Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KonMari-siivouskirja - oletko lukenut?

Vierailija
09.05.2015 |

Ostin juuri Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjan. Ensivilkaisulla vaikuttaa todella mielenkiintoiselle. Olen luonteeltani kaaokseen taipuvainen, enkä raski heittää monia vanhojakaan vaatteita pois, muista "tärkeistä" tavaroista puhumattakaan.

Onko joku jo ehtinyt lukea kirjan ja toteuttaa sen neuvoja? Millaisin tuloksin?

(Alla pari eri linkkiä, jotta ei syytetä mainostamisesta.)

http://www.amazon.com/Life-Changing-Magic-Tidying-Decluttering-Organizing/dp/1607747308/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1431182943&sr=1-1

https://kirja.elisa.fi/ekirja/konmari-siivouksen-elamanmullistava-taika

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan ja se oli mielenkiintoinen, oudoksi meni siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa kaikkia esineitä kunnioittamaan ja kiittämään niitä tekemästään työstä. Ja että ne tarvitsevat lepoa. Myös asuntoa tulisi tervehtiä tullessa kotiin ja laukku tyhjentää joka kerta ja laittaa kaikki tavarat omille paikoilleen. Eli laukussa ei ole minkään oma paikka.

Haluaisin kyllä kokeilla edetä kirjan ohjeiden mukaan ja testata tuottaako tavarani iloa vai ei... Mutta osaisiko sitä  iloa tunnistaa vai ajatteleeko rationaalisti; tätä tarvitsen välttämättä joten se tuottaa "iloa"?

olisi kiva kuulla onko joku läpikäynyt kaikki osa-alueet ja onko tyytyväisempi kuin aiemmin.

Vierailija
42/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan ja tykkäsin juurikin virkistävän omalaatuisen lähestymistavan vuoksi, järjestin vaatekaappini kirjan ohjeiden mukaan ja nyt todellakin löydän jotain - tosin en luopunut mistään mut noudatin ohjetta  'älä pinoa mitään alimmaiselle tulee paha mieli':)

Suosittelen kaikille kaltaisilleni viha-rakkaussuhteen siivoukseen omaaville motivaattoriksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:07"]

'älä pinoa mitään alimmaiselle tulee paha mieli':)

[/quote]

Kuinka vaatteet järjestetään kaappeihin, jos ei pinoihin? Vai pitääkö kaikki ripustaa henkareihin?

Vierailija
44/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole kehittänyt mitään henkilökohtaista suhdetta vasaraan, mutta en sitä silti heittäisi pois. Mites siis käyttöesineet, kun ei se vasara varsinaisesti iloakaan tuota?

Vierailija
45/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmarin mukaan kaikki tulee taitella vierekkäin koreihin, netistä löytyy ohjeita vaatteiden taitteluun. Koreja on kyllä helpompi liikuttaa ja nähdä mitä missäkin on, ilman että etsiessään tulee penkoneeksi koko komeron nurin, siksi se on meillä hyvin toiminut.

Vierailija
46/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:15"]laukku tyhjentää joka kerta ja laittaa kaikki tavarat omille paikoilleen. Eli laukussa ei ole minkään oma paikka.

[/quote]

Järjetöntä puljaamista edes takaisin. Monelle ihmiselle on aamun pelastus, että laukku on koko ajan valmiina lähtöön.

Vierailija
47/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta.

Että pitäisi luoda tunnesiteitä vaatteisiin tai materiaan yleensäkin?

Eikö hamstraamisongelmakin johdu juuri siitä että tavaroiden omistaja liittää liikaa tunteitaan tavaraan ja sen vuoksi minkä tahansa poisheittäminen tuntuu murskaavan surulliselta? Kuulostaa omituiselta että sitten tuolla pitäisi löytää apua epäjärjestykseen, mutta ehkä se sanonta pitää paikkansa "lähtee sillä millä on tullutkin".

Vierailija
48/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:13"]

En mä ole kehittänyt mitään henkilökohtaista suhdetta vasaraan, mutta en sitä silti heittäisi pois. Mites siis käyttöesineet, kun ei se vasara varsinaisesti iloakaan tuota?

[/quote]

Tai työvaatteet... Ei kaikki jakkupuvuista tykkää, mutta jos on konservatiivisella alalla töissä, niin työpaikan pukukoodikin on usein aika sitova :/

Kirja kyllä kuulostaa ihan kiinnostavalta, mutta kirjastossa on varauksia niin paljon, että menee varmaan ensi vuoteen sen saanti.

Vierailija
49/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vinkkejä kodin "pikkusälän" säilytykseen? Siis kaiken nippelinappelin, joille ei ole järkevää paikkaa?

Vierailija
50/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:16"]

Konmarin mukaan kaikki tulee taitella vierekkäin koreihin, netistä löytyy ohjeita vaatteiden taitteluun. Koreja on kyllä helpompi liikuttaa ja nähdä mitä missäkin on, ilman että etsiessään tulee penkoneeksi koko komeron nurin, siksi se on meillä hyvin toiminut.

[/quote]

Mä oon varmaan joskus nähnytkin näitä videoita, joissa joku tyyppi taittelee onnessaan pikkareita ja asettelee niitä siisteihin riveihin johonkin koriin. Mä en tiedä, riittäisikö mulla kärsivällisyys moiseen. Ehkä kirjan lukemisen jälkeen valaistuisin ja saisin lisäpotkua.

Vierailija
51/184 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 23:24"]

Oliko vinkkejä kodin "pikkusälän" säilytykseen? Siis kaiken nippelinappelin, joille ei ole järkevää paikkaa?

[/quote]

Varmaan sälästä pitää kirjan mukaan hankkiutua eroon.

Vierailija
52/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tullut KonMarin käyttämisen jälkeen syyllisyydentuntoa? Minä raivasin vaatteet jokin aika sitten sen mukaan, mutta sitten tuli parin päivän päästä fiiliksiä että mitä hullua minä olen tehnyt, heittänyt pois ihan käyttökelpoisia ja ehjiä vaatteita. Ja että mitä jos jään vaikka työttömäksi niin sitten niillä vaatteilla olisi ollut käyttöä vaikkei nyt olekaan. 

Vierailija
53/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:13"]

Onko kellään tullut KonMarin käyttämisen jälkeen syyllisyydentuntoa? Minä raivasin vaatteet jokin aika sitten sen mukaan, mutta sitten tuli parin päivän päästä fiiliksiä että mitä hullua minä olen tehnyt, heittänyt pois ihan käyttökelpoisia ja ehjiä vaatteita. Ja että mitä jos jään vaikka työttömäksi niin sitten niillä vaatteilla olisi ollut käyttöä vaikkei nyt olekaan. 

[/quote]

En ole käyttänyt hänen metodiaan, mutta vähän sama fiilis mulla. Miksi heittää pois käyttökelpoista tavaraa? Liian pienet/isot ja rikkinäiset vaatteet on tietty erikseen, mutta noin muuten. Tietty useimmat varmaan käyttää pientä osaa vaatteistaan kerralla mutta mä olen kyllä palannut käyttämään jotain vaatetta vuosien jälkeenkin. Ongelmana ainakin mulla on se, että jos vaatteita on niin paljon, ettei kaikki näy vaatekaapista kerralla, ei niitä tule käytettyäkään. Eli sen verran harrastaisin karsintaa että saa kaikki kesä-/talvivaatteet kerralla näkyviin.

Mietityttää myös, jääkö se ajattelu oikeasti sitten päälle vielä jatkossakin. Vai käykö niin, että nyt innostuksessa luovutaan kaikesta turhasta, mutta siitä turhasta kuluttamisesta/ostoskelusta ei pääse eroon ja muutaman vuoden päästä on taas kaikki kaapit täynnä roinaa. On kai se parempi niin, mutta mieluummin haluaisin opetella sellaisen ajattelumallin, että olen tyytyväinen siihen mitä mulla nyt on, ilman tarvetta heittää tavaroita pois tai vastaavasti hankkia lisää.

Vierailija
54/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:13"]

[/quote]

Mulla tuli ihan hetken tuollainen fiilis että meinasin että onkohan niillä joskus vielä käyttöä. Mutta tajusin että mun tapauksessa se oli mun sota-aikana syntyneen äidin äänen peruja, ja äitini on varautumishimoaan ihan mahdoton hamstraaja. Sillä on kaapeissa jopa pestyjä jogurttipurkkeja hamstrattuna koska niitäkin voi tarvia vaikka kupeiksi jos tulee sota tai köyhät ajat. En halua samanlaiseksi. Ja koska 1 hengen taloudesta tuli pelkistä vaatteista ja kirjoista roskaa jo älytön määrä säkkejä, samalla tiellä olin jo hyvää vauhtia.

Joten minä tein tietoisen valinnan luottaa elämään, ja lopettaa varautumisen sellaiseen minkä todennäköisyys on pieni. Itse en ole ikinä käyttänyt niitä kerran pois pakattuja vaatteita. On vaan ollut joku ajatus että jos vaate on ehjä, ei sitä saa heittää pois. Mutta nyt päätin että kyllä saa, ja jatkossa aion olla tarkempi etten enää ostaisi sellaisia vaatteita jotka joutuu sinne kaapin perälle. Eli en enää osta juurikaan netistä enkä sovittamatta, koska sellaiset ostokset helposti osoittautuu kotona kokeilun jälkeen vähemmän mieleisiksi.

t. 34

Vierailija
55/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko KonMarissa mitään esim harrastusvälineiden säilytyksestä? Ongelmana itsellä kaikki ompelu-, liikunta-, yms. harrastusvälineet, joita harvemmim tarvii, mutta kuitenkin tasaisin väliajoin. Näiden säilöminen vie todella paljon kaappitilaa!

Vierailija
56/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nro 34, heititkö tosiaan vaatteita roskiin?! Mikset kierrättänyt?

Vierailija
57/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 21:56"]

Onko KonMarissa mitään esim harrastusvälineiden säilytyksestä? Ongelmana itsellä kaikki ompelu-, liikunta-, yms. harrastusvälineet, joita harvemmim tarvii, mutta kuitenkin tasaisin väliajoin. Näiden säilöminen vie todella paljon kaappitilaa!

[/quote]

Ei varsinaisesti. KonMari keskittyy pääosin ylimääräisen raivaamiseen. Säilyttämisen sijaan hän suosittelee mahdollisimman yksinkertaisia ratkaisuja, joten ei siksi tarjoa mitään kovin ihmeellisiä kikkoja erityistarpeisiin. 

Vierailija
58/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ ! Ettekö te osaa kaappeja siivota ja karsia ilman jotain kirjaa?
Pois vaan huonot ja turhat retut ja lopettakaa uusien ostelu.

Vierailija
59/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:03"]

Hei nro 34, heititkö tosiaan vaatteita roskiin?! Mikset kierrättänyt?

[/quote]

Heitin roskiin lukuun ottamatta 1 säkkiä. Sinne yhteen säkkiin meni arvokkaampaa ja hyväkuntoista tavaraa, joka ei vaan sopinut tyyliini, väreihini tai makuuni enää. Esim. Betty Barclayn kukkamekko, Atelier Goldner Schnittin tummansininen siisti mutta tätimäinen takkimekko, pari aitoa cashmirhuivia, parit käyttämättömät housut joissa toisissa vielä kaupan laput kiinni, vain pari kertaa käytetyt pitkät nahkasaapikkaat jne. Nämä meni UFF:n kierrätyslaatikkoon. 

Ne muut, niitä en kehdannut kierrätykseen laittaa. Toki ne periaatteessa jollekin kovaa pulaa kärsivälle voisi vaatteiksi käydä mutta monet oli jopa lähes vuosikymmenen muuttolaatikoissa säilyttelyn jäljiltä nuhraisia, tunkkaisen hajuisia ja olisi pitänyt pestä ja silittää, täysin pois muodista (esim. levenevälahkeisia housuja tai valtavasti niittejä ja vetoketjuja sisältävät housut), tai muuten niiin halpaa roinaa ettei sellaista kenenkään kiusaksi halua tarjota tyyliin Tarjoustalo- tai Prisma-vaatteita.

Ymmärrän kyllä että tämä on tuhlausta ja jatkossa haluan parantaa tapani sillä että pyrin olemaan enää ostamatta mitään mitä en oikeasti aio ottaa käyttöön myös samantien.

t. 34

Vierailija
60/184 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heittäisin mielelläni monia vaatteitani pois, mutta omatunto ei salli. Oon ostellut aiemmin vaatteita ihan turhaan, ja nyt käytän sinnillä loppuun esim. trikoopaitoja, koska ei niitä saa kaupaksi kirpparilla. Ne ovat sielläkin ongelmajätettä. Laitan kirpparille vaatteita, jotka menevät todennäköisemmin kaupaksi. Käytän trikoopaitoja kotivaatteina, sitten saan ostaa uusia, kun pino madaltuu.