Mistähän voisi johtua yhtäkkinen runsas hiustenlähtö?
Oon viimesen kuukauden aikana pannut merkille että hiuksia lähtee normaalia enemmän. Ja on parin viime viikon aikana mennyt aika rajusti pahemmaksi. Suihkussa tuntuu et vedän hiustenpesun aikana ihan hirveästi tukkaa pois ja viemäri on tukossa vähän väliä. Nytkin olin viikonlopun pe-su hotellissa ja kun sunnuntai aamuna kävin suihkussa niin viemäri oli ihan tukossa ja sain aikaan tulvan kylppärissä.
Ja kun ennen putsasin hiusharjan hiuksista ehkä kerran pari kuukaudessa niin nyt se on täynnä hiuksia 2-3 päivän jälkeen ja pitää puhdistaa. Ponnarikin on ihan huomattavasti ohentunut ympärysmitaltaan.
En ole muuttanut mitään ruokavaliossa tai elämäntavoissa, syön terveellisesti ja liikun paljon, 4-5x viikossa. Pistää jo huolestuttamaan tämmönen eikä se kivaakaan ole että hiukset ohenee näin paljon :( olen 28v nainen.
Kommentit (45)
Ihan sama homma mulla! Huomasin joku vuosi sitten, että hiuksia lähtee varsinkin pesun yhteydessä aika tajuton määrä. Tukka ohentui entisestään ja päätin ottaa permiksen. Sillä saanut kivasti tuuheutta päähän. Ja 29v. olin, kun tämä alkoi. Ei ole muita vaivoja ollut, niin en ole siitä liiemmin huolestunutkaan. Voisikohan olla, että itsekin olisin mahdollisesti koronan sairastanut. Toisaalta, syynä voi olla moni muukin asia.
The Joy kirjoitti:
Ihan sama homma mulla! Huomasin joku vuosi sitten, että hiuksia lähtee varsinkin pesun yhteydessä aika tajuton määrä. Tukka ohentui entisestään ja päätin ottaa permiksen. Sillä saanut kivasti tuuheutta päähän. Ja 29v. olin, kun tämä alkoi. Ei ole muita vaivoja ollut, niin en ole siitä liiemmin huolestunutkaan. Voisikohan olla, että itsekin olisin mahdollisesti koronan sairastanut. Toisaalta, syynä voi olla moni muukin asia.
Ps. Kyllähän se vähän jännitti mennä ottamaan vielä permismyrkkyjä päähän, mutta onnekseni ei tuntunut vaikuttavan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla lähti myös ihan hirveä tuppo hiuksia reilu 4 kk koronan sairastamisen jälkeen. Usealla kollegalla, jotka sairastivat myös, oli samoja jälkioireita. On ihan tunnettu oire muidenkin virusinfektioiden jälkeen.
Lohdutukseksi kuitenkin, ettei hiustenlähtö kestänyt kuin pari kk hidastuen kokoajan ja uutta tukkaa pukkaa urakalla. :)
syötkö sä jotain lisäravinteita tai hoidatko hiuksia jotenkin erityisesti?
En erityisemmin. Käytän kyllä laadukkaita (kampaamo), herkälle iholle sopivia hiustuotteita, enkä föönaa, suorista tai käytä muotoilutuotteita kuin satunnaisesti. Käytössä D-vitamiini ja foolihappoa sisältävä omega-3 tabletti (Pirkka :D)
Kyllä se hiustenlähtö vielä loppuu ja tilalle tulee uudet! Olin itsekin aluksi ihan maani myynyt, mutta yllättävän nopeasti alkoi tilanne korjaantua.
Jos tukkaa kauheasti lähtee vielä, voit pitää häissä lisäkkeitä. Moni pitää muutenkin, kun niihin saa helpommin runsaita kampauksia.Tsemppiä! Hiustenlähtö on asia, mitä aina vähätellään, vaikka se on varsinkin naiselle usein iso ja ahdistava asia.
Kiitos kaunis vastauksestasi! Pitää kokeilla tuota omegaa, biotiinia olenkin jo syönyt.
Katso hakusanoilla: telogen effluvium. Se selvittää tilannettasi.
Ps. Jätä se biotiini kaupan hyllylle.
Oletko raskaana? Oletko värjännyt hiuksiasi liikaa? Onko sinulla jokin ihosairaus kuten psoriasis? Itselläni lähti raskaana ollessa paljon hiuksia, tai hiukset olivat vähintäänkin kuivat ja huonokuntoiset. Huonoon kuntoon vaikutti, että olin värjännyt liikaa. Lopetin hiusten värjäämisen useaksi kuukaudeksi ja leikkasin huonot latvat pois. Nyt on hiukset taas tosi hyvässä kunnossa enkä ole raskaana nyt. Miehelläni on psoriasis, ja hänellä on ollut viime aikoina hiustenlähtöä. Hänellä on aina sairauden puhkeamisen jälkeen ollut paljon hilsettä, koska se iho ns uusiutuu liian nopeasti.
Jos mikään näistä ei vaikuta, jokin lääkitys saattaa vaikuttaa tai vääränlaiset hiustuotteet.