***ENSKAT KESKIVIIKKOON***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8380189&p=2&tmode=1&smode…
Eilistä jutustelua
Kommentit (37)
Huomenia!
Olen ollut jo viidestä saakka hereillä, kun lonkkia kolotteli ja Otso oli virkeänä. On tullut sitten lähetettyä mies työreissulle, leivottua sämpylöitä ja koneessa on pyörimässä vauvan vaatteita :)
Alkuun Pepsikselle ja Odekalle onnittelut vauvoistanne! Odekan vauvalla on ollut kiirus maailmaan, mutta kaikki taitaa olla kuitenkin hyvin. Toivottavasti saatte pikkuisenne pian kotiin. Ja Pepsis ei ollut myöskään turhia jahkaillut tuon synnyttämisen suhteen. Kun jaksat niin kertoilehan miten kaikki meni.
Galluppeihin pikavastaukset: Mies on yrittäjä IT-alalla, omaa tradenomin koulutuksen ja mulla ei ole mitään tatuointeja. Korvissa on ollut jossain vaiheessa reiät, mutta varmaan menneet jo umpeen.
Han_ Ikäviä nuo paniikkikohtaukset :( Mulla niitä tuli muutamaan otteeseen opiskeluaikoina, kun oli pahin stressi päällä. Ja nyt olen muutamaan kertaan huomannut sellaisen pahan supistelun jälkeen, että ilmeisesti on tullut jonkin asteisesti hyperventiloitua. Tuntuu, että kivun hellittäessä lähtee tunto raajoista ja tajunta menee. Tai sitten ne supistukset vaan ottaa niin koville, että niiden jälkeen on ihan totaalisesti poikki. Tuo tajunnan hämärtyminen tuntuu kyllä aina yhtä inhottavalle ja pelottavalle :(
Kandille mukavaa risteilyä!
Amy oli vihdoin saanut äitiyspakkauksensa, kylläpä siinä kestikin! Väritys on tosiaan aika poikavoittoinen, vaikka itse kyllä aion pukea niin tytöt kuin pojatkin mahdollisimman värikkäästi. Välillä harmittaakin, kun tuntuu, ettei vauvojen vaatteista löydy muita värejä kuin sinistä tai punaista sen eri sävyissä. Maailma kun olisi kivoja värejä pullollaan! Olet myös innostunut ompelemaan. Minä yritän nyt vaan saada tehdyksi ne muutamat vauvalakanat ja jätän ompelemiset sitten siihen. Jos olisi enempi taitoa, niin tekisi mieli ommella jostain kivasta kankaasta vielä sellainen hoitolokerikko seinälle sekä vaippa- ja pyykkipussukat. Sellaisia ihan ihkun ihania olen nähnyt esim. Pikku-Kengurussa, mutta en enää raaski ostaa.
Nincalle voimia odotteluun! Eiköhän siellä ensi viikon ultrassa ole kuitenkin kaikki parhain päin bd
ezzie: Toivottavasti tänään on jo parempi päivä ja vauvakin on innostunut liikkumaan. Itsekin olen miettinyt tuota liikelaskentaa, että miten usein sitä pitäisi tehdä? Sen verran oma terkka antoi neuvoja, että laskisi ne liikkeet joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja niin olen nyt tehnytkin. Eilen oli vauvalla liikkeiden suhteen hiljaisempi päivä ja minua hermostutti. Nyt sitten on taas myllännyt ja muljannut koko aamun ;)
AA: Kylläpä tekisikin mieli lakua! Ärsytti vaan viime neuvolassa niin plajon se painonnousu, että olen päättänyt olla jonkin aikaa ilman herkkuja, PLÄÄH! :(
Karssulilla oli myös väsymystä. Lepäilehän ja laita mies sinua vähän hemmottelemaan.
(.) Itsellä oli myös kovaa väsymystä eilen enkä sitten jaksanut tännekään kirjoitella. Sain maanantaina äitiyspäivärahapäätöksen ja tietysti ne olivat laskeneet sen minun kannaltani mahdollisimman epäedullisesti vuoden 2004 verotuksen mukaan (tulot nousseet sen jälkeen). Saatiin kuitenkin korjattua se päätös ja nyt minun pitäisi saada 10 euroa enempi/päivä sitä päivärahaa :) Saatiin myös eilen hankittua tuohon meidän hoitohyllykköön ne laatikot, joten nyt saan sitten laitella sinne vauvan vaatteet valmiiksi. Tänään pääsen pitkästä aikaa uimaan ja samalla jutskailemaan hyvän kaverin kanssa. Mies tosiaan lähti muutaman päivän työreissulle ja tulee kotiin perjantaina, joten siksikin olen iloinen, että täksi illaksi on ohjelmaa. Huomenna voisikin pitää sitten sellaisen itsensä hemmotteluillan vähän AA:n tyyliin, tosin joudun varmaan tinkimään niistä lakuista ;)
Joskohan sitä lähtisi vähän lepäilemään, hyvää keskiviikkoa vaan kaikille enskoille.
Terkuin,
Mörötin ja Otso rv33+5
Moi tutut enskakamut ja moi myös niille, joille mooli on tuntematon!
Päätin nyt rohkaistua ja kirjautua tänne, kun on niin kovasti houkuteltu - kiitos siitä! Naukulle extrakiitos vielä lohtusanoista v-puolella:=)
Olen lueskellut viime viikkoina melko ahkerasti teidän kuulumisia. ONNEA entiselle boolikamulle Pepsikselle pojasta! sanoin miehellekin, että ajattele, vielä vuosi sitten boolittelin Pepsin kanssa ja nyt se on äippä! Ihanaa vauva-arkea!!!!! Moni on parhaillaan raskauden viimeisellä kolmanneksella ja on jänskää lukea tuntemuksistanne.
Omasta navasta sen verran, että tänään alkuraskauden ultrassa (rv 6+6/7) kaikki oli ok, sydänkin siellä väpätteli, mutta jäi mietityttämään verihyytymä sikiöpussin alapuolella, lähellä kohdun suuta. Gyne kyllä sanoi, että se todennäköisesti sulaa itsekseen pois eikä aiheuta mitään ongelmia (kun ei ole yläpuolella, jolloin voisi viedä sikiöpussin valuessaan mukanaan). No, sovittiin kuitenkin uudesta ultrasta ensi viikon perjantaille, jolloin on jo 9. rv meneillään - näkeepä samalla, kasvaako sikiö " normaalisti" . V-puolella jo valittelinkin tätä moolin kopassa vallinnutta alakuloa, mutta ilmeisesti kuuluu tähän ihanaan alkuraskauteen:=) Tämä mahassa toistaiseksi oleva mustalta möykyltä näyttävä tyyppi sai alkunsa ensimmäisestä IVF-hoidosta - sitä ennen tehtiin kevätkesällä kaksi inseminaatiota. Yksityisellä ollaan hoidossa (Felicitas) ja siellä käydään sitten raskauden seurannassakin. Mooli on -75 syntynyt ja aviomies 60-luvulla. Espoossa asutaan toistaiseksi, mutta kuukauden sisällä muutetaan Helsinkiin kantakaupunkiin.
Iloista keskiviikkoa etelän sumppurisäästä huolimatta!
-mooli
p.s. Gynen mukaan la on 11.5.
Ihanaa että pääset tänne kaikkien koettelemusten jälkeen. Nuo mielialaprobleemat kai kuuluu raskauteen - toivotaan että olo sulla kuitenkin helpottaa! Muista, että täällä saa purkaa ajatuksia ihan vapaasti :)
Äh, mun piti jotain kommentoida mut meni pää sumeeksi ku näin et Mooli oli tullut geimeihin mukaan. Auroran tapaan pää on muuten täälläkin jotenkin normaaliakin lahompi (=lähentelee jo imbesilliyttä)...luulisin että meikäläisellä väsymys tekee tepposia.
Voih kun on ikävä miestä. Jotenkin nyt muuton ja ultran jälkeen on paaaljon haikeampi olo. Pari viikkoa erossa meni yllättävän kevyesti, uuteen työhön ja Suomeen paluuseen totutellessa. Mutta nyt ku arki on alkanut rullaamaan, kaipaisin niiiiiiiiin kovasti sitä rakasta rinnalle....byäääh. Vielä 15 päivää.
Makkara rv19+2
Kivaa, vimein saatiin Moolikin tänne meidän seuraan! Tervetuloa, on me sua jo odoteltukin :) Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti! Ainakin pääset kurkkimaan masuasukkia vähän useemmin, kun sinne ultraan pääset :)
Täälläkin piti olla sadepäivä tänään, vaan eipä vielä siltä näytä... Jos ei sada, niin varmaan pitäis ulkoilemaan pakottautua tänäänkin. Jotenkin vaan on niin tylsää lähteä kävelemään yksinään :/ Eilen sentäs hiukan kävin, ja olinkin aivan poikki koko loppuillan :) Uimaan vois ehkä joku päivä mennä...
Nyt vois taas olla aamupäiväunien aika ;)) Palailen taas, kun on jotain aivotoimintaa mun päässä ;))
t. Ope + Ahaa rv 35+2
Hiissaudun nyt Moolia kannustamaan kun on vihdoinki tohtinu tänne uskaltautua! Kyllä nuo mieliala jutut saattaa olla pitkälti ihan hormonien vika, mulla ainaki, tai niin ainaki itelleni uskottelen ;)
Ja kun olitte ihmetelleet tätä yleistä lahopäisyyttä niin kannanpa oman korteni kekoon :)
Yks ilta miehuskulta laskeskeli jotain perävaunun mittoja ja kyseli koko ajan ihan tavallisia laskutoimituksia. Tietenki fiksuna vastailin kun on tuota pitkää matikkaa lukiossa luettu ja puoli vuotta yliopistossakin... Mutta kuinkas ollakkaan, minun pää teki laskutoimituksen 21+3=28 ja ihan pokkana :) Ja sitte vielä päälle aloin selittelemään jotain kertotaulua joka sekotti ihan ajatukset :)
Ei ihan aina toimi ajatukset...
Hei Poppis! Mitä kaikkea ihmeellistä tehet sillä sinun superhypermonitoimikoneella?? Mullaki olis nyt käytössä moinen vekotin mutta mielikuvitus tekee tenät... nii että äkkiä vinkkejä :)
Tänäänkin odotellaan äp-pakkauksen saapumista kun eilen ei tullut.. Olen niiiiiin kateellinen Amylle joka varmaan on koko illan hiplannu kamppeita :)
Olipas muuten hyvä se Pako-sarja! Näin jotain untaki siitä mutta en oikein muista että mitä...
Nyt hipsin taas soffalle :)
Fio rv30+2
Palailen vielä kirjoittelee, tulen tänne vain kertomaan eilisestä ikävästä päivästä, joka näyttää päättyneen hyvin.
Maanantaipäivänä jo alkoi sellainen vatsankivistely, mikä sitten iltaa kohden hiukan paheni ja yö menikin pyöriessä eikä oikein nukkunut. Aamulla kun kivut vain jatkui soitin neuvolaan ja sanoivat, että kannattaa mennä terveysaseman lääkärille käymään. Sain ajan aamupäivästä (vein jo aamulla virtsanäytteen) ja vastaanotolla lääkäri tunnusteli vatsaa ja kyseli kaikkea mahdollista. Masuun sattui niin hassusti ihan keskeltä ja painaessa enemmän oikeallta alhaalta.
Otettiin sitten verikokeet ja odottelin siinä paikan päällä et lääkäri kuttuu paikalle.
Tulehdusarvot hieman koholla ja kehoitti käymään Jorvissa ensin gynegologilla, jotta nähdään et vauvalla kaikki ok. Pissa puhdas. Epäilivät umpisuolen tulehdusta.
Eipä auttanut ku lähteä Jorviin ja taas odoteltiin särkyjen kanssa. Vauvalla onneksi näytti kaikki olevan hyvin masussa ja halusivat sitten mut kirurgin tutkittavaksi, jotta voitaisiin varmistaa, ettei umpisuoli vaivaa. Koko ajan joku paineli mahaa ja piikitettiin ja lopulta laitettiin neste/sokeritippaan, ku ei annettu syödä. Vatsa varmaan ärtyi siitä painelusta ja välillä kouristeli. Eipä siinä ku makoiltu ja odoteltu, ku otettiin vielä yhdet verikokeet. Onneksi tulehdusarvot oli laskenut ja lääkäri sanoi, et saa mennä kotiin ja jos kivut jatkuu, niin sit takas!!
Huh huh miten helpottaa, ettei joutunut mihkää leikkaukseen. Olin sit kasilta illalla kotona ja simahdin tietty heti. Ennen sitä suoli sitten tyhjentyi kunnolla ja vatsakipu helppottui. Taisi olla ikävänlainen ummetuksen ja pienen pöpön aiheuttama tukos :))
Kyllä sitä vähän pelästyi...mut tätä tää on. Nyt kyllä vedän vaan puuroo ja luumuja ja kaikkee mahdollista ihan urakalla :))
Mykis ja Hippis 20+4
Viime öy meni oikeestaan koko ajan vessassa ravaamiseksi. Join illalla varmaa liikaa, ku piti heräillä varmasti tunnin välein. Onneks mua ei kuitenkaa väsytä sit aamul enää, kiitos tän äitiysloman ja ihanan joutilaisuuden.
Vauva on ollu tänää aktiivisempi ku eilen, mut edelleen on aika hiljanen. Toisaalta ku on loppumetrit kyseessä, niin ei kai se sit mahdu siel enää muksimaan mua. Liikkeet on vaa sellasta kääntyilemistä ja pepun työntämistä vasemmalle puolelle mun mahaa.
Galluppeihin voisin vastata sen verran et mul ei oo lävistyksiä eikä tatskoja. Ja mies on tietoliikennealalla inssinä.
Onks muut loppumetreil menijät huomannu selkeää virtsankarkailua? Mulla on, ja se inhottaa ihan hirveesti. Pitää koko ajan pitää jotain pikkuhousunsuojia, ja sit ei alapää saa yhtään " hengittää" . Mua ällöttää jos mut joudutaan katetroimaan synnytyksessä. Pelkään sitä jo valmiiks. Tietääks kukaan kuinka yleistä katetroiminen on jos ottaa epiduraalin?
Mut mä lähden täst koht shoppailee, palailen kyl myöhemmin. Hauskaa keskiviikkoa kaikille möhömahoille!
Ezzie 37+4
Ei voi olla totta, mulla oli just samanlainen juttu ku sulla rv 32:lla. Mäkin jouduin olee Jorvissa jonkin aikaa, mut tosin synnytysosaston puolella. Mun kivut helpottui kans ku pääsin kotii ja sain ilmat pihalle. Ne epäili umpparia, mut se olikin sit kai vain ilmavaivoja ja ummetusta. Huvittavaa. No, onneks sul on nyt kaikki hyvin.
Eli kohta olen lähdössä Keskustaa kohti ajelemaan sinne rakenneultraan. Palailen sitten sen jälkeen paremmalla ajalla ja pidemmästi:)
Mooli, tervetuloa vihdoin tänne, kyllä me sua jo odotettiinkin!!! Eiköhän siellä seuraavassa ultrassa ole jo tullut vähän pituutta lisää ja sydän jumputa vielä selvemmin:))
Amy oli saanut äp:n. Mä olen sitä tässä parina päivänä katsellut Kelan sivuilta ja totesin että jos meille tyttö tulossa, niin otan rahana sen mielummin kun värit tosiaan aika " poikamaisia" jos näin voi sanoa...
Burdeko se oli joka eilen muisti et mennään Brunolle, eli ei mennä Brunolle vaan Felicitakseen Kurjelle. Mut varmasti yhtä hyvä asiantunetmus molemmilla!
Hei, mut tunnin päästä on aika sinne, nyt täytyy lähteä ajelemaan!! Palaan sit kertomaan kuulumiset, oliko kaikki ok vauvalla ja näyttikö kumpi on:)))
A rv 17+4
[color=3A5FCD]Ihan ekaksi lämpimästi tervetuloa MOOLI tänne puolelle! =)
Odekalle onnittelut vauvasta! Ihanaa, että kaikki hyvin vaikka vähän aikaisin syntyikin! =)
Amy oli vihdoin saanut äippäpakkauksen! Congrats! =) Ja mäkin tykkään homppelina antaa ihmisille lahjoja ilman mitään erityistä merkkipäivää kun ne tulee niin hyvälle tuulelle ja samalla siinä tietty myös itse.. =)
Neuvolakuulumiset vaikka tähän väliin..Yritän laittaa sillai ammattimaisesti niinkuin tee muut! Aalzoo:
RR: 122/74
pissi ok
ihka ensimmäinen sf-mitta!: 21 (vertailukohteita?!?)
syke: n.150
liikkeet: ++
Hempan saa tietää huomenna ja painosta tahi muutoksesta ei puhunut saati merkinnyt mitään kun oon vaan niin lihava. =D Oli kuitenkin noussut 2,6kg 6:ssa viikossa. Yök. Hiton piirakat ja jäätelöt. =/ Sitten sain sen Kelan hakemuksen..Joko sen heti voi täyttää ja lähettää?
Osse: ehdotus on merkitty pöytäkirjaan! =) Kalenteria odotellessa..=)
Karssulilla oli eilen mieli maassa =/ mutta kohtahan se vauva jo tulee!!! jaksahan vielä hetkinen! =)
AA: hiemanko oon kateellinen sun takasta!! Takat on NIIN ihania..Ehkäpä meilläkin joskus sitten omassa talossa..Huoh..=) Koitas jaksaa vielä huomiseen odotella sitä miekkosta..=)
Fio: onnea superturbokoneesta! No mäkään en ole vielä ehtinyt tekeen ku sämppistaikinat ja piirakkapohjat. Ja sit perunoiden suikalointi on makee juttu! Kestää 20s. eikä tartte käyttää enää niitä homomaisia peruna-sipulisekoituksia kun teen paljon kiusauksia ja laatikoita. =) Raastaminen on yhtä hauskaa! Sain just systeriltä ison pinon kaikkia ohjeita ja ajattelin jos niitä alkais sitten väsäileen..Mä kans vasta aloittelen koneen kanssa =)
Mykis: voi sinua kakkavaivaista! =) Onneksi ei ollut tosiaan kyse mistään vakavammasta. Toivottavasti mä saisin olla onnellisen tietämätön koko ummetuksesta tän raskauden ajan..=/
Ezzie: jumppaile ihan hörhönä tää loppuaika niitä lantionpohjalihaksia! Auttaa pissin karkailussa..Katetrointi kuulostaa kamalalta! =/
Jokohan siinä oli hätäisemmät? Mä en oo vielä saanut aamiaista tälle päivälle eli meen tekeen pari leipää..
Ihanaa keskiviikkoa!
t. poppis ja räpätti rv22+0 (Jey!)
[color=FF00FF]Jes, nyt on sitten yö vuorot lusittu ja mitämitä, ne oli ilmeisesti mun viimeiset yövuorot!!!! Tuntuu todella helpottavalta, ens lista meillä on valmiina, siinä ei oo yö vuoroja, sit seuraavan listan alussa on viikko, et mulle vois pistää yövuorot, mtta toivotaan, ettei niitä siihen tule.. sitten onkin se 28 viikkoo täynnä=)
Onnea pepsis ja odeka!!!! Ihanaa saada vauva- uutisia.. toivottavasti saamme niitä pian lisää. Onkohan ull-maj seuraava vauva uutisten tuoja??
Sitten tietenkin, tervetuloa MOOLI!!! Ehkä sinä nyt sitten " avasit portin" tänne o-puolelle ja pian sieltä muutkin " vanhat" enskat tänne puolelle löytää=)
Mielialasta sen verran, että toisena päivänä täälä ollaan maailman onnellisimpia ihmisiä ja toisena päivänä olen ihan maani myynyt.. mutta onneksi raskaus aika on ollut mielialan puolesta positiivis-voittoista... syyttäkäämme hormoneja, jotka näin raskaus aikana tekee suur hyökkäyksen elimistöömme!
joku oli miettinyt millä viikoilla sukupuoli selviää. Minulle ultrassa sanottiin, että 20+ jotain, on varminta alkaa antamaan sukuopuoli arviota. Tuokin varmasti paikka, lääkäri ja laite kohtaista!
olikohan nauku, joka oli miettinyt droplerin mahdollisesti tuomia murheita. Minä olen ainakin saanut joka kerta sydän äänet kuulumaan, joskus menee aikaa niitä etsiessä, mutta niin on mennyt neuvolassakin! Eli minulle ainakin on ollut tosi hyvä juttu tuo laite.. ja kyllä tulevat mummu ja pappakin oli aikas otettuja, kun kuulivat ensimmäisen kerran sydämmen sykkeen ekalta lapsenlapseltaan=)
Niin ja sitten on vielä sekin, miksi tuo laite hankittiin, kun meillä mies ei pääse neuvolaan koskaan mukaan, eikä siis pääse sydämmen sykettä kuulemaan, niin hänellekkin tärkee juttu, että kotona voi niitä kuunnella. Kannatan siis kyseistä laitetta=)
hanilla oli ollut kurja kokemus. Itselläni ei mitään lähempää tietoa paniikki häiriöistä ole, mutta niinkuin moni muukin, kannatan ehdottomasti että juttelet asiasta neuvolassa!
höh, nyt en taas muista ollenkaan, oliko jotain muuta kommentoitavaa.. ai niin, poppis, minulta otetaan huomenna eka sf-mitta ja mehän mennään aika samoissa, joten voidaan sitten vertailla;) Olikos meillä viikko ja yks päivä eroo.
Joo, huomenna tosiaan neuvola.. saan silloin ne kelan paperit=) Toivottavasti meillä ei mene niin kauan kuin amylla, että pakkauksen saamme! Onneksi sinäkin nyt sitten vihdoin omasi sait!
juups, nyt pitäis ruveta siivomaan ja leipoon porkkana sämpylöitä;)
palailen taasen=)
t.siru ja tiiti rv 23+1[/color]
Mooli on tullut ulos kaapista, hihii!!! Ihania ultrakuulumisia sulla, siitä se lähtee! Nyt vaan häntä pystyyn, vaikka vähän kiukuttaisikin noi alkuraskauden mielenmyllerrykset. Teille tulee oma pikkuinen vauva!!! :) Vai meinaat ryhtyä helsinkiläiseksi? Olen lievästi pettynyt, kun ajattelin, että olisit muuttanut tänne lähemmäs Omppua... ;)
Ykkösopelle piti vielä kommentoida, että oletkos varma, että saat vielä uida? Sulla ei kai oo vielä ollut sitä vikaa lääkärintarkastusta, mutta silti... Sullahan alkaa nimittäin olla jo noita viikkoja ihan huimasti, joten mitäs jos kohdunsuu onkin vähän jo auennut tms.? Silloin tulehdusriskikin kasvaa, eli uintia ei ihan lopussa enää suositella.
Eilen oltiin quun kanssa neuvolalääkärillä ja mulla oli jälkitarkastus. Sain jotain antibiottivoidetta, kun toi epparihaava ei ole vieläkään kokonaan parantunut. Pöh! Ei se onneks enää kovin kipeä ole, pikemminkin vain sellainen hiertymä joka ärsyttää kävellessä. Pikku-quu kasvaa hienosti, oli jo 4740 g ja 56,4 cm pitkä. Uskomatonta, että painoa on tullut jo noin 1,5 kg ja pituutta 7 cm lisää!!! Nyt täytyy tehdä inventaario vaatekaapissa ja laittaa pienimmät vaatteet suosiolla syrjään. Huh huh! Näin ne vauvelit vaan kasvaa!
-Q- ja poitsu 6 vko
Mullakin unohtui noihin galluppeihin vastailla. Lävistys on tuossa navassa..tai tällä hetkellä sentti navan yläpuolella. Otin pois jo ihan alkuraskaudessa ja taitaa olla mennyt umpeen tuo reikä. Tatuointeja ei ole. En oikein niistä perusta.
Miauu: sitä multivitaa riittää kuulemma 1 tabletti päivässä :) MÄ kerroin töissä aikaisin, koska ajattelin, että on sitten helpompi mahdollisia saikkuja selitellä jos niitä tulee. Muutenkin olivat töissä iloisia, kun aikaisin ilmoitin uutisesta.
Osse: Älä peloittele jalankoon suurenemisella :o) Mulla on kanssa läjäpäin ihania ihania kenkiä ja voi ei jos ei ne enää mahdu jalkaan. Toivotaan, ettei meillä tää turpoaminen ole pysyvää.
Iida-Linnea: meidän terveyskeskuksesta voi ainakin hakea sellaisen purkin kotiin ja viedä sitten myöhemmin terveyskeskukseen. Kannattaa vaan kysyä, että miten se piti säilyttää...en muista
Odekalle paljon onnea pikku-prinsessasta :o) :O)
ninca älä vielä luovuta. Monella meistä on tainnut olla viikot vähän erit kuin itse on kuvitellut. Minulla oli myös alkuraskaudessa hematooma kohdun reunalla, ja se vuosikin yksi ilta todella pahasti. Niin ´pahasti että itkin täällä kotona keskenmenon vuoksi. Eli älä heti pelästy jos se hematooma alkaa vuotelemaan. Sitten vaan ä-polille tarkistukseen. toivotaan, että tarkastuksessa vielä syke löytyy :o)
Moolille tervetuloa ja onneksi olkoon :o)
Mykis: onneksi pääsit säikähdyksellä ja tyhjennyksellä eilisestä päivästä läpi
POppis: siinä äitiyskortissa on tosi hyvä kaavio tohon sf-mittaan. Eli siitä löytyy ne keskiarvot ja alakäyrä sekä täällä tutuksi tullut yläkäyrä.
(.)Voi miten ihanaa on olla vain kotona, kotiasussa ja katsoa tuota saksalaista synnytysohjelmaa josta en ymmärrä juurikaan mitään :o) SUomeenkin voisi tuollaisen ohjelman tehdä. Siinä kuvataan vauvan syntymä, muutama viikkoa sitä ennen perheen elämää ja sitten muutaman viikon päästä syntymästä koti-elämää. Ja aina on kyseesssä ihan tavalliset ihmiset :o) Todella mielenkiintoinen ohjelma. Ja olisi varmaan vieläkin mielenkiintoisempi jos ymmärtäisin enemmän saksaa.
nyt saksankielisen sisustusohjelman pariin....
Heidi <3 toukka 32+3
Päivät menee niin vauhdilla, ettei edes palstailemaan ehdi. Paitsi tietty lukemaan kuulumiset, mutta kun pinot on niin pitkiä niin oma tarinointi on sitten jäänyt...
Alkuun heti Pepsille ja Odekalle onnittelut pikkunyyteistä! Ja Moolille tervetulotoivotukset tälle puolelle!
Mä varmaan jostain pinosta missasin ton superhyperturbokoneen kuvauksen, mutta tulkitsisin, että yleiskoneesta on ollut kysymys :) Meiltäkin semmoinen löytyy ja sillä tulee ihan mielettömän hyvää pullaa (se kone kun jaksaa vaivata, minä taas en). Monet muut värkit on aika vähälle käytölle jäänyt, mutta tosiaan kiusaustarpeiden suikaloinnissa on näppärä ja ihan ehdoton tommosissa kakuissa, joihin tulee pohja jostain Digestive- tms. muruista (siis se pirtelökannu on näppärä keksin murskaaja).
Poppis kyseli, joko Kelan paperit saa lähettää. Se 22 viikkoohan on raja, että ei kun postiin vaan. Mä saan nuo samaiset paperit vasta seuraavalla neuvolakäynnillä eli rv 25+. Vähän mälsää odottaa niin pitkälle, mutta kun seuraava käynti on vasta silloin. Perhevalmennuksetkin (joita niin kovin viime päivinä on täällä kritisoitu) ehtii alkaa ennen sitä. Meillä kaikki valmennukset on neuvolan tiloissa, eri alojen osaajia sitten kai kertomassa kukin omasta teemastaan. Ja synnäritutustuminen on Jorvin ilmoitustaulun mukaan muistaakseni rv 34-36 aikoihin eli meillä just passelisti joulun aikaan - saas nähdä järkkäävätkö silloin kierroksia.
Mulla oli eilen vapaapäivä. " Ihan pakko" käyttää nää jäljellä olevat lomat ja vapaat ennen mammiksen alkua ja oli ihanaa kerrankin pitää vapaapäivä keskellä viikkoa. Kävin aamulla uimassa, mikä oli sikäli ihana ajankohta, että uimahallilla oli tosi rauhallista. Toisessa altaassa oli joku mammajumppa samaan aikaan ja siellä sitten suihkun puolella kateellisena kattelin, kun kaikilla niillä oli jo iso masu ja oma masu, jonka on jo luullut kasvaneen, ei näyttänyt enää miltään. Onneksi se nyt kuitenkin tuntuu jo siltä kuin pikkasen kiristäisi niin ainakin saan kuvitella sen kasvavan kovaa vauhtia.
Mies lähtee tänään loppuviikoksi mökille ja mä menen sitten perjantaina junalla perästä. Taitaa olla kesän viimeinen mökkiviikonloppu tiedossa. Toivottavasti säät jaksaa suosia viikonloppunakin. Hassua, mutta toisaalta kovin mukavaa, viettää pari päivää ihan itsekseen.
Jospas taas vähän tekisi töitäkin välillä... Rattoisaa päivän jatkoa!
t. Essi, rv 21+1
Auroran ultrakuulumisia täällä tohkeissani odottelen, vaikka ei niitä nyt ihan toviin taida tänne tupsahtaa. =) Toivottavasti ultrassa on kaikki hyvin. (PS. mekin käytiin kurjella ja tykättiin kovasti!)
Poppis: mulla sf-mitta oli rv:lla 22+1 20cm. Eli aika samoissa ku sunkin. =)
Mooli: Tervetuloa joukkoon! Siitä hematooma jutusta piti munkin sanoo, että mun mielestä täällä oli jollain aikasemminki sellanen ja se meni ajan kanssa ohi...(Olisko sit just ollu heidi? vai joku muu.) Ja nyt taitaa olla sun lisäks jollain muullakin alkuraskaudessa olevalla semmonen hematooma tai vastaava.
Q: Kiva kun käyt täällä kertomassa kuulumisia. Toivottavasti se eppari sieltä parantuis kunnolla pois!
Eipä tuu nyt muuta kommentoitavaa mieleen...
Mä meen tänään koiran kanssa eläinlääkäriin kun siltä on katkennu yks hammas. =( Ne kattoo, että pitääkö se poistaa. Ei se kyllä sitä vaivaa mitenkään, mutta jos se on katkennu niin, että sitä kautta pääsee verenkiertoon bakteereja ym. ni sit on vähän huonompi juttu ellei sitä poista.
Ei tänne oikeen muuta. Eiku joo.. Eilen illalla mulle tuli semmonen ihmeellinen vihlonta & kipu kohtaus missä alapäähän sattu ja vihlo ihan pirusti vähän niinku kohtauksittain. Se oli ihan järkyttävää. Ei pystyny istuu ollenkaan, piti vaan kärvistellä ja nojata seisaaltaan mieheen. Mä mietin, että olisko se voinu olla joku semmonen, että pennari olis menny vielä oikeen kunnolla alaspäin tuolla lantiossa ja se aiheutti häpyliitoksissa ja muissa kipua??! Onks muilla ollu vastaavaa???
Burde ja Pennari 38+3
Paljon oli tekstiä ja olisi kommentoitavaa kun vaan muistaisi kaikki.. No tässä jotain mitä päällimmäisenä jäi mieleen.
ONNEA hurjan paljon Pepsin ja Odekan perheille pienistä nyyteistä!!!
Tervetuloa Mooli o-puolelle! Hienoa että pitkä odotus palkittiin, ja vaikeuksista huolimatta teille on tulossa vauva! Onnea odotukseen!
(.) Nyt sitten loppui työt ja jäin sairaslomalle. Ei olisi ollut enää kuin 8 työvuoroa, mutta parempi näin. Olin eilen neuvolalääkärillä, kun on ollut jonkinverran niitä kipeitä suppareita. Kohdunsuu oli onneksi kiinni ja kanavaakin sen 3 cm, mutta kohdunsuu pehmennyt. Ei kuulemma ensarilla vielä tarvitsisi olla pehmennyt. Mites muilla pidemmälle ehtineillä, onko teillä ollut kohdunsuulla kypsymistä vielä näillä viikoilla? Rauhassa pitää nyt ottaa, että vauva saisi vielä ainakin muutaman viikon kasvaa masussa. Sitten se toinen asia joka harmittaa; siellä se Kaapo edelleen istui niin kuin itse sen tiesinkin. Lähete ä-polille ulkokäännökseen on nyt tehty, ja sinne joutuu parin viikon päästä ellei ihme tapahdu ja meidän pikkuinen päätä pyörähtää ympäri. On vain jo niin kauan ollut perätilassa, että tuntuu ettei se ainakaan vapaaehtoisesti enää käännykään :/
Joku enskoista jota ei ole hetkeen näkynyt ja jota jo huhuiltiinkin (olisiko ollut Helmi??) kävi muistaakseni joku aika ilmoittautumassa että on menossa suunniteltuun sektioon juuri perätilan takia. Muistankohan ihan väärin... Jos ehdit niin tuletko kertomaan kuulumisia? Vai joko vauva sylissä :)
Taidan minäkin Ossen ja muiden tavoin alkaa tässä pika puolin pyörittää koneessa vauvapyykkiä. Että olisi sitten valmista jos sattuu että lähtö tuleekin ennen marraskuuta..
Hyviä vointeja teille kaikille rakkaat enska-ystäväiset!
Viipero & Kaapo rv 33+2
Kiitos tervetulotoivotuksista! Ootte kivoja:=)
Kyrsä; oon monta kertaa miettinyt, että sä olet tosi urhea, kun tulit yksin takaisin Suomeen ¿ ihanaa, että miehuus tuleejo kahden viikon päästä! Aikas jänskää, että sä tulit sitten kaksin, vaikket kahtena kappaleena ¿ muistan, kun kesällä pähkäiltiin yhtä sun toista. Jä sä oot jo ihan älyttömän pitkällä ¿ puolivälissä raskautta!!
Ope; aika rientää kyllä nopeesti, vastahan sä plussasit ja nyt jo taidat olla äippälomalla!
Fionkin kanssa pitkään palstailtiin ¿samalla osastolla¿ ¿ ja sullakin jo vika kolmannes pitkällä!!! Piti muuten lähteä ajelemaan sun kotikylää kohti tossa viikonloppuna, mutta nyt nää asunnonhaut ym. sekottaa kuvioita ¿ ei tohdi lähteä nyt lomailemaan! Taas jäi Lapin ruska näkemättä...
Auroran Tapsan kuulumisia odotellaan ¿ mäkin varasin Tapsalle kuukauden päähän ajan gynen kehotuksesta:=)
Poppiksella kivoja ulrakuulumisia! Onko sulla sujunut boolittomuus hyvin ¿ joskus kallupissa muistan, että mun lisäksi vaan sun käsi nousi, kun boolinmaistumisesta puhuttiin? Ootko ihan 0-linjalla?
Siru; joo, meillä on sopimus, että Killa ja muut tulee tässä mooli-imussa:=)
Q; ihanasti pikku-q kasvanut! Joo, kyllä helsinkiläiseksi meinataan ¿ Espoon-keikka on tällä erää ohi. Joko q:lla on se lila nuttu ollut käytössä? Toivottavasti epparihaava on pian terve!
Kiitos Heidille hematoomaan liittyvistä lohtusanoista ¿ muistatko missä vaiheessa sulla se vuosi? Kiva, että kaikki nyt hyvin ja parin kuukauden päästä toukka on jo maailmassa!
Burdelle ja Pennarille pikapuoliin ihan oikeita suppareita eikä mitään omituisia kipuiluja!
Toivottavasti Viiperon Kaapo ymmärtää kääntyä itsekseen:=) Istua nyt siellä vielä!:=D
Heippa taas!
-mooli
Pikaisesti tuun nyt kirjotteleen, ku mies on vielä töissä. Se kun aina vaan nauraa mulle ja mun palstailujutuille :D
Tervetulloo Mooli! Noi mielialanvaihtelut valitettavasti kuuluu vahvasti raskauteen, ainakin täällä meillä. Välillä oon onneni kukkuloilla ja välillä taas tuntuu että kaikki kaatuu niskaan.
Odekalle ja Pesimaxille huuuuurrrrrjjjaaaassstttiii ONNEA! Tulkaahan kertomaan tarkemmin synnytyksestä kun jaksatte.
Amy, oon ihan samaa mieltä, että pakkaus oli tosi poikavoittoinen. Mietin kans sillon, että jos tulee tyttö, niin jää suurin osa vaatteista käyttämättä. Mut onneks tulee poika :)
Ezzie, täällä toinen joka niistä vauvan liikkeistä stressaa. Ihan ku oisin lukenu omaa tekstiä, ku luin sun huolias niistä. Toissapäivä oli vauvalla TOSI hiljainen ja jos nyt laskemalla laski, niin sai 10 hentoista liikettä kasaan. Mutta onneks eilinen olikin sitten taas ihan vastakohta, poika möyrys mahassa tosi paljo ja koko päivän! Tänää taas hiljaiseloa on vietetty, välillä yks potku kylkiluihin ja sit taas hiljaista... Mutta olettaisin olevan normaalia, sitä tilaa kun ei enää oikein ole tuolla masussa.
Poppis, piti oikein kaivaa oma neuvolakortti ja kattoo sf-mitta noilla viikoilla. Eka sf on mulla otettu rv 24+1 ja sillon on ollu 20,5 cm. Ja muuten, toi sun painonnousu ei oo paha ollenkaan!! Ihan normaalia.
Huhhuh mikä reissu Mykiksellä! Onneks nyt asiat paremmin!
Voi Viipero, kunpa Kaapo nyt kääntyis toisinpäin! Toivotaan parasta!
Ittelle ei mitään kummoisempia. Tänään on ollu kummallista kipua alaselässä ja tonne kohtuun pistää välillä niin vietävästi. Tiedä sit mitä kipuja ovat.
Oon nyt kauheen ahkerasti kutonu meidän vauvalle villahaalaria ja se onki kohta valmis! En ois koskaan uskonu, että musta löytyy lahjoja siihen hommaan, mutta ihmeesti siitä vaan on tullu oikeen näkönen :)
Eilen oli taas semmonen päivä, että itketti koko ajan. Kaikki alkoi siitä, ku poltin kanakastikkeen pohjaan. Voi että otti päähän! Itkee vollotin ku pikkulapsi. Mies koitti lohdutella, ettei se nyt noin vakavaa oo. Mutta kun oli! Ja siitä episodista lähtikin semmonen itkuvyyhti, ettei tosikaan. Itkin melkein koko illan ja joka asialle. Mutta onneks tänään parempi päivä :)
Joo, mutta mun pitänee nyt lähtee tekemään ruokaa, ku mies tulee kohta töistä. Morjens!
-Larsku 36+3
Mulla on myös paniikkikohtauksia, täsmälleen samanlaisia oireita kuin sulla. Kysyin lääkärineuvolassa asiasta ja sanottiin, että raskaus yleensä vähentää paniikkihäiriötä pikemminkin kuin lisää.Tää oli musta outoa, koska musta tuntui, että mulla on raskauden myötä lisääntynyt nää kohtaukset. Ja siitä ei ole vauvalle mitään haittaa, senkin kysyin.
Mun mies kulkee nykyisin paperipussin kanssa,reppana, kun on saanut muutaman kerran sätkyn mun kohtauksista. Mulla on mennyt kerran yksi paniikkikohtaus niin pahaksi, että jo kouristelin ja mies soitti ambulanssin. Syke oli 168 ja silmissä näkyi mustaa ja jäsenet kouristeli. Onneksi oli hyvät ja rauhoittavat ambulanssimiehet, jotka sai kohtauksen haltuun meillä kotona, ei tarvinnut lähteä sairaalaan.
Mä yritän hengitellä rauhallisesti ja laittaa silmät kiinni, jos olen sellaisessa paikassa, että en pysty käymään makuulle ja ilmaa kaipaan tosi paljon eli raittiiseen ilmaan pitäisi päästä heti. Aina ei valitettavasti nämä auta:( Mutta Han_, et ole yksin!
Onnea kaikille vauvan jo saaneille!
Olen lukenut ahkerasti viestejänne ja olin hilkulla tulla tapaamiseenkin Tampereelle ja ajattelin teitä koko sen päivän:)
sjt+pojan nappula 21+1
Pääsimpäs aloittamaan ketjun pitkästä aikaa.
Niin se itsenäisyyden ihanuus vaan katosi yhdessä ainoassa päivässä taivaan tuuliin, eilen oli jo miestä niin hirvittävä ikävä että itkeä tihrutin illalla puhelimessakin.
Onneksi tulee huomenna kotiin niin pääsen kainaloon köllimään.
Minä olen sitkeästi päättänyt säästää sähkölaskuissa enkä ole vieläkään laittanut ainoatakaan patteria kotona päälle, lämmittänyt olen puilla joka ilta.
meillä on olkkarissa jättimäinen takka jolla lämpeää koko talo, pitää olla vain varovainen ettei lämmitä liikaa, sillä sehän nousee ylöspäin ja sitten on makkarissa tuskaisa nukkua.
Mulla on öisin muutoinkin hirveän kuuma, nukun edelleen kesän jäljiltä pelkällä pussilakanalla, kun mies kömpii peittojen alle.
Harmittaa kun ei nukuta saman peiton alla, mä olen joskus sanonutkin että jos pitää olla eri peitot niin sitten on jo ero lähellä.....ehkäpä tämä raskaushikoilu ei kuulu siihen kategoriaan.
Mulle on tullut raskausaivot, unohtelen asioita ja joudun joskus ihan tosissani miettimään joitain juttuja joiden pitäisi olla ihan selviä, onko kellään muulla samoja oireita.
galluppiakin oli jossain
mun mies on turvallisuusalalla, kameroita,kulunvalvontaa,hälytysjärjestelmiä yms...
Tatuointeja löytyy minulta yksi, lävistyksiä vain korvista, niissäkään ei juuri koskaan ole korviksia.
Vauvan sukupuolen me saimme tietää vasta 4D-ultrassa viikolla 22+3 silloinkin se oli sangen vaikeaa sillä neiti on poikittain polvet nenässä.
Tässä asennossa se on paljon edelleen, pää toisessa kyljessä persaus toisessa....notkea neiti.
Kait se on taas töihin ryhdyttävä vaikka ei yhtään kiinnostaisi, jotenkin on niin kovin väsynyt ja ankea olo, johtunee varmaan tuosta säästä :(
AA ja möhitär27+4