Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkostyypin diabetes, kohtalotovereita?

Vierailija
13.01.2022 |

Ilmeisesti nyt sitten napsahti kakkostyypin diabetes, kun paastoarvo oli 7,1. Aiemmin ollut hieman koholla paastoarvo, muttei koskaan noin korkealla. Saisiko vertaistukea? Hieman meinaa olla vaikea hyväksyä tämä asia. Ennen kuin joku keksii sanoa, niin en ole ylipainoinen, vaan normaalipainoinen. Itse asiassa ole laihtunut 8 kiloa tässä reilun vuoden sisällä. Pitkä sokeri tosin oli ihan loistava, arvo oli 36.
Ja kotona mittaillut arvot ruoan jälkeen ovat olleet normaaleja. Tuleeko tässä nyt kuitenkin diagnoosi diabeteksestä?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap, mulla samanlaiset arvot kuin sulla, syön myös enimmäkseen hyvin terveellisesti, vhh. Pitkä sokeri on merkittävämpi kuin paasto tai muut päivän aikana otetut näytteet. Mutta jos otat sokerin kaksi tuntia aterian jälkeen, se voi olla esim 6.7 tms, siis esidiabetes, mutta kaksi ja puoli tuntia aterian jälkeen se voi olla 5.7. eli normaali. Ei sulla hätää, voi olla että sulle laitetaan pieni annos lääkettä, niin mullekin, mutta ei se mitenkään elämään vaikuta. Kun on normipaino, normi terveellinen ruoka eikä liikaa käytä alkoholia tai tupakoi ja liikkuukin edes vähän, homma kunnossa.

Vierailija
42/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Ihan oma valinta.

Niin. Leipä on ihan normaalia ruokaa ja olen syönyt sitä ihan normaalisti koko ikäni, en ole ylensyönyt. En ole koskaan pitänyt vehnäleivästä vaan syön joko kauraleipää, täysjyväleipää tai ruisleipää. Veikkaan että moni ihminen syö leipää eikä koskaan sairastu. Oma valintani kai se sitten on, en missään vaiheessa väittänytkään että ei olisi. C'est la vie.

Harvoin jos  koskaan diabetes tulee yhdestä ruokalajista. Kokonaisuus ratkaisee

u

No kun olet asiantuntija niin kerro sitten mistä se tulee? Karkeista en ole koskaan välittänyt enkä edes lapsuudessani niitä syönyt kovin usein syönyt. Ruisleivästä olen aina tykännyt ja sitä on joskus nuoruudessa mennyt jopa 6 viipaletta päivässä, nykyään menee 2-3. Kaurapuuroa tuli ennen syötyä aamiaisella, mutta sitä en enää syö kun se nostaa nopeasti sokeriarvot taivaisiin. Muuten olen syönyt ihan normiruokaa koko ikäni. Punaisesta lihasta en välitä, mutta kanaa ja kalaa tulee aterioilla syötyä usein. Pastaa en syö usein enkä välitä perunasta.

Joku mysteeriruoka vissiin se mitä olen tietämättäni ylensyönyt ja aiheuttanut itselleni diabeteksen. Ainakaan se ei ole ollut kovin lihottavas ruokaa kun paino on pysytellyt koko aikuisiän alle 60 kilossa vaikka pituutta on 175 cm.

Runsashiilarinen ruoka sen aiheuttaa. Ei siinä ole mitään mysteeristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi ap, mulla samanlaiset arvot kuin sulla, syön myös enimmäkseen hyvin terveellisesti, vhh. Pitkä sokeri on merkittävämpi kuin paasto tai muut päivän aikana otetut näytteet. Mutta jos otat sokerin kaksi tuntia aterian jälkeen, se voi olla esim 6.7 tms, siis esidiabetes, mutta kaksi ja puoli tuntia aterian jälkeen se voi olla 5.7. eli normaali. Ei sulla hätää, voi olla että sulle laitetaan pieni annos lääkettä, niin mullekin, mutta ei se mitenkään elämään vaikuta. Kun on normipaino, normi terveellinen ruoka eikä liikaa käytä alkoholia tai tupakoi ja liikkuukin edes vähän, homma kunnossa.

Eikö 6,7 ole kaksi tuntia aterian jälkeen vielä normaali arvo? En ole ikinä tupakoinut, liikuntaa tulee harrastettua useamman kerran viikossa. Verenpaine aina ollut ennemminkin matalahko.

Ap

Vierailija
44/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Raskausajan diabeteksen syy ei ole ylipaino ja elämäntavat vaan raskaus.

Vierailija
45/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Voi jessus, uskotko itse tuohon oikeesti??

Vierailija
46/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ajatusta ruokavalion korjaamisesta?

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

Täysjyvä ja rasvaton maito=diabetes

Höpöhöpö. Rasvaton maito on hyvästä jos maitoa tahtoo juoda. Ja täysjyvä myös.

Vierailija
47/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödyllä ruualla on suuri merkitys. Jos syöt "terveellisesti" suositusten mukaan, niin diabetes on taattu seuraus. Ylipainolla ei ole merkitystä.

Terveellisesti suositusten mukaan? Kasvispainotteista ruokaa suositellaan, eikä se aiheuta diabetesta.

Vierailija
48/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syödyllä ruualla on suuri merkitys. Jos syöt "terveellisesti" suositusten mukaan, niin diabetes on taattu seuraus. Ylipainolla ei ole merkitystä.

Terveellisesti suositusten mukaan? Kasvispainotteista ruokaa suositellaan, eikä se aiheuta diabetesta.

Suositusruoka nimenomaan aiheuttaa diabetesta. Kyse ei ole kasviksista.

Vierailija
49/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko sinä oikeasti, että sokerilla saa raskausajan diabeteksen? Se ei ole uskon asia, vaan tutkittua.

Vierailija
50/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 6,7 ole kaksi tuntia aterian jälkeen vielä normaali arvo? En ole ikinä tupakoinut, liikuntaa tulee harrastettua useamman kerran viikossa. Verenpaine aina ollut ennemminkin matalahko.

Ap

Joo on varmaan. Mun pointti oli se, että olen huomannut, että jopa puoli tuntia voi muuttaa tulosta huomattavasti paremmaksi. Yleensähän ne sanoo, että noin pari tuntia. Että kuka sen mitenkin katsoo. Diabetes saattaa tietysti ollakin vaarallinen, mutta mun mielestä siitä puhutaan ihan hirveänä mörkönä. Mä olen sen pillerin ottanut joka päivä ainakin 20 vuotta. Olen lukenut tutkimuksia diabeksen perinnöllisyydestä. Isälläni on myös, aina ollut liikkuvainen, ei koskaan käyttänyt mitään päihteitä, no mahaa on vähän tullut vanhemmiten. Samoissa arvoissa mennään. Äläkä nyt ahdistu mistään korona jutuista, mulla rokotukset, Ffp2 maski aina ja käsiä pestään. Siinä se.

Vierailija
51/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

On tosiaan hyväksi, diabetes on varma seuraus.

Vierailija
52/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään diagnoosi, itselläni ollut 20 vuotta paastoarvo aina 6-7. Pitkäsokeri määrittelee huomattavasti enemmän. Itselläni ei lääkitystä.

Eikö lääkäri ole muka ikinä määrännyt sokerirasitusta, kun tuo paastoarvo on noin korkea?

Ap

On kaksi kertaa, viiden vuoden välein. Kahden tunnin rasituksen jälkeen arvo 7.4, ei aiheuttanut toimenpiteitä. Kolesteroliarvot hyvät, ikä 61.

Hysteriaa, sitten kun pitkäsokeri alkaa huidella yli arvojen - siihen tartutaan. Näin työterveyslääkärin sanoilla.

Vierailija
53/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on taas niin vääristyneitä käsityksiä ravitsemussuosituksista ja diabeteksesta. Tsemppiä ap. Sun paastoarvo ei ole vielä paha, mutta puhu lääkärissä uudestaan, jos olet huolissasi.

Vierailija
54/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikä pointti on juoda rasvatonta maitoa? Sitä sinertävää vetistä mautonta litkua? Rasva on hyvä ihmiselle!

Vierailija
55/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko sinä oikeasti, että sokerilla saa raskausajan diabeteksen? Se ei ole uskon asia, vaan tutkittua.

Onko sulla esittää se tutkimus?

Vierailija
56/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Ihan oma valinta.

Niin. Leipä on ihan normaalia ruokaa ja olen syönyt sitä ihan normaalisti koko ikäni, en ole ylensyönyt. En ole koskaan pitänyt vehnäleivästä vaan syön joko kauraleipää, täysjyväleipää tai ruisleipää. Veikkaan että moni ihminen syö leipää eikä koskaan sairastu. Oma valintani kai se sitten on, en missään vaiheessa väittänytkään että ei olisi. C'est la vie.

Leipä nimenomaan on ruokaa, ei pelkkä lisuke. Olen korkeimmassa riskiryhmässä diabeteksen suhteen ja lihava. Silti iso d ei ole vielä puhjennut, koska jo 10 v sitten huomasin, että leipää ei kandee syödä joka päivä ja yleensäkin max 2 siivua päivässä. Jostain syystä pastakaan ei ole niin huono verensokerin kannalta. Ja ruisleipä on pahin, itselläni se nostaa verensokeria yhtä nopeasti kuin sokeripulla.

Vierailija
57/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on taas niin vääristyneitä käsityksiä ravitsemussuosituksista ja diabeteksesta. Tsemppiä ap. Sun paastoarvo ei ole vielä paha, mutta puhu lääkärissä uudestaan, jos olet huolissasi.

Aivan, suosituksiin uskotaan kuin raamattuun, vaikka ne aiheuttaa sairauksia.

Vierailija
58/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lehmänmaito buustaa aikuisen ihmisen elimistössä tulehdusta. Jos on diabetesriski, se kontribuoi siihen, koska kakkostyypin diabeteksessa elimistössä on tulehdustila. Myös viljat buustaavat tulehdusta. Tämä ei ollut ongelma silloin, kun ihmiset kuolivat lähinnä nälkään eivätkä pitkäaikaissairauksiin. Mutta jos on riskiryhmässä, maitoa ei kannata juoda janoon. Täysjyvän etu on lähinnä se, että se sisältää paljon imeytymättömiä hiilareita eli kuitua, joten volyymissa on vähemmän imeytyvää sokeria. Mitenkään erityisen hyvää ei viljakuitu ole, kasviskuitu on ominaisuuksiltaan suolistolle hellempää.

Vierailija
59/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lehmänmaito buustaa aikuisen ihmisen elimistössä tulehdusta. Jos on diabetesriski, se kontribuoi siihen, koska kakkostyypin diabeteksessa elimistössä on tulehdustila. Myös viljat buustaavat tulehdusta. Tämä ei ollut ongelma silloin, kun ihmiset kuolivat lähinnä nälkään eivätkä pitkäaikaissairauksiin. Mutta jos on riskiryhmässä, maitoa ei kannata juoda janoon. Täysjyvän etu on lähinnä se, että se sisältää paljon imeytymättömiä hiilareita eli kuitua, joten volyymissa on vähemmän imeytyvää sokeria. Mitenkään erityisen hyvää ei viljakuitu ole, kasviskuitu on ominaisuuksiltaan suolistolle hellempää.

Diabeetikon tai esidiabeetikon ei pidäkään mitään leipää syödä. Päällyset kyllä on hyviä syötäviä. Maitotuotteissa vain rasvaiset kelpaa.

Vierailija
60/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes on pitkälti geneettinen sairaus. Radin taas laukaisee hormonit. En vielä huolestuisi pelkästä paastoarvosta. Itsellähän oli sokerirasituksessa paastoarvo jotain 9 ja tunnin arvo 14 ja sitä rataa. Insuliinit tuli käyttöön eikä niilläkään aina rajoissa pysytty, kun hormonien takia sokerit heittivät häränpyllyä. Aloitin 7 yksiköllä insuliinia ja pahimmillaan meni 72 ky iltainsuliinia ja ateriainsuliinit vielä päälle. Silti jankattiin koko raskausaika, että kyllä se radi lähtee kun lapsi syntyy. Ei lähtenyt, kaikki arvot 11 ympäri vuorokauden.

Kuukaudessa tasaantuivat esidiabeteksen tasolle, välillä jopa normaalirajoissa. Normaalipainoinen olin, joten lätkäisivät 1. tyypin diabeteksestä diagnoosin, mutta tarkemmissa tutkimuksissa todettiin, että omaa insuliinituotantoa on, joten ei ole ykkönen. Kakkoseksi eivät kuitenkaan halua lätkäistä, koska normaalipaino, mutta nyt yli vuoden jahkailun jälkeen lääkäri alkaa olla sitä mieltä, että ehkä se sittenkin on kakkonen, vaikka en ole vanha enkä (ilman raskautta) lihava. Määrittämätöntäkin diabetesta, joka on jotain ykkösen ja kakkosen välimaastosta on väläytelty.

Ei diabetes ole maailmanloppu. Tiesin, että se tulee kuitenkin, kun on niin vahvasti sukuvika, ettei siltä voi välttyä näillä geeneillä, vaikka ruokavalio olisi täydellinen (mitä se ei ole). Normaalia elämää voi elää joko 1. ruokavaliomuutoksen tekemällä tai 2. lääkkeillä. Jos ruokavaliokaan ei auta, niin sitten lääkkeet. Ainoa asia, mikä tässä harmittaa, on se, että periytyy vähän suurella todennäköisyydellä omillekin lapsille enkä heidän soisi sairastuvan kolmekymppisenä tautiin, joka leimaa hoikankin läskiksi pullasyöpöksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi