Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistähän voisi johtua yhtäkkinen runsas hiustenlähtö?

Vierailija
12.01.2022 |

Oon viimesen kuukauden aikana pannut merkille että hiuksia lähtee normaalia enemmän. Ja on parin viime viikon aikana mennyt aika rajusti pahemmaksi. Suihkussa tuntuu et vedän hiustenpesun aikana ihan hirveästi tukkaa pois ja viemäri on tukossa vähän väliä. Nytkin olin viikonlopun pe-su hotellissa ja kun sunnuntai aamuna kävin suihkussa niin viemäri oli ihan tukossa ja sain aikaan tulvan kylppärissä.

Ja kun ennen putsasin hiusharjan hiuksista ehkä kerran pari kuukaudessa niin nyt se on täynnä hiuksia 2-3 päivän jälkeen ja pitää puhdistaa. Ponnarikin on ihan huomattavasti ohentunut ympärysmitaltaan.

En ole muuttanut mitään ruokavaliossa tai elämäntavoissa, syön terveellisesti ja liikun paljon, 4-5x viikossa. Pistää jo huolestuttamaan tämmönen eikä se kivaakaan ole että hiukset ohenee näin paljon :( olen 28v nainen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti hiuksia runsaasti tasan puoli vuotta siitä kun menetin isosti verta. Hiustenlähtö kesti ehkä vajaan kuukauden ja sitten ei olekaan enää lähtenyt, tuntuu että vähemmän kuin tavallisesti, ehkä ne lähti mitkä olisi lähtenyt vuoden sisään? Uutta kasvaa hyvin lisää, kestäähän se aikansa että tuuhettuu takaisn. Tsemiä!

Vierailija
22/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli long-koronan oireena hiusten lähtöä. Lähti ripsiä ja kulmakarvojakin. Onneksi kasvoivat takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute ja c vitamiinin sekä hivenaineet joten apteekkiin. Maksamakkara appelsiini pinaatti ruisleipä ja kananmuna.

Vierailija
24/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on vielä hormonaalista. Todennäköisesti olet sairastanut koronan, se aiheuttaa myös hiustenlähtöä :(

Tv 11 tulee dokumentti hiusten lähdöstä ja hoidosta.Katso tv ohjelmat itse netistä milloin. Hiukset lähtee myös tressistä,ravinnon putesta ymm.

Vierailija
25/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyydy kaljuuteen. Kaljuthan on kuulemma viriilempiä.

Vierailija
26/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue nämäkin:

Saatko näitä hius vitamiinejä tarpeeksi, varsinkin nyt kun olet sairastanut ?

"A-vitamiini

A-vitamiini tulee varmasti esille, kun puhutaan siitä, mitkä ovat tärkeimmät vitamiinit hiuksille. A-vitamiini auttaa elimistöä terveen ihon ja hiusten ylläpidossa ja uusiutumisessa. A-vitamiini tukee myös talin tuotantoa, joka on ihoa ja hiuksia kosteuttava luonnollinen öljy. Ilman riittävää talia hiuksista voi tulla hauraat ja alttiit vaurioille.

Muista kuitenkin, että A – vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, eli sen annostelun kanssa tulee olla tarkkana. Vitamiinit hiuksille tulee syödä kohtuudella, sillä liiallinen A-vitamiinin saanti voi rasittaa elimistöä.

Näin saat A - vitamiinia: Porkkanat, melonit, bataatti ja tummanvihreät kasvikset sisältävät runsaasti A – vitamiinia.

B12-vitamiini

Vaikka B12-vitamiinin toimintaperiaatetta ei täysin ymmärretäkään, sen ajatellaan edistävän hiusten kasvua, koska sillä on olennainen rooli hiustuppien solujen jakautumisprosessissa. Tämän vuoksi B12-vitamiinin puutos liitetään läheisesti hiustenlähtöön.

Vegaanit ja kasvissyöjät kärsivät todennäköisemmin B12-vitamiinin puutoksesta, koska eläinperäiset tuotteet, kuten liha- ja maitotuotteet, ovat ainoita hyviä luonnollisia B12-vitamiinin lähteitä.

Näin saat tarpeeksi B12 - vitamiinia: Muista monipuolinen ruokavalio, joka sisältää lihaa, maitotuotteita, kananmunia ja kalaa. Kasvissyöjien ja vegaanien kannattaa ottaa B12-vitamiini purkista. B12-vitamiinia sisältävät hiusten vitamiinit ovat siis paras hiusvitamiinivaihtoehto etenkin kasviperäistä ruokavaliota noudattaville.

Biotiini

Biotiinilla, joka tunnetaan myös B7-vitamiinina, on tärkeä rooli ihon, hiusten ja kynsien terveyden ylläpidossa. Joten puhuttaessa siitä, mikä on paras hiusvitamiini, biotiini todellakin kuuluu tähän joukkoon. Alhaiset biotiinitasot on myös liitetty hiustenlähtöön. Esimerkiksi hiustenlähdöstä kärsiviä naisia käsittelevässä tutkimuksessa 38%:lla osallistujista todettiin biotiinin puutos.

Näin saat biotiinia ruokavaliostasi: Possunliha, häränliha, lohi, kananmuna, auringonkukansiemenet ja maapähkinävoi sisältävät pieniä määriä biotiinia. Biotiinia on kuitenkin hieman hankala saada ruuasta, erityisesti, jos olet kasvissyöjä. Siksi suosittelenkin kasvissyöjiä nappaamaan biotiinia sisältävät hiusvitamiinit purkista.

Jatkuu..

Vierailija
27/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiini

Monet varmasti tietävät, että C – vitamiini antaa kehon immuunisysteemille loistavan boostin, ja estää väsymystä, uupumusta sekä sairastumista esimerkiksi flunssaan. C-vitamiinia ei voi myöskään olla mainitsematta puhuttaessa siitä, mikä on paras hiusvitamiini. C-vitamiini taistelee nimittäin hapeuttumisstressiä vastaan, joka aiheuttaa hiusten vanhenemista. Yksi C-vitamiinin puutoksen oire on hiusten haurastuminen.

C-vitamiini auttaa myös raudan imeytymisessä. Raudan puutos (joka tunnetaan myös nimellä anemia) on myös yksi yleinen hiustenlähdön syy. Varmista siis, että valitsemasi vitamiinit hiuksille sisältävät C-vitamiinia!

Runsaasti C-vitamiinia sisältäviin ruokiin kuuluu: appelsiini, paprika, korianteri, lehtikaali, greippi ja chili. Syö kasvikset raakoina aina kun mahdollista, sillä niiden keittäminen vaikuttaa heikentävästi erityisesti vesiliukoisiin vitamiineihin, kuten C-vitamiiniin.

D-vitamiini

D-vitamiinin puutos on liitetty hiustenlähdön muotoon nimeltä alopecia areata sekä naistyyppiseen kaljuuntumiseen. D-vitamiini on tärkeä vitamiini hiuksille, sillä se tukee hiustuppien tervettä toimintakykyä.

Osa D – vitamiinista saadaan auringosta ja osa ruokavalion kautta. Pohjolassa elävät eivät kuitenkaan saa riittävästi auringonvaloa pimeän talven aikana, joten lisäravinteen syöminen on erittäin suositeltavaa.

Näin varmistat D - vitamiinin saannin: Voit tehostaa D – vitamiinin saantia syömällä rasvaista kalaa, kuten sardiinia, makrillia ja lohta. Myös kananmuna, sienet ja maito sisältävät D – vitamiinia. Yritä myös napata päivänvaloa 20 minuuttia päivässä, aina kun vain mahdollista, jotta D - vitamiinit hiuksille tulee nautittua!

E-vitamiini

Kun puheenaiheena on hiusvitamiinit, unohdetaan usein E – vitamiinin tärkeys. C – vitamiinin tapaan se on antioksidantti, joka suojelee hiuksia oksidatiiviselta stressiltä. Eräässä tutkimuksessa hiustenlähdöstä kärsivät henkilöt huomasivat uusien hiusten kasvun lisääntyneen 34,5% E-vitamiinilisää käytettyään.

Näin saat E - vitamiinia:  Ruokavaliosta E-vitamiinia saa esimerkiksi manteleista, auringonkukansiemenistä, avokadosta, paprikasta sekä parsakaalista.

Sinkki

Kuten D-vitamiini, myös sinkki on liitetty pälvikaljuun. Sinkillä on tärkeä rooli hiustupen toiminnassa. Hiustenlähdön lisäksi voi sinkinpuute johtaa myös immuunipuolustuksen heikkenemisen sekä hormonitoiminnan epätasapainoon. Onneksi sinkkiä on kuitenkin helppo saada ruokavaliosta.

Näin pidät huolta sinkin saannista:  Paljon sinkkiä sisältäviä ruoka-aineita ovat muun muassa hampun siemenet, maapähkinät, cashew-pähkinät ja mantelit. Myös palkokasvit, liha ja kala sisältävät runsaasti sinkkiä.

Seleeni

Seleeni on hivenaine, jolla on olennainen rooli hiusten kasvussa ja hiusten hyvinvoinnin ylläpidossa. Seleeni esimerkiksi tappaa hilsettä aiheuttavia sieniä sekä suojaa hiuksia vapailta radikaaleilta. Hiustenlähtö on yksi seleenin puutoksen oire.

Piidioksidi

Piidioksidi on toinen hivenaine, jonka tiedetään vahvistavan hiuksia ja estävän niiden katkeilua. Vaikka piidioksidi ei voikaan kumota hiustenlähtöä, se torjuu hiusten irtoamista ja katkeilua tekemällä hiuksista vahvemmat.

Foolihappo

Foolihappo tukee solujen kasvamista - myös niiden solujen, jotka sijaitsevat hiuksia kasvattavissa hiustupeissa. Foolihappo auttaa myös muodostamaan uusia punasoluja, jotka kuljettavat hiustuppeihin niiden terveeseen hiusten kasvuun tarvitsemat ravintoaineet.

Jatkuu

Vierailija
28/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa...

"Pantoteenihappo (B5-vitamiini)

Pantoteenihapolla on rooli solujen jakautumisessa, joka tapahtuu hiustupen juuressa. Pantoteenihappo voi myös auttaa torjumaan hiusten ennenaikaista harmaantumista.

Jodi

Jodi tukee kilpirauhasen toimintaa, joka puolestaan vapauttaa hormoneja, jotka säätelevät hiusten kasvua. Tämän vuoksi hiustenlähtö on yleinen jodin puutoksen oire.

Riboflaviini (B2-vitamiini)

Riboflaviini auttaa solujen aineenvaihdunnassa ja energian tuotannossa. Yksi riboflaviinin puutoksen oire on hiustenlähtö. Vaikka riboflaviinin puute onkin harvinaista, hiustenlähtöä saattaa ilmetä, jos et saa sitä tarpeeksi ruokavaliostasi.

Niasiini (B3-vitamiini)

Niasiini auttaa muuntamaan syömäsi ravinnon solujen tarvitsemaksi energiaksi. Niasiinin puute voi myös aiheuttaa hiusten ohenemista."

https://thehairlust.fi/blogs/blog/10-tarkeaa-vitamiinia-hiuksille

Vierailija
29/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pudotin painoa talvella 2020 ja kesällä alkoivat hiukset lähteä. Vuoden verran oli hiusharja melko lailla täynnä irtohiuksia ja ponnari on tosiaan paljon lirumpi mitä tuota ennen. En ole raaskinut nyt edes lyhentää alaselkään sakka ylettyviä hiuksia, koska tuntuisi että hiuksia olisi vielä vähemmän mitä nyt. Nyt vasta syksystä alkaen harja ei ole ollut niin kaamea. Onneksi on hiuksia vielä päässäkin. Ei kai kukaan koronan takia ole kaikkia hiuksiaan menettänyt? Eiköhän siinä tule joku raja vastaan. Jos hiuksia on edelleen tasaisesti päässä, eikä ole kaljuja kohtia, niin eiköhän ne siitä jossain vaiheessa taas tokene. Tsemppiä muillekin hiuskadon kokeneille.

Vierailija
30/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti noin vuoden ajan hiuksia todella runsaasti, sitten alkoi tulla muitakin oireita, huimausta, painonlaskua, väsymystä ja lopulta kipua. Löytyi syöpä. Onneksi saatiin leikattua eikä ollut levinnyt. Hiustenlähtö loppui heti kun syöpäkasvain saatiin leikattua pois.

Vierailija
31/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös koronan jälkeen lähti ihan järkyttävästi ja pitkän aikaa. Koronasta oli noin puoli vuotta ja tukkaa lähti kolme kuukautta. Nyt on alkanut tasantua ja uutta tukkaa tullut tilalle. Koronasta nyt puolitoista vuotta.

Vierailija
32/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lähti hiuksia joitain vuosia sitten infektion seurauksena, ei kylläkään koronan.

Vierailija
33/45 |
12.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ollu koronaa niin johtuu liian monesta mrna-piikistä. Tosin mulla yhestä lähti HUIma curly girl peruukki....

Vierailija
34/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi lähteä stressin/surun takia hiukset viime keväällä (veli oli kuollut vähän aikaisemmin).

Vasta vuoden vaihteessa oon huomannut uusia hiuksia kasvaneen.

Pitkä matka edessä, mun hiukset oli pitkät.

Oon miettinyt niitten lyhentämistäkin, on niin ohkaset nyt. Mutta oon tyyntynyt pitämään sitten kiinni ja käyttämään hiuskoristeita.

En tiedä kasvaako noista yhtä hienoja enään.

Vierailija
35/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähti myös ihan hirveä tuppo hiuksia reilu 4 kk koronan sairastamisen jälkeen. Usealla kollegalla, jotka sairastivat myös, oli samoja jälkioireita. On ihan tunnettu oire muidenkin virusinfektioiden jälkeen.

Lohdutukseksi kuitenkin, ettei hiustenlähtö kestänyt kuin pari kk hidastuen kokoajan ja uutta tukkaa pukkaa urakalla. :)

Vierailija
36/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähti myös ihan hirveä tuppo hiuksia reilu 4 kk koronan sairastamisen jälkeen. Usealla kollegalla, jotka sairastivat myös, oli samoja jälkioireita. On ihan tunnettu oire muidenkin virusinfektioiden jälkeen.

Lohdutukseksi kuitenkin, ettei hiustenlähtö kestänyt kuin pari kk hidastuen kokoajan ja uutta tukkaa pukkaa urakalla. :)

syötkö sä jotain lisäravinteita tai hoidatko hiuksia jotenkin erityisesti?

Vierailija
37/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prolaktiinin liikaeritys voi saada aikaan myös hiustenlähtöä.

Vierailija
39/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

syötkö sä jotain lisäravinteita tai hoidatko hiuksia jotenkin erityisesti?

En erityisemmin. Käytän kyllä laadukkaita (kampaamo), herkälle iholle sopivia hiustuotteita, enkä föönaa, suorista tai käytä muotoilutuotteita kuin satunnaisesti. Käytössä D-vitamiini ja foolihappoa sisältävä omega-3 tabletti (Pirkka :D)

Kyllä se hiustenlähtö vielä loppuu ja tilalle tulee uudet! Olin itsekin aluksi ihan maani myynyt, mutta yllättävän nopeasti alkoi tilanne korjaantua.

Jos tukkaa kauheasti lähtee vielä, voit pitää häissä lisäkkeitä. Moni pitää muutenkin, kun niihin saa helpommin runsaita kampauksia.

Tsemppiä! Hiustenlähtö on asia, mitä aina vähätellään, vaikka se on varsinkin naiselle usein iso ja ahdistava asia.

Vierailija
40/45 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkioireita on runsas hiusten lähtö.