KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?
Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.
Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?
(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)
https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika
Kommentit (184)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:51"]Vaatteet karsimisessa on kirjan mukaan vain yksi periaate: tuottako se kyseinen esine sinulle iloa vai ei. Tavaroita ei siis säilytetä varmuuden vuoksi, velvollisuudentunnosta tai tottumuksesta, vaan siksi että tykkäät juuri siitä esineestä. Säilyttämispäätöksen sanelee tunne, ei järki.
[/quote]
Kaikille ei toimi. On ihmisiä jotka nimenomaan tunteella miettivät missä kaikkialla ovat käyttäneet vanhaa paitaa eivätkä siksi halua luopua. Muistot tekevät iloiseksi.
Täällä jatkui KonMari urakka kosmetiikan ja pesuaineiden järjestelyllä. Oikein pelästyin millainen hamstraaja olenkaan, kun kaivoin erityisesti kaikki ihovoiteet ja meikit esiin laatikoista. En oikeasti ilmeisesti ole heittänyt oikein mitään pois, vaikka tuote olisi kuinka sopimaton, vaan laittanut sen vaan odottamaan tulevaa käyttöä laatikkoon.
Sieltä löytyi mm. noin 10 erilaista meikkivoidetta tai BB-voidetta, jotka oli hylätty esim. liian keltaisen tai tumman sävyn tai liian rasvaisen koostumuksen takia. Mutta jostain syystä olin kuvitellut että silti joskus tulee päivä jolloin niitäkin käyttäisin ja säilönyt. Sitten oli paljon rajauskyniä, jotka suttaa, ja nekin oli laitettu vaan laatikoihin roskiksen sijaan. Ja paljon paljon muuta. Roskiin meni kaikki mitä ei voi oikeasti käyttää.
LivBox, joka mulle on tullut lähes vuoden, osoittautui myös pahaksi käyttämättä jääneen roinan lähteeksi, joten sen aion lopettaa. LivBoxin jäljiltä kaapit ja lokerot oli täynnä hiuspuutereita, jalkarasvoja, sopimattoman värisiä meikkejä jne.
Vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta uskon pystyväni raivaamaan asuntoni ihan itseksenikin. Useampi ikea-kassillinen lähtenyt vaatteita pois ilman KonMariakin.
Youtubessa taitaa olla englanniksi luettuja versioita kirjasta, ja lisätty videoita joissa kirjan lukeneet alkaneet toteuttaa kirjan oppeja.
Itellä vaatetilanne jo nyt tosi vähäinen vaikken kaikista jäljellä olevista edes pidä, mut haluaisin kovasti siihen tilanteeseen että kaikki vaatteet ois sellaisia jotka tuottais jonkinlaista iloa. Mut omistan useampia t-paitoja muutamissa väreissä (musta, viininpunainen, ruskea ja valkoinen), yhden neuleen, yhden hupparin, yhden flanelli- ja kauluspaidan ja yhden mustan juhlamekon...jne.
Pitäis kehitellä sellainen vaatekaappi että ois toimiva kokonaisuus. Se kokonaismäärä vaan vaikea hahmottaa mikä riittäisi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:54"]
Youtubessa taitaa olla englanniksi luettuja versioita kirjasta, ja lisätty videoita joissa kirjan lukeneet alkaneet toteuttaa kirjan oppeja.
Itellä vaatetilanne jo nyt tosi vähäinen vaikken kaikista jäljellä olevista edes pidä, mut haluaisin kovasti siihen tilanteeseen että kaikki vaatteet ois sellaisia jotka tuottais jonkinlaista iloa. Mut omistan useampia t-paitoja muutamissa väreissä (musta, viininpunainen, ruskea ja valkoinen), yhden neuleen, yhden hupparin, yhden flanelli- ja kauluspaidan ja yhden mustan juhlamekon...jne.
Pitäis kehitellä sellainen vaatekaappi että ois toimiva kokonaisuus. Se kokonaismäärä vaan vaikea hahmottaa mikä riittäisi.
[/quote]
Mulla ainakin kävi niin, että kun vaan poimin säilytettäväksi kaikki mitkä tuotti iloa, kuten KonMari kehottaa, niin jäljelle jääneiden määrä oli oikein sopiva. Yhden hupparin ostin vain lisää, ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:06"]
Käsilaukun järjestelijöille vinkki: Ostakaa käsilaukun järjestelijä eli Handbag organiser.
On sellainen käsilaukun sisälle laitettava "sisälaukku", johon tavarat laitetaan. Siinä on paljon taskuja eri tavaroille ja ideana on että usein laukkua vaihdettaessa vain tämä sisälaukku vaihdetaan laukusta toiseen. Silloin oikeat tavarat on oikeassa laukussa mukana ja laukku itsessään pysyy siistinä koska tavarat on sisäpussissa. Lisäksi sisälaukussa on paljon enemmän säilytysmahdollisuuksia pikkutavaroille, mitä normi käsilaukussa on. Kannattaa harkita. :)
[/quote]
Mä oon soveltanut vähän tätä ideaa, ja ompelin repun sivutaskussa tai käsilaukussa kulkevalle pikkusälälle oman pussukan, joka on helppo nostaa laukusta toiseen. Pussukassa kulkee mm. huulirasva, nappikuulokkeet, särkylääkkeitä, kynsisakset... sellaista pientä krääsää, joka muuten pyörisi taskun pohjalla ja jolle ei ole käyttöä joka päivä, mutta mukanaolosta on hyötyä.
Kännykän, lompakon, avaimet ja tuon pussin kun nostaa laukkuun, melkein kaikki tärkeä on mukana.
Kirjoista olen luopunut jo hyvissä ajoin kun tajusin etten tule omistamaan omaa kirjastohuonetta. Oli varsin helppo lahjoitella kirjat eri paikkoihin ja kirjahyllykin kelpasi kierrätyskeskukseen. Yhtään kirjaa en ole kaivannut, vaikka osan olin aiemmin lukenut jopa useaan kertaan.
Kirjastoissa käyminen on mukavaa. Ihastella siellä kirjahyllyllisiä ja valikoida lukemista. Kirjan omistaminen ei ole tuottanut iloa, ainoastaan sen lukeminen.
Marie Kondon kirjakin jatkoi matkaansa heti kun sain sen luettua. :)
Vaikeampi hankkiutua eroon muka tärkeistä dokumenteista, valokuvista ja käyttöohjeista jotka ei tuota iloa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:47"]
Kirjoista olen luopunut jo hyvissä ajoin kun tajusin etten tule omistamaan omaa kirjastohuonetta...
Kirjastoissa käyminen on mukavaa. Ihastella siellä kirjahyllyllisiä ja valikoida lukemista. Kirjan omistaminen ei ole tuottanut iloa, ainoastaan sen lukeminen.
[/quote]
Juuri näin minullakin. Ennen haaveilin omasta kirjastosta, sitten tajusin että en halua sellaista. Ostan kirjat sähköisinä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:52"]
Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.
Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?
(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)
https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika
[/quote]
En ole lukenut.
Olen lukenut ja olen siivonnut
- vaatteet asusteet korut
- kirjat
- melkein kaikki lehdet
Tyhjään käsilaukkuni sisällön joka ilta kotiin tullessa omalle paikalleen. Taittelen alushousuni. Vaatehuoneessani on tilaa.
Osaan karsia ja organisoida kaappini ilman kirjojakin. En siis aio lukea.
mutta konmarissa tarkoitus tehdä niin suuri muutos ja karsiminen ettei sitä tarvitse toistaa enää koskaan. Ei varsinkaan vuosittain.
Täällä myös yksi pari kk sitten KonMari raivauksen tehnyt. En TODELLAKAAN uskonut kun siinä kirjassa väitettiin että sotku ei koskaan enää palaa kun sen homman kerran tekee. Minä olen nimittäin ollut ikäni sotkuinen ihminen, jonka kämppään on vaan kertynyt aina pöydille astioita, pyyhkeitä tai puolipitoisia vaatteita selkänojille, tyhjiä pulloja sinne tänne. Ja jos 35 vuotta on ollut sotkutiina, huolimatta monista yrityksistä tehdä parannus ja pitää siistiä, niin vaikea se on uskoa että se nyt muka yhden kirjan lukemalla muuttuu.
Mutta on muuttunut! Oikeasti se turhasta vapaaksi raivattu ja täysin järjestyksessä oleva koti jossa ihan kaikelle pienellekin on oma paikka on sellainen, että pienikin epäjärjestys häiritsee. Alussa joskus saatoin jättää tapani mukaan esim. kuivauskaapin oven raolleen tiskauksen jälkeen tai jonkun pepsitölkin tietokoneen viereen, mutta siitä tuli suorastaan syyllisyydentunne, tunne että se rikkkoo harmonian ja oli pakko mennä heti laittamaan ovi kiinni tai viemään tölkki palautuspulloille tarkoitettuun paikkaan kotonani. Käsittämätöntä, mutta ei ole alkanut enää sotkua kertyä asuntooni sen jälkeen kun KonMarin tein. Ja minä kun luulin jo että mulla on pakko olla ADHD tai jotain kun kerran on niin mahdotonta pitää siistiä vaikka kuinka päättää.
Minäkään en ostanut yhtään laatikkoa, vaan niitä löytyi. Kenkälaatikot ovat parhaita vaatteille, tai sellaiset pienet beauty box / live box jne pienemmät.
eiks ketään muuta naurata toi kommari? Taistolaissiivousta :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:35"]
Itseäni kirjassa häiritsi kokoajan se, että kaikki käyttökelpoinen tavara heitettiin roskikseen, eikä kierrätetty tai myyty kirppiksellä tai netissä. Hirveetä tuhlausta!
[/quote]
No siis siinähän ei kertaakaan sanottu että heitetään roskikseen, vaan heitetään pois. Tämä on selvästi suomentajan sanavalinta. Ajattelen niin, että kun kirjaa on käännetty monille kielille, ja kulttuurit ja kierrätyssysteemit on kovin erilaisia, Konmari ei ota tietoisesti ollenkaan kantaa siihen, mitä tavaralle tapahtuu (tai pitäisi tapahtua) sen jälkeen kun se on lähtenyt komerosta. Konmari on karsimisopas, ei kierrätysopas. On paljon maita, joissa ei ole minkäänlaista kierrätyskulttuuria, ja toisaalta esim. Japanissa kierrättäminen on erittäin pitkälle kehittynyttä.
Sitäpaitsi tavaran ostaminen on hirveetä luonnonvarojen (ja rahan...) tuhlausta, ei sen pois heittäminen.
Opin tästä ketjusta uuden sanan. Tavarabulimia. Pääsee käyttöön heti. Kunhan nyt kerroin. Kirjaa en ole vielä lukenut.
Siihen asti luin, missä opastettiin kirjahyllyn siivoamiseen - lado kaikki kirjahyllyn kirjat lattialle kolmeen pinoon....siis meillä on 50 metriä kirjoja, olisinko latonut ne kaikki lattialle kolmeen pinoon? No en latonut...
Kyl kantsis käydä kirjat läpi varsinkin jos niitä paljon.
Entäs jos toisi samaan tilaan (jossa kirjahyllyt tai avointa tilaa) kaikki kirjat eri puolilta taloa ja keräisi sitten ensi alkuun tiettyyn aihepiiriin liittyvät (esim. kokkauskirjat, sarjakuvat, lastenkirjat tms) kirjat samaan kasaan lattialle ja kävisi ne läpi omina joukkoinaan siten kuin Konmarissa käsketään.
Jakaisi isoa urakkaa noin pienemmiksi projekteiksi?
Vaatteet karsimisessa on kirjan mukaan vain yksi periaate: tuottako se kyseinen esine sinulle iloa vai ei. Tavaroita ei siis säilytetä varmuuden vuoksi, velvollisuudentunnosta tai tottumuksesta, vaan siksi että tykkäät juuri siitä esineestä. Säilyttämispäätöksen sanelee tunne, ei järki.