsassa käydään läpi, mitä vitamiineja mikäkin itu sisältää yms.
Peruskoulun opettajien paskanjauhanta on tuttua. Miten niin lahjakkaista ja fiksuista ihmisistä tulee sellaisia turhantärkeitä nipoja, jotka noudattavat jotain ihan kuutamonpimeitä sääntöjä sillä verukkeella ettei tule paha mieli kenellekään vaikka oikeasti tulee. Olisi ollut edes joku asiallinen aine (englanti, matematiikka..) niin huolestuisinkin, mutta että kotitalous. Voi jeesus.
[/quote]
Ne opet on just niit kympintyttöjä...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:20"]
täällä vastailee selkeestikin elämän koulun malli oppilaat jotka on aina tehnyt läksynsä viis minuuttia etukäteen väli tunnilla, KOSKA SENHÄN TAKIA NIITÄ TEHDÄÄN, ETTÄ NE ON VAAN TEHTY. idiootit. no, kyllä teidänkin lapsia partuurikampaajiksi, 'fitness-ammattilaisiksi' ja pintakäsittelijöiksi tarvitaan !
[/quote]
Minä olin sellainen ysin keskiarvon tyttö, joka kuitenkin silloin tällöin ihan inhimillisesti UNOHTI tehdä jonkun tehtävän. Mitä pahaa siinä on että lapsi tekee sen ennen tuntia? Onko se välinpitämättömyyttä? Onko se laiskuutta? Olisiko parempi, ettei tee ollenkaan?
Ja muuten itse sain parhaimmat tulokset vielä lukiossakin lukemalla juuri ennen tuntia jossa sitten käytiin asiat läpi läksyjen tarkistuksen muodossa :) Kertausta, kertausta ja kuka sen sanoo koska ne asiat pitää kerrata/opetella?
Me tehtiin yläasteella aina läksyt välitunnilla. En tiennyt että se oli kiellettyä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:35"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:24"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:17"] En tiedä mitä läksyjä köksässä annetaan kun meillä niitä ei ollut, mutta onhan nyt joku mainittu pesulappujen tutkiminen aika apinahommaa ja oppilaiden aliarviointia. [/quote] Voikun pääsisit joskus kärpäseksi kattoon kun nuoret tutkivat pesulappuja. Kun kotona ei mitään opeteta, niin ei niitäkään sitten osata. [/quote] Eiköhän kuka tahansa opi vartissa pesemään pyykkiä sitten kun tarvitsee.
[/quote]
Niin, voihan ne uusavuttomimmat saada koneen käyntiin. Kone sitten lastattu sekaisin valko- ja kirjopyykkiä, sekä eri pesuasteita vaativia. Pesuaineet laitetaan mukaan jos muistetaan.
[/quote]
Jännä. Mitenköhän ne ulkomailla ollenkaan selviävät, kun aika harvassa maassa on samanlaista oppiainetta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:09"]
[/quote]
ja pastat. Lapsellani vaan on isompiakin ongelmia kuin joku he.......n kotitalouden kotitehtävät. Joten ihan joka asiasta ei voi antaa negatiivista palautetta.
"käske tekemään läksyt kotona" Totisesti on käsketty, ihan jatkuvasti.
ap
[/quote]
Tätä et kertonut aloitusviestissäsi ja se onkin asian ydin. Eli nuorellasi on isompiakin ongelmia kuin köksän läksyt. Saako nuoresi apua ongelmiinsa? Entä sinä?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:07"]
vastaatteko noihin? Pitääkö niihin kommentoida vai sanoa että "jaa" tai "ok annan piiskaa"?
[/quote]
Niin. Mitä vastaatte tuollaisiin pikkumaisiin viesteihin? Tuleeko niitä enemmän tai vähemmän jos ei vastaa mitään? Vai pitääkö ope ihan välinpitämättömänä vanhempana sitten? Jotenkin sielutonta tuo koko Wilma-viesteily verrattuna päiväkodin päivittäiseen kohtaamiseen, johon moni vanhempi on tottunut. Varsinkin jos ope on niuho tai ei osaa sanallisesti ilmaista itseään, vaan töksäyttelee tai jaarittelee jonninjoutavuuksia.
Kamala miten suhtaudutte opettajiin.
Koko kouluajan priorisoin. Tein läksyjä välitunneilla, turhimmat jätin reippaasti tekemättä. Koskaan en uhrannut niihin joitain minuutteja enempää aikaa. Peruskoulu on kuitenkin niin helppo juttu, ettei siellä kannata ikuisuuksia nyhrätä läksyjä. Aina on oma KA ollut koulussa yli 9, kirjoitin hyvin, suoritin korkeakoulututkinnon ja nyt olen vielä jonkin verran alle 30-vuotiaana esimiestehtävissä ja tienaan piirun alle 5000 euroa kuukaudessa.
Kiltit tytöt ei pärjää tässä maailmassa hetkeäkään ja sääntöjä noudattamalla ei aina pääse parhaaseen lopputulokseen. Jos on niin fiksu ja nopea, että ehdii ne läksyt tekemään siinä välitunnilla niin loistojuttu! Että kyllä se elämänhallinta kertoo, luojan kiitos en koskaan sopeutunut tähän kilttityttökoulukuntaan, jotka tätä nykyä kiduuttaa niillä sairaanhoitajapalkoilla.
Ei Wilma-merkintä ole mikään rangaistus. Se on VAIN merkintä. Oppilas ei käynyt KaKea tai jälki-istuntoa k.o tapahtumasta? Hyvä ja ahkera opettaja, kun jaksaa oikeasti tehdä kodin ja koulun yhteistyötä. Ihmetyttää vanhemmat, jotka pitävät Wilma-merkintöjä negatiivisina sanktioina. Kyllä Wilmast löytyy positiivisiakin sanktioita.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:20"]täällä vastailee selkeestikin elämän koulun malli oppilaat jotka on aina tehnyt läksynsä viis minuuttia etukäteen väli tunnilla, KOSKA SENHÄN TAKIA NIITÄ TEHDÄÄN, ETTÄ NE ON VAAN TEHTY. idiootit. no, kyllä teidänkin lapsia partuurikampaajiksi, 'fitness-ammattilaisiksi' ja pintakäsittelijöiksi tarvitaan ! [/quote] Yliopiston kävin. -7
[/quote]
Yliopistoon menossa, ja numerot kaikki 8-10 kouluaikana.