Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tää vähän kuin laihdutusopas että toiset osaa tehdä omalla systeemillä ja homma toimii ja toiset tarvitsevat vähän inspiraatiota ja apua tekniikkaan. Mun oma metodi niin lähellä tuota, etten tatvitse, mutta pari ystävää aivan haltioissaan. Itse olen nuoresta asti ollut tosi tarkka, mitä haluan edes vastaanottaa huoneeseni ja sittemmin kotiini. Ja se, mikä on jäljellä, on perusteltua.

Vierailija
142/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien aina ehjät vaatteet, kengät, laukut ja kirjat lähetystorille tms kierrätykseen. Risat voi ja pitääkin heittää roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hgissä lakanoita, pyyhkeitä ja petivaatteita voi viedä hesylle.

Vierailija
144/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"]

Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin?

Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään.

Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi?

[/quote]

Mä vein taloyhtiön roskikseen (asun rivitalossa). Isoimmat erät kuten kirjat vein useammassa erässä, ettei roskikset täyty pelkästään minun roskistani. Saatoin siis viedä vaikka lauantaina osan, sitten kun tyhjennettiin maanantaina roskikset niin taas seuraavat. 

Itselläni ei ole rahasta pulaa joten ei kiinnostanut mitenkään vaivannäkö sen kanssa että saisi vanhasta roinasta mahdollisesti jotain pieniä rahasummia takaisin. 
[/quote]
Mikset lahjoittanut hyväntekeväisyyteen? Ei raha ole ainoa pointti olla laittamatta tavaraa roskikseen. Kuormitat luontoa tavaroilla, joille jollakin olisi ollut vielä käyttöä ja iloa.

Vierailija
145/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:33"]

Oisko tuo KonMari vähän asperger?

[/quote]

Tämä on nykyään joku muotidiagnoosi ilmeisesti kaikille introvertin oloisilla ja/tai erityiskiinnostuksia tai intohimoja omaaville. Aspergeria ei kuitenkaan oikeasti voi noista asioista päätellä. Asperger liittyy kykyyn ymmärtää ja ilmaista tunteita ja sosiaalisia konteksteja ensisijaisesti.
[/quote]
Ymmärsin kyllä, että nimenomaan tunteiden ilmaisu ja ihmisten kanssa toimiminen oli KonMarille ongelmallista. Hänellä ei ollut lapsena(kasn) ystäviä, eikä hän tuntunut ystäviä kaipaavankaan, vaan sukelsi jo alakoulussa järjestelyn maailmaan. Hän ei myöskään luottanut perheenjäseniinsä ja tunsi tavarat läheisemmiksi luin ihmiset.

Vierailija
146/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"] Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin? Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään. Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi? [/quote] Mä vein taloyhtiön roskikseen (asun rivitalossa). Isoimmat erät kuten kirjat vein useammassa erässä, ettei roskikset täyty pelkästään minun roskistani. Saatoin siis viedä vaikka lauantaina osan, sitten kun tyhjennettiin maanantaina roskikset niin taas seuraavat.  Itselläni ei ole rahasta pulaa joten ei kiinnostanut mitenkään vaivannäkö sen kanssa että saisi vanhasta roinasta mahdollisesti jotain pieniä rahasummia takaisin.  [/quote] Mikset lahjoittanut hyväntekeväisyyteen? Ei raha ole ainoa pointti olla laittamatta tavaraa roskikseen. Kuormitat luontoa tavaroilla, joille jollakin olisi ollut vielä käyttöä ja iloa.

[/quote]

En vaan jaksanut. En jaksanut selvittää mihin niitä voi viedä ja viedä. Tiesin että raivaus kestää tosi kauan jos alan miettiä minne saan ne kierrätykseen kaikki tavarat. Sen sijaan kun päätin että kaikki menee vaan roskiin, niin sain koko huoneiston raivauksen 3 päivässä valmiiksi. Ainoastaan elektroniikkaromut vein SER-kierrätykseen, kaikki muu meni roskikseen. Myös muutama huonekalu osiksi purettuna.

Eikä nuo nyt oikeasti maailman pahinta ympäristöjätettä ole jotkut kirjat, vaatteet ja muu tavallisen kodin roina. Esim. kirjat ja vaatteet, joita eniten säkkejä tuli asunnostani roskiin, menevät Energiajae-osioon poltettavaksi, ja palavat tuottamatta mitään kamalia myrkkyjä. 

Vierailija
147/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 02:33"] Oisko tuo KonMari vähän asperger? [/quote] Tämä on nykyään joku muotidiagnoosi ilmeisesti kaikille introvertin oloisilla ja/tai erityiskiinnostuksia tai intohimoja omaaville. Aspergeria ei kuitenkaan oikeasti voi noista asioista päätellä. Asperger liittyy kykyyn ymmärtää ja ilmaista tunteita ja sosiaalisia konteksteja ensisijaisesti. [/quote] Ymmärsin kyllä, että nimenomaan tunteiden ilmaisu ja ihmisten kanssa toimiminen oli KonMarille ongelmallista. Hänellä ei ollut lapsena(kasn) ystäviä, eikä hän tuntunut ystäviä kaipaavankaan, vaan sukelsi jo alakoulussa järjestelyn maailmaan. Hän ei myöskään luottanut perheenjäseniinsä ja tunsi tavarat läheisemmiksi luin ihmiset.

[/quote]

Tuohan on todennäköisesti pelkkää introverttiyttä. Olen itse paljon KonMarin kaltainen tuossa, en ole koskaan ollut kovin kiinnostunut ihmisten seurasta vaan viihtynyt omien ajatusteni ja touhujeni kanssa. En varmasti ole silti asperger, koska ymmärrän kyllä sosiaalisia tilanteita ja tunteita, olen niille jopa erittäin herkkä, mutta valitsen vaan usein olla itsekseni. On eri asia olla kyvytön kuin haluton sosiaalisiin tilanteisiin. Ei jonkun kirjan perusteella voi kirjoittajasta sanoa kummasta on kyse.

Aspergeria vastaan puhuisi myös se, että Marie Kondo tekee työkseen nimenomaan ihmisten kodeissa konsultaatioita, esiintyy jne. Luulen että oikea asperger olisi merkittävä haitta työssä, jossa asiakkaita täytyy saada luopumaan tavarasta johon he ovat kiintyneet. Siinä täytyy kyllä olla empaattinen ja osata vetää kutakin "oikeasta narusta", että ei suututa ihmisiä vaan saa heidät myöntymään raivaukseen.

Vierailija
148/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:55"]

kauanko teillä meni vaatteiden järjestelyyn, jotka ootte jo konmaria kokeilleet? Lasten ehdoilla kun ei kovin pitkiä oman ajan hetkiä oo. Pitäis myös lasten vaatteet käydä läpi, mut vissiin niin että jätettävä ne jotka tuottaa lapsille iloa eikä minulle... Argh! 

[/quote]

Mulla meni 1 päivä, jostain klo 11 klo 22 asti aika intensiivistä touhua. Kyseessä 1 hengen vaatteet vain. Tähän siis kuuluu vaatteiden esiin otto kaikkialta, myös talvivarastoista, valikointi 1 kerrallaan, säilytysratkaisujen miettiminen ja järjestely uudelleen. Osan vaatteista jouduin myös laittamaan pesuun ja/tai silittämään ennen uudelleen siistimpään säilöön laittamista kun olivat nuhraantuneet laatikoiden pohjilla.

Vierailija
149/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"]

Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin?

Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään.

Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi?

[/quote]

Mä vein taloyhtiön roskikseen (asun rivitalossa). Isoimmat erät kuten kirjat vein useammassa erässä, ettei roskikset täyty pelkästään minun roskistani. Saatoin siis viedä vaikka lauantaina osan, sitten kun tyhjennettiin maanantaina roskikset niin taas seuraavat. 

Itselläni ei ole rahasta pulaa joten ei kiinnostanut mitenkään vaivannäkö sen kanssa että saisi vanhasta roinasta mahdollisesti jotain pieniä rahasummia takaisin. 
[/quote]
Mikset lahjoittanut hyväntekeväisyyteen? Ei raha ole ainoa pointti olla laittamatta tavaraa roskikseen. Kuormitat luontoa tavaroilla, joille jollakin olisi ollut vielä käyttöä ja iloa.
[/quote]

Hyvä pointti. Se tavara on kuitenkin joka tapauksessa jo olemassa ja kuormittamassa luontoa. Kirja opettaakin luopumaan turhasta, mutta sen sijaan että hankkisi saman verran uutta tilalle, liputetaan tavaroiden tarpeellista määrää sekä laatua. Ihmisten ostoskäyttäytymisen muutos vaikuttaa pidemmällä aikavälillä.
Arvostan sitä että antaa toiselle jotain sellaista mitä tietää tämä tarvitsevan, mutta en sitä että omat ongelmat (= turhan tavaran paljous) dumbataan muille. Hyväntekeväisyyteen lahjoitetuistakin otetaan käyttöön vain se hyödyllinen, joten valikoimatta kaiken lahjoittaminen sinne on vain työn ulkoistamista muille.

Vierailija
150/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:51"] Mihin olette siis vieneet ne monet jätesäkit täynnä vaatteita? Ihan vaan roskikseen tai UFFiin? Eikö ketään muuta harmita se, että joskus niihin vaatteisiin ja tavaroihin on kuitenkin tullut pistettyä rahaa, jota olisi ihan mukava saada takaisinkin. Itselläni varmaan tuo tuottaisi vaikeuksia, että "tuokin maksoi monta kymppiä, mieluummin pidän sen nyt varmuuden vuoksi hyllyllä kuin heitän kierrätykseen". Eli tästä ajattelutavasta pitäisi vielä itseni päästä irti että pääsisin raivausta tekemään. Joo, kirpparipöydän voi aina ottaa, mikä olisi Helsingissä sellainen pöytäkirppis jossa tavara käy kaupaksi? [/quote] Mä vein taloyhtiön roskikseen (asun rivitalossa). Isoimmat erät kuten kirjat vein useammassa erässä, ettei roskikset täyty pelkästään minun roskistani. Saatoin siis viedä vaikka lauantaina osan, sitten kun tyhjennettiin maanantaina roskikset niin taas seuraavat.  Itselläni ei ole rahasta pulaa joten ei kiinnostanut mitenkään vaivannäkö sen kanssa että saisi vanhasta roinasta mahdollisesti jotain pieniä rahasummia takaisin.  [/quote] Mikset lahjoittanut hyväntekeväisyyteen? Ei raha ole ainoa pointti olla laittamatta tavaraa roskikseen. Kuormitat luontoa tavaroilla, joille jollakin olisi ollut vielä käyttöä ja iloa.

[/quote]

En vaan jaksanut. En jaksanut selvittää mihin niitä voi viedä ja viedä. Tiesin että raivaus kestää tosi kauan jos alan miettiä minne saan ne kierrätykseen kaikki tavarat. Sen sijaan kun päätin että kaikki menee vaan roskiin, niin sain koko huoneiston raivauksen 3 päivässä valmiiksi. Ainoastaan elektroniikkaromut vein SER-kierrätykseen, kaikki muu meni roskikseen. Myös muutama huonekalu osiksi purettuna.

Eikä nuo nyt oikeasti maailman pahinta ympäristöjätettä ole jotkut kirjat, vaatteet ja muu tavallisen kodin roina. Esim. kirjat ja vaatteet, joita eniten säkkejä tuli asunnostani roskiin, menevät Energiajae-osioon poltettavaksi, ja palavat tuottamatta mitään kamalia myrkkyjä. 
[/quote]

Ehkä tuo opas on sitten ihan tarpeellinen. Minulle on ollut lapsesta asti selvää, että tavaraa perataan jatkuvasti ja vaatteita viedään kaksi kertaa vuodessa kiertoon (sesonkien vaihtuessa karsitaan pois turhat ja risat. Osaan myös lajitella muut jätteet. Viedä SERit esim Giganttiin ja isot metallit jerran vuodessa kiertävään autoon. Hyvät ja käyttökelpoiset jutut kierrätykseen ja risat tai muuten karseat roskiin.

Vierailija
151/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

Kirjat eivät ole mitenkään ideaalia energiajaekamaa, koska paperi tuottaa paljon tuhkaa ja vähän energiaa. Lisäksi ainakin joitain vuosia sitten energiajaetta jouduttiin kaatopaikkaamaan, koska pomttolaitoskapasiteettia ei ollut riittävästi.

Vierailija
152/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ajatella/käsittää, että raha on käytetty jo silloin, kun tavara/vaate on ostettu. Tämän jälkeen sitä rahaa ei enää ole. Voihan vaatteet viedä kirpparille, mutta silloin hinnoittelun pitää olla alhainen. Ei nykyään kukaan osta vaatteita, joita yritetään myydä vaikka puoleen hintaan siitä, mitä siitä on itse aikanaan maksettu. Satasen takista ei kirpparilla makseta edes kolmeakymppiä, joten itse ainakin mielummin lahjoitan sen pois, kun yritän saada väkisin sitä kertaalleen menetettyä rahaa takaisin.

Vierailija
153/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän kaupungissamme tavaroiden lahjoittaminen pois on tehty hyvin helpoksi (jotkut tahot tulevat jopa kotiovelta hakemaan, jos tavaraa on riittäväksi), mutta kirpputorilla myyminen vaatii usein hyvinkin suurta ajallista panostusta. Vaihtoehto on siis lahjoittaa tavara pois ja tyytyä siihen ettei saa senttiäkään takaisin tai ryhtyä kirpparirumbaan, josta kyllä saa muutamia kymmeniä euroja mutta tuntipalkka jää alhaiseksi. Vaikkapa eläkeläisen tai työttömän, jolla on runsaasti aikaa mutta vain vähän rahaa, voi ollakin järkevää aloittaa kirppariprojekti, mutta ruuhkavuosia elävän perheellisen työssäkäyvän ihmisen kannattaa ehkä mieluummin valita aika kuin raha eli yksinkertaisesti lahjoittaa tavarat pois.

Vierailija
154/184 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:48"]

Yritä ajatella/käsittää, että raha on käytetty jo silloin, kun tavara/vaate on ostettu. Tämän jälkeen sitä rahaa ei enää ole. Voihan vaatteet viedä kirpparille, mutta silloin hinnoittelun pitää olla alhainen. Ei nykyään kukaan osta vaatteita, joita yritetään myydä vaikka puoleen hintaan siitä, mitä siitä on itse aikanaan maksettu. Satasen takista ei kirpparilla makseta edes kolmeakymppiä, joten itse ainakin mielummin lahjoitan sen pois, kun yritän saada väkisin sitä kertaalleen menetettyä rahaa takaisin.

[/quote]

Minä myisin vain hyviä huonekaluja, kodinkoneita ja harrastusvälineitä. Muut annan vastikkeetta hyväntekeväisyyteen tai sitten joutuvat jätteeksi. 

Vierailija
155/184 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin laatikoihin olette taitelleet vaatteet? Minulla on siis pari tavallista vaatekaappia hyllyineen, eli mitkä olisivat sopivat laatikot tavallisille vaatekaappien hyllyille?

(Laatikostoja tai kokonaan uutta vaatesäilytysjärjestelmää en nyt ala ostamaan, seuraavaan asuntoon sitten suoraan parempi systeemi :) )

Vierailija
156/184 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuo laatikkopulam... Monet vaikuttavat olevan liian korkeita/syviä tai sitten liian pieniä. 

Osaisiko joku siis suositella täydellistä laatikkoa suomalaiseen tavalliseen vaatekaappiin?

Vierailija
157/184 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:28"]

Minulla on kymmenkunta mustia t-paitoja. Osa istuu hyvin, osa huonommin. Näistä en sovittamatta pysty näkemään/tuntemaan tuottaako iloa/sopiiko. Joudun kyllä usein sovittamaan monta niistä läpi kun etsin sopivaa niistä. En vaan ole uskaltanut luopua yhdestäkään kun ovat kuitenkin ehjiä ja käynevät kotiasuksi tai siivoukseen tai jotain.

Tuntuu suurelta muutokselta vähentää paitojen määrää niin että kaikki ois niitä jotka sopii täydellisesti. Pitäisi pestä vaatteita useammin tai käyttää muitakin paitoja useammin jos mustat kaikki ois pesussa. Kuitenkin ois kiva että kaikki vaatteet ois sellaisia joita voisi käyttää ja ne tuottaisi iloa päälläni.

Mitä oikein tekisin?

[/quote]

Viikkaa paidat kahteen eri laatikkoon. Toisessa ne hyvin istuvat ja toisessa muut.

Vierailija
158/184 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:00"]

Viikkaa paidat kahteen eri laatikkoon. Toisessa ne hyvin istuvat ja toisessa muut.

[/quote]

Näin, mutta minä tekisin kotipaitoihin vaikka tekstiilitussilla pienen merkinnän (esim. niskan tuotelappuun, jos sellainen on), jotta kaappiin viikatessani tiedän sovittamatta, kumpaan laatikkoon paita kuuluu.

Vierailija
159/184 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

go on KonMari.. olet jo päätynyt suomalaisuuden huippuuteen eli Ostolakossa (hihi) blogiin

Vierailija
160/184 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paita-asiaan vinkkejä antaneille. Toteutin molemmat vinkit, plus lahjoitin pois pari hyväkuntoista, mutta väärän mallista t-paitaa, sekä kulahtaneimman paidan käytin siivousrättinä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän