Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Mitä oireita teillä on ollut veritulpassa?

Vierailija
09.05.2015 |

Loukkasin jalkani 6päivää sitten tai siis kolautin (sääriluun & ulkosyrjään päin viereisen lihaksen). Pari päivää sitten alkoi vasta kivut jotka ovatkin olleet niin kovia etenkin öisin etten meinaa saada nukutuksi. Kävin eilen lääkärissä joka pikaisesti katsoi jalkaa ja totesi että se on kudosvaurio ja käski jatkaa trombosolin käyttöä. Yöllä teki mieli huutaa kivusta ja soitin sairaanhoitajalle päivystykseen, että onko tämä normaalia, sairaanhoitaja sanoi ettei voi olla veritulppa, koska on väärässä kohtaa, onko totta??

Minua särkee välillä nilkasta, välillä koko säären alue, välillä polvi ja välillä takareisi aina pepun alle saakka.. Välillä ei satu ollenkaan ja välillä ihan sairaan paljon. Mikään tietty liike ei aktivoi kipua.

Sairaanhoitaja päivystyksessä sanoi, että jalassa olevaan tulppaan liittyy aina myös hengenahdistus, onko näin? 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli alkuvuodesta samanlaiset oireet, tulppaa epäiltiin, mutta verikoe osoitti, että olikin jotain muuta. Koko jalkaa särki niin ettei voinut kävellä, lääkärin mukaan iskiashermo oli puristuksissa ja laittoi lähetteen fysioterapiaan, koska minulla puristus johtui siitä, että liian kireät lihakset puristi sitä. Fysioterapia auttoi.

Vierailija
2/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoiko sinullakin oireet kolautuksesta? Minulla ihan kuin pistää pepun alle ja takareidessä omituinen tunne. Välillä kipu muistuttaa kovaa kasvukipua. En ymmärrä miten voidaan varmuudella sanoa ettei ole veritulppaa kun ei ole otettu kokeita eikä jalkaa ole kuvattu. Tänään kipua on myös jalkapohjassa. Kamalinta tässä on, että kipu on pahinta levossa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veritulppa näkyy vaan kuvaamalla. Inri arvo ei kerro aina totuutta ja tukos voi olla missä vaan.

Vierailija
4/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jalka turvonnut? Jos et näe silmämääräisesti niin mittaa. Minulla oli tulppa reidessä ja jalka oli viikon verran jotenkin pökkelö ja raskas. Kipu tuntui selässä mutta ei jalassa. Sitten jalka alkoi turvota ja menin päivystykseen. Illalla se oli jo nivuseen asti turvonnut ja aivan järkyttävän kipeä. Olin sairaalassa siinä vaiheessa. Hengenahdistusta tulee jos tulppa menee tai syntyy myös keuhkoon.

Vierailija
5/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole turvotusta. Sääriluu & ympäröivät lihakset on mustelmilla ja tunnustelemalla aristavat..mietin vain voiko se kipu olla oikeasti näin kovaa ja säteilevää.

ap

Vierailija
6/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei kuulosta tulpalta. Se oli sellaista kohdistamatonta syvää jomotusta joka tuntui lopulta ihan koko jalassa

Vierailija
7/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:43"]

Veritulppa näkyy vaan kuvaamalla. Inri arvo ei kerro aina totuutta ja tukos voi olla missä vaan.

[/quote]Ei INR-arvolla ole mitään tekemistä laskimotukoksen diagnostiikassa. 

Vierailija
8/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tulppa, vaadi ultraäänitutkimus. Epäilen kyllä että on provo, väitätkö tosissasi että sariaanhoitaja olisi sanonut että JALASSA oleva tulppa oireilisi hengenahdistuksella :) Jalallako hengität..?

Joka tapauksessa, kuulostaa enemmän hermokivulta, mutta vaatisin silti jalan uä:n. Siten itseltäni löytyi iso tulppa jonka ei siellä pitänyt olla.

Vierailija
9/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo, mieheni kuuli myös, että päivystävä sairaanhoitaja sanoi, että hengenahdistus tuntuu kun tulppa on jalassa. Minä vielä sanoin, että eikös se silloin ole jo keuhkoissa ja hoitaja sanoi että ei, hengenahdistusta tulee myös jalassa olevasta tulpasta.

Onko teillä kipu ollut jatkuvaa vai välillä helpompaa/kivutonta? Onko ollut kuumetta tai muita oireita?

ap

Vierailija
10/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä hoitaja puhunut ihan höpöjä. Voin taata että minulla ei ollut hengenahdistusta ennenkuin tulppa lähti liikkeelle ja meni keuhkoon. Tämä siinä vaiheessa kun olin jo saanut lääkkeet. Kipu jalassa ei ollut erityisen kova paitsi siinä vaiheessa kun se turposi kunnolla. Siinä vaiheessa maksimiannos tramalia ei vaikuttanut . 5

Vierailija
11/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas ei ole yhtään turvotusta vain kipua :(

Minulla on vaan reissuun lähtö edessä ensi viikolla ja monen tunnin lentomatka. Pelkään, että jos on veritulppa niin se pahenee lennosta.

ap

Vierailija
12/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä koneeseen tutkimatta. Ensin lääkäriin, ennenkuin koneeseen. t.9 Ai niin ja kipu oli välillä lievempää, välillä kovempaa, ja turvotuskin oli lievää (normaali ero joillakin ihmisillä jalan paksuudessa vasen/ oikea). Tutkimuksen sain kun vaadin itse. Ja mikälie valesairaanhoitaja sulla ollut... varmaan julkisella puolella ;) Jos haluat henkesi pitää niin vaadit tutkimukset. Voi olla että turhaan, mutta parempi niinpäin

Vierailija
13/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että jalka oli kipeä melkein viikon, kipu ja turvotus lisääntyivät koko ajan. Loppuvaiheessa jalka oli niin kipeä, että päädyin yöllä päivystykseen. Sain massiivisen keuhkoembolian sairaalan odotushuoneessa, ja päädyin tehohoitoon. Olisin kuollut, jos tämä olisi tapahtunut sairaalan ulkopuolella.
Asian ydin oli se, että kannattaa ottaa mahdollinen tukos vakavasti!

Vierailija
14/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:43"]

NO TÄSSÄ ON KYLLÄ TIETÄMÄTÖN VIISAS TAAS LIIKKEELLÄ..

Tulpan näkee heti verikokeista! Trombin ilmaantuessa saattaa todella ahdistaa, tulee kunnon turvotusta, kovaa kipua että vaikeaa kävellä. Lääkäri toteaa verikokeiden jälkeen tulpan vielä ultralla. INR.illä ei ole mitään tekemistä asialla, ennen kuin tulppa kohta on liuotettu ja marevan aloitettu, sen jälkeen marevan hoito tasoa ylläpidetään hoitotasolla 2-3.ssa

Vierailija
15/35 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa ahdistaa jos on kokonaisvaltaisesti paha olo. Mutta ei se jalkatulppa aiheuta varsinaista hengenahdistusta. Keuhkoembolia on sitten eri asia

Vierailija
16/35 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 14:22"]

Alkoiko sinullakin oireet kolautuksesta? Minulla ihan kuin pistää pepun alle ja takareidessä omituinen tunne. Välillä kipu muistuttaa kovaa kasvukipua. En ymmärrä miten voidaan varmuudella sanoa ettei ole veritulppaa kun ei ole otettu kokeita eikä jalkaa ole kuvattu. Tänään kipua on myös jalkapohjassa. Kamalinta tässä on, että kipu on pahinta levossa.

ap

[/quote]

Ei, mutta muuten oireet oli samat.

t 2 (joka kiehuu raivosta toisen keskustelun sontaläjien (pitävät raiskausta ok:na, koska jos antaa ymmärtää, niin pitää ymmärtää antaa) takia)

Vierailija
17/35 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 17:54"]

NO TÄSSÄ ON KYLLÄ TIETÄMÄTÖN VIISAS TAAS LIIKKEELLÄ..

Tulpan näkee heti verikokeista! Trombin ilmaantuessa saattaa todella ahdistaa, tulee kunnon turvotusta, kovaa kipua että vaikeaa kävellä. Lääkäri toteaa verikokeiden jälkeen tulpan vielä ultralla. INR.illä ei ole mitään tekemistä asialla, ennen kuin tulppa kohta on liuotettu ja marevan aloitettu, sen jälkeen marevan hoito tasoa ylläpidetään hoitotasolla 2-3.ssa

[/quote]

Kirjoitat siis itsestäsi, sinä tietämätön.

Minulla oli veritulppa, joka näkyi kuvassa ja inr-arvo oli 4. Miten sinä tämän selität? On  vissiin olemassa sitten erikseen varsinainen "veritulppakoe"? Jos näin on, niin sekään ei aina kerrro totuutta, koska joku on lennätetty tarkempiin tutkimuksiin nimenomaan sen verikokeen perusteella, turhaan.

Hengenahdistusta tulee vasta sitten, kun veritulppa on keuhkoissa. Jalassa oleva ei vielä muuten menoa hidasta, vain kävelyä.

Ei tuo ap:n kertoma silti täsmää omaan kokemukseen. Jalka oli kyllä kipeä, varsinkin levossa ja nimenomaan sen tukoksen alapuolelta. Turvotus on minusta hyvin selvä oire. Onko kipeä jalka kauttaaltaan paljon paksumpi kuin toinen?

Vierailija
18/35 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt päivystyksessä.. En ole kivulta pystynyt nukkumaan lainkaan ja itkettää :( verikokeita otettiin ja niitä odottelen. Minulla kipu on nimenomaan vaihtelevaa.. Välillä sattuu niin ettei meinaa kyetä samalla hengittämään ja välillä taas vähemmän. Kipu on koko jalan alueella ehkä nyt voimakkaimmillaan polvitaipeessa ja reidessä.
Ap

Vierailija
19/35 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

INR ei ole veritulpan diagnostiikassa avulias koe. Jos arvo on 4 ja pistät neulan käsivarteen, veri ei tyrehdy vaan vuotaa holtittomasti. Fiddi eli fibriini koe on käytetty tukoksen diagnosoimiseksi. Siinä arvo 4 antaa vahvan syyn epäillä tukosta, mutta myös simppeli mustelma voi nostaa sen arvon hyvinkin korkealle. Tai murtumat tms.

Vierailija
20/35 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 13:49"]Loukkasin jalkani 6päivää sitten tai siis kolautin (sääriluun & ulkosyrjään päin viereisen lihaksen). Pari päivää sitten alkoi vasta kivut jotka ovatkin olleet niin kovia etenkin öisin etten meinaa saada nukutuksi. Kävin eilen lääkärissä joka pikaisesti katsoi jalkaa ja totesi että se on kudosvaurio ja käski jatkaa trombosolin käyttöä. Yöllä teki mieli huutaa kivusta ja soitin sairaanhoitajalle päivystykseen, että onko tämä normaalia, sairaanhoitaja sanoi ettei voi olla veritulppa, koska on väärässä kohtaa, onko totta??

Minua särkee välillä nilkasta, välillä koko säären alue, välillä polvi ja välillä takareisi aina pepun alle saakka.. Välillä ei satu ollenkaan ja välillä ihan sairaan paljon. Mikään tietty liike ei aktivoi kipua.

Sairaanhoitaja päivystyksessä sanoi, että jalassa olevaan tulppaan liittyy aina myös hengenahdistus, onko näin? 

[/quote]

Iskias: takareisi-säären etuosa-nilkka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan