Tulisitko toimeen 2 000 e/kk nettotuloilla?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan, saan nyt 3700€ käteen ja kaikki menee.
Kuinka monta lasta? Kuinka paljon menee asuntolainan lyhennykseen?
Ei lapsia ja asun yksin jo maksetussa omakotitalossa.
No mihin ihmeeseen sun rahat menee?
Olen tullut koko ikäni ja työurani toimeen alle 2000 euron netolla. Ei tee heikkoakaan.
Tulen mainiosti toimeen n. 1800 euron nettotuloilla ja pystyn vielä lyhentämään asuntolainaakin.
Mun menot on aina ollu mitoitettu niin että jopa tuilla pärjäisi. Pakko kun tulevaisuuden uralla ei kyllä rikastu :D Eli hyvin pärjää!
Tuun toimeen 500 e kuussa. Kela maksaa mun laskut ja julkisen terveydenhuollon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei kukaan vähänkään enemmän koulutettu suostuisi tekemään tuolla 2000 eurolla töitä. Itse olen DI ja suht urani alussa. Palkkani on tällä hetkellä 3900 euroa/kk. Ja iso vastuu omasta työstäni. Jos joku saisi yhtäkkiä älynväläyksen puolittaa palkkani, lähtisin saman tien töiden perässä Ruotsiin. Jossa omasta osaamisestani takuuvarmasti maksettaisiin se mikä nykyinen palkkani on. Toisin sanoen ideallasi saataisiin vain insinöörit yms pakenemaan Suomesta pois.
Olet väärässä. Et voi puhua kaikkien "vähänkään enemmän koulutettujen" puolesta.
Palkan lisäksi työssä on ihan oleellista viihtyä. Pitää siitä työstä. Joskus kiva työ on tärkeämpi, kuin isompi palkka.
Mun miehellä on 2 ammattikorkeakoulututkintoa ja kaksi ammattitutkintoa. On siis ainakin "vähänkään enemmän koulutettu" tapaus, mutta siltipä vaan työskentelee tyytyväisenä 37,5 tuntia viikossa 2300e bruttopalkalla 🤷
No ei varmana työskentele, tai sitten täytyy olla kohtuu tyhmä.
Itse saan amk-inssinä 2200 ja viihdyn kyllä työssäni. Rutiinihommaa missä ei tarvitse paljon ajatella.
Ja saisit halutessasi vaikka 5000€/kk, jos vaihtaisit työpaikkaa.
En saisi, tuollaista palkkaa saa vain harvat.
Höpöhöpö, mulla ei edes inssin papereita ja silti palkka keskimäärin 6500€/kk.
Niin ja dippainssit tienaa sitten jo vähintään 10k, 5v kokemuksella 15k. Silti ihmiset pitää lääkäreitä kovapalkkaisina ja jaksaa kadehtia jotain kansanedustajia 6500e rupupalkkoja.
Saattaa ne päästäkin johonkin 15k palkkoihin, mutta kyse olikin siitä, että inssi saa helposti sen 5k palkkaa, halutessaan toki.
Pitää siinä osatakin jotain, pelkillä papereilla ei saa edes 2000€ palkkaa.
Tulisin, todella hyvin. Nykyinen nettotulo on noin 1400.
Kyllä. Olen tullut toimeen 1350 euron nettotuloillakin.
Todellakin! Korkeimmillaan olen tienannut 1700 euroa nettona.
Kiinteät pakolliset kulut 400€/kk laske siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei kukaan vähänkään enemmän koulutettu suostuisi tekemään tuolla 2000 eurolla töitä. Itse olen DI ja suht urani alussa. Palkkani on tällä hetkellä 3900 euroa/kk. Ja iso vastuu omasta työstäni. Jos joku saisi yhtäkkiä älynväläyksen puolittaa palkkani, lähtisin saman tien töiden perässä Ruotsiin. Jossa omasta osaamisestani takuuvarmasti maksettaisiin se mikä nykyinen palkkani on. Toisin sanoen ideallasi saataisiin vain insinöörit yms pakenemaan Suomesta pois.
Olet väärässä. Et voi puhua kaikkien "vähänkään enemmän koulutettujen" puolesta.
Palkan lisäksi työssä on ihan oleellista viihtyä. Pitää siitä työstä. Joskus kiva työ on tärkeämpi, kuin isompi palkka.
Mun miehellä on 2 ammattikorkeakoulututkintoa ja kaksi ammattitutkintoa. On siis ainakin "vähänkään enemmän koulutettu" tapaus, mutta siltipä vaan työskentelee tyytyväisenä 37,5 tuntia viikossa 2300e bruttopalkalla 🤷
Itse saan amk-inssinä 2200 ja viihdyn kyllä työssäni. Rutiinihommaa missä ei tarvitse paljon ajatella.
Niin ja dippainssit tienaa sitten jo vähintään 10k, 5v kokemuksella 15k. Silti ihmiset pitää lääkäreitä kovapalkkaisina ja jaksaa kadehtia jotain kansanedustajia 6500e rupupalkkoja.
Saattaa ne päästäkin johonkin 15k palkkoihin, mutta kyse olikin siitä, että inssi saa helposti sen 5k palkkaa, halutessaan toki.
No toki, mutta lähtökohta onkin se, että koulutettuna osaat jotain.
En tulisi tai ainakin elämä täytyisi järjestää ihan uuteen malliin. Nyt menee jo pelkkään asuntolainan lyhennykseen enemmän kuin tuo 2000 ja siihen sitten päälle korot, vastikkeet, vakuutukset yms.
Vierailija kirjoitti:
En tulisi tai ainakin elämä täytyisi järjestää ihan uuteen malliin. Nyt menee jo pelkkään asuntolainan lyhennykseen enemmän kuin tuo 2000 ja siihen sitten päälle korot, vastikkeet, vakuutukset yms.
Täällä sama homma, lainanlyhennyksiin ei kyllä mene ihan edes tuota 2000€ edes vaikka laskisi sijoitusasunnon lainan mukaan (tosin tämän maksaa vuokralainen :)). Mutta todella vaikeaa olisi elää 2000€ nettotuloilla, joutuisi melkoiseen sopeutuskuuriin.
Minulla olisi suuria vaikeuksia saada kulumaan edes puolet tuosta summasta.
Kyllä tuolla pärjää hyvin, on kutakuinkin oma netto, vaimo saa yli 500€ vähemmän. meillä on kuitenkin yli 200 000€ asuntolainaa ja 3 pientä lastakin... Ei tuolla mitään hätää ole toimeentulon kanssa. Mutta ei tietysti tarvitse haaveilla ravintoloissa käynneistä, ulkomaan matkoista, hotelli öistä jne. Mutta sellaiset muutaman vuorokauden reissut pari kertaa vuodessa onnistuu. Esim nyt ollaan lähdössä koko perheen kanssa 3 vuorokauden laskettelureissulle. M36v
Helposti! Viime vuonna nettoni oli keskimäärin 2380e/kk, ja kun jaan säästämäni summan koko vuodelle tekee se 985e/kk säästöön ja sijoituksiin. Eli pärjäisin ja jotain pitäisi jäädä säästöönkin. Yhden hengen talous, ei autoa, ei lainaa.
Pärjäisin ihan hyvin vielä 1500e nettotuloilla, mutta 1000e tekisi jo tiukkaa. Silloin olisi pakko tinkiä jostain, joten todennäköisesti muuttaisin halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama homma, lainanlyhennyksiin ei kyllä mene ihan edes tuota 2000€ edes vaikka laskisi sijoitusasunnon lainan mukaan (tosin tämän maksaa vuokralainen :)). Mutta todella vaikeaa olisi elää 2000€ nettotuloilla, joutuisi melkoiseen sopeutuskuuriin.
Miksi joku alapeukuttaa tätä, että joutuisi sopeutumaan 2000€ tuloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toki, mutta lähtökohta onkin se, että koulutettuna osaat jotain.
En osaa. KA oli jotain 4, mutta sitä tietty laski ykköset ruotsista yms.
Tulen huomattavasti vähemmällä. Olen työtön ja en kyllä kehtaisi kupata työssäkäyvistä enempää. Onneksi aloitan pian työt. Netto tulee olemaan 1800 ja se on hyvä.
Hallitusko siellä kyselee minimirajaa tuloille?