"En ole koskaan lukenut yhtään kirjaa" - mitä tällä halutaan sanoa?
Lukutaidosta ja sen puutteesta kirjoitellaan lehdissä ja tälläkin palstalla paljon. Ajattelin aloittaa oman keskustelun otsikon toteamuksesta, jota olen kuullut vuosikymmenien mittaan aika usein.
Rajataan aihe keski-ikäisiin ja sitä vanhempiin, jotka ovat olleet aikuisia ennen internetin ja sosiaalisen median aikaa, joka on muuttanut perusteellisesti tarjolla olevia ajanviettotapoja.
Mitä ihminen, joka kertoo, ettei ole koskaan lukenut yhtään kirjaa, haluaa kertoa itsestään? Mitä on tuon toteamuksen taustalla? Mikä on toteamuksen tarkoitus?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa ihminen, jonka olen kuullut noin sanovan, oli 40-luvulla syntynyt isäni. Ja hänkin vain, jos puhuttiin lukemisesta eli ei hän sitä pitänyt mitenkään ylpeilyn tai edes mainitsemisen arvoisena.
Formulakuskit tuntuvat leuhkivan sillä että eivät ole lukeneet yhtään kirjaa, mutta pätäkkää löytyy ja sen tuntuisi heille riittävän.
https://www.suomif1.com/2017/07/tasta-syysta-valtteri-bottas-ottaisi-ki…
Valtteri Bottasin haastattelu.
Mikä on suosikkikirjasi?
– En ole koskaan elämässäni lukenut yhtään kirjaa alusta loppuun. En tiedä, miten edes selvisin koulusta, mutta en ole tosiaankaan lukenut yhtään.Kimi Räikkönen on muistaakseni antanut samanlaisen lausunnon.
No eihän tuo nyt välttämättä ole leuhkimista, se oli vastaus kysymykseen. Jopa vähän nolosteleva "en tiedä miten selvisin koulusta", tajuaa siis kyllä, että yleensä ihmiset lukee/on lukenut edes jotain ja sitä pidetään hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on peruskoulusta tai jatko-opinnoista voinut selvitä lukematta yhtään kirjaa? Me luettiin kokonaisia kirjoja jo ala-asteella. 🤔
Ei ole kysymys siitä, onko koskaan lukenut yhtään kirjaa, vaan siitä, että sanoo, ettei ole.
Tämä ketju on jo ihan hunningolla, kun puolet kommentoijista kommentoi asian vierestä.
Ap
No eikö tuossa lainaamassasi kommentissa nimenomaan pohdita sitä, miksi kukaan sanoisi näin, koska se on Suomessa melko mahdoton tilanne. Tällainen henkilö siis kaiken lisäksi valehtelee.
eri
Kertoo siitä ettei ihminen jaksa enää sitä että häntä vähätellään lukemattomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin paha ADHD ettei saa luettua edes yhtä kirjaa..
Adhd ja lukivaikeus yhdessä tekee ihmeitä. No, onneksi nykyään on äänikirjat.
Äänikirjaa kuunnellaan. Sillä ei ole mitään tekemistä lukemisen kanssa.
Ap
Lukeminen on lukemista, mutta onko se lukeminen mielestäsi jotenkin hienompaa kuin vaikka äänikirjojen kuuntelu? Sama teksti molemmissa, mutta eri muodossa.
Ajan työkseni hyvin paljon ja äänikirjat ovat minun lukemistani. Nuorena taas luin aamusta iltaan ja pitkälle yöhön. Olin ala-asteella luokkamme eniten lukeva tyttö ja minun kirjamadossani oli pallukoita kymmeniä enemmän kuin toiseksi eniten lukevalla.
Nyt on kysymys lukemisesta. Lukutaidotonkin pystyy kuuntelemaan äänikirjaa, joten ei ole kyse samasta toiminnasta.
Miksi tunnet tarvetta selittää, että olet myös lukenut paljon?
Ap
Oletpas vihamielinen.
Mistä päättelet, että minä olen vihamielinen?
Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa samalla tavalla kuin auton ajaminen ja auton kyydissä istuminen.
Ap
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole.
Kun henkilö pyrkii opiskelemaan, ja hän on opiskellut pääsykoekirjat kuuntelemalla ne äänikirjoina, joutuu hän vastaamaan aivan samoihin pääsykoekysymyksiin kuin se onnekas kanssapyrkijä, joka on päntännyt paperikirjat.
Me äänikirjojen käyttäjät puhumme kohdatessamme lukemistamme kirjoista. Itselläni ei ole lukivaikeutta tai muuta fyysisen lukemisen estettä, mutta tunnen monia, joille äänikirja on välttämätön ammattiin valmistumisen ja edelleen kouluttautumisen edellytys sekä mieluisa kirjallisuuden harrastuksen mahdollistaja. Itse luen niin paljon, etten aina edes muista minkä kirjan luin paperisena, minkä kuuntelin äänikirjana.
Sinun kannattaisi nyt hieman laajentaa käsitystäsi lukemisesta, niin hyvässä lykyssä myös rypyt otsassasikin siliävät.
Sinun kannattaisi nyt hieman rauhoittua ja yrittää havaita se, että en ole asettanut omilla silmillä lukemista ja äänikirjan kuuntelemista arvojärjestykseen. Sinä selvästi olet, vaikket sitä itse huomaakaan.
Se, että sinä ja muut äänikirjojen käyttäjät kutsutte kuuntelemista lukemiseksi, ei tee siitä lukemista. Korvilla ei lueta. Sormenpäillä voi lukea. Hahmotapa tämä.
Ap
Minä en nyt kyllä ymmärtänyt, miksi haluat nimenomaan korostaa, että nämä ovat eri asioita, ellet halua asettaa näitä arvojärjestykseen.
eri
Sovitaan sitten, että et tosiaan ymmärrä. Tai eihän siinä mitään sopimista ole, kun olet sen esittänyt jo niin monella eri tavalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on peruskoulusta tai jatko-opinnoista voinut selvitä lukematta yhtään kirjaa? Me luettiin kokonaisia kirjoja jo ala-asteella. 🤔
Ei ole kysymys siitä, onko koskaan lukenut yhtään kirjaa, vaan siitä, että sanoo, ettei ole.
Tämä ketju on jo ihan hunningolla, kun puolet kommentoijista kommentoi asian vierestä.
Ap
Voisitko ap avata, mitä ajat takaa? Pitäisikö ihmisen valehdella, jos kysytään kirjojen lukemisesta? Miksi sinulle on ongelma, että joku kertoo tosiasian, ettei ole lukenut kirjoja? Voisitko vastata tähän?
Mistä keksit sen, että tuo kerrotaan kysyttäessä? Minä en kysele ihmisiltä, ovatko he lukeneet kirjoja, vaan he ovat itse tuoneet tuon esille aivan oma-aloitteisesti. Minua askarruttaa juuri se, mistä syystä he haluavat tuon kertoa ja mitä he odottavat siitä seuraavan.
Ap
Kun ovat sinulle kertoneet ja ehkä vielä tulevat edelleen kertomaan, niin mikset kysyisi heiltä, mitä se sillä kertomisellaan ajavat takaa. Kysy, mikset ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voisitko ap avata, mitä ajat takaa? Pitäisikö ihmisen valehdella, jos kysytään kirjojen lukemisesta? Miksi sinulle on ongelma, että joku kertoo tosiasian, ettei ole lukenut kirjoja? Voisitko vastata tähän?
Mistä keksit sen, että tuo kerrotaan kysyttäessä? Minä en kysele ihmisiltä, ovatko he lukeneet kirjoja, vaan he ovat itse tuoneet tuon esille aivan oma-aloitteisesti. Minua askarruttaa juuri se, mistä syystä he haluavat tuon kertoa ja mitä he odottavat siitä seuraavan.
Ap
Kun ovat sinulle kertoneet ja ehkä vielä tulevat edelleen kertomaan, niin mikset kysyisi heiltä, mitä se sillä kertomisellaan ajavat takaa. Kysy, mikset ole.
Olen kuullut näitä väitteitä 80-luvun alusta lähtien, joten en usko, että kerran kertonut tulisi toista kertaa kertomaan. Yhteistä noille tilanteille on se, että ne eivät ole olleet kovin hyvähenkisiä. Sopuisana ihmisenä mieluummin ohitan sellaiset, joissa on jonkinlaista uhmakkuutta havaittavissa.
Ap
Sanoja on henkilö joka näkee itsensä eri tavalla kuin kaikki muut hänet näkevät.
Jotkut on niin viisaita, etteivät tarvitse kirjoja, kuten minä.
M55