Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"En ole koskaan lukenut yhtään kirjaa" - mitä tällä halutaan sanoa?

Vierailija
12.01.2022 |

Lukutaidosta ja sen puutteesta kirjoitellaan lehdissä ja tälläkin palstalla paljon. Ajattelin aloittaa oman keskustelun otsikon toteamuksesta, jota olen kuullut vuosikymmenien mittaan aika usein.

Rajataan aihe keski-ikäisiin ja sitä vanhempiin, jotka ovat olleet aikuisia ennen internetin ja sosiaalisen median aikaa, joka on muuttanut perusteellisesti tarjolla olevia ajanviettotapoja.

Mitä ihminen, joka kertoo, ettei ole koskaan lukenut yhtään kirjaa, haluaa kertoa itsestään? Mitä on tuon toteamuksen taustalla? Mikä on toteamuksen tarkoitus?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin paha ADHD ettei saa luettua edes yhtä kirjaa..

Adhd ja lukivaikeus yhdessä tekee ihmeitä. No, onneksi nykyään on äänikirjat.

Äänikirjaa kuunnellaan. Sillä ei ole mitään tekemistä lukemisen kanssa.

Ap

Lukeminen on lukemista, mutta onko se lukeminen mielestäsi jotenkin hienompaa kuin vaikka äänikirjojen kuuntelu? Sama teksti molemmissa, mutta eri muodossa.

Ajan työkseni hyvin paljon ja äänikirjat ovat minun lukemistani. Nuorena taas luin aamusta iltaan ja pitkälle yöhön. Olin ala-asteella luokkamme eniten lukeva tyttö ja minun kirjamadossani oli pallukoita kymmeniä enemmän kuin toiseksi eniten lukevalla.

Nyt on kysymys lukemisesta. Lukutaidotonkin pystyy kuuntelemaan äänikirjaa, joten ei ole kyse samasta toiminnasta.

Miksi tunnet tarvetta selittää, että olet myös lukenut paljon?

Ap

Oletpas vihamielinen.

Mistä päättelet, että minä olen vihamielinen?

Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa samalla tavalla kuin auton ajaminen ja auton kyydissä istuminen.

Ap

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole.

Kun henkilö pyrkii opiskelemaan, ja hän on opiskellut pääsykoekirjat kuuntelemalla ne äänikirjoina, joutuu hän vastaamaan aivan samoihin pääsykoekysymyksiin kuin se onnekas kanssapyrkijä, joka on päntännyt paperikirjat.

Me äänikirjojen käyttäjät puhumme kohdatessamme lukemistamme kirjoista. Itselläni ei ole lukivaikeutta tai muuta fyysisen lukemisen estettä, mutta tunnen monia, joille äänikirja on välttämätön ammattiin valmistumisen ja edelleen kouluttautumisen edellytys sekä mieluisa kirjallisuuden harrastuksen mahdollistaja. Itse luen niin paljon, etten aina edes muista minkä kirjan luin paperisena, minkä kuuntelin äänikirjana.

Sinun kannattaisi nyt hieman laajentaa käsitystäsi lukemisesta, niin hyvässä lykyssä myös rypyt otsassasikin siliävät.

Vierailija
62/88 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuota sanoo? Jotkut vanhat ihmiset kai? Varmaan heillä tarkoittaa sitä, kun heidän lapsuudessaan ja nuoruudessaan lukeminen oli turhaa ajanhukkaa, "laiskottelua", niin kuin tässä ketjussa on jo mainittukin. Silloin joskus ajateltiin että kirjoja lukemalla menee pilalle. Sama juttu ovat nykyään älypuhelimet ja muu ruudun tuijottelu, ehkä nykyiset sukupolvet sanovat vanhoina "minä en millään älypuhelimella ole koskaan ollut" (paitsi kuka nykysukupolvista ei olisi ollut...). Jos taas nykynuori sanoo, ettei ole lukenut kirjoja, tarkoitus on kai sanoa, että "en ole mikään nössö", koska nykynuorissa varmaan ne ns. kiltimmät ja hissukammat, hikarimmat tms. lukevat kirjoja ja kovikset eivät?

Niin, no, aloituksessa rajattiinkin aihe keski-ikäisiin ja sitä vanhempiin ihmisiin, jotka nuoruudessaan ovat "säästyneet" netin vaikutukselta.

Jos muuten älypuhelin on työntänyt tieltään kirjojen lukemisen, mikä työntää tieltään älypuhelimet? Siirtyminen sähköisestä viihteestä toiseen on kuitenkin eri juttu kuin loikka painetusta sanasta liikkuvaan kuvaan ja kuuluvaan ääneen. En osaa kuvitella, mikä olisi seuraava mullistava kehitysaskel.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lukeminen on lukemista, mutta onko se lukeminen mielestäsi jotenkin hienompaa kuin vaikka äänikirjojen kuuntelu? Sama teksti molemmissa, mutta eri muodossa.

Ajan työkseni hyvin paljon ja äänikirjat ovat minun lukemistani. Nuorena taas luin aamusta iltaan ja pitkälle yöhön. Olin ala-asteella luokkamme eniten lukeva tyttö ja minun kirjamadossani oli pallukoita kymmeniä enemmän kuin toiseksi eniten lukevalla.

Nyt on kysymys lukemisesta. Lukutaidotonkin pystyy kuuntelemaan äänikirjaa, joten ei ole kyse samasta toiminnasta.

Ap

Oletpas vihamielinen.

Lukeminen ja kuunteleminen ovat kaksi eri asiaa samalla tavalla kuin auton ajaminen ja auton kyydissä istuminen.

Ap

Kun henkilö pyrkii opiskelemaan, ja hän on opiskellut pääsykoekirjat kuuntelemalla ne äänikirjoina, joutuu hän vastaamaan aivan samoihin pääsykoekysymyksiin kuin se onnekas kanssapyrkijä, joka on päntännyt paperikirjat.

Me äänikirjojen käyttäjät puhumme kohdatessamme lukemistamme kirjoista. Itselläni ei ole lukivaikeutta tai muuta fyysisen lukemisen estettä, mutta tunnen monia, joille äänikirja on välttämätön ammattiin valmistumisen ja edelleen kouluttautumisen edellytys sekä mieluisa kirjallisuuden harrastuksen mahdollistaja. Itse luen niin paljon, etten aina edes muista minkä kirjan luin paperisena, minkä kuuntelin äänikirjana.

Sinun kannattaisi nyt hieman laajentaa käsitystäsi lukemisesta, niin hyvässä lykyssä myös rypyt otsassasikin siliävät.

Sinun kannattaisi nyt hieman rauhoittua ja yrittää havaita se, että en ole asettanut omilla silmillä lukemista ja äänikirjan kuuntelemista arvojärjestykseen. Sinä selvästi olet, vaikket sitä itse huomaakaan.

Se, että sinä ja muut äänikirjojen käyttäjät kutsutte kuuntelemista lukemiseksi, ei tee siitä lukemista. Korvilla ei lueta. Sormenpäillä voi lukea. Hahmotapa tämä.

Ap

Vierailija
64/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaanien lukeminen on hukkaan heitettyä aikaa. Miksi pitäisi lukea tuntikausia jonkun keksimää mielikuvitusjuttua?

Tietokirjat, uutiset ja dokumentit ovat tärkeitä. Myös historian tuntemus auttaa ymmärtämään menoa ja ehkä tulavaisuuttakin.

Vierailija
65/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaanien lukeminen on hukkaan heitettyä aikaa. Miksi pitäisi lukea tuntikausia jonkun keksimää mielikuvitusjuttua?

Tietokirjat, uutiset ja dokumentit ovat tärkeitä. Myös historian tuntemus auttaa ymmärtämään menoa ja ehkä tulavaisuuttakin.

Miksi pitäisi katsoa elokuvia, syödä illallista pitkän kaavan mukaan, pelata korttia, käydä jääkiekko-otteluissa, istua kuuntelemassa linnunlaulua, maata sängyssä juttelemassa puolison kanssa, ajella moottoripyörällä mutkaista tietä pitkin, heitellä koiralle palloa? Ilmankin voi elää.

Ap

Vierailija
66/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos kansa on tyhmää ja tyhmemmäksi muuttuu.

Vierailija
67/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa luettiin 70-luvulla suomen kielen tunneilla kirjoja eli kaikki on lukeneet varmasti jotain joskus.

Tosin mietin ensimmäistä miesystävääni, hän oli käynyt silloisen apukoulun ja mennyt 8. luokalta amikseen,  hänellä oli tosi heikot kirjalliset taidot ja voi olla hyvinkin mahdollista ja aika todennäköistäkin, ettei ole ikinä kokonaista kirjaa lukenut. 

Vierailija
68/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättähän kyseessä ei ole ylpeileminen, jos joku noin sanoo. Hän vain toteaa ettei ole lukenut yhtään kirjaa

Mitä kirjaa? Vapaa-ajan lukemista? Onko koulun käynyt aapistakaan avaamatta? Aku Ankan sarjakuvakirjat, Tex Willerit, Asterixit?

Tuskin tuolla lausahduksella sitäkään kerskaillaan, että oltais ihan itseoppineita.

Vanha ihminen on ehkä elänyt niin ettei vapaa-aikaansa kirjoihin ole uhrannut. On ollut pakko tehdä hyödyllisempiä asioita, hoitaa puutarhaa, pilkkoa puita, tehdä heinää, hoitaa karjaa, korjata tarvekaluja tai tehdä remonttia... Nykyäänkin ihmiset harrastavat erilaisia asioita, lukeminen on hyväksi jos se liittyy opiskeluun, kaunokirjallisuus hyödytöntä (em. mielipide tyks hoitoalan ihmisillä, nämähän tavoittelevat hikipäässä maisterin ja tohtorin arvoja).

Vierailija
69/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on peruskoulusta tai jatko-opinnoista voinut selvitä lukematta yhtään kirjaa? Me luettiin kokonaisia kirjoja jo ala-asteella. 🤔

Vierailija
70/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on peruskoulusta tai jatko-opinnoista voinut selvitä lukematta yhtään kirjaa? Me luettiin kokonaisia kirjoja jo ala-asteella. 🤔

Ei ole kysymys siitä, onko koskaan lukenut yhtään kirjaa, vaan siitä, että sanoo, ettei ole.

Tämä ketju on jo ihan hunningolla, kun puolet kommentoijista kommentoi asian vierestä.

Ap

Vierailija
71/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kysymys siitä, onko koskaan lukenut yhtään kirjaa, vaan siitä, että sanoo, ettei ole.

Tämä ketju on jo ihan hunningolla, kun puolet kommentoijista kommentoi asian vierestä.

Ap

Voisitko ap avata, mitä ajat takaa? Pitäisikö ihmisen valehdella, jos kysytään kirjojen lukemisesta? Miksi sinulle on ongelma, että joku kertoo tosiasian, ettei ole lukenut kirjoja? Voisitko vastata tähän?

Vierailija
72/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voisitko ap avata, mitä ajat takaa? Pitäisikö ihmisen valehdella, jos kysytään kirjojen lukemisesta? Miksi sinulle on ongelma, että joku kertoo tosiasian, ettei ole lukenut kirjoja? Voisitko vastata tähän?

Mistä keksit sen, että tuo kerrotaan kysyttäessä? Minä en kysele ihmisiltä, ovatko he lukeneet kirjoja, vaan he ovat itse tuoneet tuon esille aivan oma-aloitteisesti. Minua askarruttaa juuri se, mistä syystä he haluavat tuon kertoa ja mitä he odottavat siitä seuraavan.

Ap

Vierailija
73/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä keksit sen, että tuo kerrotaan kysyttäessä? Minä en kysele ihmisiltä, ovatko he lukeneet kirjoja, vaan he ovat itse tuoneet tuon esille aivan oma-aloitteisesti. Minua askarruttaa juuri se, mistä syystä he haluavat tuon kertoa ja mitä he odottavat siitä seuraavan.

Ap

Mitäpä jos seuraavan kerran kysyisit tämän kysymyksen henkilöltä, joka asian sinulle kertoo? Yleensä ihmiset osaavat parhaiten kertoa motiiveistaan itse. Palstalaiset eivät tiedä, miksi joku haluaa kertoa sinulle asiasta.

Vierailija
74/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mitäpä jos seuraavan kerran kysyisit tämän kysymyksen henkilöltä, joka asian sinulle kertoo? Yleensä ihmiset osaavat parhaiten kertoa motiiveistaan itse. Palstalaiset eivät tiedä, miksi joku haluaa kertoa sinulle asiasta.

Ahaa, keskustelupalstalla ei siis saisi kysellä ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia. Mielenkiintoinen näkemys sinulla.

Uskotko sinä muuten siihen, että tuollaiseen kysymykseen saisi vastauksen, ja jos saisi, se olisi totuudenmukainen?

Ap

Vierailija
75/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on adhd ja mä luen mielelläni. Itseasiassa on vielä niin, että mä luen mieluummin kuin katselen videoita tai kuuntelen äänikirjoja/podcasteja. Lukemisessa saa edetä omaan tahtiin joko nopeammin tai hitaammin tai pysähtyä kokonaan miettimään lukemaansa. Kuunnellessa nopeutta on vaikeampi säädellä. Lisäksi lukeminen on jotain konkreettista, kun siinä on se fyysinen kirja tai edes se lukulaite, jota sohitaan. Ääni on vaan jotain ilmassa leijuvaa mölyä, josta ei saa kiinni. Katselen videoita tai kuuntelen jotain vain oheistoimintana yleensä syömisen tai käsitöiden tekemisen ohessa.

Mulla ei ole lukihäiriötä eikä adhd:kaan ole pahimmasta päästä.

Vierailija
76/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ahaa, keskustelupalstalla ei siis saisi kysellä ihmisten mielipiteitä ja kokemuksia. Mielenkiintoinen näkemys sinulla.

Uskotko sinä muuten siihen, että tuollaiseen kysymykseen saisi vastauksen, ja jos saisi, se olisi totuudenmukainen?

Ap

Mitä tarvetta ihmisellä olisi valehdella? Minulle kukaan ei ole sanonut oma-aloitteisesti, ettei lue lainkaan kirjoja. Riippuu varmaankin asiayhteydestä, miksi asia on sanottu. Jos et asiayhteyttä kerro, vaikea puusta käsin on mitään arvailla.

Vierailija
77/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tuo sanotaan kun keskustellaan kirjoista. Toinen tutuksi tullut toteamus on: "Luin minäkin ennen, mutta nykyään en enää syystä x."

Eiköhän sillä ole tarkoitus ilmoittaa että hänellä ei ole tähän keskusteluun annettavaa. Olen itsekin sanonut jotain samantapaista kun keskustellaan automallien hyvistä ja huonoista puolista. En ymmärrä niistä mitään enkä ole kiinnostunut.

Höpsistä. Jos ihmisellä ei ole aikaa lukea, niin hänellä ei ole aikaa lukea ihmisillä nyt sattuu olemaan erilaisia elämäntilanteita, esimerkiksi perhe, lapset, työ ja kotityöt, joiden jälkeen kirjaan ei pysty enää keskittymään. Kenenkään ei tarvitse selitellä asiaa millään tavoin. Luki ihminen konkreettisesti tai ei, niin siitä asiasta ei todellakaan voi muodostaa hänestä mitään yleispätevää mielipidettä.

Mummoni lähes menetti näkönsä viisikymppisenä onnettomuuden seurauksena ja hän oli viisas nainen, viisaampi kuin moni muu. Hänen kanssaan saattoi jutella lähes aiheesta kuin aiheesta, vaikka hän ei ollutkaan lukenut oikeastaan sanaakaan moneen kymmeneen vuoteen.

Mutta kun kyllä sitä aikaa löytyy jos haluaa. Minun äitini luki paljon, vaikka oli kokopäivätyö (se vaativa asiantuntijatyö), pitkä työmatka, kaksi lasta harrastuksineen, eläimiä, omakotitalo maalla ja reissutöissä oleva mies. Syy ei siis suurimmalla osalla ole ajanpuute, vaan se keskittymiskyvyn puute. Se tulee ehkä aika isolta osin nykyajan informaatiotulvasta ja ajankäytön pirstaloitumisesta, sekä työelämässä että vapaa-ajalla.

Vierailija
78/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni mainosti usein, ettei ole elämässään lukenut kuin yhden kokonaisen kirjan. Piti itseään jonain suurenakin älykkönä muuten....

Vierailija
79/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen ihminen on kasvanut ilmapiirissä jossa lukeminen oli joutavaa ajanhukkaa, eikä ole koskaan oppinut ymmärtämään kirjallisuuden päälle. Ehkä haluaa osoittaa, että lukemattakin pärjää elämässään, ainakin jollain lailla (harvoinhan nämä mitään korkeassa asemassa olevia ovat). Kyllähän se lukemattomuudella kehuskelu saa ihmisen vaikuttamaan juntilta, mutta ehkä hän ei itse koe sitä niin, tai sitten hän on ihan ylpeästi juntti "tekijämies/nainen".

Vierailija
80/88 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Oletpas vihamielinen.

Ap

Sinun kannattaisi nyt hieman rauhoittua ja yrittää havaita se, että en ole asettanut omilla silmillä lukemista ja äänikirjan kuuntelemista arvojärjestykseen. Sinä selvästi olet, vaikket sitä itse huomaakaan.

Se, että sinä ja muut äänikirjojen käyttäjät kutsutte kuuntelemista lukemiseksi, ei tee siitä lukemista. Korvilla ei lueta. Sormenpäillä voi lukea. Hahmotapa tämä.

Ap

Minä en nyt kyllä ymmärtänyt, miksi haluat nimenomaan korostaa, että nämä ovat eri asioita, ellet halua asettaa näitä arvojärjestykseen. 

eri