KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?
Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.
Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?
(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)
https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika
Kommentit (184)
Kaikki nuo "handbag organizer" ja "bag-in-bagit" on turhia. Itse ostin niitä ja käytin mm. erilaisia pussukoita. Lopputulos oli se, että tavaraa oli näissä pusseissa ja lisäksi käsilaukuissa ja repuissa ja laatikoissa.
KonMarin "laatikko käsilaukkutavaroille" ja joka päiväinen käsilaukun tyhjennys sinne -metodi on ainut joka toimii.
Eikös siinä kirjassa sanottu ettei tarvii hankkia mitään uusia laatikoita erikseen vaan että kodista jo löytyy jokin sopiva ja se "magic of tidying" on sitä että juuri karsimisen jälkeen jää sopiva määrä jäljelle. Entäs jos käyttää hyllyllä jonkinlaisia välijutskia joita vasten vaatteet pysyy "pystyssä"?
Kondo suosittelee kenkälaatikoita ja applen ipadin laatikoita, niihin pysty laittamaan sukat, alkkarit ym. Pienemmät jutut ja jos ne laittaa esim paitojen väliin hyllylle?
Luin kirjan ja nyt käyty vaatteet, kirjat, keittiö ja paperit läpi... 9 jätesäkillistä läks! Osa roskiin, osa kirppikselle. Mutta ainakin itse hyödyin OIKEASTI kirjasta ja suosittelisin. Vaatekaappikin on oikeasti pysynyt järjestyksessä (niiden siivouksesta n. 1kk) ja sitä ei ole ennen tapahtunut :D
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:22"]
Kirjoittaja vaikuttaa psykoottiselta. Ei kannata lähteä toisten harhoihin mukaan, siinä on se vaara että oma mielenterveyskin menee
[/quote]
Höpö. Marie Kondo on harras shintolainen, kertoo kuinka on ollut temppelipalvelijanakin shinto-temppelissä. Siihen uskontoon nyt kuuluu tietynlainen animismi, kuten moneen muuhunkin perinteeseen maailmassa. Myös länsimaissa esiintyvään new ageen kuuluu usein ajatus panteismista, että kaikki olemassaoleva on saman (pyhän) hengen ilmentymää, jumaluuden ilmentyvää, ja siten elävää ja tietoista.
Suurin osa länsimaalaisista ei toki noin usko, mutta ei toisten uskomusjärjestelmien erilaisia uskomuksia ole mitään syytä tuomita mielisairauksiksi, eikä ainakaan tarvitse pelätä että ne jotenkin "tarttuvat". Ihan turvallista on lukea KonMari, ei siitä muutu esineille puhujaksi jos sitä ei ole ennenkään.
Kirja on helpottanut tavarasta luopumista mutta ei vielä tehnyt ihmeitä. Olen lukenut myös muita raivauskirjoja eikä tämä KonMari minusta ole niistä paras.
Oikeastaan nyt on luovuttavaa tavaraa nurkat täynnä, kun ne pitäisi roudata kirpparille... :D Lisäksi en kannata karsimista pelkän karsimisen vuoksi. Kirjoja meillä pysyy kirjahyllyllinen, koska kirjahyllystä emme ole luopumassa. Kirjahyllyn tila oli joskus ilman huonekalua ja se ei vaan näyttänyt hyvälle.
Myöskin sukkani pysyvät "pyörivinä perunoina" eivätkä ne millään mahtuisi tabletin laatikkoon. :o KonMarissa ei myöskään ollut mitään lapsiperheohjeita eikä ohjeita tavaroihin, jotka eivät sinällään tuo iloa, mutta joita on pakko/tarpeellista omistaa. Esim. lapsi ei tykkää luistelusta, mutta luistimet on pakko koulua varten olla. En tykkää nikkaroinnista, mutta vasara on pakko olla. Jne.
Kyllä tää tästä askel askeleelta siistiytyy kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:07"]
Oikeastaan nyt on luovuttavaa tavaraa nurkat täynnä, kun ne pitäisi roudata kirpparille... :D
[/quote]
Tästä syystä itse roudasin kaiken roskikseen, vaikka vähän syyllisyyttä tuntien. Se roinamäärä vaan oli niin valtava, että tajusin että siihen menisi ikuisuus että oikeasti pääsisin niistä eroon millään muulla tavalla kuin viemällä kylmästi sorttiasemalle ja roskikseen.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 21:45"]
Luettu konmari, ja nyt luen tuota täällä ketjussa vinkattua hyvän mielen vaatekaappia. Se project 333 kiinnostaisi kokeilla.
Olen koettanut ensi kertaa luoda valmiita asukokonaisuuksia olemassa olevista vaatteista ja siten päättää mitkä olisi turhia. En siis oikein luota kykyyni tunnistaa mitkä tuottaa "iloa", tai oikeastaan pelkään ettei jää tarpeeksi tarpeellisia asuja jäljelle kun monet vaatteistani ei selvästikään ilahduta minua.
Koetin myös ottaa "selfieitä" itsestäni eri asukokonaisuudet päälläni peilin edessä jotta hahmottaisin mitkä näyttää ok ja että erottaisin ne vaatteet joissa on jokin seikka miksei niitä tule käytettyä. Loppui aika kesken kaikkien vaihtoehtojen kohdalla ja unohdin ensin miettiä missä eri tilanteissa tarvitsen eri vaatteita, esim. Ulkoilu, juhlat, arki jne.
eli konmarin testaus edellyttää paljon esitöitä. Ehkei siis vaatteet ole minulle sopivin aloituskohde.
[/quote]
Et käyttänyt siis KonMari metodia... Siinä pääidea tosiaan on luottaa siihen vaistoon, siihen mistä tulee hyvä fiilis. Minä tein niin, ja olen itsekin hämmästynyt, kuinka oikeasti kaikki jäljelle jäävä on yhteen sopivaa ja minun tyylistäni, vaikka en miettinyt asiaa yhtään.
Siihenhän on oikeastaan ihan looginen selityskin. Itsellä on kuitenkin lempivärit ja lempityyli, ja kun vaistolla valitsee, valkkaa niitä omanvärisiä ja tyylisiä. Ja kun ne on kaikki samasta väri- ja tyylimaailmasta mitä jää jääljelle, ne sopivat myös yhteen.
89: Ei kaikilla ole tuollaista tasaista tai yksinkertaista tyyliä.
Eikä tarvitsekaan olla.
Konmarissa on hienoa ne viikkausohjeet ja järjestely vierekkäin, ei päällekkäin. Kokeilin niitä, mut en oo karsinut vielä vaatteita ja siinä lienee syy miksei vaatteet pysy järjestyksessä kovinkaan pitkään. Myös pahvilaatikot joissa vaatteet nyt on pursuilevat laidoista. Silleen kyl uskon olevan toimiva ratkaisu jos on vaan sopiva määrä vaatetta, jotka kiertää käytössä, nytkin näen ettei kaikki vaatteet jostain syystä ole koskaan käytössä. Syitä väärä koko, väri, istuvuus, materiaali ja se jokin...
kauanko teillä meni vaatteiden järjestelyyn, jotka ootte jo konmaria kokeilleet? Lasten ehdoilla kun ei kovin pitkiä oman ajan hetkiä oo. Pitäis myös lasten vaatteet käydä läpi, mut vissiin niin että jätettävä ne jotka tuottaa lapsille iloa eikä minulle... Argh!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:07"]mutta konmarissa tarkoitus tehdä niin suuri muutos ja karsiminen ettei sitä tarvitse toistaa enää koskaan. Ei varsinkaan vuosittain.
[/quote]
Ai että et heitä mitään enää koskaan pois? Koska huomaat sen, että joku asia on taas lakannut tuottamasta iloa tai mennyt rikki? Toki se vuosittainen läpikäynti on helppoa ja vaivatonta, kun systeemit on kunnossa ja siivottu ja karsittu vuosittain.
Vanhat krääsäkorut, myös rikkinäiset, saa menemään askartelijoille, kun vain ei laita hintapyyntöä kovin korkeaksi. Kirpputoreilla ja netissä menevät todella nopeasti, varsinkin jos tarjolla on kerralla vähän isompi setti kuin yksi koru.
Tekstiilijätettä voi viedä keräykseen ja niistä tehdään jotain materiaalia öljyn imeytykseen.
Eikös koruja voi lahjoittaa vaikka spr-konttiin tai askartelijoille / päiväkotiin tms? Tai myydä/vaihtaa fb kirppareilla?
Mietin minkä verran tarvitsee olla petivaatteita tai pyyhkeitä? mihin kategoriaan nuo kuuluu? Missä vaiheesa käytävä ne läpi?
Se poisheitettäville tavaroille puhuminen ei minusta kuulostanut miltään mielenvikaisuudelta eikä edes miltään animismilta. Itselleenhän siinä puhuu. Se oli päinvastoin mulle yksi isoimpia oivalluksia koko kirjassa: tyypillisesti vaatetangolla roikkuu joitain vanhoja juhlamekkoja tai esim. yksi tekonahkainen pilottirotsi, jota käytin aikoinaan monet vaput laskettelutakkina hulluttelumielessä. Näitä en oo raskinut hävittää kun niissä asuu muistoja. Nyt voin sanoa: kiitos takki kun palvelit monena hauskana vappuna, nyt palvelusi on palveltu, päästän sinusta irti.
Tuota mietin että jos ei saa sovittaa vaatteita niitä läpikäydessä niin mitä järkeä jättää iloa tuottavat väärän kokoiset vaatteet kaappiin? Vai olettaako ettei ole kuin sopivia vaatteita? Vai siis pitäisikö ensin sovittaa vaatteet ja karsia pois rikkinäiset ja vääränkokoiset?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:23"]
Tuota mietin että jos ei saa sovittaa vaatteita niitä läpikäydessä niin mitä järkeä jättää iloa tuottavat väärän kokoiset vaatteet kaappiin? Vai olettaako ettei ole kuin sopivia vaatteita? Vai siis pitäisikö ensin sovittaa vaatteet ja karsia pois rikkinäiset ja vääränkokoiset?
[/quote]
Toi kirja on niille, jotka eivät osaa hommaa itse. Jos osaat, teet kuten tähänkin asti.
Mitä jos vihaat sohvaasi, kärräät sen pihalle kappaleina ja istut risti-istunnassa kunnes saat säästettyä rahat uuteen...
Pikkusälä-tarpeellinen-kerätään varmaankin myös koriin. Muistelen.. Pikkarit on vielä järjestämättä mut näkisittepä mun rullalle käärityt sukat siisteissä riveissä värikoodin mukaan järjestettynä.! Ja en ole mitenkään järjestelmällinen ihminen, idean erilaisuus houkutti.
Nyt alkoi kiinnostaa. Olen lukenut varmaan 15 erilaista roinasta eroon- tyyppistä kirjaa, mutta viime kädessä niissä on kaikissa aina ihan samat jutut. Olisi kyllä virkistävää, jos joku olisi keksinyt jotain uutta.
Odottelen saavani pian kirjan käteeni. Olen varannut sen kirjastosta kirja-arvostelun perusteella. Se herätti uteliaisuuteni... olisiko lopultakin "erilainen" kaaoksenkesytysopas!
Toisaalta kirja oli myös hieman pettymys..paljon täytettä mut taas jos ajattelee siltä kantilta että saat kenties työkalupakkiisi pari toimivaa ideaa niin voiko yhdeltä kirjalta enempää odottaakaan?
Ei kannata huolehtia toisen tavaroista, KonMarikin mainitsee asiasta. Huolehtii ensin KAIKKI omat tavarat ja aika suurella todennäköisyydellä partneri huomaa muutoksen ja haluaa tehdä saman.