Miten ihminen voi valittaa hellettä?
Kun viilentymistapoja on vaikka millä mitalla?
Ei kukaan pakota lymyilemään missään hikisessä yksiössä kaikkia päiviä.
Saudeissa on tyyliin 50 astetta normaali lämpötila kesäisin. Ellei jopa enemmän, ei ihmiset valita siellä, koska ne on oppinut tavat viilentää itseään.
Miks tää on Suomessa suomalaisille niin hankalaa?
Kommentit (87)
Ylipainoiset aina jaksaa valittaa kaikesta.
Sitä maakellaria voi alkaa kaivamaan heti kun routa helpottaa.
Valitatko ap kylmästä ja pakkasesta? Kyllähän McMurdon tutkimusasemalla on keinot selvitä - 40 C tai sitä matalammissa lämpötiloissa. Sieltä ottamaan oppia.
Itselläni on huono lämmönsietokyky ms-taudin takia. Ulkona jo melkein +20 astetta alkaa olemaan liikaa. Asunto on myös betonitalossa, jossa kaikki ikkunat etelään tai länteen. Ei paljoa naurata. Ilmalämpöpumppua ei saa, kun on vuokra-asunto.
Esim. näin: Kylläpä on kuumaa, mulle tulee tästä jo ihan huono olo.
No sama koskee pakkasta, on vaikka mitä lämmitystapoja.
Mutta kyllähän helle voi käydä sydämen päälle varsinkin vanhuksilla.
Itse muistan kun lapseni oli vauva eikä kuumuudessa nukkunut, eli kai hänkin siitä tavallaan valitti. Huusi hikisenä, eikä nukkunut kuin vaunuissa pukaten yölläkään, joten kyllä siinä kävi mielessä, että hieman viileämpi keli voisi helpottaa, ja aikanaan toki helpottikin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoiset aina jaksaa valittaa kaikesta.
Hei nyt lopettakaa jo nää yleistyvät. Mulla on BMI 19.4. Kuinka paljon tästä pitäis laihduttaa että sietäisi paremmin? Olen lapsesta asti tykännyt viileämmästä ja karannut auringolta, se tuntuu pahalta.
Tunnen ylipainoisia jotka iloitsee helle keleistä, mä vaan en pysty, mun keho eikä mieli jaksa sitä pidempään.
Tosiaan, siellä saudeissa se on normaali olotila ja he on sopeutuneet siihen, kehot kestää ihan eri tavalla. Suomessa helteet on poikkeustila eikä se normi.
Helle pahentaa monilla sairauksia ja aiheuttaa pahaa oloa.
Tänään tuulee ja nyt jopa täällä hikisessä yksiössä on ihana tuulenvire kun ovi ja ikkunat on auki.
Ja olen hoikka, silti inhoan hellettä ja pysyn sisällä viilentimeni ääressä verhot kiinni pahimpina päivinä.
Itse olen aina ajatellut, että "ne ylipainoiset" just tykkää helteistä. Pääsee grillaamaan makkaraa ja terassille juomaan kaljaa ja muuta.
Ahkerammat, liikunnallisemmat, tuskin tarvitsevat mitään hellekelejä pysyäkseen lämpimänä.
Mulla ei ole sisällä vielä liikaa. Pohdintaa kaikkien puolesta. Jos ei tuule ulkona yhtään? Ei läpivetoa. Tuuletin vain pienellä alueella, kohti tietokonetta. Liika viima voi saada kurkun kipeäksi. Jäähdytin aika kovaääninen osalla, ellei ole varaa hiljaiseen ja sen kantama ei ole aina suuri - ellei raahaa eri huoneeseen. Niitä ei saisi liikutella heti käytön jälkeen. Painaa paljon. Johdot uudelleen. Iso putki, sitä ei saa makkarin ikkunasta hyvin eikä ole hyönteisverkkoa joka riittäisi, vain parvekkeelle helpompi.
Äänen vuoksi se pitää sammuttaa aika pian, ettei naapuri ala protestoimaan tupakoimalla ja sekin voi olla jo liikaa, pieni aika. Jos naapuri päättäisi tupakoida, savu tulee sen viilentimen kautta sisälle. Riippuu lämpötilasta mikä on sisällä ja ulkona. Osalle on liikaa pienikin kuumuus mutta osalle taas 28-32 alkaa olemaan stoppi. Auringossa taas lämpötila voi kasvaa mahdottomaksi, jos ei ole varjoa saatavilla. Ihmisten vointi kannattaa tarkistaa jos joku menee veltoksi junassa tai bussissa, istuu auringossa penkillä niissä.
Itse ihmettelen miten jotkut jaksaa ihmetellä, että ihmisiä on erilaisia.
Avaa suunsa ja sanoo esim hyi miten kuuma. Ei se sen vaikeampaa ole.
Voin huonosti liian kuumassa. Asia, josta olen kärsinyt koko ikäni. Kuumuus, niin kuin liika kylmyys, asettaa rajoituksia mitä voin tehdä ja missä olla. En valita asiasta,mutta vietän aikani varjossa.
Kuumissa paikoissa talot on rakennettu pysymään viileinä, Suomessa on ollut tapana rakentaa taloja jotka pysyy lämpimänä. Ei suomalaiset ihmiset ole tottunut tälläisiin helteisiin, me osataan pysyä lämpimänä, mutta viileänä pysyminen ei ole niin helppoa.
Kerro ihmeessä ne monet viilenemistavat koska varmaan moni muukin haluaisi tietää miten sietää näitä helteitä.
Teepä fyysistä työtä joko auringonpaisteessa, ilmastoimattomassa tai muusta syystä kuumassa tilassa. Katsotaan viikko tai pari, vieläkö nautit helteestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ajatellut, että "ne ylipainoiset" just tykkää helteistä. Pääsee grillaamaan makkaraa ja terassille juomaan kaljaa ja muuta.
Ahkerammat, liikunnallisemmat, tuskin tarvitsevat mitään hellekelejä pysyäkseen lämpimänä.
Joo. Mä voin kyllä urheilla -25 asteessa sopivan pukeutumisen ansiosta, mutta kun lämpötila siihen verrattuna kohoaa +50 astetta niin se ei enää ole terveellistä.
Siks olen hommannut kotiini siirrettävän viilentimeni, pystyn urheilemaan sisällä crossarilla. Ulkona pystyy lenkkeilemään vain klo 22 jälkeen tai aamulla ennen auringonnousua. Vaikka lähtisi jo viideltä niin takaisin tullessa on jo liian kuuma.
Joskus lähdin lyhyelle lenkille 25 asteessa kun aurinko porotti. Ei vettä mukana kun piti tehdä lyhyt kevyt lenkki. Eksyin ja hortoilin sit pari tuntia. Oli aikamoiset horkat sen jälkeen. Ei enää ikinä. Se on vaan tyhmää.
Auringonpaisteessa on lämmin. Sisällä ei ole vielä lämmin. Joutuu pitämään sisällä lattialämmitystä päällä, mikäli tuota ei ole katkaistu jostain keskuksesta. Tässä kohtaa vuotta on parhaimmat lämpötilat. Sisällä on vielä viileää.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on huono lämmönsietokyky ms-taudin takia. Ulkona jo melkein +20 astetta alkaa olemaan liikaa. Asunto on myös betonitalossa, jossa kaikki ikkunat etelään tai länteen. Ei paljoa naurata. Ilmalämpöpumppua ei saa, kun on vuokra-asunto.
:( Koita kestää. Itellä oli helvettiä vuosien sairastaminen korkealla kivitalossa jossa oli ikkunat etelään. Ihme etten seonnut. Valvoin 3vrk putkia kivuissa ja ahdistuksissa. Hillittömällä tuurilla toivuin sairaudesta melko hyvin kun yksi lääkäri keksi lopulta mikä mua vaivaa. Tai siis en toipunut täysin mutta pysyy kurissa lääkkeillä aika hyvin (ei ole siis ms, mutta voin aavistella millaista sulla on kestää tuota.) Voimia paljon ja muillekin jotka kärsii kuumuudesta
En tosiaan tiedä