Opetelkaa meikkaamaan tai lopettakaa vaatteiden sovitus kaupoissa.
Ihan tarpeeksi monta kertaa on tullut tilanne vastaan, että kun löydän vaatekaupasta kivan paidan, niin joku ääliö on sotkenut sen kaulaaukon ihan oranssiksi meikkivoiteella.
Viimeksi eilen.
Onneksi sitten tässä katsomassani paidassani eilen oli lisää kokoja jäljellä rekissä, joten ei tarvinnut valita sellaista joka oli sotkettu meikkivoiteella. Tai niinhän minä luulin. Äsken huomasin, että tässä ostamassani paidassakin on oransseja meikkivoidelänttejä kaula-aukon sisäpuolella. Kiva ylläri. Sama pakkelinaama oli sitten päättänyt sovittaa jokaista kyseistä paitaa samankokoisena ja tuhota ne.
Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa a) meikata niin, ettei sitä meikkivoidetta irtoa joka paikkaan, mihin kasvosi vähänkin koskevat tai vastaavasti b) sovittaa vaatteita niin, ettei tarvitse hinkata sitä naamaansa siihen kankaaseen?
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:18"]Minä taas toivoisin, että ihmiset käyttäisivät dödöä. Ostin juhlahameen ja sen vyötärö haisee pinttyneelle hielle. Hametta ei saa vesipestä, kiva juttu!
[/quote]
Nyt en kyllä tajua... Dödöä vyötäröllekö? Hiki ei taida pinttyä vaan vaatetta kokeilemalla?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:18"]Minä taas toivoisin, että ihmiset käyttäisivät dödöä. Ostin juhlahameen ja sen vyötärö haisee pinttyneelle hielle. Hametta ei saa vesipestä, kiva juttu! [/quote] Nyt en kyllä tajua... Dödöä vyötäröllekö? Hiki ei taida pinttyä vaan vaatetta kokeilemalla?
[/quote]
No siis jos sen vyötärön vetää kainaloihin tai se osuu niihin, kai se nyt pinttyy?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:14"]
Kertoka nyt edes miten meikataan niin, että meikkivoide/puuteri ei tartu! Minulla on Guerlainin BB-voide ja puuteri, täydellisen sopiva meikki iholleni, mutta tarttuu kyllä vaatteisiin.
[/quote]
No kuten aloituksessakin jo kirjoitin, niin sitten voisit esim. pukea vaatteet päällesi niin, etteivät kasvosi osu kaula-aukkoon tai muuhunkaan osaan. Minulla ei tule ikinä meikkitahroja vaatteisiin tai mihinkään, vaikka kasvoni osuisivatkin. Käytän jotain MaxFactoryn ihan perusmeikkivoidetta ja puuteria. Niiden alle laitan kosteusvoidetta.
- AP
[/quote]
Ai miten sinä kirjoitit? Eihän siellä lue mitään ohjeita, vaan ainoastaan kiroileva "Mikä siinä on niin helvetin vaikeaa a) meikata niin, ettei sitä meikkivoidetta irtoa joka paikkaan"
Mikä ohje tuo on olevinaan? Kerro miten meikki ei tartu.
(en ole tuo, jolle vastasit)
Mä olen ostanut juuri näitä meikillä sotkettuja vaatteita, ja hienosti on aina pesussa lähtenyt. Ja tietenkin niistä saa 10-20% alennuksen kun vaan osaa pyytää.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:18"]Minä taas toivoisin, että ihmiset käyttäisivät dödöä. Ostin juhlahameen ja sen vyötärö haisee pinttyneelle hielle. Hametta ei saa vesipestä, kiva juttu! [/quote] Nyt en kyllä tajua... Dödöä vyötäröllekö? Hiki ei taida pinttyä vaan vaatetta kokeilemalla?
[/quote]
No siis jos sen vyötärön vetää kainaloihin tai se osuu niihin, kai se nyt pinttyy?
[/quote]
No sit luulen, että on jo pahempi hikiongelma mihin ei pelkkä dödö välttämättä auta. Ja kainaloihin vedetty mekko kuulostaa kyl mielenkiintoiselta.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:18"]Minä taas toivoisin, että ihmiset käyttäisivät dödöä. Ostin juhlahameen ja sen vyötärö haisee pinttyneelle hielle. Hametta ei saa vesipestä, kiva juttu! [/quote] Nyt en kyllä tajua... Dödöä vyötäröllekö? Hiki ei taida pinttyä vaan vaatetta kokeilemalla? [/quote] No siis jos sen vyötärön vetää kainaloihin tai se osuu niihin, kai se nyt pinttyy? [/quote] No sit luulen, että on jo pahempi hikiongelma mihin ei pelkkä dödö välttämättä auta. Ja kainaloihin vedetty mekko kuulostaa kyl mielenkiintoiselta.
[/quote]
Miten itse selität vyötäröllä kohdan, joka haisee pinttyneelle hielle?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:23"] [quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:18"]Minä taas toivoisin, että ihmiset käyttäisivät dödöä. Ostin juhlahameen ja sen vyötärö haisee pinttyneelle hielle. Hametta ei saa vesipestä, kiva juttu! [/quote] Nyt en kyllä tajua... Dödöä vyötäröllekö? Hiki ei taida pinttyä vaan vaatetta kokeilemalla? [/quote] No siis jos sen vyötärön vetää kainaloihin tai se osuu niihin, kai se nyt pinttyy? [/quote] No sit luulen, että on jo pahempi hikiongelma mihin ei pelkkä dödö välttämättä auta. Ja kainaloihin vedetty mekko kuulostaa kyl mielenkiintoiselta.
[/quote]
Miten itse selität vyötäröllä kohdan, joka haisee pinttyneelle hielle?
[/quote]
En tiennyt, että mun pitää se selittää. :D Kunhan kuulosti erikoiselta. Ehkä kokeilisin jotain tekstiileille tarkoitettua hajunpoistajaa, ja eikös soodakin ime hajuja itseensä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:23"]
Tätä ongelmaa valittelin viimeksi tänään kun sovitin paitaa ja huomasin meikkivoidetta kaula-aukon kohdalla. Onneksi löysin puhtaan paidan. Eikös sovitetut vaatteet palauteta eri rekille eikä siihen samalle mistä on vaatteen ottanut? Silloin kun itse lähden ostoksille en laita meikkiä ollenkaan, en haluaisi kenenkään löytävän minun likaamaani vaatetta.
[/quote]
Hmm... Pienemmissä kaupungeissa en ole ainakaan koskaan nähnyt tälläistä systeemiä missään peruskaupoissa (H&M, Mango, Veromoda jne.)
Italiassa tämä oli fiksusti ratkaistu osassa kauppoja siten et oli sovituskappaleet erikseen, ja esim valkoista paitaa ei siinä värissä sovitettu ollenkaan vaan malli katsottiin punaisesta vastaavasta. Niin fiksua :)
Aiheutuu tottakai hävikkiä. Tuotteet ovathan tosiaan yrityksen omistamia ennen asiakkaan ostoa.
Tahrallinen paita myydään joko seuraavalle asiakkaalle alennuksella (hävikki-tapa nro 1) tai sitten jos vaate todetaan myyntikelvottomaksi vaate kirjataan pois inventaariosta (hävikki-tapa nro2) jolloin vaatteet lähetetään pois. Olen ymmärtänyt että myyntikelvottomat vaatteet tuhotaan, monet vaatebrändit polttaa vaatteitaan. Sekin kuormittaa sitten tätä ilmastonmuutostakin, kun ensin käytetään maapallon resursseja esim puuvillan kasvattamiseen ja vaatteen tuotantoon ja sitten ihmisen huonon käytöksen johdosta poltetaan vaate. Ja siis tahralliset paidat ovat vasta vuoren huippua; monet asiakkaat avaavat myös esim. alusvaatteiden tai sukkien paketit. Ei meillä myyjillä ole työkaluja nitoa näitä sinetöityjä paketteja enää takaisin. Nekin kirjataan siis pois, usein hygienia syistä.
T: vaatekaupan työntekijä kymmenen vuoden kokemuksella
Ainakin kaikissa Aasian maissa, joissa olen käynyt (Intia, Bangladesh, Indonesia, Singapore, Kiina, Etelä-Korea) siellä oli ssovituskappaleet ja myyjä tuo uuden varastosta. Myyjät ovat myös erittäin ammattitaitoisia, että yhdellä vilkaisulla osaavat antaa oikean kokoisen vaatten
Asiallinen ketju. Juuri alkuviikosta kävin kotimatkalla Kappahlissa ja löysin kivan paidan, mutta ainoa omaa kokoani oleva oli kauluksen ympäriltä sotkettu meikkivoiteelta, lisäksi paita lemusi dödöltä tms. Pitäisiköhän kauppojen ruveta pitämään pelkät sovituskappaleet esillä ja hakea varastosta asiakkaalle uusi? Kuin Dinskossa.