Auttakaa! Mitä oireita teillä on ollut veritulpassa?
Loukkasin jalkani 6päivää sitten tai siis kolautin (sääriluun & ulkosyrjään päin viereisen lihaksen). Pari päivää sitten alkoi vasta kivut jotka ovatkin olleet niin kovia etenkin öisin etten meinaa saada nukutuksi. Kävin eilen lääkärissä joka pikaisesti katsoi jalkaa ja totesi että se on kudosvaurio ja käski jatkaa trombosolin käyttöä. Yöllä teki mieli huutaa kivusta ja soitin sairaanhoitajalle päivystykseen, että onko tämä normaalia, sairaanhoitaja sanoi ettei voi olla veritulppa, koska on väärässä kohtaa, onko totta??
Minua särkee välillä nilkasta, välillä koko säären alue, välillä polvi ja välillä takareisi aina pepun alle saakka.. Välillä ei satu ollenkaan ja välillä ihan sairaan paljon. Mikään tietty liike ei aktivoi kipua.
Sairaanhoitaja päivystyksessä sanoi, että jalassa olevaan tulppaan liittyy aina myös hengenahdistus, onko näin?
Kommentit (35)
Tervetuloa iskiasvaivaisten joukkoon
Goglaa d-dimeeri ja vaadi tälläinen, tätä joku sanoi jo aikaisemmissa viesteissä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:10"]Goglaa d-dimeeri ja vaadi tälläinen, tätä joku sanoi jo aikaisemmissa viesteissä.
[/quote]
Ja inr on oikeastaan tärkeä vasta tulpan liuotushoidon jälkeen, kun ihminen saatetaan marevanisoida estämään uusia tulppia. Aina tämä ei ole tarpeen vielä ensimmäisellä kerralla.
Iskiaksesta sen verran, että minulla ei ole alaselässä tai selässä kipuja. 800mg burana ja panadoli eivät helpota oireita tippaakaan. Kerron heti kun jotain selviää, minulta otettiin useampi verikoe. Jos minulla olisi veritulppa niin se olisi pakko johtua tuosta säären loukkaamisesta, sillä en polta, liikun paljon,eikä minulla ole ylipainoa, enkä myöskään käytä e-pillereitä.
Ap
Entäs murtuma? Paha lihaksen repeytymä?
En tiedä kun ei ole tutkittu :( mutta jotain on, koska minulla on revähtänyy takareisi pahasti muutaman kerran ja jalkapöydässä ollut murtuma, eikä ne kivut ole mitään tähän verrattuna.
Ap
Kaikki muut arvot oli ok eli tulehdus ja leukosyytit, mutta se verotulpasta kertova arvo 0,6 kun se olisi saanut olla 0,5. Lääkäri sanoi, että arvon kohoaminen saattaa johtua verenpurkaumista sääressä. Tulpassa löytyy aristava kohta kuulemma aina pohkeen alta, vaikkei muita kipuja olisikaan. Sanoi että minun kipujen aiheuttaja on ns.puujalka. Ap
Minulla alkoi vuosi sitten keskellä yötä koskemaan vasempaan pohkeeseen. Luulin sitä alkuun suonenvedoksi. Kipu ei kuitenkaan helpottanut. Alkoi n 3 aikaan aamu yöllä. Aamun seurailin pahenevaa kipua. Kävely teki kipeää. Ei turvotusta, ei kylmää raajaa. Ei motään ulkoista merkkiä tukoksesta. Olin rv 24 ja luonnollisesti huolestuin. Olin yhteydessä päivystykseen ja kerroin oireista ja että olen raskaana. Ei kuulema kuulosta tukokselta mutta koska olin raskaana niin pyysivät kuiteski näytille. Oman kylän päivyatyksessä n klo 11 aikaan lääkäri tutki. Eiviitteitä tukokseen miuta kuin kkipu.ja koksa raskaana halusi vielä varmiatua että ei ole kyse tukokseata niin laittoi ultraöähetteen yliopiatosairaalaan ja käski mennä heti. Olin klo 13 aikaan sisätautipäivyatyksessä jossa sisätauti lääkäri ihan nauroi että ei tää mitään tukosta ole!!! Minut laitettiin mahani kanssa käytävä paikalle odottamaan ultraa koska oli kuitenkin lähete. Hoitaja kävi usein sanomassa että heillä on kova kiire ja ruuhka että en ole suonenvetoni kanssa kiireellinen! Eli heidän mielestään odotin turhaan turkimukseen. Pääsin klo 16 ultraan. Vas pohkeessa 10cm pitkä syvälaskimotukos! !!! Menin takaison käytäväpaikalleni odottelemaan lääkäriä. Hoitaja tuli vinoilemaan että no näkyikös siellä mitään. Sanpin että joo, 10cm tukos. Hoitsun naama venähti ja se parkaosi että joko lääläri kävi. Ei ollut käynyt. Hoitaja juoksi lääkärin luo. Sitten vasta lääkäri katsoi radiologin vastaukset. Sitten tulikin jo kiire saada gyne paikalle että motäs tehdään! Sain hoitoa! Mutta kukaan ei pahoitellut! Eli tämäntarinan opetus; syvälaskimotukos voi oireillä myös hyvin epätyypilliseti ja on yleensä silloin todella vakava! Minulle mietittiin jopa hätäsektiota!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:14"]Iskiaksesta sen verran, että minulla ei ole alaselässä tai selässä kipuja. 800mg burana ja panadoli eivät helpota oireita tippaakaan. Kerron heti kun jotain selviää, minulta otettiin useampi verikoe. Jos minulla olisi veritulppa niin se olisi pakko johtua tuosta säären loukkaamisesta, sillä en polta, liikun paljon,eikä minulla ole ylipainoa, enkä myöskään käytä e-pillereitä.
Ap
[/quote]
Ei ollut minullakaan selkäkipuja koskaan, jalat meni alta kun tuli selkään välilevyn tyrä
Ihan alimmainen selkänikamien välilevynpullistumat heijastuvat jalkakipuina. Ei selkä välttämättä kipuile
Luin Googlen kautta keskusteluja ja lähes kaikilla on ultrattu jalka jos D-dimääri on ollut sama kuin minulla eli 0,6..osa jopa saanut napapiikkejä? Minulla sattuu takareiteeen ja takapuolen alle oikealle puolen kun esim.istun, kuuluko sekin iskiakseen?
Ap
32 jatkaa. Minulla aloitettiin osasto seurannassa napapiikit heti. Käytin niitä synnytykseen asti aamuin illoin. Synnytyksen jälkeen inr seuranta ja marevan. Tukos liukeni kahden kuukaiden jälkeen klexanen aloituksesta. Nyöt vuotta myöhemmin olen leikkaus jonossa. Tukos oli niin valtava että se vaurioitti pahasti syväälaskimoa ja se joudutaan korjaamaam. Kipu on edelleen päivittäistä
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 09:00"]Olen nyt päivystyksessä.. En ole kivulta pystynyt nukkumaan lainkaan ja itkettää :( verikokeita otettiin ja niitä odottelen. Minulla kipu on nimenomaan vaihtelevaa.. Välillä sattuu niin ettei meinaa kyetä samalla hengittämään ja välillä taas vähemmän. Kipu on koko jalan alueella ehkä nyt voimakkaimmillaan polvitaipeessa ja reidessä.
Ap
[/quote]
Hyvä että olet siellä :) tule kertomaan miten tuossa käy! Kiinnostaa että tulethan kuntoon :)