Millaisia tuotteita sinä yleensä ostat "tilipäivän kunniaksi"?
Mulla meni just 60 € riddarin lankoihin ja toiset 60 € Zalandolle 3 mekkoon :) Yleensä tämäntyyppistä ostan, joku leivos kaupasta tai sipsipussi. Alkoholia en käytä.
Kommentit (651)
Käydään usein tilipäivän jälkeisenä viikonloppuna jossain ulkona syömässä. Meillä on kahden aikuisen tasaiset tulot eikä mitään lainoja tai velkoja. Isompiin hankintoihin ei tarvitse tilipäivää odottaa. Tuo ulkona syöminen on jäänne tiukemmilta taloudellisilta ajoilta.
Opiskeluaikana ostin opintotukipäivänä shampoot, hammastahnat, voiteet, saippuat, vessapaperit ja muut - yleensä halpakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taipankkikaatuu kirjoitti:
Mihin nää ihmiset säilöö rahojaan 🤣 Yksi kaunis päivä netti kaatuu, rahastot ja pankkitalletukset ovat muisto vain.
Tämä on ohis, mutta olen miettinyt samaa. Mitä tapahtuisi, jos maailman pankkisysteemit kaatuisivat oikeasti ja rahat "kaapattaisiin" tai niiden saaminen omaan käyttöön olisi pysyvästi estetty? En muista niin tarkkaan, mutta yhtenä vuonna uutisoitiin, että jonkun kaukana olevan, köyhemmän maan pankeista oli onnistuttu viemään todella paljon rahaa. En tiedä kuinka asia saatiin hoidettua.
Monet nämä rahojaan säilövät kertovat etteivät osta koskaan mitään "turhaa", eli ilmeisisti juuri niin, että pienet itsensä tai muiden ilahduttamiset ovat niitä turhia.
Aina vaan kartutetaan ja lasketaan pikkutarkasti miten paljon taas tässä kuussa pystyy laittamaan erilaisiin sijoituksiin ja rahastoihin tms.
Elämä perustuu pitkälti töisskäymiseen ja rahan säästämiseen ja rahan seuraamiseen. Aina kun jostain keskustellaan, niin ensiksi mainitaan raha, mitä maksaa ja mitä säästää jossain asiassa.
Jos pelkän kahvilla käymisen pelkää kaatavan tämän itse luimansa himmelin tai se on vaan ylipääsemätön jo ajatuksenakin tuhlaamisesta niin tuntuu tavallisesta tallaajasta oudolta. Ja surulliseltakin.Monesti minullakin herää kysymys: mihin nämä ihmiset säästävät kun mitään pientäkään ei raaski eikä kannata ostaa?
Kun elämä loppuu niin tänne ne rahat jäävät. Eikö eläissään kannattaisi miettiä muutakin kuin rahaa?Mikä ketäkin ilahduttaa. Sinua ilmeisesti ilahduttaa kahvilla käyminen, mutta esimerkiksi minua ei, ja siinä ei edes ole kyse rahasta.
Mielenkiintoinen ketju. En ollut tullut enää vuosiin ajatelleeksi, että tilipäivä olisi jotenkin spessupäivä ja ostaisin vaikkapa kolme mekkoa tai oikein varta vasten lähtisin kahville tai pihviostoksille. Ehkäpä materiaa ei enää himoitse niin kovin, kun voi ostaa milloin haluaa. En minä ylimääräiselle rahalle keksi muuta kuin jättää säästöön.
Sinulla on asiat sitten hyvin ja tunsit tarvetta tulla siitä kertomaan tänne.
Niin, ehkä sitä pihviä ei silloin himoitse niin paljon kun voi syödä sitä joka päivä. Tai ei ole tarvetta ostaa jalkineita kun on monta paria eteisessä.
Mutta joillekin on muutaman kaurapuuropäivän jälkeeen mieliteko saada hiukan vaihtelua ruokavalioon. Vaikka ei sitä pihviä, niin ainakin jotain muuta kuin kaurapuuroa tai pelkkää perunaa.
Ymmärräthän, että tosiaan ihmisillä on erikaisia eläntilanteita.
Onko se niin kauhea synti jos ostaa hiukan parempaa ruokaa esimerkiksi. Vai tulisiko sinulle jotenkin parempi mieli kun ei ostaisi.
Näissä on kyse sen kyseisen ihmisen elämästä, ei sinun eikä monen muunkaan ihmettelijän.
Vaikka me kaikki jättäisimme ostamatta jotain pientä tilipäivänä niin se ei parantaisi omaa elämäämme eikä huonontaisi muiden.
Siksi on turha syyllistää ja pyöritellä silmiä ja siksi on turha syyllistyä. Eletään vain niinkuin itse omaksi parhaaksi näemme.
Laitan säästöön ja sijoituksiin 400 euroa heti tilin saavuttua.
Pystyn ostamaan sen mitä tarvitsen kuukauden jokaisena päivänä enkä tilipäivää erityisemmin noteeraa. Nettotuloni ovat yli 8000e/kk eli ei tarvitse koskaan miettiä onko tilillä katetta.
Vaikka tulen hyvin toimeen en koskaan käy kahviloissa, osta aikakauslehtiä, leivonnaisia tmv.
En ole koskaan tajunnut juhlia tilipäivää.
Kaksi 100 kpl:n pakettia Movicolia, yht. Noin 170 euroa. Lisäksi muut kalliit lääkkeet.
Tähän asti olen tilipäivänä maksellut klarnalle pitkin edellistä kuukautta ostelemiani tavaroita. Loppuvuodesta päätin että shoppailu loppuu nyt ja rahaa pitää alkaa jäämään tilille. Shoppailusta jääneet rahat tosin hupeni eläinlääkärikäyntiin, mutta ehkä ensi kuussa sitten tilille jää vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nää ihmiset säilöö rahojaan 🤣 Yksi kaunis päivä netti kaatuu, rahastot ja pankkitalletukset ovat muisto vain.
Tämä on ohis, mutta olen miettinyt samaa. Mitä tapahtuisi, jos maailman pankkisysteemit kaatuisivat oikeasti ja rahat "kaapattaisiin" tai niiden saaminen omaan käyttöön olisi pysyvästi estetty? En muista niin tarkkaan, mutta yhtenä vuonna uutisoitiin, että jonkun kaukana olevan, köyhemmän maan pankeista oli onnistuttu viemään todella paljon rahaa. En tiedä kuinka asia saatiin hoidettua.
Monet nämä rahojaan säilövät kertovat etteivät osta koskaan mitään "turhaa", eli ilmeisisti juuri niin, että pienet itsensä tai muiden ilahduttamiset ovat niitä turhia.
Aina vaan kartutetaan ja lasketaan pikkutarkasti miten paljon taas tässä kuussa pystyy laittamaan erilaisiin sijoituksiin ja rahastoihin tms.
Elämä perustuu pitkälti töisskäymiseen ja rahan säästämiseen ja rahan seuraamiseen. Aina kun jostain keskustellaan, niin ensiksi mainitaan raha, mitä maksaa ja mitä säästää jossain asiassa.
Jos pelkän kahvilla käymisen pelkää kaatavan tämän itse luimansa himmelin tai se on vaan ylipääsemätön jo ajatuksenakin tuhlaamisesta niin tuntuu tavallisesta tallaajasta oudolta. Ja surulliseltakin.Monesti minullakin herää kysymys: mihin nämä ihmiset säästävät kun mitään pientäkään ei raaski eikä kannata ostaa?
Kun elämä loppuu niin tänne ne rahat jäävät. Eikö eläissään kannattaisi miettiä muutakin kuin rahaa?Mikä ketäkin ilahduttaa. Sinua ilmeisesti ilahduttaa kahvilla käyminen, mutta esimerkiksi minua ei, ja siinä ei edes ole kyse rahasta.
Mielenkiintoinen ketju. En ollut tullut enää vuosiin ajatelleeksi, että tilipäivä olisi jotenkin spessupäivä ja ostaisin vaikkapa kolme mekkoa tai oikein varta vasten lähtisin kahville tai pihviostoksille. Ehkäpä materiaa ei enää himoitse niin kovin, kun voi ostaa milloin haluaa. En minä ylimääräiselle rahalle keksi muuta kuin jättää säästöön.
Sinulla on asiat sitten hyvin ja tunsit tarvetta tulla siitä kertomaan tänne.
Niin, ehkä sitä pihviä ei silloin himoitse niin paljon kun voi syödä sitä joka päivä. Tai ei ole tarvetta ostaa jalkineita kun on monta paria eteisessä.
Mutta joillekin on muutaman kaurapuuropäivän jälkeeen mieliteko saada hiukan vaihtelua ruokavalioon. Vaikka ei sitä pihviä, niin ainakin jotain muuta kuin kaurapuuroa tai pelkkää perunaa.
Ymmärräthän, että tosiaan ihmisillä on erikaisia eläntilanteita.
Onko se niin kauhea synti jos ostaa hiukan parempaa ruokaa esimerkiksi. Vai tulisiko sinulle jotenkin parempi mieli kun ei ostaisi.Näissä on kyse sen kyseisen ihmisen elämästä, ei sinun eikä monen muunkaan ihmettelijän.
Vaikka me kaikki jättäisimme ostamatta jotain pientä tilipäivänä niin se ei parantaisi omaa elämäämme eikä huonontaisi muiden.Siksi on turha syyllistää ja pyöritellä silmiä ja siksi on turha syyllistyä. Eletään vain niinkuin itse omaksi parhaaksi näemme.
Olen eri, mutta minäkään en mieti milloin tilipäivä. Ostan tavaroita silloin kun tarvitsen ja jonkin verran myös siksi että tekee vain mieli shoppailla tai vähän sisustaa. Kenkiä ja vaatteita on tarpeeksi eri tilanteisiin, mutta ei mitenkään röykkiöittäin.
Enkä todellakaan syö pihviä joka päivä, punaista lihaa käytän harvoin, lähinnä jouluna joulukinkkua ja joskus jauhelihaa. Yleensä syön kalaa, kanaa ja kasviksia, pastaa, perunaa tai riisiä, ja aamuisin syön kaurapuuroa melkein joka päivä.
Käyn joskus kahvilassa ja joskus ravintolassa, mutta ei se tilipäivästä riipu. Ei minulla mitenkään suuri palkkakaan ole. Olen vain oppinut elämään sillä tavalla, että menot ovat pienemmät kuin tulot.
Vierailija kirjoitti:
Täällä hengaileville tyypeille on kyllä ylivoimaisen vaikeaa ihan vain vastata aloittajan kysymykseen, mikään muu ei meitä muita kiinnosta :D
Miksi idioottimaisiin kysymyksiin pitäisi vastata.
Mielummin vastaan vaikka johonkin muuhun kun typerään aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Mulla on tilillä puskuria noin 12 000 euroa enkä edes usein noteera koko tilipäivää (joka on, nyt kun kalenteria katsoin, tänään).
Ostan mitä tarvitsen milloinkin, välttelen turhaa kulutusta. Viimeksi hommasin alesta teinille uudet talvikengät (alehinta 90 euroa, niillä kuljetaan toivottavasti useampi vuosi).
Tyypillinen suomalainen " nuuka" akka on joka ajaa 50-70 tonnin autolla, mutta kengät ja takki ovat 20 vuotta tai kaverilta saatuja.
Mikä on kellekin tärkeää, auto pelkkää peltiä ja turhuuksien turhuus.
Paketin mustaa makkaraa. Tottunut aina tulemaan vähällä toimeen niin ei osaa edes kaivata mitään suurta.
En osta mitään, miksi tuhlaisin omia rahojani kun voin elää tuhlaamattakin?
Saan töistä päiväys ruokaa kassikaupalla, vaatteita ja pikkasen muutakin jos tarve on, koska tapaan kauppojen varastomiehiä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen mäkin vaikka osaankin olla tuhlaileva, mutta en mä sen takia ostaa jotakin spesiaalia, että sattuu olemaan tilipäivä. Kyllä ensimmäisenä maksan laskut, tankkaan auton ja ostan ruokaa pidemmäksi aikaa.
Miten tilipäivä vaikuttaa kauppaan menoon? Kyllä varmaan jokaisella on tilillä säästössä tonneja ettei tarvii miettiä milloin voi mennä kauppaan.
Leipäjuusto on tilipäivän klassikko.
Ei raha rikkaiden juhlaa valkaista voi, mut köyhä kun tuhlaa, niin taivaatkin soi.
-Aaro Hellaakoski
No en mitään, harvoin edes muistan että on tilipäivä. Ostan mitä haluan milloin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja taivas voi tippua niskaan. Sori vaan mutta en ala sen pelossa tiliäni tyhjentämään.
Tilipäivänä maksan laskut pois siltä kuukaudelta. En osta mitään ellei ole tarvetta eli käytän saman rahan riippumatta siitä mikä päivä on.