Saako murrosikäisen pojan pakottaa uimaan koulun liikuntatunneilla?
Poika on 12-vuotias ja sanoo että ei halua olla alasti luokkakavereiden nähden. Hän on epävarma kehityksestään ja muutenkin ”häveliäs”.
Ei kai ketään voi pakottaa olemaan alasti muiden nähden? En kyllä aio pakottaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Itse en uinut kertaakaan yläasteella. Toki pystyin vetoamaan menkkoihin.
Mutta luulisi ettei vuonna 2k22 tarvitse väkisin kehoaan esitellä ja kaikkien tunteet huomioidaan. Vai?
Ei uimisessa ole kyse mistään kehon esittelystä ellei sitten ota itsestään bikinikuvia ennen uimista. On masentavaa jos ihminen ei saa nauttia uimisen kaltaisesta luonnollisesta liikuntamuodosta ilman noin suuria estoja. Etenkin kuumana kesäpäivänä on mukava vilvoitella luonnonvesissä ja siitä pystyy nauttimaan turvallisesti kun osaa uida.
Ei oikein voida pakottamalla pakottaa, mutta kannattaa nyt kyllä puhua teinille ja suostutella josko menisi kuitenkin muiden mukana normaalisti uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan kyllä herkkiä. Ennen mentiin , halusi tai ei. Ehkä joku huomasi, ettei se ole kauheaa eikä ihmeellistä ja oppi tulemaan jatkossa ihan mielellään. Sitä en tiedä , onko joku saanut asiasta traumaa.
Minä menin kyllä uimahalliin mutta en uinut. En osannut uida enkä osaa nykyäänkään. Olen käynyt uimahallissa lukemattomia kertoja mutta polskinut lastenaltaassa. Kävin aikuisten uimakoulussakin mutta tunsin tukehtuvani, kun yritin hengittää ulos veden alla. Armeijassa ns. piti uida mutta enpä uinut, kukaan ei urputtanut. Myöskään lätkää en pelannut lukiossa, koska runsaasta treenaamisesta huolimatta olin aivan järkyttävän huono luistelemaan. Sen sijaan juoksin 3300 Cooperissa ja kävin lenkillä. Että näin tehtiin "ennen".
Uinti on perustaito ..aina siellä on osaavia ja heikosti pärjäävia. Joka lajissa. Pelkääminen on sitä kun lapsi tekee jotain mitä ei oikein osaa tai ole ennen tehnyt. Mene sinne uimahalliin lapses kanssa.
Oma 11v kilpauimarinalku oli vähän häpeissään koulu-uinneista ja keksi taktiikan että riisui supernopeasti ja meni ekana suihkuun ja uikkarit jalkaan ennen kuin luokkakaverit ehti suihkutiloihin. Kilpauintiryhmässä ei hävetä ollenkaan eikä edes mieti asiaa, mutta luokkakavereiden kanssa asia olikin yllättäen ihan eri.
Faktaa: uinti on ainoa laki, joka mainitaan opetussuunnitelmassa.
On siis pakko suorittaa jossain vaiheessa kouluaikaa.
Ratkaisu: koulu sopii vanhenpien kanssa, että he käyttävät lapsen uimassa X kertaa ja kuittaavat sen.
Vierailija kirjoitti:
Faktaa: uinti on ainoa laki, joka mainitaan opetussuunnitelmassa.
On siis pakko suorittaa jossain vaiheessa kouluaikaa.Ratkaisu: koulu sopii vanhenpien kanssa, että he käyttävät lapsen uimassa X kertaa ja kuittaavat sen.
LAJI, EI laki
Eikö liikuntatunnin jälkeen käydä muutenkin suihkussa? Ei se uimaan meno pitäisi suuresti erota muusta vaatteiden vaihdosta, ja uinti on laji muiden joukossa ja lisäksi tärkeä taito osata.
Nykynuoret on julmia, julmempia kuin ennen ulkonäköasioissa. Älä pakota. t. ope
Kummallisesti kasvatettuja nämä nykynuoret kun niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin uinnista on tullut näin vaikeaa. Se on tietysti totta etteivät kaikki osaa mutta ei siihen auta mikään muu kuin harjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret on julmia, julmempia kuin ennen ulkonäköasioissa. Älä pakota. t. ope
Niin, pakottaminen on paha. Saa hänet ymmärtämään että on hänen oman etunsa mukaista käydä ja olla kehittämättä noita pelkotiloja. Pelot poistuvat kohtaamalla.
7.-luokkalaisella pojalla on ollut nyt uintia koulussa, ja aina on tullut wilmaviesti, että vanhemman täytyy ilmoittaa, jos lapsi ei osallistu. Omani ei kyllä ihan helpolla saisi muuten vaan lupaa olla uinnista pois!
Yläasteella se oli meillä ainakin sellaista, että pojat tykkäs tosiaan leikitellä kikkeleillään kovasti, tekivät helikoptereita tms kivaa. Kyllähän siinä saattaa jotakuta alkaa ahdistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en uinut kertaakaan yläasteella. Toki pystyin vetoamaan menkkoihin.
Mutta luulisi ettei vuonna 2k22 tarvitse väkisin kehoaan esitellä ja kaikkien tunteet huomioidaan. Vai?
Ei uimisessa ole kyse mistään kehon esittelystä ellei sitten ota itsestään bikinikuvia ennen uimista. On masentavaa jos ihminen ei saa nauttia uimisen kaltaisesta luonnollisesta liikuntamuodosta ilman noin suuria estoja. Etenkin kuumana kesäpäivänä on mukava vilvoitella luonnonvesissä ja siitä pystyy nauttimaan turvallisesti kun osaa uida.
Ei pakottaisi. Keskustelisin kyllä lapsen kanssa onko kiusaamista. Jos on niin yhteys kouluun. Monesti olen todella kiitollinen, että, omassa lapsuudessa kamerat puhumattakaan vido kameroista, eivät olleet kaikilla kokoajan mukana.
Onko pojallasi ylipainoa vähän tai onko hän hyvin laiha? Oma keho tekee nuoren nykyään tosi epävarmaksi, jos se ei ole ihan "vaatimusten" mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko pojallasi ylipainoa vähän tai onko hän hyvin laiha? Oma keho tekee nuoren nykyään tosi epävarmaksi, jos se ei ole ihan "vaatimusten" mukainen.
Eikä noi kaikki ole nykyään läskejä
Muistui mieleen kun omalle paikkakunnalel tuli uimahalli. Olin heti ensimmäisenä päivänä siellä varmaan 6 tuntia. Hoksasin vasta lopuksi että käyttämäni valkoiset urheilusortsit kuulsivat läpi märkänä. Olin varmaan hauska näky :D
Selvisin siitä ilman traumoja.
Muistan, miten minua kiusattiin koulussa. Olin pienirintaisin, ihan lapsi muiden jo naisellisten tyttöjen seassa. Meillä luokat menivät uimahalliin samaan aikaan. Eli pojat olivat myös.
Muistan, miten itkin lumihangessa tunteja häpeää, kun kotiin ei uskaltanut itkuisena mennä. Koko uimahalli kun kaikui poikien huudosta "hyppää lauta", "oispa sulla ees tissit, ni voisit kellua", "rinnattomat sais tappaa" jne., eikä KUKAAN tehnyt mitään. Uintijakson jälkeen jäin kiusatuksi aina pitkään. Kaksi piti kiinni, yksi kopeloi ja lopuksi löi. Opettajat näkivät, mutta sanoivat älä vain välitä, loppuu aikanaan.
Tämä 90 -luvulla ja vieläkään en tunne oloa hyväksi missään, missä pakko tehdä jotakin ja varsinkaan riisuuntua. Eli ei ne traumat aina pahemmat ole, jos asian saisi väistää jollain keinoin.
En yhtään ihmettele, että ei kehtaa. Pitää löytyä vaihtoehto. Olen aikuinen nainen ja aina on hävettänyt mennä uimahallissa alasti suihkuun. Kerran minulle mainittiin isoista tieteistä. Sen jälkeen en ole uimahallissa käynyt.