Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
161/184 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:21"]Käyttökelvottomat vaatteet, lumpun, kodintekstiilit kuten vuodevaatteet voi viedä H&M:mään. He kierrättää eteenpäin.

[/quote]

Jep, suosittelen! Mä oon vienyt jo monta pussillista - sellaisia nyppääntyneitä, viruneita ja reikiintyneitä, jotka on hyväntekeväisyysjärjestöille vain riesa, muttei toisaalta kehtaa sekajätteeseenkään laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/184 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:59"]

go on KonMari.. olet jo päätynyt suomalaisuuden huippuuteen eli Ostolakossa (hihi) blogiin

[/quote]

KonMari on jo pitkään ollut in, mistä voimme päätellä että suomiblogit ovat "vähän" jäljessä. Kyseinen blogi muutenkin varsin naurettava kun nimenä on ostoslakko ja kirjoittajalla kuluu viiden litran pönikkä vartalorasvaa päivässä jne. Muistan jonkun jutun kuinka oli n. 3 päivää reissussa ilman että oli rasvannut vartaloaan ja miehensä oli heti huomauttanut, kuinka karheaksi iho oli mennyt..

Vierailija
164/184 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se paidoista aiemmin kysynyt ja edistystä on tapahtunut muutamassa viikossa. Sen jälkeen kun olin lajitellut paidat " iloa tuottaviin", ja toiseen ns. epäistuvat kotipaidat, huomasinkin etten tullut käyttäneeksi ollenkaan epäistuvia kotipaitoja vaan ainoastaan niitä parempia paitoja. Joten siirsin kotipaidat ensin pois samasta kaapista, ja lopulta laitoin ne pussiin jonka vein h&m tekstiilikeräykseen. 

Tajusin myös etten tarvitse rättitarpeiksi paljoakaan vaatetta, joten tuli kerättyä myös niitä rättejä pois.

Lisäksi nyt myös kun mustien t- paitojen määrä väheni noin tusinasta pariin lyhyt hihaiseen ja pariin pitkähihaiseen, olen käyttänyt useammin myös muun värisiä paitoja jotka aiemmin oli jääneet vähälle käytölle. Niistäkin valitsin vaan ne iloa tuottavat. Osaa olin säilyttänyt syystä että pitäähän minulla olla edes yksi täysin hihaton paita tai ruskean värinen tms.

Eli jotenkin oon muuttanut ajatusmaailmaa tässä asiassa. Uusia paitoja en ole hankkinut, määrä väheni mutta nyt on jotenkin enemmän vaihtoehtoja... Outoa.

Vierailija
165/184 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hieno havainto, ettei niitä "ihan hyviä" mutta epämukavia todellisuudessa koskaan halua käyttää! Ja siellä ne kaapeissa makaavat, ellei niitä rohkene siivota pois.

Vierailija
166/184 |
28.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muilla menee nyt?

Miten muuten teillä kosmetiikkavarastot, oletteko niitä saaneet järkevälle tasolle? Mm. meikit?

Vierailija
167/184 |
10.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
168/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan ja urakka tuntuu nyt ylitsepääsemättömältä. Siis että kasaisin kaikki asunnosta löytyvät omat, lasten ja miehen vaatteet yhteen isoon kasaan. En kait voi muiden tavaroita heittää pois kysymättä ensin. Vaikeaa. Miten olette ratkaiseet? Ja vaatteiden karsimiseen menisi koko päivä tai parikin. Lisäksi meillä ei ole vetolaatikoita vaan tavalliset kaapit mihin ei saa mahtumaan vetolaatikoita. Miten järjestelen vaatteet noihin hyllyihin? Pinojahan ei saanut olla. 

Vierailija
169/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjan ja urakka tuntuu nyt ylitsepääsemättömältä. Siis että kasaisin kaikki asunnosta löytyvät omat, lasten ja miehen vaatteet yhteen isoon kasaan. En kait voi muiden tavaroita heittää pois kysymättä ensin. Vaikeaa. Miten olette ratkaiseet? Ja vaatteiden karsimiseen menisi koko päivä tai parikin. Lisäksi meillä ei ole vetolaatikoita vaan tavalliset kaapit mihin ei saa mahtumaan vetolaatikoita. Miten järjestelen vaatteet noihin hyllyihin? Pinojahan ei saanut olla. 

Mitä jos käytät järkeä ja teet niin kuin teille sopii? Vaikka yhden kaapin kerralla läpi? En minäkään ole nähnyt järkeä koota kuusihenkisen perheen kaikkia vaatteita yhteen kasaan ja alkaa siitä järjestellä. Käyn pari kertaa vuodessa aina yhden henkilön vaatteet läpi, mies käy omansa. Meillä säilytetään vaatteet makuuhuoneiden kaapeissa.

Vierailija
170/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla siinä mielessä helpompaa että asun yksin. Ja minun yhdenkin henkilön jokaiseen osa-alueeseen (vaatteet, kirjat, kosmetiikka jne) meni aina päivä kokonaan. Eli pieni homma ei ole, mutta mulla ainakin ollut vaivansa arvoinen, koska sen jälkeen siisteys on jo yli puoli vuotta pysynyt kuin itsestään. Kesälomalla tein tuon raivauksen, koska en ehdi/jaksa työn ohessa.

Ei mullakaan ole mitään vetolaatikoita, mutta vaatehuoneeseen laitoin vaan hyllyille vanhat lipaston laatikot. Niitä on 3: 1 paidoille, 1 housuille ja hameille ja 1 vapaa-ajanvaatteille (oloasut, verkkarit jne). Näihin sitten laitan pystyyn taiteltuna vaatekappaleita. Ei siis tarvi olla mitkään vetolaatikot, vaan ihan minkälaiset vaan reunalliset laatikot käy. Ne voi sitten laittaa sinne kaapin tai vaatehuoneen hyllylle.

Vierailija
171/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muilla menee nyt?

Miten muuten teillä kosmetiikkavarastot, oletteko niitä saaneet järkevälle tasolle? Mm. meikit?

Minä heitin pois kaikki muut kuin sellaiset joita todennäköisesti käytän arkipäivinä. Ajattelin, että ostan sitten juhlia tms varten tarvittaessa juuri niitä kuin mitä tarvin, esim. kirkkaanvärisen huulipunan. Mutta eipä ole puoleen vuoteen yhtään sellaista juhlaa osunut kohdalle, että tarvisi erilllisiä juhlameikkejä ostaa, joten pärjännen jatkossakin ilman.

Vierailija
172/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla siinä mielessä helpompaa että asun yksin. Ja minun yhdenkin henkilön jokaiseen osa-alueeseen (vaatteet, kirjat, kosmetiikka jne) meni aina päivä kokonaan. Eli pieni homma ei ole, mutta mulla ainakin ollut vaivansa arvoinen, koska sen jälkeen siisteys on jo yli puoli vuotta pysynyt kuin itsestään. Kesälomalla tein tuon raivauksen, koska en ehdi/jaksa työn ohessa.

Ei mullakaan ole mitään vetolaatikoita, mutta vaatehuoneeseen laitoin vaan hyllyille vanhat lipaston laatikot. Niitä on 3: 1 paidoille, 1 housuille ja hameille ja 1 vapaa-ajanvaatteille (oloasut, verkkarit jne). Näihin sitten laitan pystyyn taiteltuna vaatekappaleita. Ei siis tarvi olla mitkään vetolaatikot, vaan ihan minkälaiset vaan reunalliset laatikot käy. Ne voi sitten laittaa sinne kaapin tai vaatehuoneen hyllylle.

No meillä on hyllyt ja edessä on liukuovikaapit. On ihan eri asia laittaa laatikot vaatehuoneeseen (siellä meilläkin laatikot) kuin hyllyihin kaappeihin. Tietty voi mutta vähän hassun näköistä ja epäkäytännöllistä.

Vierailija
173/184 |
03.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjan ja se oli mielenkiintoinen, oudoksi meni siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa kaikkia esineitä kunnioittamaan ja kiittämään niitä tekemästään työstä. Ja että ne tarvitsevat lepoa. Myös asuntoa tulisi tervehtiä tullessa kotiin ja laukku tyhjentää joka kerta ja laittaa kaikki tavarat omille paikoilleen. Eli laukussa ei ole minkään oma paikka.

Haluaisin kyllä kokeilla edetä kirjan ohjeiden mukaan ja testata tuottaako tavarani iloa vai ei... Mutta osaisiko sitä  iloa tunnistaa vai ajatteleeko rationaalisti; tätä tarvitsen välttämättä joten se tuottaa "iloa"?

olisi kiva kuulla onko joku läpikäynyt kaikki osa-alueet ja onko tyytyväisempi kuin aiemmin.

Auton tunkki ei kyllä tuota mulle mitään iloa, mutten raaski heittää poiskaan. 

Sinkkumies

Vierailija
174/184 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan, ja tarkoitus olisi aloittaa karsiminen käytännössä kolmen viikon päästä (silloin ensimmäinen vapaa viikonloppu, ja tiedossa pari viikkoa vapaita arki-iltoja). Jos saisi ensin viikonloppuna käytyä läpi ne isoimmat, eli vaatteet ja kirjat, niin muille kategorioille riittäisi luultavasti vähän lyhyempikin aika, tai ainakin projektin voisi jättää vaiheeseen helpommin.

Olen miettinyt sitä, että pitäisikö kerätä kirppispöytää varten kaikki myyntikuntoiset, myisi sen mikä kelpaa ja loput kärräisi suoraan kirppikseltä vaikka Konttiin. Mutta toisaalta se kirppistouhu vie hirveästi aikaa, ja kun olen myymässä autoani niin kuskaaminen tuottaisi ongelmia. Luultavasti siis vaan lajittelen roskat roskiin ja loput lahjoitan johonkin...

Vierailija
175/184 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä aiemmin Konmari-systeemillä järjestelleillä on tilanne pysynyt hallinnassa? Eli onko tämä oikeasti pitkäkestoinen ratkaisu? Haluaisin uskoa niin. :)

Vierailija
176/184 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, kiinnostaa.

Vierailija
177/184 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin omat vaatteeni syksyllä KonMari-tyyliin, ja nyt on kyllä järjestys pysynyt! Suosittelen, se pystyyn viikkaaminen todella toimii!

Vierailija
178/184 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan nyt ja hyvää siinä oli tavaroiden kunnioittaminen ja tämähän on myös ekologista. Erikoiselta tuntui kirjoittajan ehdottomuus ja määräily ja sellainen ajattelu, että kaikki ahdistuvat (myös koti ja tavarat), jos niitä ei järjestä juuri hänen oppinsa mukaan.

Vierailija
179/184 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu konmarittajille nyt?

Vierailija
180/184 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut ja siitä on myös ollut apua, vaikka en todellakaan ole noudattanut kirjan ohjeita orjallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi