Mitä ajattelet lukiolaisesta, jonka ka on 9.8?
Kommentit (86)
Pelkän keskiarvon perusteella ajattelen, että hän on lahjakas ja ahkera. Kun kerroit, ettet juuri edes tee läksyjä, arvaan sinun olevan hyvinkin älykäs. Lisäksi olet liikunnallisesti lahjakas, hieno yhdistelmä siis.
Voit valita tulevan ammattisi aika vapaasti; varmaan menestyt hyvin pääsykokeissa kuin pääsykokeissa. Tervetuloa vaikkapa toimittajan uralle. Sitä varten pieni vinkki mahdollisesti tulevalta kollegalta: lyhenteet (ka) kirjoitetaan auki (keskiarvo), ja desimaalit erotetaan suomessa pilkulla, ei pisteellä (9,8). Hyvää tulevaisuutta sinulle!
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:28"]
Olet ap ylpeä siitä, että olet saanut noin hyvät geenit ja jaksat vielä ahkeroidakin hyvien arvosanojen eteen! Tulet kyllä varmasti menestymään elämässäsi teetpä mitä tahansa.
[/quote] Vai että hyvät geenit? Kuka tahansa, joka jostain syystä motivoituu opiskeluun, saavuttaa vastaavan tason lukiossa.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:36"]
En mitään erityistä. Omalla lapsella on tuollainen keskiarvo. Hän on ihan tavallinen ihminen. Gaussin käyrässä on muutakin kuin huippu. Jonkun osana on osua niihin ääripäihin. Joillakin nyt vain sattuu olemaan vähän keskivertoa enemmän lahjakkuutta joissakin asioitta, tai sitten ahkeruutta, tai molempia. Koulumenestys ei kerro vielä kovin paljoa siitä, mitä henkilö elämässään tulee tekemään.
[/quote]
asioitta -> asioiSSa
Mihin ap tähtäät? Mitä jos saisit kokeesta vaikka 7, minkälaisen reaktion se aiheuttaisi?
Itse olen monellakin tapaa perfektionisti, mutta koulunkäynnin olen aina hoitanut siinä sivussa. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku haluaa saada kymppejä kun huonommillakin numeroilla pääsee eteenpäin elämässä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:36"]
Pelkän keskiarvon perusteella ajattelen, että hän on lahjakas ja ahkera. Kun kerroit, ettet juuri edes tee läksyjä, arvaan sinun olevan hyvinkin älykäs. Lisäksi olet liikunnallisesti lahjakas, hieno yhdistelmä siis.
Voit valita tulevan ammattisi aika vapaasti; varmaan menestyt hyvin pääsykokeissa kuin pääsykokeissa. Tervetuloa vaikkapa toimittajan uralle. Sitä varten pieni vinkki mahdollisesti tulevalta kollegalta: lyhenteet (ka) kirjoitetaan auki (keskiarvo), ja desimaalit erotetaan suomessa pilkulla, ei pisteellä (9,8). Hyvää tulevaisuutta sinulle!
[/quote]
Pitää myös osata sovittaa tekstinsä kulloinkin käytettävään mediaan. Whatsapp-viesteissä tai vauvapalstalla on jopa suositeltavaa viljellä jonkin verran kirjoitusvihreitä, jottei vaikuttaisi liian koppavalta.
-ohis
Ajattelin kirjoittaa pitkän saksan, englannin, fysiikan, kemian, psykologian, biologian, pitkän matikan ja tietysti äidinkielen.
Ap
Ja anteeksi, kun en käyttänyt muototarkkaa kieltä vauvapalstalla.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:36"]Pelkän keskiarvon perusteella ajattelen, että hän on lahjakas ja ahkera. Kun kerroit, ettet juuri edes tee läksyjä, arvaan sinun olevan hyvinkin älykäs. Lisäksi olet liikunnallisesti lahjakas, hieno yhdistelmä siis.
[/quote]
Ap tekee läksyjä 1-2 tuntia päivässä. Mielestäni ei voi sanoa ettei juurikaan käytä aikaa, veikkaan että vain harva panostaa koulunkäyntiin noin paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:15"]Ajattelisin, että on opiskellut ahkerasti. Itselläni oli 9,7 juuri sen vuoksi, kun se viimeinen puristus jäi uupumaan. En vaan koskaan pystynyt opiskelemaan aineita jotka ei niin kiinnostanut, huono itsekuri tai jotain.
[/quote] eli niistä joistakin tuli sitten opiskelematta ysi? Great.
Hei ap :)
Arvosanasi ovat loistavat ja voit olla todella ylpeä itsestäsi ja tulokset on varmasti ahkeruudella ansaitut. Itse ajattelen nuoresta, jolla on noin hyvät koulunumerot, että tämän täytyy olla ahkera ja kunnianhimoinen. En ajattele, että olisi nörtti tai muutenkaan että keskittyisi pelkästään kouluun tms. Itselläni oli vielä yläasteella melkein 10 ka mutta lukiossa se laski 8 eikä minua ole koskaan leimattu siitä koska olen myös todella sosiaalinen ja urheilullinen, aina ison kaveripiirin omannut. Oma isäni ei koskaan ole kehunut minua missään ja suoritukseni ei ikinä ole riittäneet hänelle, ei edes silloin kun sain työharjoittelustani parhaat mahdolliset arvosanat. Olen kokenut myös parisuhteissani pettämistä ym joten mies kontaktit elämäni aikana ovat olleet todella ikäviä ja heikentäneet itsetuntoani todella paljon ja aiheuttaneet itselleni eräänlaista täydellisyyden tavoittelua. Elämässäni kokemani asiat ovat aiheuttaneet pitkällä tähtäimellä masennusta mutta olen aina ollut taistelijaluonne ja hain masennukseenki itse aktiivisesti apua ja kävin juttelemassa silloisen kouluni terveydenhoitajan kanssa asioista. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että muita ihmisiä ei voi muuttaa eikä sitä hyväksyntää kannata hakea muilta vaan tärkeintä on se että itse tekee niitä asioita jotka itsensä tekevät onnelliseksi ja arvostaa ja rakastaa itseään eikä ole liian kriittinen omista suorituksistaan. Muut ihmiset eivät yleensä arvioi meitä niin kriittisesti kuin mitä me ihmiset itse itseämme. Muista unelmoida paljon ja tehdä kaikkeni sen eteen että omat unelmasi toteutuvat. Kirjoituksista ei kannata stressata, pärjäät varmasti loistavasti kun kurssiarvosanat ovat noin hyvät, kirjoituksissa testataan kuitenkin aika pitkälti ihan maalaisjärkeä ja tavallisia asioita, tärkeintä että osaa ajatella laajasti. On totta, että lukioarvosanat eivät sillä tavalla ole tärkeitä, että arvostettuihin kouluihin voi kyllä päästä vaikka arvosanat olisi huonotkin, jos menee pelkän pääsykokeen perusteella eikä yhteispistekiintiöllä. Tottakai siitä kuitenkin on paljon hyötyä, jos arvosanat ovat hyvät, sitä ei kannata vähätellä. Kaikkea hyvää sulle <3 t entinen samkelainen
Jotenkin noista Ap:n kommenteissa tuli kyllä ensimmäisenä mieleen enemmänkin joku Ylilauta-autisti, joka esiintyy nyt omissa kaikkivoipaisuusfantasioissaan menestyvänä lukiolaistyttönä kuin joku oikeasti menestyvä lukiolaistyttö, just my 2 cents tähän(kin) provo- ketjuun.
Tätisi ja isäsi naisystävän kommentit kumpuavat kateudesta. Tätisi ehkä näkee sinussa omat menetetyt mahdollisuutensa ja naisystävä on kateellinen, koska oma poikansa ei ole pystynyt samaan. Suosittelen, että otat heidän kanssaan puheeksi, miltä heidän vähättelevät kommenttinsa sinusta tuntuvat. Todennäköisesti he eivät tajua itse loukkaavansa, tai jos tietoisesti haluavat loukata, niin silloin et kyllä tee heidän hyväksynnällään yhtään mitään ja voit jättää omaan arvoonsa moiset katkerat akat. Uskoisin että kyseessä on kuitenkin ajattelevat ja järkevät ihmiset, jotka toivovat sinulle hyvää, joten sen takia kannattaa vain rohkeasti ottaa asia puheeksi. Tuollainen voi jäädä hiertämään teidän välejänne pitkäksi aikaa.
Täällä on kyllä vähän hölmöjä kommentteja ja kummallisia stereotypioita "kympin oppilaista". Ap vaikuttaa fiksulta, lahjakkaalta ja sosiaaliselta tyypiltä, jolla on hienot mahdollisuudet edetä elämässä todella pitkälle! Ja tietty kääntöpuolena on se, ettei pidä ottaa turhia paineita ympäristön odotuksista, vaan tehdä rohkeasti niitä asioita, jotka tuntuvat omalta jutulta. :)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:41"]
Ajattelin kirjoittaa pitkän saksan, englannin, fysiikan, kemian, psykologian, biologian, pitkän matikan ja tietysti äidinkielen. Ap Ja anteeksi, kun en käyttänyt muototarkkaa kieltä vauvapalstalla.
[/quote]
Olen pahoillani, jos pahoitin mielesi. Itse olin aikoinani lukiossa samanlainen kympin tyttö kuin sinäkin ja kiitollisena otin (ja otan yhä) vastaan korjaukset tekstiini, halusinhan oppia kirjoittamaan mahdollisimman hyvin. Mutta jos tiesit nuo asiat ennestään, korjaukseni olivat siis turhia ja pyydän niitä anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:58"]Opiskelen yhdessä Tampereen ns. "eliittilukiossa", läksyjä teen päivittäin tunnista kahteen. Enempään ei ole aikaa, sillä urheiluharrastukseni vie lähes kaikki arki-illat ja viikonloput menee pelireissuissa.
Ap
[/quote]. Mun lapsi taas yli 9:n lukiossa ja hyvin vähän läksyjen kimpussa. Ka on vähän yli 9,5
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:58"]Opiskelen yhdessä Tampereen ns. "eliittilukiossa", läksyjä teen päivittäin tunnista kahteen. Enempään ei ole aikaa, sillä urheiluharrastukseni vie lähes kaikki arki-illat ja viikonloput menee pelireissuissa.
Ap
[/quote]. Mun lapsi taas yli 9:n lukiossa ja hyvin vähän läksyjen kimpussa. Ka on vähän yli 9,5
[/quote]
Oletko T?
Hienoa ap. Itse olin ns. kympin tyttö, eikä siitä koskaan haittaa ole ollut, päin vastoin. Olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa aloilla, joille on todella vaikeaa päästä opiskelemaan.
Työelämässä olen menestynyt ihan keskiverrosti. En ole koskaan tähdännyt huippupositioihin, vaikka "ällin" puolesta se ehkä (?) olisi ollut mahdollista. Stressinsietokykyni on varmaankin aika keskiverto. Työ ei ole minulle tärkein asia elämässä, perhe ja ihmissuhteet sekä terveys menevät sen edelle. Onnellisesti naimisissa olen ollut jo kohta 15 vuotta, ja lapset alkavat olla jo isoja. Nyt on taas enemmän aikaa myös omille harrastuksille.
Myös muilla tuntemillani entisillä kympin tytöillä on elämä sujunut mukavasti.
t. Kympin "tyttö" vm. -73
Pitkästä matematiikasta tulee n. 10 tehtävää, mihin menee aikaa. Sen takia läksyihin menee joskus 2h
Ap
lisääkö koulussa ylisuorittaminen psyykkistä terveyttäsi vai heikentääkö se sitä?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 18:32"]lisääkö koulussa ylisuorittaminen psyykkistä terveyttäsi vai heikentääkö se sitä?
[/quote]
Mitä on ylisuorittaminen? Onko hyviä numeroita saava aina ylusuorittaja?
Itse en kouluaikoina käyttänyt kouluasioihin enempää aikaa kuin hieman heikommin menestyneet kaverini. Silti kaikki numerot ysejä tai kymppejä. Minulla oli ja on edelleen erittäin hyvä muisti (valokuvamuisti), ja etenkin lukuaineissa pääsin mielestäni liiankin helpolla.
58
En mitään erityistä. Omalla lapsella on tuollainen keskiarvo. Hän on ihan tavallinen ihminen. Gaussin käyrässä on muutakin kuin huippu. Jonkun osana on osua niihin ääripäihin. Joillakin nyt vain sattuu olemaan vähän keskivertoa enemmän lahjakkuutta joissakin asioitta, tai sitten ahkeruutta, tai molempia. Koulumenestys ei kerro vielä kovin paljoa siitä, mitä henkilö elämässään tulee tekemään.