Aloitin amk-opinnot ja mietin, että miten mä opin ja muistan nämä asiat
Meidän pitää tehdä pari kurssia itsenäisesti netissä ja aloin kuunnella ja katsella niitä videoita. Tuntuu, että mitään ei jää päähän. Se teksti on siinä vieressä kyllä luettavana ja mä kyllä kopioin ne itselle omalle koneelle, että voin yrittää niitä lukea.
Pelkään, että en selviydy opinnoista kun en muista mitään. Ei tästä mitään tule ja musta ei tule sairaanhoitajaa. Olin niin onnellinen kun pääsin opiskelemaan, mutta taidan joutua jättämään kesken heti alkuunsa.
Kommentit (49)
Onko sairaanhoitajille olemassa termipankkia eli sivustoa, jossa on aakkosittain listattuna niitä aluksi hankalia sanoja ja käsitteitä?
Jos itsenäinen opiskelu videoita katsomalla ei sovi sinulle, niin mikä tai mitkä opiskelutavat sitten sopivat? Me ollaan kaikki erilaisia oppijoita eli löydä itsellesi optimaalisimmat keinot.
Oletko liian epävarma omista opiskelutaidoistasi ja uuden omaksumisen kyvystä, että tämä blokkaa sinulta edistymisen?
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän avata, että minkä aiheen kursseihin liittyvästä asiasta on kyse? Millaisia ne hankalat sanat ovat?
Onko ne videot pakollisia, vai voisiko saman asian opiskella myös kirjasta? Etenkin "aikuisemmille" ihmisille kirja on monesti toimivampi käyttöliittymä:)
Arvaan, että ap tarkoittaa videolla lehtorin tekemää luentotallennetta, joka sisältää kurssialueen opetuksen ja slidet. Lähdekirjallisuus luetaan sitten vielä erikseen. Toki jonkin verran ihan videoitakin kuten lyhyitä you tube tallenteita voidaan opetuksessa joskus käyttää.
Aika hassu tuo aikuisemmille-kommentti. Olen 49-v. korkeakouluopiskelija. Yllä kuvattu opintomenetelmä on aivan normaali käytäntö sekä opinnossa että työelämän koulutuksissa. Teen itse työkseni info- ja koulutusluentoja, jotka jaetaan stiimaten videoina.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu amk on helppoa settiä.
Amk inssit sen sijaan lukee lujuusoppia, mekaniikkaa, fysiikkaa, statikkaa, rakennetekniikkaa, funktioita, matriiseja, ohjelmointia, virtausoppia...
Ne on oikeasti jo vaikeita aiheita ne.
Kyllä, sh-opinnoissa käydään hoitotyön perusteoriaa, yksinkertaista matikkaa eli lääkehoitoa ja - laskuja, sekä opetellaan käytännönläheisesti simulaatioissa ja labrassa. Harkat on pitkiä. Valmistuneet ovat hoitotyön untuvikkoja ja ammattitaito kehittyy työssä seuraavina vuosina.
Mutta silti kaikki hakijat eivät selviydy edes alun orientoivista kursseista. He soveltuvat paremmin hoivatyöhön kuin sairaanhoitajiksi. Esim. hoiva-apulainen tai lähihoitaja.
Outoa, että lähihoitajalle nuo sh termit on täysin outoja. En kyllä ole itse hoitoalalla, joten en tuedä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sairaanhoitajille olemassa termipankkia eli sivustoa, jossa on aakkosittain listattuna niitä aluksi hankalia sanoja ja käsitteitä?
Jos itsenäinen opiskelu videoita katsomalla ei sovi sinulle, niin mikä tai mitkä opiskelutavat sitten sopivat? Me ollaan kaikki erilaisia oppijoita eli löydä itsellesi optimaalisimmat keinot.
Oletko liian epävarma omista opiskelutaidoistasi ja uuden omaksumisen kyvystä, että tämä blokkaa sinulta edistymisen?
Hyvä kommentti. Tarkennan kuitenkin, että lääketieteen sanasto on laaja ja vähintään kahdella kielellä (suomi + latina). Sairaanhoitajat oppivat koulussa ja etenkin harkoissa kunkin erikoisalan peruskäsitteitä ja lääkkeiden nimiä. Toisessa yksikössä opetellaan toiset termit ja lääkkeet. Hyvän sairaanhoitajan on osattava lääketieteen sanasto yhtä hyvin kuin lääkärien ja siihen ammattitaidon tasoon menee useampi vuosi.
Osa opiskelusta on aina nk. pänttäämistä eli ulkolukua, myös käytännönläheisien ammattien oppimisessa. Oman alan käsitteet pitää haluta muistaa ja oppia ulkoa, samoin kuin kielten opiskelussa sanojen opiskelu on täysin välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähän avata, että minkä aiheen kursseihin liittyvästä asiasta on kyse? Millaisia ne hankalat sanat ovat?
Onko ne videot pakollisia, vai voisiko saman asian opiskella myös kirjasta? Etenkin "aikuisemmille" ihmisille kirja on monesti toimivampi käyttöliittymä:)
Arvaan, että ap tarkoittaa videolla lehtorin tekemää luentotallennetta, joka sisältää kurssialueen opetuksen ja slidet. Lähdekirjallisuus luetaan sitten vielä erikseen. Toki jonkin verran ihan videoitakin kuten lyhyitä you tube tallenteita voidaan opetuksessa joskus käyttää.
Aika hassu tuo aikuisemmille-kommentti. Olen 49-v. korkeakouluopiskelija. Yllä kuvattu opintomenetelmä on aivan normaali käytäntö sekä opinnossa että työelämän koulutuksissa. Teen itse työkseni info- ja koulutusluentoja, jotka jaetaan stiimaten videoina.
Omien opettajien tekemät videoluennot ovat yleensä oikein hyviä, mutta kaupallisten koulutusfirmojen luennot ei välttämättä. Yritysten tarjoamissa luennoissa jää peruskäsitteet usein avaamatta ja sen takia kuuntelijasta tuntuu, ettei hän ymmärrä.
Minulla on tästä asiasta kokemusta sekä opiskelijan että opettajan roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien opettajien tekemät videoluennot ovat yleensä oikein hyviä, mutta kaupallisten koulutusfirmojen luennot ei välttämättä. Yritysten tarjoamissa luennoissa jää peruskäsitteet usein avaamatta ja sen takia kuuntelijasta tuntuu, ettei hän ymmärrä.
Juuri näin! Videolla ja videolla on eroa. Toisten avulla oppii asian ja toiset videot herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia. Ei siis välttämättä ole opiskelijan syy, jos mitään ei jää videosta mieleen.
Ja etenkin koulutufirmojen tuotokset epäonnistuvat usein siinä, että kuuntelijan lähtötasoa ei huomioida. Samoja luentoja tarjotaan videona akan vuoden opiskelijoille ja vuosikausia töissä olleelle ammattilaiselle. Ja tämä esimerkki siis hoitoalaa koskeva.
Kerroit ap, että et tykkää lukea läppärin tai tabletin näytöltä pitkiä tekstejä, etkä tykkää lukea e-kirjoja. Myös opintotallennetta oli vaikea seurata koneelta.
Opiskelen viimeistä vuotta "sisar-alalla" eli geronomiksi. 95% opintoaineistosta ja lähteistä on ollut verkossa, samoin sairaanhoitajaksi opiskelevalla sukulaisellani.
Lisäksi kaikki kirjalliset työt - joita on oikeastaan joka kurssilla - tehdään koneella wordille, ohjepituudet harvemmin alle 4 sivua. Esitykset työstetään powerpointille. Yhteydenpito laajemmissa kirjallisissa ryhmätöissä tapahtuu tiimessä teamissa/zoomissa. Myös suurin osa kokeista tehdään sähköisesti tenttitilassa, kokeet sisältävät usein esseekysymyksiä.
En halua lannistaa sinua, mutta jos haluat opiskella amk:ssa tavoitteellisesti, sinun tulee pystyä lukemaan ja kirjoittamaan koneella pitkiäkin aikoja. Tabletti ei oikein sovellu, läppäri on lähes välttämätön, koska töitä tehdään myös tiloissa, missä ei ole konetta.
Sairaanhoitajan työssäkään et pääse koneesta, potilastietojärjestelmät, suoritekäsikirjat ja ohjeet ovat kaikki sähköisiä.
Lähihoitaja selviytyy paljon pienemmällä digiloikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain ekana vuonna kasaan 15op kun olisi pitänyt olla vähintään 50. Nyt päätin lopettaa kun ei tosta vaan tule mitään. Rästissä on vaikka kuinka paljon tehtäviä joita en vaan saa tehtyä. Hävettää sanoa, mutta ajattelin vaihtaa lähihoitajaksi. En siis pidä lähäreitä huonoina, mutta tuntuuhan se pahalta siirtyä amkista amikseen kun on niin tyhmä ettei pärjää edes amkissa. En tiedä onko alakin väärä, mutta ei mua kiinnosta mikään muukaan.
Miten sä luulet saavasi ne lähihoitajakoulutukset sitten tehtyä? Sun täytyy ensin oppia opiskelemaan ja sen jälkeen saada itseäsi niskasta kiinni ja keskittymään tekemään niitä tehtäviä. Se on huono lähtökohta yhtään mihinkään jos ajatellee jo valmiiksi ettei osaa niitä kuitenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Videolla ja videolla on eroa. Toisten avulla oppii asian ja toiset videot herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia. Ei siis välttämättä ole opiskelijan syy, jos mitään ei jää videosta mieleen.
Ja etenkin koulutufirmojen tuotokset epäonnistuvat usein siinä, että kuuntelijan lähtötasoa ei huomioida. Samoja luentoja tarjotaan videona akan vuoden opiskelijoille ja vuosikausia töissä olleelle ammattilaiselle. Ja tämä esimerkki siis hoitoalaa koskeva.
Silloinhan se asia vasta jääkin mieleen jos siitä jää paljon kysymyksiä
Vierailija__ kirjoitti:
Sinulla on puutteelliset opiskelutaidot. Se on todella yleistä, koska missään kouluissa ei opeteta opiskelutaitoja. Menestyvillä opiskelijoilla on hyvät opiskelutaidot ja he vaihtavat opiskelutaktiikoita tilanteen mukaan. Vaativimmissa opinnoissa ei riitä pelkkä kuuntelu ja lukeminen, sillä se on todella passiivista ja tehotonta. Käy juuri niin kuin sinulla käy, eli mitään ei jää päähän. Vain todella helpot asiat jäävät päähän pelkästään lukemalla tai kuuntelemalla.
Etsi tietoa eri opiskelutekniikoista, kokeile niitä, löydä itselle sopiva tapa oppia uusia asioita (ja ei siis ole vain yhtä tapaa, vaan eri tapoja pitää oppia soveltamaan eri tilanteisiin). Sinun oppimiskyvyssä ei välttämättä ole mitään vikaa, et ainakaan maininnut, että sinulla olisi todettu mitään oppimishäiriöitä.
Vaikuttaa siltä, että olet vielä nuori, joten sinulla on vaikka kuinka paljon vielä mahdollisuuksia ja aikaa opiskella vaikka kuinka pitkälle, kun vain opettelet hyvät opiskelutekniikat. Se on tärkeä taito, ja siinä oppimaan oppimisessakin kehittyy vielä vuosikymmenenkin päästä, niin ainakin itselleni on käynyt.
Paljon tsemppiä sinulle! Ja ole kärsivällinen, sillä oppimistaitojen oppimista ei voi oppia lyhyessä ajassa, vaan niissäkin kehittyy vähitellen.
Huomautan, että ei kaikkien kohdalla kyse ole vaan puutteellisista opiskelutaidoista. Jotkut ovat vain liian tyhmiä tajuamaan.
Ohis.
Pitäää opettajalla olla taipumus aina nostaaa ääntä kun pitää painottaa jotain tärkeäää asiaa. Laskee ja nostaa volyymia sopivissa kohdisssa ja rytmittää puheen.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain ekana vuonna kasaan 15op kun olisi pitänyt olla vähintään 50. Nyt päätin lopettaa kun ei tosta vaan tule mitään. Rästissä on vaikka kuinka paljon tehtäviä joita en vaan saa tehtyä. Hävettää sanoa, mutta ajattelin vaihtaa lähihoitajaksi. En siis pidä lähäreitä huonoina, mutta tuntuuhan se pahalta siirtyä amkista amikseen kun on niin tyhmä ettei pärjää edes amkissa. En tiedä onko alakin väärä, mutta ei mua kiinnosta mikään muukaan.
Monet muutkin vaihtavat, joten ei kannata siitä välittää. Oletkohan oikealla alalla? Jos tehtävät jäävät tekemättä siksi, että ne eivät kiinnosta tarpeeksi, ei siis välttämättä tyhmyydestä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija__ kirjoitti:
Sinulla on puutteelliset opiskelutaidot. Se on todella yleistä, koska missään kouluissa ei opeteta opiskelutaitoja. Menestyvillä opiskelijoilla on hyvät opiskelutaidot ja he vaihtavat opiskelutaktiikoita tilanteen mukaan. Vaativimmissa opinnoissa ei riitä pelkkä kuuntelu ja lukeminen, sillä se on todella passiivista ja tehotonta. Käy juuri niin kuin sinulla käy, eli mitään ei jää päähän. Vain todella helpot asiat jäävät päähän pelkästään lukemalla tai kuuntelemalla.
Etsi tietoa eri opiskelutekniikoista, kokeile niitä, löydä itselle sopiva tapa oppia uusia asioita (ja ei siis ole vain yhtä tapaa, vaan eri tapoja pitää oppia soveltamaan eri tilanteisiin). Sinun oppimiskyvyssä ei välttämättä ole mitään vikaa, et ainakaan maininnut, että sinulla olisi todettu mitään oppimishäiriöitä.
Vaikuttaa siltä, että olet vielä nuori, joten sinulla on vaikka kuinka paljon vielä mahdollisuuksia ja aikaa opiskella vaikka kuinka pitkälle, kun vain opettelet hyvät opiskelutekniikat. Se on tärkeä taito, ja siinä oppimaan oppimisessakin kehittyy vielä vuosikymmenenkin päästä, niin ainakin itselleni on käynyt.
Paljon tsemppiä sinulle! Ja ole kärsivällinen, sillä oppimistaitojen oppimista ei voi oppia lyhyessä ajassa, vaan niissäkin kehittyy vähitellen.
Huomautan, että ei kaikkien kohdalla kyse ole vaan puutteellisista opiskelutaidoista. Jotkut ovat vain liian tyhmiä tajuamaan.
Ohis.
Sairaanhoitajakoulutus ei nyt varsinaisesti ole mitään rakettitiedettä
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu amk on helppoa settiä.
Amk inssit sen sijaan lukee lujuusoppia, mekaniikkaa, fysiikkaa, statikkaa, rakennetekniikkaa, funktioita, matriiseja, ohjelmointia, virtausoppia...
Ne on oikeasti jo vaikeita aiheita ne.
Ei ne vaikeita ole, mutta siinä olet oikeassa, että vaatii pikkaisen enemmän matemaattisia valmiuksia kuin sairaanhoitajan opinnot. Jollekin amk-inssille voi taas joku sh-opintojen asia tuottaa ymmärtämisvaikeutta, jos kyvyt on ainoastaan matemaattisella puolella… nähnyt näitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäää opettajalla olla taipumus aina nostaaa ääntä kun pitää painottaa jotain tärkeäää asiaa. Laskee ja nostaa volyymia sopivissa kohdisssa ja rytmittää puheen.
Niiin kova ääni että moderniin insinöörin luuujuuslaskelmat pettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiin kova ääni että moderniin insinöörin luuujuuslaskelmat pettävät.
Porautuuu tajuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä älyttömän vähän vuodelle, jopa lukukaudellekin… Sh-opinnoissa 30 op on normaali ekalle lukukaudelle harkka mukaanluettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija__ kirjoitti:
Ohis.Sairaanhoitajakoulutus ei nyt varsinaisesti ole mitään rakettitiedettä
Ei normaaliälyiselle, mutta on silti paljon ihmisiä, joille sh-opinnotkin, tai muu amk-koulutus, on liikaa…
Olin just kirjoittamassa samaa.
Materiaalit —> materiaalit ja muistiinpanot
—> tehtävät edellisten varassa
—> toistoa ja prosessin hiomista
Hyvin menee, tsemiä!