Saako murrosikäisen pojan pakottaa uimaan koulun liikuntatunneilla?
Poika on 12-vuotias ja sanoo että ei halua olla alasti luokkakavereiden nähden. Hän on epävarma kehityksestään ja muutenkin ”häveliäs”.
Ei kai ketään voi pakottaa olemaan alasti muiden nähden? En kyllä aio pakottaa.
Kommentit (50)
Minun mielestä nuoren oma valinta. Vieläkin muistan ne yhteissuihkut kun jotku häpesivät ja oli pakko käydä suihkussa . Ymmärrän.
Käytännössä voi, koska harvalle ihmiselle kerrotaan heidän oikeutensa.
Itsehän en käynyt lainkaan 4-6 luokilla, kun äiti laittoi lapun mukaan, että pojalla flunssa/tms. eikä pysty osallistumaan. Istuin sitten penkillä ja katselin kun muut uivat.
Ihana äiti olet. Itsehän jouduin alasti suihkuun menkkojenkin aikana. Aikuisena en esiinny enää ikinä missään alasti en edes binksuissa. Uimaan voi oppia muuallakin kuin liikuntatunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei uimisessa ole kyse mistään kehon esittelystä ellei sitten ota itsestään bikinikuvia ennen uimista. On masentavaa jos ihminen ei saa nauttia uimisen kaltaisesta luonnollisesta liikuntamuodosta ilman noin suuria estoja. Etenkin kuumana kesäpäivänä on mukava vilvoitella luonnonvesissä ja siitä pystyy nauttimaan turvallisesti kun osaa uida.
Sun pitäisi sanoa tuo niille teineille, jotka pukkarissa kikatellen ja supisten kyyläävät muiden kroppia. Siitä tässä on kyse, jos ei mennyt kaaliin, ei mistään estoista. Nuoret tekevät itsareita muutenkin ihan tarpeeksi tai kärsivät loppuelämänsä kiusaamistraumoista, niin joku kiusaaminen makkaroista, genitaaleista, ihottumasta tai mistä ikinä mieluusti vältetään. Uikoot järvessä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Uinti on ainoa pakollinen liikuntalaji opetussuunnitelmassa. Uintiosuudesta pinnaaminen näkyy siksi väistämättä arvosanassa.
Mitä merkitystä jollain liikunnan arvosanalla on?
Tosiaan tuo uiminen vaikuttaa liikuntanumeroon.Mun poika pisti sitten yläasteella hanttiin ,että ei halua mennä uimaan.Eikä ollut ainnut.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisesti kasvatettuja nämä nykynuoret kun niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin uinnista on tullut näin vaikeaa. Se on tietysti totta etteivät kaikki osaa mutta ei siihen auta mikään muu kuin harjoittelu.
Olin yli 20 vuotta sitten silloinen nykynuori, enkä käynyt kertaakaan yläasteella uintitunneilla. En itse asiassa ole käynyt uimahallissa kertaakaan tällä vuosituhannella. Osaan kyllä uida.
Ei meillä kyllä yläasteella mitään uintia ollut?
Et ole ainut. Minulta jäi syystä tai toisesta uimataito oppimatta, vaikka olin lapsena vapaa-ajalla "uimassa" ja myös koulusta joitakin kertoja.
Muistaakseni koulun uimahallikäynnit oli vapaamuotoisia, kun vertaan niitä nyt (äitinä) omien lasten uimahallikäyntejä koulustapäin. Heillä on yleensä uimaope tai vastaava, joka oikeasti opettaa uimataitoa.