Millaisia tuotteita sinä yleensä ostat "tilipäivän kunniaksi"?
Mulla meni just 60 € riddarin lankoihin ja toiset 60 € Zalandolle 3 mekkoon :) Yleensä tämäntyyppistä ostan, joku leivos kaupasta tai sipsipussi. Alkoholia en käytä.
Kommentit (651)
Nykyään en mitään.
Mutta silloin kun rahat oli tiukoilla, osaston tilipäivänä vaikka mitä, edellisessä kuussa syödyn kotivaran, laitoin bussikorteille vähin ylimääräistä, jotain tuoretta ruokaa...
Sitten takaisin siihen elämään, jossa syötiin ihan hyvin, mutta säästeliäästi. Aina oli patoutunutta kulutustarvetta. Säästössä piti olla sen verran, että sai lapsille kenkiä ja muuta tarpeellista kuukauden aikana.
Tavallaan ikävä tuota aikaa, kun tilipäivä oli aidosti saavutus, yksi kituutettu kuukausi takana. Ja sitten toisaalta en tainnut olla kummoinen työntekijä, koska jatkuva rahojen laskeminen vei tosi paljon voimia.
Jos sattuu perjantaille, niin ostan näin naisille kliseisesti viiniä. Teen myös jotain juustoista ruokaa. Tällä kertaa vuorossa on Jamie Oliverin camembertpasta ja jokin kuiva valkkari.
Tänään oli tilipäivä ja pistin 2000e säästöön. Mietin, että tilaisinko ruokaa, mutta valikoimaa selaillessa ei tehnyt mitään mieli. Oispa Suomessa hyviä ravintoloita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Laitan tilipäivänä säästötilille edellisestä kuusta ylijääneet rahat. Sieltä ostelen osakkeita fiilisten mukaan. Enkä ikinä koskaan milloinkaan ostaisi 60 eurolla kolmea mekkoa. Noiden tuottaminen on pelkkää riistoa. Jos tarvitsen mekon, ostan yhden laadukkaan ja mahdollisimman eettisen.
Jep jep.
Av:lla kaikki on hyvätuloisia, rahaa on aina, ollaan kaikinpuolin vastuullisia ja eettisiä kuluttajia. Rahat laitetaan säästöön tai rahastoihin. Niinpä niin.
Mikäli palstaa uskominen niin suomalaiset tuntuu olevan hyvinkin varakkaita säästöineen ja sijoituksineen. Vaikka meillä korkea verotus, matalat palkat, kalliit elinkustannukset, niin mitä vielä, vähintään joka toisella on vuoden palkat säästössä, saman verran käyttötilillä eikä tilipäivääkään edes huomaa.
Oho,kyllä on rikasta porukkaa täällä kun ei ees tilipäivää huomata! Itse olen pieni palkkainen yksin elävä nainen ja kyllä ootan tilipäivää aina kuin kuuta nousevaa!! Viimeisen viikon saa aina kärvistellä lähes nälissään joten kyllä menen innoissani tilipäivänä ruokakauppaan! Ihanaa ostaa myös herkkuja ym hyvää eikä tarvii joka centtiä paniikissa laskea. Näin elää moni nykyaikana pienillä tuloilla,ei tod.jää mitään ikinä säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Laitan tilipäivänä säästötilille edellisestä kuusta ylijääneet rahat. Sieltä ostelen osakkeita fiilisten mukaan. Enkä ikinä koskaan milloinkaan ostaisi 60 eurolla kolmea mekkoa. Noiden tuottaminen on pelkkää riistoa. Jos tarvitsen mekon, ostan yhden laadukkaan ja mahdollisimman eettisen.
Jep jep.
Av:lla kaikki on hyvätuloisia, rahaa on aina, ollaan kaikinpuolin vastuullisia ja eettisiä kuluttajia. Rahat laitetaan säästöön tai rahastoihin. Niinpä niin.
En ole tuo kommentoitu, mutta sattumalta tartuin muutama vuosi sitten kirjastossa kirjaan "Hyvän mielen vaatekaappi". Sen jälkeen en ole pystynyt menemään "pikamuoti"kauppaan. Samaa ongelmaa tuntuu olevan monella tutulla :).
Vierailija kirjoitti:
Oho,kyllä on rikasta porukkaa täällä kun ei ees tilipäivää huomata! Itse olen pieni palkkainen yksin elävä nainen ja kyllä ootan tilipäivää aina kuin kuuta nousevaa!! Viimeisen viikon saa aina kärvistellä lähes nälissään joten kyllä menen innoissani tilipäivänä ruokakauppaan! Ihanaa ostaa myös herkkuja ym hyvää eikä tarvii joka centtiä paniikissa laskea. Näin elää moni nykyaikana pienillä tuloilla,ei tod.jää mitään ikinä säästöön.
Tuota, jos sinne kauppaan ei lähtisi tuhlaamaan silloin tilipäivänä, niin ei tarvitsisi viimeisenä viikkona nähdä nälkää... Että voi olla arjenhallinta ihmisillä hukassa.
Ostan yhden osanderin. Illalla itken kännissä kun ei oo rahaa enempää. Säästän nyt ja 6kk päästä ostan vanhan Fiat Punton. Sitten huristelen sillä ja olen onnellinen. Muuta en tarvi, kossun ja Punton.
Ostan tilipäivän aattona osakkeita tai rahastoja, sillä summalla mitä on jäänyt käyttämättä, yleensä 300-1000e
En ole rikas enkä hyveellinen vaan palkka on käytettävä tarpeeseen silloin kun se tulee eikä tuhlata turhuuksiin, koska olen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota, jos sinne kauppaan ei lähtisi tuhlaamaan silloin tilipäivänä, niin ei tarvitsisi viimeisenä viikkona nähdä nälkää... Että voi olla arjenhallinta ihmisillä hukassa.
Mietin aivan samaa, että kuukaudessa tämänkin saisi muutettua toisenlaiseksi. Jättää kolmen ensimmäisen viikon epämääräisen ostelun pois ja keskittyy siihen mitä ostaa. Mielitekojen hallitsemiseen saattaa mennä useampikin vuosi, mutta se on kannattava harjoittelu jo muunkin elämän kannalta. Näin ei tarvitse kynsiä syödä viikkoa ennen palkkaa. Ja mulla ei ole korkeat tulot: vain noin 1100€/kk. Tästä maksan vuokran ja kaikki laskut.
Lasten kanssa mäkkäriin heti kun tulevat koulusta, harvoin kun on tilillä siihen katetta.
Tilipäivänä on yleensä edessä käyttämättömäksi jääneen rahan siirto sijoituksiin. Tai ei välttämättä juuri samana päivänä, kunhan on ennen kk-säästösopimuksessa määriteltyä päivää ennen tehty, niin se riittää. Kukapa nyt tilillä rahojaan pitäisi.
Linnunruokaa ostin nyt. Yleensä en osta mitään vain tilipäivän kunniaksi. Maksan laskut ja käyn ruokakaupassa, tankkaan auton ja mietin miten rahat riittää loppukuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä taas kaikki säästäjät ja sijoittajat paikalla.
Itse ostin neuleen ja parit farkut. Kohta menen kauppaan ja ostan kukkia, kynttilöitä ja ainekset johonkin herkkuruokaan+viiniä. Sitten onkin vuorossa nopeahko siivous ja sen päälle sauna.
Sun elämäsi kuulostaa tosi kivalta verrattuna näihin muihin vastaajiin.
En ole ikinä ollut niitä ihmisiä, joilla raha polttelee taskuissa. Eli itse "tilipäivää" (itselläni jo eläkepäivä) en rekisteröi, mutta esim. viikonlopuksi tykkään aina ostaa jotain parempaa ruokaa tai herkkujuustoja.
Minulla on tuttava, joka on hyvätuloinen. Mutta hänellä raha polttelee niin paljon, että tilipäivänä hän ostelee aika kalliitakin asioita, esimerkiksi matkoja ja kylpylälomia, luksuslaukkuja jne, ja sitten loppukuusta on meiltä tuttavilta pyytämässä rahaa lainaan milloin mihinkin, bensaan tai jopa ruokaan.
Ehkä hän nauttii elämästään noin, mutta järkevää se ei minusta ole. Itse saan pientä eläkettä, mutta rahat riittävät kuitenkin koko kuukaudeksi. Toki ilonikin ovat pieniä, ja nautin vaatimattomasta elämästä. Tälle tuttavalleni se on hämmennystä herättävää, mutta kukin tavallaan.
Ps. Matkustelen muutaman kerran vuodessa niin, että vuokraan mökin jostain lähiseuduilta muutamaksi päiväksi. Tämä sama tuttava on usein mielellään kutsumassa itsensä mukaan pariksi yöksi, koska haluaisi päästä saunomaan ja uimaan. Ilmaiseksi tottakai. No kertaakaan en ole ottanut - katsotaan sitten, jos hän joskus tarjoaa minulle lomamatkan jonnekin. En odottele kovin henkeäni pidätellen, koska hän ei edes voi tulla kylään kenenkään luo, koska bensa maksaa. Vastaavasti hän kyllä maanittelee jatkuvasti minua käymään, koska "eihän se nyt ole pitkä matka, äkkiä sä tänne hurautat!".
Ps. Emme ole kovin läheisiä, mutta hän on kuin takiainen, josta ei pääse eroon edes suoraan sanomalla.
Pps. Anteeksi pitkä teksti, aika käy niin pitkäksi ja tekee mieli jutella edes jonnekin, kun kasvotusten ei nyt oikein ketään voi tavata.
Luin jostain, että jos on jatkuvasti pienet tulot, silloin se joku nopea palkinto tuntuu tärkeämmältä kuin säästäminen. Jos esim. vakavaraisen kuluttajan olisi mahdollisuus milloin tahansa täyttää jokin mieliteko, se ei tunnu hänelle niin merkitykselliseltä ja mieliteko on helppo ohittaa. Kun taas jos pienituloinen/köyhä saa rahaa, mielitekoon tartutaan heti, koska kohta sitä ei enää ole mahdollista hankkia. Jotenkin näin.
Luulen, että rahankäyttöön kasvetaan jo lapsuudessa. Lapsuudenkodissani venytettiin penniä ison talolainan takia, mutta en muista ikinä, että olisi ollut mitään erityisiä "tilipäiväpalkintoja". Toki oli herkkuja, hemmottelua, kukkia silloin tällöin, mutta tuskin tilipäivän takia. Säästöön piti myös aina jäädä rahaa.
Kerran opiskelijana mulla pääsi tili tyhjäksi, kun opintotuki ei enää tullut siltä kuukaudelta ja kesäduunin palkka ei vielä kerennyt tulla - omaa tyhmyyttä toki, kun en seurannut tarkemmin ja olin ostellut jotain kesämekkoja. Se säikäytti niin, että sen jälkeen olen pitänyt huolen, että puskuria on.
Nyt minulla on tietenkin hyvä tilanne, kun penniä ei tarvitse venyttää ja voin ostaa "hemmottelua" jos haluan, mutta täytyy myöntää, että ostamista suuremman nautinnon saan, kun saan laittaa rahaa säästöön. Olin jonkin aikaa työttömänä ja se opetti olemaan todella tarkka hankintojen suhteen. Minulla oli silloinkin varattuna budjetista osuus huvitteluun ja omiin juttuihin, koska kyllä niitäkin tarvitaan, mutta myös siihen, että työttömänäkin laitoin säästöön edes vähän. On monella tavoin palkitsevaa, kun ostaa enimmäkseen tarpeeseen, silloin se joku hemmottelukin tuntuu paremmalta.
Siiderin, jäätelöä, leivokset. Lähinnä siis jotain luksusta ruokapuoleen. Kelan tuella tuo "tili" kun ei ole kovin iso.
Sushia ja skumppaa 🤷🏻♀️