Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut järjestää kaappiani Kondon tyyliin, mutta karsin kirjan inspiroimana vaatekaapista n. puolet pois. Siitä tuli 5 isoa Ikean kassillista! En myöskään ole ostanut uusia vaatteita lainkaan sen jälkeen. Tarkoitus on ostaa tulevaisuudessa hyvin harkitusti, ei mitään tarpeetonta tai lyhytikäistä. Vaikken järjestänytkään vaatteita kuten neuvottiin, on tyhjemmistä kaapeista todella helppoa löytää etsimänsä.

Vierailija
102/184 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ostin iPadiini Applen kirjakaupasta tuon. Niin kiinnostava se on, että melkein koko kirja tuli luettua yhdeltä istumalta. Ja aion todellakin viikonloppuna aloittaa raivaamisen vaatehuoneesta. 

Todella loistavia omiin ongelmiini liittyviä ideoitakin löytyi. Esim. minua on aina ärsyttänyt se että kun haluan vaihtaa käsilaukkua, kun joku toinen sopii paremmin asuun, niin aamukiireessä pitää sitten kaivaa sieltä vanhasta kukkaro, meikkipussukka, kännykkä, laturi, särkylääke jne ja laittaa uuteen. Ja sinne myös kerääntyy kuitteja sun muuta roskaa aina sinne laukkuun. KonMari suosittelee että aina päivän päätteeksi kaikki tavarat ottaa laukusta pois johonkin lokeroon ja myös tyhjentää "roskat" pois laukusta. Tuohan on loistava idea: aion laittaa eteisen lipaston ylälaatikkoon aina kukkarot sun muut päivän päätteeksi, jolloin jos seuraavana aamuna otan eri laukun, ne saa sinne kätevästä sieltä eikä kaivamalla toista kassia roinan seasta :) 

Toinen oivallus oli että ei ole pakko säilyttää shampoita, hoitoaineita jne siinä limaantumassa suihkun vieressä, vaan ne voi pitää muualla laatikoissa ja ottaa pesulle mennessään mukaan. Sen jälkeen vaan äkkiä kuivata ja takaisin laatikkoon. Tämä on ollut iso ongelma kylppärissäni, mulla on niin suihkussa kiinni olevat tasot kuin erillinen imukuppi-lokerikkokin täynnä kaikenlaisia tuotteita, ja vähän väliä saa pestä niitä tasoja "saippualimasta". 

Ja se itse ajatus siitä että voin ympäröidä itseni tavaroilla jotka antaa "hyviä viboja" on ihastuttava! Minulla on ollut sellainen vähän toisenlainen ajattelu, eli että tarpeellista ei saa heittää pois, kun ei tiedä koska sitä tarvii. Olen nykyään esim. kokoa 40, mutta mulla on valtava varasto koon 36 vaatteita sen päivän varalle kun mahdun niihin taas. Oikeasti nuo lähinnä masentaa kun niitä näkee, kun ne muistuttaa siitä etten ole enää nuori ja hoikka. KonMarin innoittamana aion päästä eroon noista ja monesta muustakin. Hyväkuntoiset ja ok laatuiset kyllä vien kierrätykseen enkä heitä roskiin kuten KonMari suosittelee. 

Sitä en aio tehdä että alkaisin jutella tavaroille. Sen verran olen idän filosofioihin tutustunut että ymmärrän kyllä pointin, ottaen huomioon että kirjoittaja on japanilainen. Monessa filosofiassahan kaikki oleva nähdään jumaluuden ilmentymänä, ja sitä kautta olisi ihan järjellistä vaikka kiittää kenkiä tai tervehtiä taloa kun sinne tulee. Itse olen kuitenkin agnostikko eikä minulla ole uskomuksia että tavaroissa on mitään läsnäoloa joka reagoisi tervehdyksiin ja puheeseen, joten jätän nämä neuvot väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea oli minusta se vaatteidenkin taittelu pystysä säilytettäväksi, ei pinoihin. Mutta mulla äärimmäisen kömpelönä ja epäkäytännöllisenä ihmisenä ei taida taidot riittää että saisin jotain paitoja vaikka taiteltua niin että pysyvät pystyssä...

Vierailija
104/184 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:22"]

Kuulostaa oudolta.

Että pitäisi luoda tunnesiteitä vaatteisiin tai materiaan yleensäkin?

Eikö hamstraamisongelmakin johdu juuri siitä että tavaroiden omistaja liittää liikaa tunteitaan tavaraan ja sen vuoksi minkä tahansa poisheittäminen tuntuu murskaavan surulliselta? Kuulostaa omituiselta että sitten tuolla pitäisi löytää apua epäjärjestykseen, mutta ehkä se sanonta pitää paikkansa "lähtee sillä millä on tullutkin".

[/quote]

Eiköhän kyse ole symboliikasta, jonka avulla selitetään tätä vähän toisenlaista tapaa suhtautua materiaan. Näin ainakin ymmärsin sen luettuani kirjan. 

Vierailija
105/184 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:22"]

Kuulostaa oudolta.

Että pitäisi luoda tunnesiteitä vaatteisiin tai materiaan yleensäkin?

Eikö hamstraamisongelmakin johdu juuri siitä että tavaroiden omistaja liittää liikaa tunteitaan tavaraan ja sen vuoksi minkä tahansa poisheittäminen tuntuu murskaavan surulliselta? Kuulostaa omituiselta että sitten tuolla pitäisi löytää apua epäjärjestykseen, mutta ehkä se sanonta pitää paikkansa "lähtee sillä millä on tullutkin".

[/quote]

Eiköhän kyse ole symboliikasta, jonka avulla selitetään tätä vähän toisenlaista tapaa suhtautua materiaan. Näin ainakin ymmärsin sen luettuani kirjan. 

[/quote]

Minä kyllä ymmärsin että kirjoittaja ihan oikeasti uskoo materian olevan jollain tapaa tietoista. Ei ole niin kovin harvinainen uskomus siellä päin maailmaa edes. 

Mutta ei kirjoittaja mitään varsinaista tunnesidettä, ainakaan pitkäaikaista, kehota tavaroihin luomaan, vaan päinvastoin ymmärtämään että kaikkien tavaroiden tarkoitus ei ole olla "kumppaneita loppuiäksi". Esim. jos olen tilannut jonkun hörhö-laihdutuslaitteen ostos-tv:stä vuosia sitten ja nyt alkaessani raivata taloa löydän sen, niin Kondon oppien mukaan minun pitäisi kyllä tiedostaa sen arvo joka sillä on minulle ollut, mutta se arvo ei ole että minun täytyy pitää se aina vaan että sain kokea innostuksen sillä hetkellä kun päätin sen tilata, ja jos joskus edes sitä käytin, niin ehkä se pieneltä osaltaan auttoi minua pysymään kunnossa. Tai ehkä se vain opetti vähemmän herkkäuskoiseksi huijausten suhteen, tärkeä opetus sekin. Ymmärrettyäni esineen arvon voin kiittää sitä opetuksesta ja antaa sen mennä. 

Toki eihän noita esineiden elollistamisia ole pakko käyttää voidakseen käyttää KonMari-menetelmää. Minusta siinä ajattelussa oli kuitenkin jotain aika sympaattista, vaikka kirjailija itse kertookin sen syntyneen kun hän lapsena oli niin kovin yksinäinen ja sai keskimmäisenä lapsena vähän huomiota vanhemmilta: hän siis kääntyi puhumaan tavaroille ja hakemaan tukea niiltä.

Vierailija
106/184 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä nro 29... Ei muuten maksanut iBooksissa kuin 7,99 englanninkielisenä. Siellä oli myös alle 2 euron hintainen joku 15 minuutin tiivistelmäkirja Kondon menetelmästä. Suomen kielistä sieltä ei saa, mutta itse kun osaan hyvin englantia otin mieluummin halvalla englannin kielisen kuin maksan esim. AdLibris kirjakaupan 22,20 euron hinnan suomenkielisestä.

Vierailija
107/184 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta muuten on se kirjan ohjeistus, että pitäisi muistaa ensin kerätä kaikki vaatteet samaan kasaan... Muistikuviin vaatemäärästä ei kannata luottaa. Löytyi lisää vaatetta pyykkikorista, narulta kuivumasta, autosta, häkkikomerosta ja monista epämääräisistä muuttolaatikoista vaikka luulin kaikki jo löytäneeni. 

Pitänee ottaa uusiksi. Huomaan takertuvani epämieluisiin vaatteisiin "sitku" -mentaliteetillä tai vetoamalla että on ihan hyvässä kunnossa tai että tarviin vaihtoehtoja. Kuitenkin jotenkin tiedän että tuskin tulen niitä käyttämään.

Vierailija
108/184 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekaapin organisoimiseen hyvä kirja on Hyvän mielen vaatekaappi.
KonMariin olen jonotuslistalla kirjastossa. En halua ostaa, ettei tule kirjan myötä turhaa tavaraa:)

Vierailija
109/184 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen Livbox (aiemmin ketjussa mainittu) ja kaikki muukin tavara, jota ei ole varta vasten itse valinnut kotiinsa on minusta kaiken turha tavaran lähde! 

Esim. postimyynnin kylkiäisenä on tullut ja heti kohta kierrätykseen mennyt päiväpeitot, tyynyt, aamutakit, kellot, voileipägrillit, huivit, rihkamakorut jne. Nyt muistinkin, miksi lopetin postimyyntitilaukset...

Vierailija
110/184 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole lukenut KonMaria enkä koe tarvitsevani juuri sitä, koska olen osannut vähentää vaatteita ja muuta roinaa ilmankin. Vaatekaapin siivoukseen on mulla ollut ihan tehokas tapa se, että käyn sen säännöllisesti noin puolen vuoden välein läpi ja heitän pois rikkinäiset tai liian pienet/isot vaatteet. Samalla laitan ne vaatteet, joita en ole edellisen puolen vuoden aikana käyttänyt, Ikea-kassiin ja kaapin ylähyllylle. Samalla tsekkaan läpi ylähyllyllä edellisen puoli vuotta majailleen kassin ja testaan vaatteet. Yllättävän hyvin ne ovat siinä puolessa vuodessa unohtuneet. Muutama vaate siitä kassista pääsee yleensä takaisin kaappiin ja käyttöön, loput laitan kierrätykseen. Tämä systeemi on toiminut tosi hyvin, ja nyt kun samalla olen lopettanut kaupoissa kiertelyn huvin vuoksi ja ylipäätään ostan vähemmän vaatteita kuin ennen, koko ajan vähemmän ja vähemmän joutuu laittamaan vaatteita pois.

Oma ongelmani on kirjat; tuntuu kamalalta luopua niistä ja minne ne edes laittaisi (roskikseen en vaan pysty), divarit ja kierrätyskeskus tuntuvat ottavan vastaan tosi nihkeästi. Jos asuisin isommassa asunnossa, ne eivät haittaisi, mutta tässä pikkuruisessa kaksiossa vievät liikaa tilaa ja keräävät pölyä.  

Vierailija
111/184 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 18:16"]Mäkään en ole lukenut KonMaria enkä koe tarvitsevani juuri sitä, koska olen osannut vähentää vaatteita ja muuta roinaa ilmankin. Vaatekaapin siivoukseen on mulla ollut ihan tehokas tapa se, että käyn sen säännöllisesti noin puolen vuoden välein läpi ja heitän pois rikkinäiset tai liian pienet/isot vaatteet. Samalla laitan ne vaatteet, joita en ole edellisen puolen vuoden aikana käyttänyt, Ikea-kassiin ja kaapin ylähyllylle. Samalla tsekkaan läpi ylähyllyllä edellisen puoli vuotta majailleen kassin ja testaan vaatteet. Yllättävän hyvin ne ovat siinä puolessa vuodessa unohtuneet. Muutama vaate siitä kassista pääsee yleensä takaisin kaappiin ja käyttöön, loput laitan kierrätykseen. Tämä systeemi on toiminut tosi hyvin, ja nyt kun samalla olen lopettanut kaupoissa kiertelyn huvin vuoksi ja ylipäätään ostan vähemmän vaatteita kuin ennen, koko ajan vähemmän ja vähemmän joutuu laittamaan vaatteita pois.

Oma ongelmani on kirjat; tuntuu kamalalta luopua niistä ja minne ne edes laittaisi (roskikseen en vaan pysty), divarit ja kierrätyskeskus tuntuvat ottavan vastaan tosi nihkeästi. Jos asuisin isommassa asunnossa, ne eivät haittaisi, mutta tässä pikkuruisessa kaksiossa vievät liikaa tilaa ja keräävät pölyä.  
[/quote]

Meillä on isommissa kirjastoissa kierrätyshyllyt, olen vienyt paljon kirjoja sinne.

Vierailija
112/184 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:07"]

Oikeastaan nyt on luovuttavaa tavaraa nurkat täynnä, kun ne pitäisi roudata kirpparille... :D 

[/quote]

Tästä syystä itse roudasin kaiken roskikseen, vaikka vähän syyllisyyttä tuntien. Se roinamäärä vaan oli niin valtava, että tajusin että siihen menisi ikuisuus että oikeasti pääsisin niistä eroon millään muulla tavalla kuin viemällä kylmästi sorttiasemalle ja roskikseen.

[/quote]

Ah miten ekologista... Sitten parin vuoden kuluttua näillä roskiinroudaajaihmisillä on kaapit uudemman kerran täynnä tavaraa, ja tarvitaan uusi tavarabulimiakohtaus.

Vierailija
113/184 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:07"]

Oikeastaan nyt on luovuttavaa tavaraa nurkat täynnä, kun ne pitäisi roudata kirpparille... :D 

[/quote]

Tästä syystä itse roudasin kaiken roskikseen, vaikka vähän syyllisyyttä tuntien. Se roinamäärä vaan oli niin valtava, että tajusin että siihen menisi ikuisuus että oikeasti pääsisin niistä eroon millään muulla tavalla kuin viemällä kylmästi sorttiasemalle ja roskikseen.

[/quote]

Ah miten ekologista... Sitten parin vuoden kuluttua näillä roskiinroudaajaihmisillä on kaapit uudemman kerran täynnä tavaraa, ja tarvitaan uusi tavarabulimiakohtaus.

[/quote]

Tarkoitus olisi etten enää kerää sillä tavalla tavaraa. En ole koskaan ollut mikään himoshoppaaja, mutta sitä ongelmaa on ollut että mitään en ole voinut heittää pois, vaikka sillä ei olisi mitään käyttöä. Vuosikymmenten varrella on kertynty siis sitä roinaa. Nyt kun ongelma on tiedostettu, tarkoitus on jatkossa ostaa vain oikeasti tarvittava, ja jos poistettavissa on käyttökelpoista niin toki viedä kierrätykseen, myydä kirpparilla tms. Mutta tämä alkuraivaus oli niin iso urakka että olisi ikuisuuden vienyt tehdä niin, kun tosiaan esim. kirjoja tuli 7 säkillistä, vaatteita 10, kodinkoneita useita..

Vierailija
114/184 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä epämieluisista mutta tarpeellisista tavaroista Konmarissa pyritään muuttamaan ajattelua että esim. Imuri ei tuota iloa, mutta sillä saa siivottua jolloin olo iloisempi ja tyytyväinen, joten tietyllä tavalla imuri siis tuottaa iloa. Ehken osaa niin hyvin selittää tuota, mutta onhan luistimista iloa jos oppii sen taidon ja kokee tyytyväisyyttä siitä.

Vierailija
115/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:56"]Osaan karsia ja organisoida kaappini ilman kirjojakin. En siis aio lukea.
[/quote]
Sinustahan tämä ketju kertookin.

Vierailija
116/184 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:38"]

Niistä epämieluisista mutta tarpeellisista tavaroista Konmarissa pyritään muuttamaan ajattelua että esim. Imuri ei tuota iloa, mutta sillä saa siivottua jolloin olo iloisempi ja tyytyväinen, joten tietyllä tavalla imuri siis tuottaa iloa. Ehken osaa niin hyvin selittää tuota, mutta onhan luistimista iloa jos oppii sen taidon ja kokee tyytyväisyyttä siitä.

[/quote]

Lukematta KonMaria ja aikomattakaan lukea, voisin kommentoida että voi käyttää myös käänteistä metodia ja heittää pois kaiken, mikä tuo negatiivisa fiiliksiä sekä tarpeettoman ja rikkinäisen. Kerran vuodessa olen käynyt kodin läpi tällä metodilla ja järjestänyt mahdolisesti sekaisiksi päässeet laatikot ja kaapit samalla. 

Vierailija
117/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 23:30"]Kaikki nuo "handbag organizer" ja "bag-in-bagit" on turhia. Itse ostin niitä ja käytin mm. erilaisia pussukoita. Lopputulos oli se, että tavaraa oli näissä pusseissa ja lisäksi käsilaukuissa ja repuissa ja laatikoissa.

KonMarin "laatikko käsilaukkutavaroille" ja joka päiväinen käsilaukun tyhjennys sinne -metodi on ainut joka toimii.
[/quote]
Minusta on turhaa tyhjennellä laukkuaan joka päivä, jos pääasiassa käyttää yhtä ja samaa laukkua päivittäin. Itselläni on vielä niin pieni laukku, että siihen ei oikein edes mahdu mitään ylimääräistä.

Vierailija
118/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kirjassa häiritsi kokoajan se, että kaikki käyttökelpoinen tavara heitettiin roskikseen, eikä kierrätetty tai myyty kirppiksellä tai netissä. Hirveetä tuhlausta!

Vierailija
119/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kirja on yksi turhimmista opuksista joita olen selannut. Pikku näpertelyä jolla ei kaaoksen hallinnan kanssa ole mitään tekemistä. Konmari-videoita löytyy youtubesta.

Vierailija
120/184 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin raivata kaikki vanhat korut? Siis krääsäkorut.. Kauhee kasa erilaista helmikorua, sormusta, pantaa, hiuskorustetta jne.. :(