Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kakkostyypin diabetes, kohtalotovereita?

Vierailija
13.01.2022 |

Ilmeisesti nyt sitten napsahti kakkostyypin diabetes, kun paastoarvo oli 7,1. Aiemmin ollut hieman koholla paastoarvo, muttei koskaan noin korkealla. Saisiko vertaistukea? Hieman meinaa olla vaikea hyväksyä tämä asia. Ennen kuin joku keksii sanoa, niin en ole ylipainoinen, vaan normaalipainoinen. Itse asiassa ole laihtunut 8 kiloa tässä reilun vuoden sisällä. Pitkä sokeri tosin oli ihan loistava, arvo oli 36.
Ja kotona mittaillut arvot ruoan jälkeen ovat olleet normaaleja. Tuleeko tässä nyt kuitenkin diagnoosi diabeteksestä?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Syödyllä ruualla on suuri merkitys. Jos syöt "terveellisesti" suositusten mukaan, niin diabetes on taattu seuraus. Ylipainolla ei ole merkitystä.

Totta, nykyiset ravintosuositukset eivät tähtää remissioon vaan jatkuvaan lääkkeiden syömiseen. 

Vierailija
22/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisdiabetes on kansainvälisten tutkimusten perusteella periytyvä sairaus, joka ei puhkea niillä, joilla sitä ei ole piilevänä, mutta heillä joilla on, elintavat ovat avainasemassa, että se ei puhkea. Mihinkään se ei kuitenkaan katoa jollain VHH:lla vaan pysyy kurissa. Lisää hyviä tietopakkauksia aiheesta Diabetesliiton sivuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ajatusta ruokavalion korjaamisesta?

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

No,jos sulla on perunaa ja leipää samalla aterialla niin pam.

Vähennä vähän leipää,yks peruna vähemmän,riisiä desi,sillai ministi vähennät.

Niin mä olen tehny ja sokerit pysyy kurissa.

Heh joskus kun tekee mieli pottumuusia niin syön vaan sitä,en muuta sen kanssa :D

Muuten,LIIA RASVA muuttuu maksan kautta sokeriksi ja se pamahtaa vyötärölle jne,eli tarkkana lihojen ja leivänpäällysten kanssa myös!

Täysin väärin! Rasva (oikea) on vain hyväksi. Kuin myös liha.

Vierailija
24/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisdiabetes on kansainvälisten tutkimusten perusteella periytyvä sairaus, joka ei puhkea niillä, joilla sitä ei ole piilevänä, mutta heillä joilla on, elintavat ovat avainasemassa, että se ei puhkea. Mihinkään se ei kuitenkaan katoa jollain VHH:lla vaan pysyy kurissa. Lisää hyviä tietopakkauksia aiheesta Diabetesliiton sivuilla.

Kun toimii päinvastoin kun noilla sivuilla neuvotaan, voi jopa välttyä diabetekselta.

Vierailija
25/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tätä enää korjaisi? Ruokavalioon kuuluu täysjyvää, rasvatonta maitoa, en mässäile keksiä ja muita herkkuja paljoa. Alkoholia ehkä pari annosta viikossa. 

Ap

Heh joskus kun tekee mieli pottumuusia niin syön vaan sitä,en muuta sen kanssa :D

Muuten,LIIA RASVA muuttuu maksan kautta sokeriksi ja se pamahtaa vyötärölle jne,eli tarkkana lihojen ja leivänpäällysten kanssa myös!

Täysin väärin! Rasva (oikea) on vain hyväksi. Kuin myös liha.

Ei se ole hyväksi. Ja myös lihassa, etenkin punaisessa, on omat ongelmansa.

Vierailija
26/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Ihan oma valinta.

Niin. Leipä on ihan normaalia ruokaa ja olen syönyt sitä ihan normaalisti koko ikäni, en ole ylensyönyt. En ole koskaan pitänyt vehnäleivästä vaan syön joko kauraleipää, täysjyväleipää tai ruisleipää. Veikkaan että moni ihminen syö leipää eikä koskaan sairastu. Oma valintani kai se sitten on, en missään vaiheessa väittänytkään että ei olisi. C'est la vie.

Vierailija
27/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan täysin kohtalotoveri, mutta mulla on nyt raskausajan diabetes ja on vähän vaikea hyväksyä, paastoarvo oli 5,3 ja siitä napsahti dg.

Syön terveellisesti ja ennen raskautta olin ihan ihannepainoinen. Tuntuu tosi epäreilulta tuo diagnoosi, varsinkin kun jopa raskausdiabetes-artikkeleissa korostetaan sitä että syy on ylipaino ja elämäntavat jotka itsellä on aivan ok :(

Syödyllä ruualla on suuri merkitys. Jos syöt "terveellisesti" suositusten mukaan, niin diabetes on taattu seuraus. Ylipainolla ei ole merkitystä.

En syö oikeastaan ravitsemussuositusten mukaan. Syön kaurapuuroa joka aamu ja ruisleipää päivittäin, mutta en pastaa/riisiä/perunaa juuri yhtään. Syön kasviksia, juureksia, hedelmiä, marjoja ym runsaasti ja käytän punaista maitoa ja hapanmaitotuotteita. Proteiini koostuu useimmiten kasviproteiineista (pavut, linssit) tai kanasta. Kalaa syön vähemmän kuin haluaisin. Punaista lihaa käytän vain harvoin - edes leivän päällä. Suolaa en lisää mihinkään paitsi kananmunan päälle. Juon vettä, maitoa, piimää, vichyä tai alkotonta olutta, en muuta. Karkille olen perso, mutta en kyllä ole herkutellut päivittäin vaan mielestäni kohtuullisesti kerran-kaksi viikossa.

Mulla tosiaan paastoarvo oli 5,3 mutta se tunnin arvo sitten tippui jo 4,9:ään joka tuntuu tosi oudolta jos tämä joku diabetes olisi.

-3

Vierailija
28/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät arvot nuo ovat eivätkä todellakaan vielä osoita aikuisdiabetesta. Mulla aamulla ennen ruokaa päivästä ja edellisestä illasta riippuen 9-12 ja aiemmin ollut paljon enemmänkin. Hassua, että amerikkalaisen skaalan mukaan tuokaan ei vielä yksin osoita aikuisdiabetesta.

Syön 3 metforminia päivässä ja pistän insuliinia 26 yksikköä. Vaikeaa on tasoitella vaikka syön terveellisesti (aamiaisen lisäksi kerran päivässä yhdistetyn lounaan ja päivällisen, hyvin vähän lihaa, ei karkkia tai muita sokerisia ruokia tai juomia), en tupakoi ja olen alkoholipaussillakin. Enkä ole edes ylipainoinen. Mutta haima ei vain tuota tarpeeksi insuliinia.

Suomessa on yli 500 000 ihmistä, jotka eivät tiedä, että heillä on diabetes 2.

Diabeetikoille korona on vaarallinen.

Vierailija
29/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan riskiryhmä 1

Vierailija
30/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sokeriarvo vielä kovin korkealta kuulosta. Itsellä paastoarvo yli 17 kun kakkostyypin diabetes todettiin. Tällä hetkellä olen tablettilääkityksellä ja arvot pyörii 6 ja 10 välillä riippuen mihin aikaan päivästä mittailen.

En ollut myöskään ylipainoinen kun diabetes todettiin enkä ole koskaan ollutkaan. Aina olen ollut normaalipainon alarajoilla. Siksi oli järkytys kuulla sairastavani diabetesta.

Sokereista on ollut helppoa luopua, mutta leivästä tykkään liikaa ja siitä en ole pystynyt edelleenkään luopumaan. Kaurapaahtoleipää menee aamiaisella ja ruisleipää aterioilla. Vihanneksia pitäisi syödä enemmän, mutta ne eivät maistu. Varmaan joudun vielä jossain vaiheessa insuliinihoitoon tämän takia.

Ihan oma valinta.

Niin. Leipä on ihan normaalia ruokaa ja olen syönyt sitä ihan normaalisti koko ikäni, en ole ylensyönyt. En ole koskaan pitänyt vehnäleivästä vaan syön joko kauraleipää, täysjyväleipää tai ruisleipää. Veikkaan että moni ihminen syö leipää eikä koskaan sairastu. Oma valintani kai se sitten on, en missään vaiheessa väittänytkään että ei olisi. C'est la vie.

Harvoin jos  koskaan diabetes tulee yhdestä ruokalajista. Kokonaisuus ratkaisee

Vierailija
31/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli rasi diagnoosi paastoarvolla 5,3. Olen superpahoillani siitä. 

En ole ylipainoinen, en tupakoi, olen aktiivinen. Vuoden seurannassa arvot olivat aivan samat kuin tuossa rasituksessa ja sain vain kiitosta, kun olen ollut niin hyvä. 

Mulla auttoi paastoarvon normalisoitumiseen hiilihydraattipommi, kuten pulla, jäätelö tai jotain noin klo 14 iltapäivällä. 

Vierailija
32/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronan riskiryhmä 1

Niin no arvaapa vaan, ahdistaako tämä vielä enemmän? 

Ap

Vierailija
33/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, paastoarvo luokkaa 12-18, kun todettiin. Tuo 7.1 ei välttämättä viittaa mihinkään erityiseen.

Itse selvitin, mikä nostaa ja mikä ei. Lääkkeille en päätynyt ollenkaan, kun vähensin niitä pitkiä sokereita eli vehnä- ja riisituotteita. Liha ja rasvainen kala laskee arvoja, vihanneksilla ei juurikaan vaikutusta sokeriarvoihin. Lyhyet sokerit eivät nosta kuin hetkeksi eli kahden tunnin jälkeen sokeriarvot normaalit, ellei ylensyö. Sama ilmiö hedelmien kanssa, ei näy enää kahden tunnin kuluttua.

Tällä ruokavaliolla 7,7% pitkät arvot tippuneet selvästi alle 5% tason. Leipä, pasta ja riisi pitävät sokeriarvot tasaisesti koholla, joten niitä kannattaa välttää. Ei niitä tarvitse kokonaan poistaa ruokavaliosta, koska merkitsevää on etteivät sokeriarvot ole kaiken aikaa koholla. Kaikilla sokeriarvot kohoavat lyhytaikaisesti, makean syönnin jälkeen. Ongelma syntyy siitä, jos ne ovat edelleen koholla vielä kahden tunnin kuluttuakin.!

Vierailija
34/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että on myös muita tyyppejä kuin 1 ja 2. Jos on terveet elämäntavat ei rajua ylipainoa ja sokerit koholla aikuisiässä yhtäkkiä niin kyseessä voi olla myös Lada tai mody tms. Esim.. diabetesliiton sivulla lisätietoa..

Vierailija
35/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkoitat varmaan että liika PROTEIINI muuttuu glukoosiksi, ei rasva.

Vierailija
36/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että on myös muita tyyppejä kuin 1 ja 2. Jos on terveet elämäntavat ei rajua ylipainoa ja sokerit koholla aikuisiässä yhtäkkiä niin kyseessä voi olla myös Lada tai mody tms. Esim.. diabetesliiton sivulla lisätietoa..

Tässä ketjussa kyse on  2tyypin diabeteksesta. Älä sinä sekoita keskustelua.

Vierailija
37/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa selvää asiasta itsenne vuoksi. Jos olette diabetes 2:sen riskiryhmää, hiilihydraatit eivät sovi teille. Pitäkää hh-määrät todella alhaisina. Älkää syökö leipää, perunaa ja sokeria. Hankalaahan se aluksi on, mutta ennemmin syö rajoitetusti kuin piikittää itseään, menettää näkönsä ja katkoo jalkansa tarkoituksella.

Vierailija
38/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mikään diagnoosi, itselläni ollut 20 vuotta paastoarvo aina 6-7. Pitkäsokeri määrittelee huomattavasti enemmän. Itselläni ei lääkitystä.

Vierailija
39/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma valinta.

Harvoin jos  koskaan diabetes tulee yhdestä ruokalajista. Kokonaisuus ratkaisee

u

No kun olet asiantuntija niin kerro sitten mistä se tulee? Karkeista en ole koskaan välittänyt enkä edes lapsuudessani niitä syönyt kovin usein syönyt. Ruisleivästä olen aina tykännyt ja sitä on joskus nuoruudessa mennyt jopa 6 viipaletta päivässä, nykyään menee 2-3. Kaurapuuroa tuli ennen syötyä aamiaisella, mutta sitä en enää syö kun se nostaa nopeasti sokeriarvot taivaisiin. Muuten olen syönyt ihan normiruokaa koko ikäni. Punaisesta lihasta en välitä, mutta kanaa ja kalaa tulee aterioilla syötyä usein. Pastaa en syö usein enkä välitä perunasta.

Joku mysteeriruoka vissiin se mitä olen tietämättäni ylensyönyt ja aiheuttanut itselleni diabeteksen. Ainakaan se ei ole ollut kovin lihottavas ruokaa kun paino on pysytellyt koko aikuisiän alle 60 kilossa vaikka pituutta on 175 cm.

Vierailija
40/84 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään diagnoosi, itselläni ollut 20 vuotta paastoarvo aina 6-7. Pitkäsokeri määrittelee huomattavasti enemmän. Itselläni ei lääkitystä.

Eikö lääkäri ole muka ikinä määrännyt sokerirasitusta, kun tuo paastoarvo on noin korkea?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän