Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:09"]

Hgissä lakanoita, pyyhkeitä ja petivaatteita voi viedä hesylle.

[/quote]Tätä aina hoetaan, mutta eivät ole pariin vuoteen ainakaan ottaneet vastaan, kun varastot täynnä.

Vierailija
122/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:05"]

Sitäpaitsi tavaran ostaminen on hirveetä luonnonvarojen (ja rahan...) tuhlausta, ei sen pois heittäminen.

[/quote]

Sovitaanko niin, että kumpikin on.

Maailmassa ei koskaan lopu uuden tavaran tarve, vaikka kaikki lakkaisivat tästä hetkestä ostamasta mitään turhaa, koska aina jotain menee rikki tai kuluu loppuun. Ja toisaalta maailmassa on tavaraa nyt jo moninkertaisesti yli kaikkien tarpeiden. Tämä yhtälö saadaan toimimaan vain, jos kierrätysasiat saadaan viimeinkin kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:23"]Onks kellään tullut isoa morkkista? Oon köyhä, työtön. Kauhistuttaa heittää tavaraa pois kun tiedän, että jos nyt jostain syystä tarvitsisin vaikka juoksuhousuja niin ei oo varaa sitten semmosia ostaa.
[/quote] Jos ne on sun ainoat juoksuhousut, joilla pääset lenkille, ei niitä tietenkään hävitetä! Järkeä saa käyttää. Lähinnä toi on ihmisille, joilla on kaikkea tavaraa PALJON.
[/quote]

No konmarin mukaanhan ne pitäis heittää pois jos eivät iloa tuo, lähinnä ahdistavat pöksyt. Tämä noin esimerkkinä.
[/quote] Tuohan ne iloa sen myötä, että ne mahdollistavat lenkkeilyn. Säästä ja hävitä sitten, kun on rahaa ostaa paremmat. Mutta silloinkaan ei mitään "otan nää kun nää on halvat" vaan sellaset, jotka on oikeasti just sellaset kun haluat.

Vierailija
124/184 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 19:23"]Onks kellään tullut isoa morkkista? Oon köyhä, työtön. Kauhistuttaa heittää tavaraa pois kun tiedän, että jos nyt jostain syystä tarvitsisin vaikka juoksuhousuja niin ei oo varaa sitten semmosia ostaa. [/quote] Jos ne on sun ainoat juoksuhousut, joilla pääset lenkille, ei niitä tietenkään hävitetä! Järkeä saa käyttää. Lähinnä toi on ihmisille, joilla on kaikkea tavaraa PALJON. [/quote] No konmarin mukaanhan ne pitäis heittää pois jos eivät iloa tuo, lähinnä ahdistavat pöksyt. Tämä noin esimerkkinä.

[/quote]

Jos juokseminen tuottaa iloa ja pöksyt mahdollistavat juoksun, miten ne voisivat olla tuottamatta iloa? Jos taas juoksuhousut vain makaavat kaapissa ja tuottavat ahdistusta "mikset läski lenkkeile" niin silloin ne ihan oikeasti kannattaa heittää pois.

Vierailija
125/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
126/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kirja kiinnostaa, olen lukenut siitä pari arviointia, mutten vielä ostanut. Ainainen kaaos kotona joten ehkä tuo auttaisi...

Vierailija
127/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut mutta kiitos vinkistä.

Vierailija
128/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap sitten kun olet lukenut, että mitä pidit.

Vierailija
129/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismijutut kiinnostaa ja olen lukenut netistä arvioita ja katsonut Kondon videoita YouTubessa. Ihan kiinnostavaa, mutta kotonani ei ole kaaosta ja turha romu on lähinnä miehen, joten siihen en voi vaikuttaa...

Vierailija
130/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin hulvattoman kirja-arvostelun kirjasta, joten päätin, etten sijoita kirjaan, jonka mukaan minun tulee miettiä sukkieni sielunelämää ja muiden esineiden tunteita. Sen sijaan mikäli kirjastossa tulisi vastaan (pitkä jono) lainaisin sen kyllä.

Vierailija
131/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on ainakin erilaisia ideoita kuin yleensä. Olen vasta vaatteissa, mutta noin 5 kassia lähti kierrätykseen.

Vierailija
132/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestin vaatteet kirjan ohjeiden mukaisesti, toimii. Tavaraa lähti pari kassillista kiertoon ja yksi roskikseen, mutta olenkin elänyt aika minimalistisesti jo useanman vuoden.

Vierailija
133/184 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten ne vaatteet järjestetään / karsitaan kirjan ohjeiden mukaan ?

Vierailija
134/184 |
14.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä KonMaritettu ensimmäiset 2 kategoriaa eli vaatteet ja kirjat viikonloppuna! Yllättävän paljon sitä turhaa on löytynyt asunnosta.

Minä luulin ettei mulla ole paljoa vaatteita. Mutta kun purin lattialle KAIKKI vaatteet, myös talvivaatevarastosta, tuli sitä vaatetta ihan valtava läjä. Kävin sen läpi  yksitellen KonMari kriteerillä että jos joku ei herätä mitään hyviä tunteita, laita pois (kierrätykseen tai roskiin, kunnon mukaan). Jossain vaiheessa tuli epätoivo että jääkö mulle yhtään vaatetta, kun tuntui että suurin osa menee niihin joista en saa hyviä tuntemuksia. Mutta lopputulos: 7 20 litran jätesäkkiä roskiin, 1 samanlainen kierrätykseen, ja juuri oikea määrä käyttökelpoisia, tyyliini sopivia vaatteita vaatekaapissa! Taittelin myös kaikki muovilaatikoihin pystyyn KonMarin ohjeiden mukaan ja kyllä on nättiä vaatekaapissa nyt :) 

Tänään sitten otin kirjat työn alle. Niitä on kertynyt vuosien varrella valtava määrä. Löytyi kaikenlaista, mm. opiskeluaikaisia materiaaleja, laihdutuskirjoja, romaaneita jotka olen lukenut mutta jotka ei tosiaan ole niin hyviä että aikoisin toiste lukea. Poistettavia kirjoja tuli 7 kassillista ja jäljelle jääneet mahtuu 6:een kirjahyllyn lokeroon, kun aiemmin koko 5*5 lokerollinen kirjahylly oli lähes täynnä (2:ssa lokerossa koriste-esine kirjojen sijaan). 

Onpa kyllä puhdistunut olo kun ahdistavasta roinasta on päässyt eroon :)

Vierailija
135/184 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kirjan lukenut ja tässä oma kokemukseni:

Mulla oli usean vuoden opiskelun jälkeen tosi vähän varsinaista tavaraa, roinaa ja huonoja vaatteita sitäkin enemmän. Aloitin vaatteista ja jestas siitä pikkumäärästäkin, minkä omistin tuli pari muovipussillista turhaa ja parit kengät. Halusin ajatella, että poisheittämisellä Konmari tarkoittaa kierrätystä (en halua heittää roskiin käyttökelpoista tavaraa) joten vein hyväntekeväisyyteen parhaimmat poismenevät vaatteet. Rikkinäiset sukat jne suoraan roskiin puolityhjien ja umpeenliimaantuneiden kynsilakkapullojen, ummehtuneiden hiusgeelien jne kanssa. Niitäkin oli pussillinen!

Vuodevaatteita jätin kahdet(!). Eli kun vaihdan niin toiset pesuun ja toiset petiin. Jos tulee yövieraita, mulla on yhdet varalla ja voin ihan hyvin pyytää kavereita tuomaan omansa. Sama pyyhkeiden ja astioiden kanssa. Tämä on tietty helppoa yksinasuvana kaupunkilaisena mutta se siisteyden fiilis oli huikea. Kuten joku aiemmin sanoi, tulee ihan syyllinen olo jos keittiö jää epäsiistiksi, nyt siivoan sen heti. 

Laukkuja jäi kolme; yksi pieni iltamenoihin, yksi töihin (läppäri + rahapussi, kännykkä, bussikortti) ja yksi vähän isompi matkusteluun. Ja olen todella tyytyväinen vaikka luulin että harmittaisi kun on kaikkea niin 'vähän' mutta se hienous taisikin piillä siinä, että ei enää stressaa mitä laittaa päälle tai missä mikin on. 

Nyt olen hankkinut muutaman uuden vaatekappaleen mutta uuri sitä silmällä pitäen, että ne tuottavat iloa ja sopivat jo kaapissa oleviin vaatteisiini.

Suosittelen kirjaa jos tuntuu ettei tietä mistä aloittaisi, kun pääsee vauhtiin niin sitten karsiminen on oikeasti mahtavaa ja uskaltaa päästää irti kaikesta turhasta. 

Vierailija
136/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin?

Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään.

Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi?

Vierailija
137/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"]Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin?

Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään.

Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi?
[/quote]
Minusta jätesäkkikaupalla roskikseen vietävän hyväkuntoisen tavaran paikka on muualla kuin kaatopaikalla. Pidän moista tuhlausta ympäristörikoksena.

Vierailija
138/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"]

Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin?

[/quote]

Mä vein taloyhtiön roskikseen (asun rivitalossa). Isoimmat erät kuten kirjat vein useammassa erässä, ettei roskikset täyty pelkästään minun roskistani. Saatoin siis viedä vaikka lauantaina osan, sitten kun tyhjennettiin maanantaina roskikset niin taas seuraavat. 

Itselläni ei ole rahasta pulaa joten ei kiinnostanut mitenkään vaivannäkö sen kanssa että saisi vanhasta roinasta mahdollisesti jotain pieniä rahasummia takaisin. 

Vierailija
139/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:32"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:30"]Kaikki nuo "handbag organizer" ja "bag-in-bagit" on turhia. Itse ostin niitä ja käytin mm. erilaisia pussukoita. Lopputulos oli se, että tavaraa oli näissä pusseissa ja lisäksi käsilaukuissa ja repuissa ja laatikoissa. KonMarin "laatikko käsilaukkutavaroille" ja joka päiväinen käsilaukun tyhjennys sinne -metodi on ainut joka toimii. [/quote] Minusta on turhaa tyhjennellä laukkuaan joka päivä, jos pääasiassa käyttää yhtä ja samaa laukkua päivittäin. Itselläni on vielä niin pieni laukku, että siihen ei oikein edes mahdu mitään ylimääräistä.

[/quote]

Ei sitten varmaan kannatakaan tyhjennellä jos tosiaan käyttää aina samaa laukkua. Itse käytän 5 eri laukkua asun mukaan vaihtelevasti aktiivikäytössä, lisäksi on 1 "hienompi" laukku jota käytän harvemmin. Mulle on ollut tosi kätevä että on eteisen lipaston ylähyllyssä aina kukkaro, ja sitten pieni pussukka jossa on särkylääke, vara-kuukautisside sekä "reissumeikeiksi" peilillinen peiteväri ja huulipuna sekä puuterointipaperita. Kun vaihdan laukkua, voin hakea sen vaan vaatehuoneesta ja panna kukkaron ja pussukan sinne kätevästi.

Vierailija
140/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:33"]

Oisko tuo KonMari vähän asperger?

[/quote]

Tämä on nykyään joku muotidiagnoosi ilmeisesti kaikille introvertin oloisilla ja/tai erityiskiinnostuksia tai intohimoja omaaville. Aspergeria ei kuitenkaan oikeasti voi noista asioista päätellä. Asperger liittyy kykyyn ymmärtää ja ilmaista tunteita ja sosiaalisia konteksteja ensisijaisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi